Scherpstellen D5300

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Scherpstellen D5300

Berichtdoor jajke » ma dec 17 2018 7:54 am

Ik ben een beginneling v.w.b. gebruik DSLR-camera Nikon D5300. Heb altijd een compactcamera of bridgecamera gebruikt en heb 2e hands een D5300 aangeschaft.
Hoe kun je de Nikon D5300 nu het beste instellen voorwat betreft de AF-veldstand:
- scherpstellen op basis van enkelpunts (1 vakje)
- 9 punts
- 21 punts of
- 39 punts ?

Ik merk nog wel eens dat mijn foto's niet scherp zijn c.q. niet alles op de foto scherp is.

Hoe kun je het beste de AF-stand instellen:
- AF-A (auto-servo)
- AF-S (enkelvoudige servo) of
- AF-C (continue servo).

Wat is de beste combinatie van bovenstaande items: dus AF-veldstand in combinatie met de AF-stand ?
jajke

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpstellen D5300

Berichtdoor henkk » ma dec 17 2018 10:13 am

Beste Jajke,
Het best kun je beginnen met 1 scherpstelpunt en AF-S. Dan stelt hij op dat punt scherp en houdt de scherpstelling vast tot je afdrukt. Waarschijnlijk staat je camera ook zo ingesteld dat hij niet afdrukt als het dan niet scherp is. Dit is vooral geschikt voor stilstaande onderwerpen. Je kunt het scherpstelpunt verschuiven.

Bij de instelling AF-C blijft hij scherpstellen totdat je afdrukt dus dat is handig voor bewegende onderwerpen. Waarschijnlijk staat je camera zo ingesteld dat hij in deze stand altijd afdrukt, ook als het onderwerp niet scherp is.

Bij AF-A kiest de camera zelf of hij AF-S of AF-C doet, afh. van het onderwerp. Ik denk dat je beter zelf kunt kiezen wat hij moet doen.

Als je met 1 punt ervaring hebt, kun je er meer gaan gebruiken, vooral voor bewegende onderwerpen. Ik gebruik zelf meestal het max. aantal scherpstelpunten in combinatie met 3d-tracking en AF-C. Dan kun je het scherpstelpunt 'op het onderwerp zetten', de ontspanknop half indrukken en dan blijft het scherpstelpunt op het onderwerp zitten tot je afdrukt.

De stand 'automatisch veld' is geen aanrader. Dan kiest de camera zelf een scherpstelpunt en dat kan nog wel eens verrassend anders zijn dan wat je zelf wilde.

Of alles op je foto scherp wordt, hangt trouwens ook af van het diafragma wat je gebruikt.

Succes en veel plezier met je camera !
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstellen D5300

Berichtdoor jan24 » ma dec 17 2018 4:06 pm

Het enkele scherpstelpunt kun je desgewenst verplaatsen met de ronde toets op de achterzijde van de camera.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1784


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstellen D5300

Berichtdoor gijs sandberg » ma dec 17 2018 5:33 pm

Beste J,
Welkom.
re: beste instellen
Een flauw antwoord: als er één optimaal-voor-alles instelling was, zat die vast in de kamera.
Maar wees gerust: sommige ervaren Nikon DSLR gebruikers zutten na jaren soms nog te puzzelen wat (in een bijzondere situatie) de beste instelling is.
re: niet alles op de foto scherp
Dat kan van vele factoren afhangen, een AF instelling is daar één van.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6804


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten