D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor jan » wo okt 17 2018 11:09 pm

MelissaW schreef:Dat ik het daar gewoon kan uitleggen is inderdaad wel fijn. Ik ben nu ook zeker van plan daar naar toe te gaan. Met de lens terug naar Kamera-express is ook een goed idee. Moet ik alleen eerst met mijn lens naar Kamera-express, of eerst met camera en lens naar Nikon?

Ik zou zeggen eerst eens bij Kamera-Express (KE) langs gaan met body en lens en wellicht kan iemand je daar op weg helpen met het controleren en anders inderdaad naar NSP. Bel van te voren even wanneer je daar terecht kunt. Maar hou wel rekening met het feit dat ze onderzoekskosten zullen rekenen en wanneer het probleem toch in het objectief zit je deze kosten niet onder garantie kunt claimen bij Kamera-Express. Daarom zou ik eerst naar KE gaan. Ik weet niet of je dit lukt maar kies een rustig moment op de dag voor een bezoek aan KE, dan hebben ze wellicht iets meer tijd voor je.
En de conclusie kan zomaar zijn dat er meer aan de hand is en je deze kosten wellicht er ook nog bij krijgt. Je krijgt bij NSP vooraf een kostenopgaaf. Vraag voor de zekerheid even tot welk bedrag ze zonder opgaaf repareren.

Heb je al eens iets getest met deze kaart?
Misschien nog iets te lezen?
En dit is ook wel aardig om te lezen.

Succes.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4301


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor MelissaW » zo okt 28 2018 10:15 pm

Sorry voor een late reactie, ik heb het heel erg druk met mijn studie.
Ik ben nog niet naar Kamera-Express geweest omdat ik geen tijd had, ik ga denk ik volgend weekend
Bedankt voor de tips en artikelen, ik heb ze nog niet helemaal gelezen maar ik ga dat zeker doen.

Vandaag heb ik weer even gefotografeerd en ik ben er achter gekomen dat het probleem bij liveview veel minder groot is/weg is. Misschien is het toeval (zo veel foto's kon ik niet maken, batterij was leeg), maar toen ik het met liveview probeerde ging het heel goed en waren alle foto's plotseling goed gefocust. Ik snap er echt niets van. De omstandigheden verschilde niet echt van de vorige keren, ik fotografeerde op dezelfde plek met ongeveer hetzelfde licht (ik probeerde de foto's van vorige keer na te maken omdat die dus niet goed waren). Weet iemand wat dit kan betekenen?
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor EdvandeZilver » zo okt 28 2018 10:47 pm

Liveview meet de scherpte op een andere manier dan via de zoeker.
Bij liveview vindt de meting plaats op de sensor (contrast detectie), en bij meting door je zoeker via een mechaniek met wegklappende spiegels en fasedetectoren achter je spiegel en onder in je body (fasedetectie). En juist in de afstelling van dat laatse kunnen afwijkingen voorkomen die je gedeeltelijk electronisch af kunt stellen met de AF-fijnafstelling in je camera. Helaas hebben niet alle Nikonbodies deze mogelijkheid en zal de schroevendraaier van het Nikon ServicePoint er aan te pas moeten komen.
https://www.google.com/search?q=contras ... +detection
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor MelissaW » wo okt 31 2018 11:06 pm

Bedankt voor de uitleg, ik had al een vermoeden dat liveview anders scherpstelt maar ik wist niet hoe.
Is dit goed te repareren?

Ik heb vanochtend weer met liveview gefotografeerd en eigenlijk zijn alle foto's helemaal goed scherp, ik was echt verbaast. Ik ga er natuurlijk wel wat aan doen want de batterij gaat nu heel snel leeg en het focussen duurt heel lang door het verplaatsen van het focus punt, maar het is fijn om te weten dat hij op deze manier wel werkt
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor strangeartefact » do nov 01 2018 8:17 pm

Wat ga je er aan doen dan?
Net als destijds bij mijn D90 kunnen ze 1 objectief wel matchen met je d5200. Er is nu eenmaal geen micro adjust in dat model. Helaas.
Ik heb toen de 18-105 laten matchen met de D90 omdat ik wist dat ik de D90 ging verkopen. Dat leek voor een beginnende fotograaf e beste keuze dan.

Hoe dan ook Succes MelissaW!
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor MelissaW » do nov 01 2018 8:41 pm

Kan het niet gewoon gerepareerd worden? Ik ben eigenlijk best wel tevreden over deze camera en een nieuwe aanschaffen is voor nu echt te duur. Het zou wel heel jammer zijn als de 50mm lens de enige is die ik er normaal op kan gebruiken als ik hem match, ik was wel van plan om uiteindelijk nog andere lenzen te kopen
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten