sluitertijd

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

sluitertijd

Berichtdoor JdG » zo mei 28 2017 12:41 pm

Mijn eerste bericht binnen dit forum. Ik ben na jaren gebruik gemaakt te hebben van Canon in 2016 overgestapt op Nikon en maak foto's met een D5300 met de Nikkor 24-85mm. Ik maak bijna dagelijks foto's en dat voor 95% van treinen. Nu ervaar ik steeds een probleem en hoop op dit forum verder geholpen te kunnen worden.

Bij mijn Canon kon ik redelijk eenvoudig met een sluitertijd van 1/100 scherpe foto's maken uit de hand en meestal lukte 1/80 en zelfs 1/60 ook wel. Bij mijn Nikon d5300 wordt het eigenlijk vanaf 1/250 al een probleem en bij 1/200 zeker. Ik mag geluk hebben als er één echt scherpe foto tussen zitten. De meeste foto's hebben ergens rondom het scherpstel-gebied een dubbeling, net alsof je scheel kijkt en dus zaken dubbel ziet. Niet eens echte onscherpte maar meer net of er bewogen is tijdens het foto maken. Ik maak mijn foto's (bijna) altijd op 35mm, met F9 en iso 200 in de M stand. Zowel met VR modus aan als met VR modus uit ervaar ik het probleem. Ik maak de foto's in RAW. Mijn verwachting is dat tot 1/100 toch gewoon uit de stabiele hand genomen zou moeten kunnen worden.

Dit lezende hoop ik dat er mede forum leden zijn die het herkennen en kunnen uitleggen wat ik verkeerd doe?
JdG

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: sluitertijd

Berichtdoor Richard » zo mei 28 2017 12:44 pm

Plaats een foto, dan kan veel meer zeggen.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3580


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: sluitertijd

Berichtdoor gijs sandberg » zo mei 28 2017 12:47 pm

Beste J,
Welkom.
De vraag past wellicht beter in een andere sectie, een moderator kan dit item verplaatsen.
re: onscherpte
Treedt dat ook op bij foto's van statief, en andere (stabiele) omstandigheden?
Bij de omstandigheden die je noemt (F<100 mm, 1/100 seconde, met of zonder VR) moet men 90% of meer scherpe foto's kunnen maken.
Een (link naar een) voorbeeld met EXIF informatie kan betere reacites uitlokken.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: sluitertijd

Berichtdoor JdG » zo mei 28 2017 1:20 pm

Dank je Gijs voor de aanvullende vragen. Als ik de foto's maak met een statief treedt het nooit op en heb ik scherpe foto's. Als voorbeeld een link naar een foto welke ik recent gemaakt heb en als er dan op 100% gekeken wordt naar het nummer op de locomotief is meteen duidelijk wat ik bedoel.
https://www.flickr.com/photos/jaaptreinfoto/34099615384/in/dateposted-friend/

Jaap
JdG

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: sluitertijd

Berichtdoor Richard » zo mei 28 2017 3:20 pm

Hoe zien de foto's er uit met VR uit?

Thom Hogan schreef:The simple fact is that VR is a solution to a problem, and if you don't have that problem using VR can become a problem of its own.


Hele tekst: http://www.bythom.com/nikon-vr.htm
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3580


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: sluitertijd

Berichtdoor WopkeKuiper » zo mei 28 2017 7:30 pm

Ik bekijk de foto van die Loc op mijn gsm, maar zie het nummer haarscherp. Prachtige foto trouwens. Vooral door die gedeeltelijke weerspiegeling in de plas.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
WopkeKuiper

Clublid
Berichten: 28


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: sluitertijd

Berichtdoor JdG » zo mei 28 2017 8:10 pm

Hierbij nog een foto met het nummer van de loc uitgeknipt. Hiermee is duidelijk te zien dat er een beweging onscherpte aanwezig is alsof je scheel kijkt.
https://www.flickr.com/photos/jaaptreinfoto/34562726080/in/dateposted-friend/

Dank voor het stuk tekst over VR gebruik. Hij staat standaard aan bij mij en zal hem uitzetten boven 1/500. Zoals gezegd zit mijn probleem bij 1/250 en lager.
JdG

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: sluitertijd

Berichtdoor martinh123 » zo mei 28 2017 8:16 pm

Heb de foto nu een paar keer bekeken maar zie geen vreemde dingen.
Als je een UV filter gebruikt haal die er eens af, heb in het verleden problemen gehad met een filter was net of de foto niet scherp was. De lens waar de filter opzat is de 70-200 G 2.8 een van de betere lenzen van Nikon.
Gebruik nu betere bescherm filters en geen last meer.
Wat je trouwens ook eens kunt proberen is foto's maken met verschillende diafragma instellingen van hetzelfde onderwerp en bekijk welk diafragma het beste is.
Misschien ken je dit stukje al maar zal het toch even plaatsen, staat wel nuttige informatie in.
https://www.camerastuffreview.com/nl/nikon-cameratest/nikon-d5300
martinh123

Forumlid
Berichten: 87



Onderwerp:

Re: sluitertijd

Berichtdoor henkk » zo mei 28 2017 8:27 pm

Zijn die nummers niet verhoogd aangebracht zodat je een stukje van de zijkant ziet?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: sluitertijd

Berichtdoor Richard » zo mei 28 2017 9:14 pm

Ik ben het met T.S. (= topicstarter) eens dat de foto iets van net niet heeft.

Nu alleen de kunst van het uitvogelen waarom. Vooral omdat dezelfde combi wel scherpe foto's maakt.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3580


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: sluitertijd

Berichtdoor martinh123 » ma mei 29 2017 7:08 am

henkk schreef:Zijn die nummers niet verhoogd aangebracht zodat je een stukje van de zijkant ziet?


Als ik de afbeelding 200% vergroot zie ik het ook dat het opgelegde nummers zijn. Dit zie je duidelijk aan de linker kant van de nummers. Had nog gekeken of je dit ook ergens anders op de foto voorkwam maar kon verder niet zien.

Nou is de 28-85 een lens die gemaakt is voor full frame camera's wat verder niets uit mag maken bij de camera die hij gebruikt.

Het probleem wat ik met de 70-200 had en bleek het filter te zijn heb ik testfoto's gemaakt van verkeersborden deze zijn uitermate geschikt om te kijken of de scherpte van de lens goed is. Je hebt dan geen storende elementen rond de borden en kunt makkelijk scherp stellen. Wel belangrijk is dat je de afstand naar de borden zo is dat je nog net duidelijk kunt lezen wat er op staat.

De vraag was dat JdG hoge sluitertijden moet gebruiken om een scherpe opname te krijgen.

Misschien dat het niets uitmaakt maar zet de camera weer eens in de fabrieksinstelling het kan zijn dat je ongemerkt wat aan de knoppen hebt gedraaid en een instelling hebt gemaakt wat het probleem veroorzaakt.
Haal dan gelijk ook de lens van de camera als je dit doet, maak gelijk de contacten schoon.
Als je onder Picture Control de scherpte hoger hebt gezet herstel deze dan eerst.



Trouwens mijn eerste camera was de Nikon D100 met de Nikon 24-85 mm f/2.8-4 D IF een prachtige combinatie. Veel plezier mee gehad.
martinh123

Forumlid
Berichten: 87



Onderwerp:

Re: sluitertijd

Berichtdoor mozes » ma mei 29 2017 11:58 am

JdG schreef:Mijn eerste bericht binnen dit forum. Ik ben na jaren gebruik gemaakt te hebben van Canon in 2016 overgestapt op Nikon en maak foto's met een D5300 met de Nikkor 24-85mm. Ik maak bijna dagelijks foto's en dat voor 95% van treinen. Nu ervaar ik steeds een probleem en hoop op dit forum verder geholpen te kunnen worden.

Bij mijn Canon kon ik redelijk eenvoudig met een sluitertijd van 1/100 scherpe foto's maken uit de hand en meestal lukte 1/80 en zelfs 1/60 ook wel. Bij mijn Nikon d5300 wordt het eigenlijk vanaf 1/250 al een probleem en bij 1/200 zeker. Ik mag geluk hebben als er één echt scherpe foto tussen zitten. De meeste foto's hebben ergens rondom het scherpstel-gebied een dubbeling, net alsof je scheel kijkt en dus zaken dubbel ziet. Niet eens echte onscherpte maar meer net of er bewogen is tijdens het foto maken. Ik maak mijn foto's (bijna) altijd op 35mm, met F9 en iso 200 in de M stand. Zowel met VR modus aan als met VR modus uit ervaar ik het probleem. Ik maak de foto's in RAW. Mijn verwachting is dat tot 1/100 toch gewoon uit de stabiele hand genomen zou moeten kunnen worden.

Dit lezende hoop ik dat er mede forum leden zijn die het herkennen en kunnen uitleggen wat ik verkeerd doe?

Wat voor Canon?

Ik kwam van 8mb naar 24mb, en ervaarde exact hetzelfde met de D7100.

Code: Selecteer alles

De volle kracht van 24,2 megapixels: Aangezien de beeldsensor van de D5300 speciaal is ontworpen zonder optisch laagdoorlaatfilter

Na een poosje lost dit probleem zichzelf vreemd genoeg op, bij mij was het een kwestie van wennen en leren.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: sluitertijd

Berichtdoor JdG » ma mei 29 2017 9:15 pm

Wat voor Canon?
Canon EOS 40D
JdG

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: sluitertijd

Berichtdoor mozes » ma mei 29 2017 10:01 pm

Van 10 naar 24mb zonder lowpas filter vraagt om gewenning....
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: sluitertijd

Berichtdoor Patrick » ma mei 29 2017 10:11 pm

Toch een vreemd beeld. Ik zou inderdaad filters eraf halen. En met en zonder VR testen.

Hoe ben je trouwens op dit objectief uitgekomen. Geen handig bereik op een DX camera.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten