Scherpstellen natuurfoto's

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Scherpstellen natuurfoto's

Berichtdoor funnyric » za jul 13 2019 8:28 pm

Ik heb een Nikon D3300 met een Tamron 18-270MM 1:35-6.3 zoomlens. Ik maak graag foto's in de bossen en duinen en dan vooral van hertjes en of reen.
Ik krijg de foto's maar niet scherp genoeg. Ik zet de camera vaak in landscape mode of de P en zowel MF als AF valt de scherpte van de foto's erg tegen.
Vooral als ik bijna aan het einde ben met inzoomen zijn de foto's nooit zo scherp.

Ik heb hier een voorbeeld. http://ericlokker.nl/fullsizeoutput_3e2.jpeg

Kleine info: Ik fotografeer nog maar een maand of 4 dus alle hulp is welkom.
funnyric

Forumlid
Berichten: 21


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpstellen natuurfoto's

Berichtdoor Brutus » zo jul 14 2019 5:13 pm

Hoi Eric,
De meeste zoomlenzen geven aan het einde van hun bereik geen maximale scherpte. Dat geldt des te meer bij zoomlenzen met een groot bereik, zoals de jouwe. Jij doet niets verkeerd, je loopt hier tegen de beperkingen van je objectief aan.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1111


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpstellen natuurfoto's

Berichtdoor JurjenF » ma jul 15 2019 12:30 pm

Ik heb zelf ervaring met een D5100 en de 18-270 van Tamron en we hebben die lens snel weggedaan. Voor jouw fotografie (onderwerpen) zou ik eens kijken naar een, bijvoorbeeld, Sigma 100-400 : licht en scherp. Maar ook hier geldt : hoe verder weg het onderwerp hoe lastiger echt scherpe foto's te krijgen. Dat ligt niet altijd aan de fotograaf/apparatuur maar heel vaak aan de atmosferische omstandigheden zoals trillende lucht en stof in de lucht. Voor mijzelf stel ik een limiet van max 100m. maar vaak is dat al te ver weg.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstellen natuurfoto's

Berichtdoor Ed Post » ma jul 15 2019 2:19 pm

Vaak moeten extreme zoomlenzen die beginnen met een groothoek bereik tot een fors tele bereik een hoop concessies doen v.w.b. de beeldkwaliteit..
Beter is het om een zoomlens te gebruiken welke pas in het tele bereik begint zoals bijvoorbeeld de Nikon 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED VR AF-S.
Eerdergenoemde Sigma is daar ook een goed voorbeeld van.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstellen natuurfoto's

Berichtdoor gijs sandberg » ma jul 15 2019 3:00 pm

Beste F,
re: niet scherp genoeg.
Dat is natuurlijk relatief en persoonlijk.
Verwacht niet dat je met een betaalbare lens op een lichtgewicht kamera de zelfde resultaten haalt als iemand met een stevig statief, een lichtsterke telelens, veel geduld etc.
Ik zou (met een dergelijke lens) beginnen met instellingen niet verder dan 100-150 mm en een ongehinderd zicht op het onderwerp, in goed/contrastrijk licht.
Op het voorbeeld zie ik (half door struweel) een dier in bewolkte omstandigheden.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstellen natuurfoto's

Berichtdoor funnyric » ma jul 15 2019 9:48 pm

Ed Post schreef:Vaak moeten extreme zoomlenzen die beginnen met een groothoek bereik tot een fors tele bereik een hoop concessies doen v.w.b. de beeldkwaliteit..
Beter is het om een zoomlens te gebruiken welke pas in het tele bereik begint zoals bijvoorbeeld de Nikon 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED VR AF-S.
Eerdergenoemde Sigma is daar ook een goed voorbeeld van.


Is dit iets Nikon 70-300mm 4.5-6.3 G IF-ED VR AF-P DX 70-300 (9266) ? Ik kan deze overnemen namelijk. Ik denk toch dat ik het bij een Nikon lens hou aangezien ik denk dat daar scherpere foto's mee te maken zijn.
funnyric

Forumlid
Berichten: 21


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpstellen natuurfoto's

Berichtdoor Ed Post » ma jul 15 2019 9:59 pm

Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstellen natuurfoto's

Berichtdoor George Fennes » za jul 20 2019 7:46 am

Hoi Funnyric vraag je af welke objecten je het meest en liefst fotografeert.
De Nikon 70-300mm is voor zijn geld best wel goed.
Maar denk je dat je meestal tegen de 300mm aan gaat fotograferen dan zou ik doorsparen voor b.v. een Sigma 150-500mm.
Want op 300mm zal de Nikon ook niet optimaal presteren.
De meeste zoomlenzen worden minder op de einden van hun zoomstand zowel bij 70 als 300mm.
Als je weet dat je heel veel zoomt richting 300mm zou als je de 150-500mm neemt je op 400 tot 450mm nog mooie scherpe beelden kunnen schieten.
Ook mede omdat dit objectief maar 3,25 x zoom heeft hoeven er niet zo veel compromissen in de constructie van het objectief te worden aangebracht.
Veel succes met je keuze.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpstellen natuurfoto's

Berichtdoor imaginary_nl » za jul 20 2019 12:30 pm

Of een Nikon 300mm f4.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstellen natuurfoto's

Berichtdoor hans de wit » za jul 20 2019 1:41 pm

de lenzen van sigma gaan van 150/500 naar 150/600 is dus nog maar 4 x zoom.
ben aan het sparen voor een 150/600 sport.
wel zwaar maar ook goed.
2 voorbeelden van 150/500 mm sigma
AfbeeldingHDW_3109.jpg by dewittrouw dewit, on Flickr
AfbeeldingDSC_1132.jpg by dewittrouw dewit, on Flickr
gr hans
D7200 + JUPIO grip
SIGMA 24/70 f2.8 DG OS HSM Art
SIGMA 70/200 mm sport f 2:8
SIGMA 150/600 mm sport f 5-6.3
SIGMA TC-1401
BENRO statief + CARUBA schommelkop + Manfrotto videokop + Leofoto RANGER LS-223C
SIRUI monopot + YONGNUO flitser
Gebruikersavatar
hans de wit

Forumlid
Berichten: 743


Locatie: Zeist
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpstellen natuurfoto's

Berichtdoor George Fennes » za jul 20 2019 1:50 pm

Imaginari de 300mm f4 is een superobjectief dat is waar.
Maar een beetje zoom is ook wel prettig lijkt mij.
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpstellen natuurfoto's

Berichtdoor imaginary_nl » za jul 20 2019 2:07 pm

Je hebt gelijk hoor, maar lees ik de vragen en antwoorden en kijk ik naar wat er uiteindelijk gebruikt wordt bij zooms en natuurfoto's, dan is het meestal maximaal telebereik. En de aangeraden zooms zijn net zo duur. Dan is de vaste 300mm kwalitatief beter en veel beter handelbaar. Klein, licht en scherp!

Los daarvan moet je ook leren om op de juiste positie te zijn/komen. Ook een 600 f4 is uiteindelijk te kort... ;-)

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstellen natuurfoto's

Berichtdoor Gemarne » wo jul 31 2019 1:23 pm

Hier wordt alleen op de lens ingegaan, dit is inderdaad niet de beste lens, maar onscherpe foto's kan veel meer oorzaken hebben als een te lange sluitertijd (bewegingsonscherpte), te dicht op het onderwerp zitten, camera selecteert een verkeerd focuspunt aangezien de fotograaf op P of landscape mode fotografeert of er is een een frontfocus/backfocus probleem (waarbij kalibreren kan helpen). Als je pas 4 maanden fotografeert zou ik eerst een fotocursus volgen en de belichtingsdriehoek leren begrijpen.

Mijn D7200 heeft ook frontfocus/backfocus problemen met Tamron lenzen, 2 weken geleden laten kalibreren door Chipclean (14,50 per lens), terwijl de D750 daar helemaal geen last van heeft. Daar kun je ook eerst eens naar kijken voordat je dure lenzen gaat aanschaffen.

Ik heb trouwens jaren met de 70-300 gefotografeerd. Achteraf denk ik dat deze op de D7200 ook last heeft gehad van frontfocus/backfocus want pas op mijn D750 was deze lens op 300mm echt vlijmscherp.

groet
Marjon
Gemarne

Clublid
Berichten: 8


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpstellen natuurfoto's

Berichtdoor Wally118 » vr aug 02 2019 5:11 am

Gemarne schreef: frontfocus/backfocus probleem (waarbij kalibreren kan helpen). Daar kun je ook eerst eens naar kijken voordat je dure lenzen gaat aanschaffen.


Volgens mij is dit pas mogelijk vanaf de D7xxx modellen. De D3300 heeft AF-Finetune optie in ieder geval niet.
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 902


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstellen natuurfoto's

Berichtdoor ReneG » vr aug 02 2019 10:14 am

Het kan natuurlijk aan andere zaken liggen, maar het is de tamron 18-270 en laat ik het dan maar heel duidelijk stellen (mijn mening): het is gewoon een slecht preseterend objectief op bijna alle fronten. De kans dat het aan het objectief ligt is m.i. vrij groot...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten