Veel schrijftijd SD kaart D3200

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Veel schrijftijd SD kaart D3200

Berichtdoor Tamara » za aug 11 2018 6:52 am

Hallo,

Ik heb al een tijdje een Nikon D3200 en eigenlijk heeft ie vanaf het begin op momenten veel tijd nodig om de informatie op de SD kaart te schrijven. Het lampje blijft dan branden en het duurt tot wel zeker een halve minuut voordat ik de volgende foto kan maken.
Meestal geeft het geen problemen en dan steekt het plots weer een paar keer de kop op. Een nieuw SD kaartje plaatsen lijkt niet te werken en de batterij is dan vol genoeg.
Iemand nog suggesties?

Alvast bedankt!!

Groet,
Tamarap
Tamara

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Veel schrijftijd SD kaart D3200

Berichtdoor petervo63 » za aug 11 2018 7:30 am

Welke schrijfsnelheid heeft het SD kaartje?
Nikon D3200 / AF-S DX 18-55 VR I /Tamron AF 70-300 F/4-5.6 LD Macro 1:2 / 52mm 0.45x groothoek + Macro Conversion Lens.
petervo63

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Veel schrijftijd SD kaart D3200

Berichtdoor justme » za aug 11 2018 9:03 am

Hoogstwaarschijnlijk iets aanstaan wat je beeld nabewerkt, zoals iso ruisreductie.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Veel schrijftijd SD kaart D3200

Berichtdoor Hans Braakhuis » za aug 11 2018 9:11 am

Als je camera met een andere SD kaart niet werkt, dan is er iets mis met de camera. Dat is vrijwel zelf niet op te lossen, maar:
Reset de camera middels het menu, of gebruik een van de andere tips uit:
http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/reset ... ectief.pdf

Zelf zit ik te denken om de persoonlijke instellingen te herstellen, maar geen idee of een camera uit de D3x00 serie dat wel heeft.

Een tweedehands D3200 gaat 140 - 150 euro, en volgende week zondag zou je naar viewtopic.php?f=40&t=69872 kunnen gaan
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Veel schrijftijd SD kaart D3200

Berichtdoor Tamara » za aug 11 2018 11:03 am

Bedankt! Kan het eens proberen te resetten. Heb een kaartje met schrijfsnelheid 10. Dat zou wel snel genoeg moeten zijn dacht ik.
Tamara

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Veel schrijftijd SD kaart D3200

Berichtdoor justme » za aug 11 2018 11:56 am

10MB/s is echt niet snel te noemen!!!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Veel schrijftijd SD kaart D3200

Berichtdoor Tamara » za aug 11 2018 12:27 pm

Oh, sorry het is niet duidelijk. Het is class 10 maar ik kom er nu pas achter dat dit verschillende schrijfsnelheden kan bevatten... Mijn kaartje is 48MB/s. Is dat voldoende?
Tamara

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Veel schrijftijd SD kaart D3200

Berichtdoor DannySan » za aug 11 2018 6:36 pm

Hoi Tamara, deze tijd is echt veel te lang; zélfs met een 48MB/s kaartje.
Ik heb een D7100 en mijn foto is binnen een halve seconde weggeschreven op een 95MB/s Sandisk kaartje.
Wat Wiebe hierboven oppert kan wel eens van toepassing zijn, dat jouw camera een 'bewerking' aan de foto doet.
Het is een goed idee om je camera even te resetten (zie ook de link hieronder) en je kaartje IN de camera even te formatteren en het dan nog eens te proberen.

In welke kwaliteit maak je de foto's?

Link > https://www.youtube.com/watch?v=7YWb72KMpgY

Groet Danny
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Veel schrijftijd SD kaart D3200

Berichtdoor Tamara » zo aug 12 2018 12:13 am

Ik zal het eens proberen!
Meestal sla ik de foto in twee formaten tegelijk op, RAW (+/- 20mb) en JPG (8,5-12mb). Misschien ligt het daar wel aan.
Tamara

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Veel schrijftijd SD kaart D3200

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo aug 12 2018 7:37 am

Het zal niet aan de snelheid van je kaartje liggen. Een snel kaartje heb je nodig als je een reeks van opnamen achter elkaar maakt, of video. Je hebt het kennelijk over één foto, waarna je tot een halve minuut moet wachten.
Als je steeds een enkele foto maakt, doet de snelheid van een kaartje er niet toe. En met een camera uit 2012 heb je al het snelste kaartje dat er in dat jaar is:
https://nl.wikipedia.org/wiki/SD-kaart

Het alleen opnemen van NEF zal de snelheid iets verbeteren, probeer het uit. Dat is een van de persoonlijke instellingen van de camera; hierboven al aangegeven: reset de camera. Gebruik geen hulpstanden.

Een leuke test voor hen met een goed werkende camera. Zet de camera op M en 1/1000 seconde. Zet de camera op Continue Opnamen. Druk de afdrukknop in en blijf die indrukken totdat de snelheid van opnamen afneemt. De sluiter gaat wachten. Bij de meeste camera's zijn de eerste 10 opnamen geen probleem. Daarna gaat de grootte van de buffer in de camera spelen. Een goedkope camera heeft een kleine buffer. Dan gaat ook de snelheid van een kaartje spelen. Een D3200 zou 4 opnamen per seconde moeten kunnen halen. Dat is gemakkelijk te controleren, bekijk de opnamen in de windows verkenner en zet de verkenner op details. Dan kun je aan de tijd zien of het een beetje klopt.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Veel schrijftijd SD kaart D3200

Berichtdoor markdv77 » zo aug 12 2018 12:03 pm

Een halve minuut voor één foto is wel hééél erg lang. Heb je de Firmware van de camera wel eens geupdate? Ik zie dat de laatste firmware 1.04 zegt het volgende probleem op te lossen:

"Het betrof een probleem dat ervoor zorgde dat het toegangslampje van de geheugenkaart langer brandde dan normaal of het bericht “Kan deze geheugenkaart niet gebruiken...."

Dat zou je probleem kunnen zijn. Hier is de betreffende pagina op de site van Nikon: https://downloadcenter.nikonimglib.com/ ... w/148.html
Daar kun je de firmware downloaden en lezen hoe je hem op de camera zet.
Gebruikersavatar
markdv77

Forumlid
Berichten: 49


Locatie: Wijdemeren
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Veel schrijftijd SD kaart D3200

Berichtdoor Tamara » zo aug 12 2018 1:09 pm

Aha, dat is ook een goeie! Dacht dat de laatste update van voor de aankoop was, maar zal het eens proberen. Top!
Tamara

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten