Investeren in welk groothoekobjectief bij D5500?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Investeren in welk groothoekobjectief bij D5500?

Berichtdoor laceygeraedts » ma nov 21 2016 10:25 am

Hallo Nikon clubleden,

Ik ben benieuwd naar jullie visie op het volgende. Ik heb een Nikon D5500 en ben in het bezit van een 50mm lens, en een 50-200mm lens. Nu ben ik op zoek naar een geschikte groothoeklens die ik meer allround kan gebruiken (met name op reis vindt ik het niet fijn om telkens van lens te moeten wisselen). Wat is jullie advies? Mijn budget voor dit objectief is maximaal €400,-. Wat zou geschikt zijn voor mij?

Met vriendelijke groet, Eva.
laceygeraedts

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Investeren in welk groothoekobjectief bij D5500?

Berichtdoor Janvis » ma nov 21 2016 10:52 am

Ik heb zelf de Sigma 17-50 F2.8. Ik heb de lens nog niet heel erg aan de tand kunnen voelen maar de eerste beelden zien er goed uit en met z'n nieuwprijs van 340 euro niet duur met zo'n lichtsterkte.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Investeren in welk groothoekobjectief bij D5500?

Berichtdoor laceygeraedts » ma nov 21 2016 8:57 pm

Hoi Jan Willem, bedankt voor de tip! Ik ga hier zeker eens naar kijken. Mocht je meer ervaring met het objectief hebben, dan lees ik graag je bevindingen.
laceygeraedts

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Investeren in welk groothoekobjectief bij D5500?

Berichtdoor MBlink » ma nov 21 2016 10:49 pm

Vergelijkbaar qua prijs en kwaliteit is de 17-50 f/2.8 van Tamron (zonder VC). Ik ben er zeer tevreden over.

Een ander alternatief is de 18-105 of 18-140 van Nikon. Minder lichtsterk en kwalitatief wat minder, maar prima objectieven met een mooi bereik.

Groetjes,
Milan
Nikon D7100 - Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR - Tamron 16-300mm F/3.5-6.3 DiII VC PZD Macro -
Sigma 10-20mm F/4-5.6
MBlink

Forumlid
Berichten: 120


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Investeren in welk groothoekobjectief bij D5500?

Berichtdoor Janvis » ma nov 21 2016 10:56 pm

Toch komt bij menig vergelijk de Sigma er beter uit dan de Tamron als het om beeldkwaliteit gaat. Ik heb heel bewust gekozen voor de Sigma door de vele vergelijkingen die ik heb bekeken. Was o.a. een filmpje op youtube waar ze de Nikon, Canon, Tamron en Sigma met elkaar vergelijken. De Nikon en Canon zijn de winnaars (zou ook niet best wezen met een prijs van 1700 euro tegen ongeveer 350 van de Tamron en Sigma :P ) Maar van die laatste twee kwam de Sigma er zichtbaar beter uit en heeft daarbij ook nog eens optische stabilisatie. De Tamron heeft daar en tegen wel weer een ietsje snellere autofocus dus het is maar net waar je voorkeur ligt.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Investeren in welk groothoekobjectief bij D5500?

Berichtdoor Boem » ma nov 21 2016 10:56 pm

De hier genoemde sigma en tamron zijn m.i. betere lenzen dan de hier genoemde nikon lenzen, en ook nog lichtsterker, mooi voor portretten. VR / VC / OS is ook best fijn.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Investeren in welk groothoekobjectief bij D5500?

Berichtdoor Janvis » ma nov 21 2016 11:00 pm

Ik vernoed dat de in de openingspost genoemde 50mm de F1.8 versie is. Die is lichtsterker dan de 2.8 zooms waar we het over hebben. De 55-200 is inderdaad wel een stuk minder lichtsterk dan de Tamron en Sigma die worden geöpperd
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Investeren in welk groothoekobjectief bij D5500?

Berichtdoor laceygeraedts » di nov 22 2016 5:05 pm

Hoi allemaal, bedankt voor jullie reacties. Hier heb ik erg veel aan. Mijn 50mm lens is inderdaad een F1.8 versie. Ik vergeleek de Sigma en de Tamron lenzen, het enige nadeel van de Sigma t.o.v. de Tamron zou het gewicht zijn, maar ik vraag me af of dit vervelend is bij een toch al lichte body.
laceygeraedts

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten