Batterij wil er niet meer uit D5000

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Batterij wil er niet meer uit D5000

Berichtdoor Helga » wo jun 19 2019 10:19 am

Goedemorgen,

Gisteren wilde ik mijn batterij wisselen in de D5000 maar het 'veersysteem' van het batterij-compartiment werkt ineens niet meer. Als ik op de batterij druk om eruit te halen gebeurt er niets.

Ik heb twee batterijen, de originele Nikon-batterij en een reservebatterij van Hama. Beide batterijen hebben al een jaar of 7 jaar prima gewerkt, om en om, zonder problemen. Nu kan ik de Nikon-batterij nog wel eruit 'schudden' maar de Hama is net een fractie dikker dus die blijft hangen en die moet ik voorzichtig met een dun schroevendraaiertje helpen eruit te komen.

Dit is uiteraard heel onhandig, vooral als je niet thuis bent om te wisselen (buiten het feit dat dit natuurlijk niet zo hoort).

Is dit een bekend probleem van deze camera of heeft iemand dit ook als eens gehad?

Is er iemand die weet of dit een relatief makkelijke/goedkope reparatie is of juist duur? Ik ben nog steeds erg blij met deze camera en wil eigenlijk niet naar een nieuwe kijken (buiten de kosten voor een nieuwe camera, ze zijn niet echt goedkoop), en ik vind eigenlijk 7 jaar voor een spiegelreflexcamera een veel te korte levensduur.

Dank voor de hulp!
Helga

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Batterij wil er niet meer uit D5000

Berichtdoor gijs sandberg » wo jun 19 2019 10:34 am

Helga,
Welkom
re: bekend
Niet i.c.m. een D5000, maar heb wel soms meegemaakt dat een Li-Ion accu iets opbolt.
Je meldt dat de Nikon accu nog wel goed werkt in de kamera.
Gelet op de leeftijd van de kamera en accu zou ik gewoon een verse accu aanschaffen en niet proberen de kamera te laten repareren.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6815


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Batterij wil er niet meer uit D5000

Berichtdoor Helga » wo jun 19 2019 5:30 pm

Dag Gijs, dank voor je advies.

Alleen gaat de Nikon batterij er ook niet met het veersysteem uit. Ik moet ook bij deze batterij de camera ondersteboven houden met het klepje open om de batterij eruit te laten vallen.

Werken doen ze allebei nog steeds goed, alleen het eruit halen is dus het probleem. Als je op de batterij duwt komt deze niet een stukje eruit zoals vroeger.
Helga

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Batterij wil er niet meer uit D5000

Berichtdoor Ingmar » wo jun 19 2019 5:40 pm

Helga,

Wat ik zou doen, maar goed niet iedereen zal dat aandurven, om door middel van een kloddertje smeltlijm aan de onderkant van de batterij een stangetje te bevestigen waardoor je kunt trekken aan de batterij. Ben bang dat als je hem wegbrengt ter reparatie, dat ze je met vlugzout bij moeten brengen als je hoort wat het ongeveer gaat kosten, 50 euro ben je zo kwijt. Smeltlijm laat zich overigens heel makkelijk verwijderen met wat alcohol.

Grtz,
ingmar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Batterij wil er niet meer uit D5000

Berichtdoor henkk » wo jun 19 2019 8:41 pm

Ik heb een Hama batterij die het al 12 jaar doet dus iets mechanisch om hem te wisselen is zo gek nog niet.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4938


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Batterij wil er niet meer uit D5000

Berichtdoor Helga » do jun 20 2019 7:48 am

Ingmar, dat is misschien wel een goed idee. Er zit uiteindelijk geen contactdeeltje of zoiets op het klepje, alleen maar plastic, dus als ik dat niet te dik maak zou dat geen kwaad moeten kunnen denk ik. Ga ik eens bekijken, dank je!
Helga

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Batterij wil er niet meer uit D5000

Berichtdoor Sharkey » do jun 20 2019 11:57 am

Gewoon een stukje plakband op de lange platte kant van de accu, omgevouwen lipje aan de bovenkant ... klaar.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
Gebruikersavatar
Sharkey

Forumlid
Berichten: 1558


Locatie: Gorcum
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten