D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor jan24 » do okt 11 2018 1:56 pm

Of plaatsen via Tinypic?
Zijn de lensvattingen, zowel lenzen als camera wel schoon?
Altijd vervelend als een probleem zich niet voortdurend voordoet, maar af en toe of met enige regelmaat.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1784


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor MelissaW » do okt 11 2018 2:51 pm

Die zijn wel schoon denk ik, ik heb de lens die er nu op zit al een tijdje op zitten. Ik ben wel altijd echt heel voorzichtig met mij cameraspullen, vooral als ik lenzen verwissel. Eén keer verwisselde ik lenzen en toen hoorde ik wel dat er iets (zandkorrel?) tussen zat. Ik heb toen meteen heel voorzichtig met een kwastje alles schoon gemaakt en toen was het helemaal weg. Maar daar voor had ik al problemen.

Ik denk dat ik de foto's via Flickr upload omdat ik Tinypic al heel lang niet meer gebruik en dus ook niet meer zo goed ken. Ik ga proberen vanavond nog wat foto's te plaatsen en anders morgen
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor strangeartefact » do okt 11 2018 6:56 pm

Hoi, ben ook benieuwd naar voorbeelden. Ik had backfocus met mijn D90, ene objectief erger dan de andere maar ik kon het zo reproduceren, het was er altijd.

Wat me ook verbaasd is je opmerking dat je Tamron lens niet werkte met liveview? Liveview is een camera optie, geen lens optie toch? Of ben ik te lang uit de Nikon wereld dat ik iets gemist heb?
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor MelissaW » vr okt 12 2018 1:31 pm

Ik had het een keer opgezocht en toen las ik dat het normaal is dat die lens niet met die functie samen gaat, ik moest hem daar voor opsturen naar Tamron zodat die hem kunnen updaten, maar dat vond ik het niet waard dus heb ik nooit gedaan

Ik heb hier de voorbeelden:

Goed:
AfbeeldingDSC_0901 by Melissa Waqué, on Flickr
AfbeeldingKnipselg by Melissa Waqué, on Flickr

AfbeeldingDSC_0759 by Melissa Waqué, on Flickr
AfbeeldingKnipseljh by Melissa Waqué, on Flickr

AfbeeldingDSC_0965 by Melissa Waqué, on Flickr
AfbeeldingKnipselguj by Melissa Waqué, on Flickr

Fout:
AfbeeldingDSC_0904 by Melissa Waqué, on Flickr
AfbeeldingKnipselgt by Melissa Waqué, on Flickr
Ik heb echt geen idee waar hij bij deze foto op heeft gefocust

AfbeeldingDSC_0249 by Melissa Waqué, on Flickr
AfbeeldingKnipsel3 by Melissa Waqué, on Flickr
Als je goed kijkt zie je dat de ogen helemaal wazig zijn

AfbeeldingDSC_0234 by Melissa Waqué, on Flickr
AfbeeldingKnipsel2 by Melissa Waqué, on Flickr

AfbeeldingDSC_0224 by Melissa Waqué, on Flickr
AfbeeldingKnipsel by Melissa Waqué, on Flickr
Bij deze moet je ook goed kijken

AfbeeldingDSC_0553 by Melissa Waqué, on Flickr
AfbeeldingKnipselb by Melissa Waqué, on Flickr
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor fberndsen » vr okt 12 2018 5:33 pm

Wat me opvalt is dat de foto's het meest onscherp zijn als je scherpstelpunt alleen een zwart vlak behelst. Dit is logisch om dat er dan geen contrast is. Als er zon is of het witte streepje op de kop in beeld in het scherpstelpunt staat kan de camera mi beter scherpstellen.
Waarom gebruik je trouwens de 39 scherpstelpunten en niet eentje ?
Gebruikersavatar
fberndsen

Clublid
Berichten: 44


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor MelissaW » vr okt 12 2018 8:41 pm

Dat kan er inderdaad wel mee te maken hebben, dat ik steeds focus op een zwart punt. Maar dan nog lijkt het mij niet echt normaal, hij zou dan toch ook gewoon moeten focussen? Dit zijn trouwens ook gewoon willekeurige voorbeelden. Ik heb er nog meer veel meer, ook als er hele felle zon of als ik op het witte focus gaat het vaak fout

Wat bedoel je met de scherpstelpunten? Ik gebruik er toch steeds een om te focussen?
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor MelissaW » zo okt 14 2018 11:18 pm

Komen hier nog andere reacties op?

Vandaag had ik wel meer problemen, terwijl ik om dezelfde tijd op dezelfde plek met hetzelfde licht fotografeerde. Echt heel raar...
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor strangeartefact » ma okt 15 2018 11:01 am

Ik vind het lastig een oordeel te geven.
Beweegt de hond na focus lock, beweeg jij nog? Is het idd de donkere gedeeltes die roet in eten gooien, maar je meldt dat dat ook niet constant is.
Lastige casus hoor.
Wat ik al zeg, met mijn D90 herken ik dit verhaal wel maar dat was constant, de variable zat daar in afstand naar object en focus punt etc. Dat is logisch. Maar kon het reproduceren en leerde op gegeven moment hoe ik de focus na af lock moest bijdraaien voor wel de juiste focus, maar uiteindelijk ook de camera opgestuurt naar Nikon die het probleem niet konden verhelpen voor meerdere objectieven. En geen micro adjust zodat ik het zelf per objectief kon doen....
Kortom, succes. Laat een expert meekijken voor je geld naar Nikon brengt. Dan weet je iig wat het echte probleem is.

groet
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor Franklin » ma okt 15 2018 11:32 am

Ik denk dat het verstandig is om eerst eens wat tests uit te voeren voor je de camera en objectieven door Nikon support of Chipclean laat bekijken. Ik zie ook dat bij alle foto's die je als "fout" bestempelt, de focus op een geheel donker deel zit zonder contrast. Voor autofocus is contrast een "must". Zonder contrast geen autofocus.

Probeer dus eerst om je camera op een vaste plaats op te stellen. Bijvoorbeeld op een statief. Neem dat een serie foto's van een contrastrijk onderwerp. Dat kan gewoon een stuk papier zijn met felle kleuren of een zwart/wit afbeelding. Neem ook wat foto's van een afbeelding waar weinig tot geen contrast in zit. Maak ook dezelfde serie uit de hand. Beoordeel dan alle foto's op scherpte.
Zijn de foto's met veel contrast dan wel scherp, dan is de apparatuur in orde en doet deze zijn werk goed. Dan verder kijken waar je met de bediening in de problemen komt.

Als je problemen hebt om dit te doen, dan wil ik je daarbij wel helpen. Ik weet alleen niet waar je woont dus de afstand kan dan een probleem zijn.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1
Gebruikersavatar
Franklin

Clublid
Berichten: 1101


Locatie: Alphen aan den rijn
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor MelissaW » di okt 16 2018 11:20 pm

strangeartefact: Nee, ze beweegt niet meer als ik heb gefocust, ze blijft altijd heel netjes wachten tot ik de foto heb gemaakt. Ik focus niet altijd op donkere delen. Ik was even vergeten te melden dat ik het ook vaak met andere onderwerpen heb, zoals bloemen of paddestoelen.
Jammer dat Nikon bij jouw camera niets heeft kunnen doen. Ik ben heel erg bang dat dat bij mij ook gaat gebeuren. Daarom durf ik hem ook niet zo goed op te sturen. Misschien moet ik eerst naar Chipclean als die zo goed bekend staan.

Franklin: Ik heb van Nikon een test gekregen die ik kon doen. Als ik die goed heb gedaan komt er heel duidelijk backfocus uit. Toen ik dat liet zien verwezen zij me naar de reparatieservice. Foto's maken van contrastrijke onderwerpen en minder contrastrijke onderwerpen en dan vergelijken klinkt ook wel goed, dat kan ik ook proberen.
Ik woon in de buurt van Zaandam.

-----

Vandaag ging ik weer fotograferen en nu ging het dus veel minder goed. Ook als het licht direct op het onderwerp scheen focuste hij verkeerd. Echt heel erg vervelend en jammer want er zaten heel veel foto's bij die met de juiste focus echt geweldig konden zijn... De lichtomstandigheden waren wel iets moeilijker (vooral tegenlicht) maar dan moet hij toch alsnog gewoon normaal kunnen focussen?

Ik bedenk me nu trouwens dat mijn lens wel verzekerd is en dat ik die volgens Kamera-express gewoon heel makkelijk kon terug brengen en ruilen als hij het niet deed. Is dat niet ook een idee om te proberen? Dan weet ik wel zeker dat het niet aan de lens licht
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor jan » di okt 16 2018 11:40 pm

Je vindt het nog steeds vreemd dat scherpstellen op zwart of wit een probleem is. Punt is dat je hier geen contrast hebt dus het scherpstellen is een probleem en zal een probleem blijven.
Ik zie dat je de meeste voorbeelden op 1.8 hebt geschoten dus de scherptediepte kan je ook parten spelen.
Daarnaast denk ik dat je garantie en verzekering twee verschillende zaken zijn.
Je woont in Zaandam, je zou een afspraak kunnen maken bij Nikon Service Point in Beverwijk om te kijken of zij samen met jouw de vinger op de zere plek kunnen leggen.
Je raakt nu een beetje in een impasse en komt zo niet verder of je moet met iemand afspreken om samen te kijken of deze persoon dezelfde problemen ervaart met jouw spullen.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4301


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor MelissaW » wo okt 17 2018 12:20 am

jan schreef:Je vindt het nog steeds vreemd dat scherpstellen op zwart of wit een probleem is. Punt is dat je hier geen contrast hebt dus het scherpstellen is een probleem en zal een probleem blijven.
Ik zie dat je de meeste voorbeelden op 1.8 hebt geschoten dus de scherptediepte kan je ook parten spelen.
Daarnaast denk ik dat je garantie en verzekering twee verschillende zaken zijn.
Je woont in Zaandam, je zou een afspraak kunnen maken bij Nikon Service Point in Beverwijk om te kijken of zij samen met jouw de vinger op de zere plek kunnen leggen.
Je raakt nu een beetje in een impasse en komt zo niet verder of je moet met iemand afspreken om samen te kijken of deze persoon dezelfde problemen ervaart met jouw spullen.


Dat zwart minder contrast heeft begrijp ik, maar ik dacht echt dat dat met het juiste licht niet zo'n probleem hoorde te zijn. Ik focus nu wel meer op het witte deel van de vacht van mijn hond zodat er meer contrast is, maar ik merk eigenlijk niet zo veel verschil. Soms focust hij goed, soms focust hij verkeerd.

Diafragma 1.8 gebruik ik eigenlijk nooit. Ik weet niet waarom hij dat op de foto's steeds aan geeft maar als ik bij de foto op bijvoorbeeld lightroom kijk staat er iets anders. Ik fotografeer denk ik het meeste op 2.2 tot 3.5, nu ook regelmatig wat hoger zodat de kans groter is dat het onderwerp wel voor het grootste deel scherp is.

De lens heeft naast de verzekering ook nog garantie, die is deze zomer gekocht. De camera heeft geen garantie meer en geen verzekering, die moet ik dus sowieso betalen bij een reparatie. Ik dacht dat het verschil niet echt uit maakte.

Ik heb net even gekeken naar waar de reparatieservice van Nikon precies is en ik had niet verwacht dat het zo dichtbij lag (ik ben heel slecht in topografie). Daar kan ik inderdaad wel naar toe. Kost dat ook minder dan wanneer ik hem op stuur?
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor jan » wo okt 17 2018 6:42 am

MelissaW schreef: Soms focust hij goed, soms focust hij verkeerd.

Soms wel genoeg contrast, soms niet.

MelissaW schreef:De lens heeft naast de verzekering ook nog garantie, die is deze zomer gekocht. De camera heeft geen garantie meer en geen verzekering, die moet ik dus sowieso betalen bij een reparatie. Ik dacht dat het verschil niet echt uit maakte.

Ik heb net even gekeken naar waar de reparatieservice van Nikon precies is en ik had niet verwacht dat het zo dichtbij lag (ik ben heel slecht in topografie). Daar kan ik inderdaad wel naar toe. Kost dat ook minder dan wanneer ik hem op stuur?

In ieder geval de verzendkosten. Maar misschien wel het grootste voordeel je kunt het fysiek aan iemand uitleggen

Qua afwikkelen van garantie wordt het toch een lastige.
Wanneer je naar Chipclean gaat moet je naar Heumen bij Nijmegen. Zij kunnen alleen het probleem voor je vaststellen, maar niet oplossen, omdat je body geen fijn focus instellingsmogelijkheden heeft en dan zul je alsnog naar Nikon Service Point (NSP) moeten wanneer het probleem bij back focus ligt.

Wanneer je naar NSP gaat dan kunnen zij de reparatie/correctie uitvoeren aan body en/of objectief. Maar dan zul je voor beide reparaties moeten betalen. En vergeet niet met je Tamron objectief doen zij niets.

Wanneer je schrijft dat je Nikon objectief nog binnen de garantie valt dan zou ik er mee terug gaan naar de verkoper. Samen vast stellen dat je een backfocus probleem hebt. De verkoper heeft vast wel een ander gelijk objectief liggen om te kijken of deze betere resultaten geeft. In dat geval moet het objectief ter reparatie worden aangeboden of je krijgt een nieuw objectief mee of hij wordt kosteloos voor je gerepareerd.

MelissaW schreef:Ik heb al langer problemen met het focussen met mijn camera. Eerst dacht ik dat het aan mijn Tamron 17-50 mm 2.8 lag

Dit ook lezende lijkt het wellicht eerder een Body probleem en in dat geval moet hij echt naar NSP.
Maar nogmaals probeer eerst eens met de verkoper van je 50mm objectief vast te stellen of dit ook daadwerkelijk zo is.

Hou wel voor ogen dat NSP alleen Nikon producten aanneemt en niets met je Tamron kan doen.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4301


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor jan24 » wo okt 17 2018 4:24 pm

Pvallend dat TS meldt f/1.8 amper te gebruiken. Toch staat dit in de gegevens van de foto.
Zou er meer mis zijn dan alleen een focusprobleem?
Of LR geeft verkeerde info, hoewel f/2.2 tot f/3.5 ook niet veel meer bijdraagt aan een ruimere scherptediepte.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1784


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D5200 (+ 50mm 1.8) back focus reparatie

Berichtdoor MelissaW » wo okt 17 2018 10:01 pm

Jan: Hij focust echt niet alleen slecht als er weinig contrast is. Ik heb van gisteren wel voorbeelden van slechte foto's met meer contrast, die kan ik plaatsten als ik op de computer ben
Dat ze aan mijn Tamron lens bij Nikon niets doen vind ik niet erg. Die gebruik ik alleen nog maar bij landschappen en daarbij heb ik minder last van problemen. Met de 50mm lens ben ik verder ook zo tevreden dat ik die van Tamron momenteel niet meer zo vaak gebruik
Dat ik het daar gewoon kan uitleggen is inderdaad wel fijn. Ik ben nu ook zeker van plan daar naar toe te gaan. Met de lens terug naar Kamera-express is ook een goed idee. Moet ik alleen eerst met mijn lens naar Kamera-express, of eerst met camera en lens naar Nikon?
Verder bedankt voor de uitgebreide uitleg, daar heb ik heel veel aan!

Jan24: Ik kijk elke keer als ik iets ga fotograferen goed naar de diafragma instellingen zodat ik zeker weet dat die goed zijn, ik heb eigenlijk nog maar heel weinig met 1.8 gefotografeerd. Dat programma waarmee je de focuspunten ziet was niet van lightroom zelf, misschien geeft die daarom verkeerde informatie.
Dit is hem: http://www.lightroomfocuspointsplugin.com/
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten