D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor MelissaW » zo okt 07 2018 11:59 am

Hey

Ik heb al langer problemen met het focussen met mijn camera. Eerst dacht ik dat het aan mijn Tamron 17-50 mm 2.8 lag, maar sinds deze zomer heb ik een 50mm lens van Nikon en daarbij lijkt het probleem wel erger. Eigenlijk zijn alle foto's die ik maak niet goed gefocust.

Ik heb contact opgenomen met Nikon, die gaven aan dat het inderdaad niet klopte en ik moet mijn camera (en lens) laten repareren. Ik zit alleen wel net een paar maanden buiten de garantieperiode en moet het dus zelf betalen. Ik heb gevraagd hoe duur het ongeveer kan worden maar daar konden ze geen antwoord op geven.
Heeft iemand daar ervaring mee? Ik wil niet honderden euro's betalen want dan kan ik misschien beter een hele nieuwe camera kopen.

Ik heb ook een vraag over de lens. Die is deze zomer gekocht en bij Kamera Express verzekerd. Als die ook gerepareerd moet worden, moet ik dat dan ook betalen? Of moet ik gewoon alleen de camera betalen omdat de lens verzekerd is/garantie heeft?

Als laatste vraag ik me ook een beetje af hoe lang de reparatie gaat duren. Ik wilde heel graag nog wat herfstfoto's maken, maar nu lukt dat gewoon niet. Heb ik hem wel weer snel in huis?
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor MelissaW » zo okt 07 2018 9:27 pm

Heeft niemand antwoord op deze vragen?

Ik heb net iets op lightroom geinstalleerd waarmee ik kan zien waar ik op heb gefocust en ik ben best geschrokken. Ik wist dus al dat er iets mis is, maar nu wel blijkt dat mijn camera er steeds echt flink naast zat. Ik dacht dat het toch nog een klein beetje aan mij zou liggen, maar dat is echt niet het geval.
Ik moet hem dus sowieso laten repareren, of een nieuwe camera kopen. Daar twijfel ik nu ook over. Ik wil sowieso een betere camera, maar was van plan die pas volgend jaar te kopen
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor henkk » zo okt 07 2018 9:50 pm

Als je kunt laten zien dat het probleem al eerder bestond kun je wellicht een beroep doen op coulance. Je leverancier is je aanspreekpunt. Garantietermijn is juridisch geen vast gegeven: het product moet gedurende de t3 verwachtwn termijn goed functioneren.
Die termijn kan ook langer zijn dan de garantietermijn als het om fundamentele eigenschappwn gaat.
Evt heb je recht op een stuk compensatie (rekening houdend met afschrijving in bijv. 3 of 4 jaar (meer zal het niet worden).
Kortom een hoop gedoe als je het wil proberen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor JurjenF » ma okt 08 2018 10:07 am

Je zou vooraf een expertise onderzoek kunnen laten doen bij ChipClean. Dan heb je zwatrt-op-wit dat er wellicht iets niet goed is met je camera.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor MelissaW » ma okt 08 2018 11:24 am

@Henkk: ik heb aan zowel Nikon zelf als de reparatieservice een mail gestuurd met de melding dat dit altijd al was en dat ik het met foto's kan bewijzen. Zij geven aan dat ik geen garantie meer heb en het dus zelf moet betalen. Ik heb met Kamera Express (waar mijn spullen vandaan komen) nog geen contact opgenomen, moet ik dat wel doen?

@JurjenF: Is dat niet uiteindelijk duurder? Ik weet eigenlijk wel zeker dat er wat mis is. Ik kan op lightroom zien waar ik op heb gefocust en er klopt niets van. Ook gaf Nikon aan dat het niet klopt. Kan Nikon niet dat soort onderzoeken doen?


Ik ben trouwens ook heel bang dat ik als ik mijn camera heb opgestuurd te horen krijg dat er niets mis is, of dat ze het repareren en dat ik geen verbetering merk. Is die kans groot?
Ik zit daarom ook te twijfelen over misschien een nieuwe camera
Laatst gewijzigd door MelissaW op ma okt 08 2018 11:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor henkk » ma okt 08 2018 11:54 am

De leverancier is je eerste aanspreekpunt en degene die wettelijk aanspreekbaar is voor de kwaliteit van het verkochte. Wat de fabrikant of importeur doet, is zijn eigen vrijwillligheid. Dus wel naar KE gaan lijkt mij.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor MelissaW » ma okt 08 2018 12:07 pm

Oké, dan ga ik dat zeker doen. Ik heb alleen wel al met ze gesproken toen ik mijn lens kocht deze zomer, toen gaven ze aan dat ze weinig konden doen, behalve de spullen opsturen.
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor JurjenF » wo okt 10 2018 7:01 pm

JurjenF schreef:Je zou vooraf een expertise onderzoek kunnen laten doen bij ChipClean. Dan heb je zwatrt-op-wit dat er wellicht iets niet goed is met je camera.

Omdat de camera al uit de garantie is zou ik graag willen weten wat nu de oorzaak is van het probleem. Als je de camera naar Nikon Service opstuurt kijken ze deze na en kost het al €90 onderzoekskosten. En dan de eventuele reparatie nog. En helaas moet ik erkennen dat Nikon Service erg snel het 'kracht van buitenaf' gebruikt. Hetgeen wil zeggen dat de camera (of wat dan ook) gevallen/gestoten is/heeft en dus geen productfout heeft. 2 x meegemaakt....
Ik weet zo niet wat ChipClean rekent voor een onderzoek maar dan weet je wel of het aan de camera of aan de lens ligt. En zo ja wat. Maar goed, dat moet ieder voor zich uitmaken.
Reparatietijden is een slag in de rondte slaan. Geen pijl op te trekken helaas. Je zou wel tevoren kunnen bellen voor info. Ik zef heb geen ervaring met KE op dit gebied maar de producten sturen zij ook gewoon naar de betreffende reparatie firma's.
Al met al een heel erg vervelend probleem en gedoe. Ik hoop voor je dat het uiteindelijk toch nog goed komt.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor MelissaW » wo okt 10 2018 9:51 pm

JurjenF schreef:
JurjenF schreef:Je zou vooraf een expertise onderzoek kunnen laten doen bij ChipClean. Dan heb je zwatrt-op-wit dat er wellicht iets niet goed is met je camera.

Omdat de camera al uit de garantie is zou ik graag willen weten wat nu de oorzaak is van het probleem. Als je de camera naar Nikon Service opstuurt kijken ze deze na en kost het al €90 onderzoekskosten. En dan de eventuele reparatie nog. En helaas moet ik erkennen dat Nikon Service erg snel het 'kracht van buitenaf' gebruikt. Hetgeen wil zeggen dat de camera (of wat dan ook) gevallen/gestoten is/heeft en dus geen productfout heeft. 2 x meegemaakt....
Ik weet zo niet wat ChipClean rekent voor een onderzoek maar dan weet je wel of het aan de camera of aan de lens ligt. En zo ja wat. Maar goed, dat moet ieder voor zich uitmaken.
Reparatietijden is een slag in de rondte slaan. Geen pijl op te trekken helaas. Je zou wel tevoren kunnen bellen voor info. Ik zef heb geen ervaring met KE op dit gebied maar de producten sturen zij ook gewoon naar de betreffende reparatie firma's.
Al met al een heel erg vervelend probleem en gedoe. Ik hoop voor je dat het uiteindelijk toch nog goed komt.


Ik dacht dat het veel goedkoper was? Op de website van Nikon Service zag ik iets van 50 euro aan onderzoekskosten staan. Als het echt 90 euro is vind ik dat wel heel veel geld...
Mijn camera is nog nooit gevallen en ook nog nooit ergens tegen aan gestoten, ik ben er juist heel voorzichtig mee. Zij kunnen als ik dat aan geef toch niet beweren dat dat wel de oorzaak van het probleem is?
Kan ChipClean ook repareren of alleen onderzoeken? Als ze echt betrouwbaar zijn met het onderzoeken is dat wel een optie. Kan ik hem daarna ook makkelijker ergens laten repareren omdat er dan precies duidelijk is wat er aan de hand is?

Dat reparatietijden moeilijk in te schatten zijn vind ik ook moeilijk. Nu wil ik hem niet kwijt want nu is het herfst en zijn de kleuren buiten zo mooi, straks heb ik drie weken vrij en kan ik voor 4 euro naar Artis (vanwege studentenkorting) en daar wil ik ook veel fotograferen, daarna is het winter en komt er misschien weer sneeuw... Ik moet dan echt even een goed moment zoeken waarbij ik mijn camera voor een langere periode kan missen.

Op de momenten dat hij wel goed focust is het wel echt een super camera en lens, hele mooie kwaliteit. Gisteren lukte het fotograferen toevallig wel heel goed en het resultaat is echt geweldig (vind ik). Daarom wil ik wel dat hij gerepareerd wordt. Nu ging het toevallig goed maar als hij het elke keer als ik foto's maak zo goed doet is dat echt heel fijn.
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor strangeartefact » wo okt 10 2018 10:08 pm

Ehm dus de ene keer werkt het wel en de andere keer niet begrijp ik? Als er back of front focus is is dat er altijd lijkt me toch.....
Waarom ging het toevallig goed?
Hij zou maar bij Nikon liggen en het daar ook toevallig goed doen.....dag onderzoekskosten.

Kan je daar meer over zeggen?
Focus je ene keer met live view en andere keer niet?
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor MelissaW » wo okt 10 2018 10:22 pm

strangeartefact schreef:Ehm dus de ene keer werkt het wel en de andere keer niet begrijp ik? Als er back of front focus is is dat er altijd lijkt me toch.....
Waarom ging het toevallig goed?
Hij zou maar bij Nikon liggen en het daar ook toevallig goed doen.....dag onderzoekskosten.

Kan je daar meer over zeggen?
Focus je ene keer met live view en andere keer niet?


Waarschijnlijk omdat ik steeds zo'n 20 foto's (of meer) nam en er dan twee of drie bij zaten die wel goed waren, verder waren er ook een paar die niet goed waren maar met bewerking nog wel mooi waren. De rest was echt niet goed. Ik denk dat het dus gewoon toeval was en lag aan de hoeveelheid foto's die ik maakte.
Het licht kan ook meespelen. Gisteren fotografeerde ik wat later in de middag waardoor de zon laag was en recht op mijn hond scheen.

Ik focus eigenlijk nooit via live view, omdat die functie met mijn tamron lens niet werkte ben ik hem eigenlijk een beetje vergeten. Ik kijk gewoon altijd door de zoeker. Het focus punt staat altijd op de ogen van mijn hond (dat is eigenlijk het enige onderwerp wat ik fotografeer) en dat geeft lightroom ook aan. Echter zijn de ogen meestal niet helemaal scherp of gewoon helemaal niet. Ik fotografeer altijd op de diafragma stand met verschillende diafragma's (maar altijd hoger dan 1.8 ).
Laatst gewijzigd door MelissaW op wo okt 10 2018 10:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor DannySan » wo okt 10 2018 10:26 pm

Zou je eens wat 'minder goede/foute foto's' kunnen delen; met je instellingen er bij?
Dan kunnen we meekijken, en wellicht samen zien wat er mis gaat.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor MelissaW » wo okt 10 2018 10:31 pm

Ja, dat was ik al van plan. Het kan alleen waarschijnlijk pas vrijdag. Ik zit nu niet op mijn computer en ben morgen de hele dag op school

Ik weet alleen niet zo goed hoe. Ik zet liever geen slechte foto's op Flickr dus is er een andere manier om foto's met alle instellingen te delen?
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor DannySan » wo okt 10 2018 10:42 pm

Kun je nog steeds gewoon op Flickr doen, maar ze dan privé zetten. Kun je ze wel delen maar niemand kan ze zien [emoji106]
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor MelissaW » wo okt 10 2018 10:43 pm

Oké, dat ga ik dan zo snel mogelijk doen
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten