sluitertijd

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Re: sluitertijd

Berichtdoor JurjenF » di mei 30 2017 7:22 pm

Als er met statief wordt gewerkt en het probleem treedt niet op zou ik zeggen om van hetzelfde onderwerp enkele foto's met en zonder statief en met en zonder VR te maken. Eventueel met een 'diafragma-bracketing' zodat je enkele zaken uit kunt sluiten. Blijkt het probleem alleen uit de hand en met VR voor te komen zou ik het objectief eens laten nazien (is er nog garantie?).
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: sluitertijd

Berichtdoor JdG » wo mei 31 2017 9:12 pm

Patrick schreef:Toch een vreemd beeld. Ik zou inderdaad filters eraf halen. En met en zonder VR testen.

Hoe ben je trouwens op dit objectief uitgekomen. Geen handig bereik op een DX camera.
Hoi Patrick, ik ben bij deze lens uitgekomen omdat ik altijd rondom 35 mm foto's maak. Vast brandpunt is niet handig omdat ik soms iets lager zit door omstandigheden maar veel lager dan 30 mm wil ik niet gaan. Soms iets hoger maar nooit meer dan 50 mm. Kijkende naar de Nikon lenzen is er dan weinig keus behalve heel veel bereik kopen waar ik niets mee doe.
Je maakt me wel nieuwsgierig waarom het geen handig bereik is? Het maakt toch geen verschil om zo'n lens te gebruiken op een DX camera? 35 mm bij zo'n lens is toch hetzelfde als 35 mm bij een DX lens op mijn body?

Overigens maak ik geen gebruik van filters.
JdG

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: sluitertijd

Berichtdoor JdG » wo mei 31 2017 9:15 pm

mozes schreef:Van 10 naar 24mb zonder lowpas filter vraagt om gewenning....
Dank je Mozes. Kun je mogelijk ook kort uitleggen wat precies het verschil is waardoor je moet wennen en waardoor daarmee foto's onscherp kunnen zijn met een sluitertijd rond 1/200 en lager?
JdG

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: sluitertijd

Berichtdoor ReneG » wo mei 31 2017 10:58 pm

Als je op een hogere resolutie fotografeert heeft dat een paar gevolgen:
1. Het aantal pixels is veel groter op hetzelfde oppervlak. Heel simpel gezegd betekent het dan ook dat de overgang van het onderwerp van de ene naar de andere pixel 'sneller' optreedt, wat tot blur, oftewel waargenomen onscherpte op 1:1 verhouding (= 100%) kan leiden. In dit stukje wordt het uitgelegd: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1434384/0#13594025

2. Scherpte wordt meestal op 100% beoordeeld. Als je bij een foto met hogere resolutie inzoomt kijk je effectief naar een kleiner gedeelte van de foto. Dan zie je de blur/onscherpte eerder. Maar de échte oorzaak is nr. 1.

Om dit te voorkomen moet je bij een hogere resolutie sensor een wat hogere/snellere sluitertijd aanhouden. Dat gezegd hebbende, 1/200e met een 24MP camera moet echt wel lukken op dat brandpuntsafstand. Misschien is het een kwestie van je techniek iets aanpassen? Veel fotografen staan niet altijd helemaal stabiel.

Verder behoeft een digitale foto eigenlijk altijd enige verscherping in de nabewerking, maar dat is een andere discussie.

Voor wat betreft het filter, een aantal van de nieuwere nikon (en andere) camera's hebben geen lowpass filter meer. Het low pass (of eigenlijk AA) filter voorkomt Moiré, maar als het erop zit gaat ten koste van scherpte (heel minimaal). Bij hogere resolutie sensoren treedt dit minder snel op en Moiré is makkelijk te corrigeren, dus vaak wordt het nu weggelaten. Overigens zou het weglaten van dit filter juist méér detail en scherpte op moeten leveren, zei het weinig.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten