Overstap van Canon 600D naar Nikon ???

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Overstap van Canon 600D naar Nikon ???

Berichtdoor Nikkormaat » vr feb 16 2018 5:37 pm

Mijn broer heeft een Canon 600D met kit-lens 18-135mm, waarmee hij vooral landschappen fotografeert. Hij heeft nog weinig zicht op technische mogelijkheden, maar heeft wel interesse. Ik heb een D750 met objectieven van 12 tot 500 mm. Wij zijn van plan om samen op pad te gaan. Lastig is dat het meer uitgebreide bereik van mijn objectieven niet op zijn Canon past. Het zou handig zijn als hij naar Nikon zou overstappen. Tweedehands is geen punt. Op basis van de specificaties lijken mij de D5500 of de 7000 serie een redelijk alternatief voor zijn Canon. Heeft iemand nog adviezen op basis waarvan we modellen (met ingebouwde flitser) op de FotoFair zouden kunnen vergelijken?
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op za feb 17 2018 11:48 am, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Overstap van Canon 600D naar Nkon ???

Berichtdoor gijs sandberg » vr feb 16 2018 6:09 pm

Beste N,
Als het de bedoeling is dat hij jouw nikon lenzen gaat gebruiken:
Ik zou uitkijken naar een tweedehands FX NIkon, bv 700/800/810
Van de D800/810 zie ik sinds de komst van de D850 velen tweedehands staan.
Als je e.e.a. echt uitwisselbaar wilt maken, kies dan een Nikon met gelijke accus/geheugenkaarten/accessoires als jouw D750.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Overstap van Canon 600D naar Nkon ???

Berichtdoor justme » vr feb 16 2018 8:47 pm

Slimme opmerking Gijs, maar wat verwacht je van een situatie wanneer een accu leeg is? Dat dat ten koste gaat van een accu van je broer, en of visa versa?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Overstap van Canon 600D naar Nkon ???

Berichtdoor MarcoEos70D » vr feb 16 2018 8:58 pm

wiebeterpstra schreef:Slimme opmerking Gijs, maar wat verwacht je van een situatie wanneer een accu leeg is? Dat dat ten koste gaat van een accu van je broer, en of visa versa?

Het is toch best handig als de reserveaccu van je broer ook in jouw camera past...
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Overstap van Canon 600D naar Nkon ???

Berichtdoor justme » vr feb 16 2018 8:59 pm

Ja snap ik heel goed, maar als je samen op pad bent, dan ‘pak’ je de enige resterende accu van de ander.

Maar zou je met de volgende bodies daarmee wel uit de voeten kunnen:

Nikon D500 Nikon D600 Nikon D610 Nikon D7000 Nikon D7100 Nikon D7200 Nikon D750 Nikon D800E Nikon D800 Nikon D810

Misschien is DX wel handig voor naast je D750. En hij schiet nu ook met een cropsensor.

Tenzij hij fx wil natuurlijk.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Overstap van Canon 600D naar Nkon ???

Berichtdoor Nikkormaat » za feb 17 2018 9:45 am

Ik ben vergeten te melden dat mijn broer nog herhaaldelijk de Auto-stand gebruikt. Daar zal hij in het begin nog wel op willen terug vallen, dus de modellen 500, 700 en 8xx vallen daarmee al af. De 610 ken ik. Met de serie 5xxx en 7xxx ben ik niet bekend. Kan iemand in grote lijnen aangeven wat de belangrijkste verschillen zijn?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Overstap van Canon 600D naar Nkon ???

Berichtdoor Highlander » za feb 17 2018 9:50 am

En een verloopring Canon naar Nikon F ?
Dan kan hij zijn eigen body houden en toch jou objectieven gebruiken.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Overstap van Canon 600D naar Nkon ???

Berichtdoor JvdKooij » za feb 17 2018 10:20 am

Nikkormaat schreef:Ik ben vergeten te melden dat mijn broer nog herhaaldelijk de Auto-stand gebruikt. Daar zal hij in het begin nog wel op willen terug vallen, dus de modellen 500, 700 en 8xx vallen daarmee al af. De 610 ken ik. Met de serie 5xxx en 7xxx ben ik niet bekend. Kan iemand in grote lijnen aangeven wat de belangrijkste verschillen zijn?


ik zou dan zelf toch voor de D610 gaan, tweedehands niet zo veel duurder dan een D7200, maar wel veel betere beeldkwaliteit.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstap van Canon 600D naar Nkon ???

Berichtdoor gijs sandberg » za feb 17 2018 10:35 am

N,
re: Auto-stand
Welke bedoel je?, een Dnn0 kan in vele auto-standen werken, als dat niet genoeg is, wordt het tijd om dat familielid wat lesjes te geven :x .
re: 5xxx en 7xxx
Dat zijn allen DX kamera's,
Anders dan bij Canon passen de FX/DX lenzen v.v. op Nikon kamera's , maar echt lekker is dat niet.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Overstap van Canon 600D naar Nkon ???

Berichtdoor Richard » za feb 17 2018 11:26 am

Nikkormaat schreef:Ik ben vergeten te melden dat mijn broer nog herhaaldelijk de Auto-stand gebruikt. Daar zal hij in het begin nog wel op willen terug vallen, dus de modellen 500, 700 en 8xx vallen daarmee al af. De 610 ken ik. Met de serie 5xxx en 7xxx ben ik niet bekend. Kan iemand in grote lijnen aangeven wat de belangrijkste verschillen zijn?

Engelstalig is dat hier goed te zien:
D5500 - D7200: http://cameradecision.com/compare/Nikon ... ikon-D7200
D5600 - D7500: http://cameradecision.com/compare/Nikon ... ikon-D7500

5xxx is lichter, 7xxx heeft 2 instelwieltjes - is op foto's op bovenstaande pagina's te zien, programmakeuze van 7xxx heeft een vergrendeling. Zie voor meer verschillen bovenstaande pagina's.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstap van Canon 600D naar Nkon ???

Berichtdoor Richard » za feb 17 2018 11:37 am

Volgens DXOmark gaat je broer er met een D5000 al op vooruit: https://www.dxomark.com/Cameras/Compare ... ___692_587

Daar staan er tweedehands genoeg van te koop.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstap van Canon 600D naar Nikon ???

Berichtdoor Nikkormaat » za feb 17 2018 12:13 pm

Dank voor de linkjes.
En een verloopring Canon naar Nikon F ? Dan kan hij zijn eigen body houden en toch jou objectieven gebruiken.
Ik heb uitsluitend AF-S objectieven.
In heb de indruk dat er in zo'n verloopring geen contacten zitten om elektronische informatie tussen camera en objectief uit te wisselen. Moet alles dan manueel ingesteld worden. Dat lijkt mij voor hem juist een brug te ver.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Overstap van Canon 600D naar Nikon ???

Berichtdoor justme » za feb 17 2018 1:13 pm

Laat m s met je D750 fotograferen. Dan heeft hij een goed beeld bij alle knoppen en de grip dienders body heeft. Geeft een goede referentie met andere bodies zoals de d600 of d7000.
Ik zou als je stappen wilt maken niet beginnen met een d5000 serie. Zeker gezien de controls die een d7000 of hoger biedt.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Overstap van Canon 600D naar Nikon ???

Berichtdoor RVK » za feb 17 2018 3:22 pm

Nikon op Canon kan met een verloopring, omgekeerd niet. De registerafstand van Nikon is groter dan die van Canon dus is er plaats voor een ring. Canon op Nikon dan is die ruimte er niet en zou alleen een ring met optiek erin wat kunnen doen maar of die bestaan en of dat nu een slimme oplossing is?

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstap van Canon 600D naar Nikon ???

Berichtdoor Nikkormaat » za feb 17 2018 9:17 pm

Laat m s met je D750 fotograferen
Dat ben ik ook van plan. Ik wil hem alleen niet afschrikken met al die knoppen met hun direct bereikbare functies waarmee hij nu nog weinig weet van heeft. Ook wil ik hem in eerste instantie niet met NAS besmetten. Dat is iets voor later. :lol:
Dat een Nikon objectief op een Canon gebruikt kan worden is mij inmiddels duidelijk. Ik vraag mij alleen af of de elektrische signalen over en weer worden doorgegeven en welke functies er dan wel of juist niet meer werken.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten