Beste instellingen Nikon D5300

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Beste instellingen Nikon D5300

Berichtdoor jajke » wo jun 28 2017 10:54 am

Hallo, ik ben nieuw als het betreft het gebruik van een Nikon spiegelreflex-camera. Weet wel iets van diafragma, sluitertijden etc. etc. Ben echter benieuwd naar de beste instellingen voor een Nikon D5300 en dan bedoel ik de diverse menu-instellingen (autofocus-instelling etc. etc.). De Nikon biedt zoveel mogelijke instellingen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Heeft iemand toevallig een handig overzichtje ?
jajke

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beste instellingen Nikon D5300

Berichtdoor Gerard de Zwaan » wo jun 28 2017 11:00 am

De instellingen van een camera is afhankelijk van wat je wilt vastleggen. Voor een portret heb je andere instelling dan voor een landschap.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1462


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beste instellingen Nikon D5300

Berichtdoor pfitskie » wo jun 28 2017 11:07 am

Wat dacht je van de bijgeleverde handleiding[emoji780][emoji851][emoji848][emoji15]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
gr
Peter
pfitskie

Forumlid
Berichten: 349


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beste instellingen Nikon D5300

Berichtdoor gijs sandberg » wo jun 28 2017 11:12 am

Beste J,
Welkom.
re: door de bomen het bos
Met enig studeren is daar best uit te komen, ook ervaren fotografen hebben daar tijd voor nodig.
Een oude dooddoener: als er één stel optimale instellingen was, zaten die vast in de kamera.
Nog één: wees blij dat je een D5nnn hebt: van andere kamera's zijn de (goede) handboeken nog veel dikker.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6816


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beste instellingen Nikon D5300

Berichtdoor ArendV » wo jun 28 2017 11:56 am

Een handig kort overzichtje bestaat niet, wel een aantal tips voor de beginner:

1) Gebruik in het begin de onderwerpstanden (portret, landschap, sport, etc.) en kijk welke instellingen (diafragma, sluitertijd, ISO, AF, etc.) de camera kiest, hier kun je al veel van leren.
2) Op de Nikon site staan een aantal starterstips voor een nieuwe D5300 gebruiker, lees die eens goed door: http://www.nikon.nl/microsites/digitutors/nl_NL/d5300/index.html.
3) Verdiep je goed in de basisbeginselen van de fotografie: belichtingsdriehoek, effecten van diafragma, sluitertijd, brandpuntsafstand, etc. Hier al vast wat leesvoer http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/.
4) Maar vooral: oefen veel en ga op pad met andere fotografen !

Veel plezier met deze mooie hobby !
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten