Wat is het verschil?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Re: Wat is het verschil?

Berichtdoor Saartje » zo nov 26 2017 10:57 pm

Een kennis van me die heel veel fotografeert vertelde me een dubbele opname in zijn D200 camera door de Orton techniek gemaakt te hebben. De ene foto is dan scherp en de andere volledig onscherp. Dan beide beelden samenvoegen wat een bijzonder effect geeft.
Toen ik vroeg of dat meervoudige belichting was vertelde hij me dat dat niet zo was en dat dat beeld op beeld was. Volgens mij klopt dat niet, beeld op beeld gebruik je als zoals jij zegt bv als je dezelfde persoon op meerdere plekken in één foto wil krijgen. Maar wellicht kun je dat ook gebruiken als je een scherpe en een onscherpe foto wil samenvoegen voor een bijzonder effect en heeft hij gelijk? Dan kun je dus beide mogelijkheden gebruiken voor hetzelfde resultaat?
Vandaar mijn vraag, klopt dat?
Laatst gewijzigd door Saartje op zo nov 26 2017 11:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Saartje

Forumlid
Berichten: 83


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat is het verschil?

Berichtdoor Janvis » zo nov 26 2017 11:02 pm

Ik moet ook eerlijk zeggen dat mijn gevoel ook steeds zegt hoor dat je feitelijk met beide technieken hetzelfde kan bereiken. Maar ik durf het i.v.m. mijn beperkte ervaring niet helemaal als waarheid neer te zetten. Ik hoop eigenlijk dat iemand met meer ervaring er een sluitend antwoord op kan geven want begin zelf ook nieuwsgierig te worden ;-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat is het verschil?

Berichtdoor Saartje » zo nov 26 2017 11:04 pm

Bedankt jan weet in ieder geval al meer, hoop dat er nog iemand reageert om het aan te vullen!
Saartje

Forumlid
Berichten: 83


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat is het verschil?

Berichtdoor Janvis » zo nov 26 2017 11:19 pm

Ik ben blij dat ik je in ieder geval een klein eindje verder heb kunnen helpen :-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat is het verschil?

Berichtdoor Patrick » zo nov 26 2017 11:28 pm

Je kan met meervoudige belichting hele leuke dingen doen. Een voorbeeldje, zo uit de camera. In Doel geschoten voor een opdracht van mijn fotoclub toen we daar waren.

AfbeeldingPP_20140517_121225 by Patrick Put, on Flickr

Dit maak je door voor 5 beelden stapelen te kiezen. De camera maakt dan 5 beelden met een vijfde van de benodigde belichting. Ik heb hier een clubgenoot laten plaatsnemen in slecht één van die beelden. Natuurlijk van statief.

Meestal zie je zit met het mengen van twee beelden. Maar dit kan dus ook.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat is het verschil?

Berichtdoor Saartje » zo nov 26 2017 11:58 pm

Patrick, wat bedoel je met stapelen? Ik kan bij meervoudige belichting alleen het aantal opnamen kiezen, bedoel je dat?
Saartje

Forumlid
Berichten: 83


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat is het verschil?

Berichtdoor Patrick » ma nov 27 2017 12:24 am

Ja. Hier heb ik ervoor gekozen de camera te laten staan, maar als je bijvoorbeeld voor 2 kiest en je maakt twee willekeurige foto's, dan zie je ze door elkaar heen.

In de tijd van de analoge camera's kon je dit trouwens ook doen. Je belichtte je foto maar voor de helft en draaide het filmpje niet door. Dit komt wat dat betreft op hetzelfde neer.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat is het verschil?

Berichtdoor Saartje » ma nov 27 2017 1:58 pm

Patrick schreef:Ja. Hier heb ik ervoor gekozen de camera te laten staan, maar als je bijvoorbeeld voor 2 kiest en je maakt twee willekeurige foto's, dan zie je ze door elkaar heen.

In de tijd van de analoge camera's kon je dit trouwens ook doen. Je belichtte je foto maar voor de helft en draaide het filmpje niet door. Dit komt wat dat betreft op hetzelfde neer.


Je zegt in een eerder bericht dat als je vijf beelden maakt, de camera dan belicht met een vijfde van de belichting. Is dat wel zo?
Dus als je er twee maakt dan maakt ie de tweede met de helfft van de belichting? Of snap ik iets niet,
Saartje

Forumlid
Berichten: 83


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat is het verschil?

Berichtdoor ATOR » ma nov 27 2017 2:54 pm

Ga er gewoon eens mee aan de slag, daarmee leer je het veel sneller dan discussiëren over hypotheses. Ik tenminste wel.

Meervoudige belichting vind ik zelf vooral praktisch om een langere sluitertijd te simuleren. Je kunt dan 10 foto's maken met een sluitertijd van 0,5 seconde met ± de look van één foto van 5 seconden. Het over elkaar leggen van meerdere foto's voor andere effecten gaat veel beter en met veel meer controle in Photoshop.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat is het verschil?

Berichtdoor Saartje » ma nov 27 2017 3:05 pm

ATOR schreef:Ga er gewoon eens mee aan de slag, daarmee leer je het veel sneller dan discussiëren over hypotheses. Ik tenminste wel.

Meervoudige belichting vind ik zelf vooral praktisch om een langere sluitertijd te simuleren. Je kunt dan 10 foto's maken met een sluitertijd van 0,5 seconde met ± de look van één foto van 5 seconden. Het over elkaar leggen van meerdere foto's voor andere effecten gaat veel beter en met veel meer controle in Photoshop.


Met over elkaar heen leggen bedoel je beeld op beeld in het retoucheermenu van de camera? En dat dat beter gaat in Photoshop?
Daar heb ik intussen mee geoefend en dat gaat inderdaad.
Saartje

Forumlid
Berichten: 83


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat is het verschil?

Berichtdoor ATOR » ma nov 27 2017 3:20 pm

Het retoucheermenu in de camera heb ik nog nooit gebruikt maar ik ga er vanuit dat 'beeld op beeld' een simpel gemiddelde van twee al gemaakte foto's is. Meervoudige belichting doet hetzelfde maar dan live terwijl je de foto's maakt en kan meer dan twee foto's samenvoegen.

In Photoshop kun je de sterktes van twee of meer verschillende foto's instellen met Opacity, hoe de foto's bij elkaar opgeteld of vermenigvuldigd worden met de Overlay Mode, en met maskers bepalen welke gedeeltes van de foto's je wilt gebruiken. Nog 100 dingen meer als je je wilt uitleven :D
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat is het verschil?

Berichtdoor Saartje » ma nov 27 2017 3:27 pm

Beeld op beeld kan ik op de D5200 alleen instellen in het retoucheermenu, kan het nergens anders vinden.
Vreemd dat dat bij de D5200 in het retoucheermenu staat. Bij een kennis van me die een D200 heeft staat het gewoon in het opnamemenu en meervoudige belichting staat daaronder.
In het opnamemenu bij de D5200 staat alleen meervoudige belichting.
Saartje

Forumlid
Berichten: 83


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten