Rode scherpstelpunten D5300

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Rode scherpstelpunten D5300

Berichtdoor DennisB » wo sep 13 2017 9:12 am

Beste lezer,

Helaas heb ik afgelopen week mijn Nikon D5300 18-105 mm VR laten vallen op een zachte ondergrond............
Aangezien ik nogal panisch ben aangelegd over eventuele gebreken met de camera zou ik jullie vriendelijk willen vragen over het volgende onderwerp.

Als ik door de zoeker kijk zie je de scherpstelpunten. Als de ontspanningsknop word ingedrukt lichten deze rood op en word het desbetreffende object scherpgesteld en veranderd de scherpstelpunt naar zwart.

In mijn belevenis werden de scherpstelpunten na het scherpstellen eerst groen als zijde "succesvol scherpgesteld" en daarna zwart. Of ben ik nu echt scheel geweest al die tijd?
(maakt overigens nog wel scherpe foto's op dit moment)

Vraag: klopt het dat de scherpstelpunten in de zoeker op rood blijven na het scherpstellen (daarna veranderen naar zwart) of zouden deze inderdaad van kleur (rood naar groen) moeten veranderen?

Groeten,
Dennis
DennisB

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Rode scherpstelpunten D5300

Berichtdoor Jur » wo sep 13 2017 9:27 am

Dennis,
De scherpstelpunten in Nikon camera's zijn nog nooit groen geweest; rood/zwart is dus volkomen normaal!! Wellicht ben je in de war met het zgn "scherpstelbolletje", dat groen oplicht bij een correcte scherpstelling op het betreffende punt. Zie de handleiding van de D5300 pag. 4: item 7 Scherpstelaanduiding en de pagina's 21 en 57 voor een nadere uitleg.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rode scherpstelpunten D5300

Berichtdoor Zzyzx » wo sep 13 2017 1:37 pm

Alleen in live view kleurt het scherpstelpunt van rood naar groen zodra focus is bereikt.
Zzyzx




Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten