Dubbele bestandsnamen D5100

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Dubbele bestandsnamen D5100

Berichtdoor vansloneker » ma aug 26 2019 8:10 pm

Mijn D5100 nummert nogal willekeurig. Op (on)bepaalde momenten word een nieuwe map aangemaakt op de geheugenkaart. Nummering gaat dan niet verder maar begint met een willekeurig nummer dat ook al in de vorige map zit.
Voorbeeld: de nummering in mapje 100D5100 gaat tot DSC_1126. Hierna word een mapje 101D5100 aangemaakt. De nummering in dat mapje begint met DSC_1040. Maar die en de daaropvolgende nummers zitten ook al in mapje 100D5100. Dat is natuurlijk erg lastig bij het kopiëren van de foto's naar de computer.
De camera staat ingesteld op doornummeren.
D5000 / D5100 / D5200 / 18-55 DX VR / 55-200 DX VR / 18-200 DX VR
Gebruikersavatar
vansloneker

Forumlid
Berichten: 80


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Dubbele bestandsnamen D5100

Berichtdoor ben42 » di aug 27 2019 10:38 am

Nu heb ik geen D5100 maar een andere D.

Nikon nummert door, dat doornummeren geldt zowel voor de camera als het SD kaartje. Werk je met meer dan 1 SD kaartje, dan betekend dat de camera regelmatig een nieuwe map aan zal maken omdat ook het mapnummertje doornummert. Heeft de camera al een nieuwe map aangemaakt op een SD kaartje en gebruik je een ander SD kaartje, dan zal daar volgens mij het eerst volgende Map nummer worden aangemaakt.

Het wordt nog erger als je meerdere camera's gebruikt en de kaartjes daarbij onderling wisselt. Als dan dezelfde mapnaam wordt gebruikt, zal het doornummeren ook nog eens invloed hebben op de andere camera.

Mogelijkheden zijn: Slechts een kaartje te gebruiken. Bij het wisselen van kaartjes de mappen te verwijderen of de laatste mappen te verwijderen. (Het effect van een deel van de map van het andere kaartje kopiëren zou misschien het gewenste effect hebben).

Echter ik zou voor een mogelijkheid kiezen die dit probleem omzeilt. Bij het importeren van de foto's gebruik ik het opname tijdstip als de naam van de file. En dan doornummerend per dag of het nummer van de foto overnemen. Zelf doe ik dit al vele jaren. Eerst met Irfanview, later met Lightroom, maar vele andere viewers als Faststone viewer bieden ook een mogelijkheid voor het renamen van foto's.

Vriendelijke groet,
Ben

Renamen van foto's doe ik altijd met :
Fyyyymmdd_hh_mm_ss_nr
jaar/maand/dag/uur/minuut/seconde/nummer
Camera's: daarvan houd ik de tijd in sync.
Foto's van anderen probeer ik altijd de tijd in sync te brengen.
(B.v. bij groepsreizen, waarbij je foto's deelt, vaak zijn er dan foto's waarbij je op de seconde het verschil in de klok kunt bepalen en daarmee een serie van foto's in sync te brengen).

In de filenaam geen spaties of rare symbolen, alleen letters, cijfers en underscores.
Hierdoor heb je nooit naamsconflicten, de naam van de file geeft informatie en bij sorteren op naam, krijg je de foto's in de volgorde van de tijd waarin ze gemaakt zijn.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Dubbele bestandsnamen D5100

Berichtdoor gijs sandberg » di aug 27 2019 12:29 pm

Beste V,

re: nieuwe map aangemaakt
Dat kan zijn voor speciale bestanden, zoals panorama's,
maar ook het gevolg van een korte (stroom)storing.
Mijn algemene advies: gebruik Nikon's View/Transfer software om bestanden over te zetten, dat voorkomt dubbele bestnadsnamen/mappen, en staat vele opties m.b.t. naamgeving toe.
re: kaartjes
Formatteer je de kaartjes voor gebruik in de betreffende kamera?
(ik ben daar geen voorstander van, maar het kan problemen voorkomen)
Ik zou (via een cardreader) de gebruikte kaartjes eens checken aan de PC.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Dubbele bestandsnamen D5100

Berichtdoor henkk » di aug 27 2019 1:08 pm

Het staat mij bij dat de camera bij het doornummeren zoekt naar het laatst gebruikte nummer in de actieve map en vanaf daar verder gaat (+ 1). Wat Ben ook schrijft.

Zo heb ik ook wel eens de nummering van de camera aangepast toen hij 'het klokje rond' was na 9999 opnames, door een foto met het gewenste startgetal op de kaart te zetten.

Je voorkomt dit probleem door de kaart in de camera te formatteren, dan staan er niet mogelijk dubbelzinnige mappen met overlappende tellingen op.

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dubbele bestandsnamen D5100

Berichtdoor ben42 » di aug 27 2019 1:57 pm

De Nikon camera's nummeren met maximaal 4 posities. Als je dus meer dan 10 000 foto's maakt, dan betekend dat als je niets doet dat meerdere foto's eenzelfde naam hebben (of krijgen). Of je nu de kaart formatteert en of je nu de functie doornummeren aan of uit hebt staan, bij meer dan 10 000 foto's treed er een herhaling van nummers op. Afhankelijk van je werkwijze (en de functie doornummeren) kan dit fenomeen zich ook al voordoen bij veel minder foto's.

Daarnaast kun je een probleem hebben doordat je meerdere toestellen gebruikt, of wel eens foto's van iemand anders krijgt.

Je zult dus iets moeten doen om de foto's te beheren. Mijn suggestie is daarvoor in ieder geval de filenaam van de foto te gebruiken, naast het gebruik van mappen. Zelf gebruik ik een 'timestamp' als naam, zodanig dat iedere foto een unieke naam heeft, meerdere foto's binnen dezelfde seconde gemaakt kunnen worden, sorteren van foto's op naam de foto's in tijdsvolgorde komen.

Het voorkomen van dubbele namen van foto's vereist aandacht als je over de 10 000 foto's gaat en waarschijnlijk al daarvoor. Zorg daarom voor een beheer systeem dat hier tegen 'gewapend' is. Maak een robuust systeem dat niet afhankelijk is van het cameramerk of de instelling.

Ben

Ondertussen gebruik ik de timestamp methode nu al meer dan 40 jaar. En over de jaren heen is deze methode wel iets gewijzigd, b.v. het wel of niet gebruiken van streepjes, heb ik altijd de notatie jaar-maand-dag gebruikt. Ook voor film en dia, daarna een doornummerings techniek. Omdat verschillende pakketten het net iets anders doen, zitten er wel verschillen in de naamgeving, maar de eigenschappen blijven behouden. (Informatie en sortering is consistent).
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Dubbele bestandsnamen D5100

Berichtdoor henkk » di aug 27 2019 2:06 pm

Het 'probleem' na 9999 foto's los ik op door op de plaats voor het getal wxyz een 0 resp. een 1 of 2 etc te zetten. Zo heb ik 99.999 unieke cijfers.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dubbele bestandsnamen D5100

Berichtdoor vansloneker » di aug 27 2019 9:36 pm

Dank voor jullie reacties. Ik gebruik niet per se dezelfde geheugenkaartjes in dezelfde camera's.
De situatie nu is dat er een fotosessie op staat die ik nog niet heb verwerkt. Wel heb ik daarna andere fotosessies gedaan die ik heb overgezet en verwijderd. Misschien dus dat het daaraan ligt. Misschien moet ik die gewoon in een nieuwe map plaatsen voor zover dat mogelijk is.
In principe zal het mij worst zijn in welke map de foto's komen en is er wat mij betreft helemaal geen hiërarchie van mappen nodig op de geheugenkaart maar de camerafabrikanten denken daar anders over.

Formatteren doe ik normaliter niet tenzij er een dringende reden voor is en dan met de SD Card Association formatting tool.
Als ik de foto's kopieer gaat het wel in een passende map. Het merendeel van de opnamen word op een Linux systeem verwerkt, daarvoor is geen versie van CaptureNX.
D5000 / D5100 / D5200 / 18-55 DX VR / 55-200 DX VR / 18-200 DX VR
Gebruikersavatar
vansloneker

Forumlid
Berichten: 80


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Dubbele bestandsnamen D5100

Berichtdoor henkk » di aug 27 2019 9:44 pm

Je kunt eenmaal overgespeelde bestanden natuurlijk altijd hernoemen of zelfs niet, zo lang ze in verschillende mappen staan.
Anders krijg je wel een foutmelding.

Wat betreft formatteren is het toch een dringend advies dat in de camera die je op dat moment gebruikt, te doen. Niet met enige andere toepassing, tenzij je een nieuwe kaart van een gewenste structuur wil voorzien. Zonder formatteren blijven er allerlei bestanden op de kaart over die je niet meer zou moeten willen hebben. Met de kans dat een camera die pakt om mee verder te gaan.

PS het verwijderen van bestanden op in gebruik zijnde geheugenkaarten wordt ook ontraden. Ook daardoor ontstaan er gaten in de bestandsstructuur. 'Vroegah' met computers kon je bestandsdefragmentatie uitvoeren, nu schijnt dat niet meer te hoeven met ssd's of sd's maar ik kan met toch voorstellen dat er gaandeweg een soort chaos ontstaat op zo'n kaart.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dubbele bestandsnamen D5100

Berichtdoor vansloneker » do aug 29 2019 4:27 am

henkk schreef:...PS het verwijderen van bestanden op in gebruik zijnde geheugenkaarten wordt ook ontraden. Ook daardoor ontstaan er gaten in de bestandsstructuur. 'Vroegah' met computers kon je bestandsdefragmentatie uitvoeren, nu schijnt dat niet meer te hoeven met ssd's of sd's maar ik kan met toch voorstellen dat er gaandeweg een soort chaos ontstaat op zo'n kaart.
Gegevensopslag is een georganiseerde chaos. Op beschikbare vrije plekjes worden stukjes van een bestand geplaatst en in tabellen word bijgehouden waar wat staat. Fragmentatie is/was ook vooral een ding van het FAT en NTFS bestandssysteem. Een verduidelijkende quote uit Wikipedia:
When reading data from a conventional electromechanical hard disk drive, the disk controller must first position the head, relatively slowly, to the track where a given fragment resides, and then wait while the disk platter rotates until the fragment reaches the head. A solid-state drive (SSD) is based on flash memory with no moving parts, so random access of a file fragment on flash memory does not suffer this delay, making defragmentation to optimize access speed unnecessary. Furthermore, since flash memory can be written to only a limited number of times before it fails, defragmentation is actually detrimental (except in the mitigation of catastrophic failure).



henkk schreef:...
Wat betreft formatteren is het toch een dringend advies dat in de camera die je op dat moment gebruikt, te doen. Niet met enige andere toepassing, tenzij je een nieuwe kaart van een gewenste structuur wil voorzien. Zonder formatteren blijven er allerlei bestanden op de kaart over die je niet meer zou moeten willen hebben. Met de kans dat een camera die pakt om mee verder te gaan.
...
Haal je niet een paar dingen door elkaar? Formatteren is niets anders dan de beschikbare vrije ruimte te bepalen op alles en een lege index beginnen. De feitelijke bestanden blijven staan tot de betreffende geheugenblokken worden overgeschreven. Ze zijn alleen niet meer langs de normale weg oproepbaar. Zolang de geheugenblokken niet zijn overgeschreven is er ook nog kans je per abuis gewiste bestanden te recoveren met speciale tools. De camera doet dat niet. Als ik het mapje DCIM en alles wat daar aan hangt verwijder is het ook echt weg voor de camera. Maar misschien dat de camera op een andere manier onthoud welke geheugenkaart laatst is gebruikt.
D5000 / D5100 / D5200 / 18-55 DX VR / 55-200 DX VR / 18-200 DX VR
Gebruikersavatar
vansloneker

Forumlid
Berichten: 80


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Dubbele bestandsnamen D5100

Berichtdoor Ad B » do aug 29 2019 2:41 pm

Hoi,

Ik formatteer mijn kaartjes altijd ín de camera, iedere keer zodra ik de foto's naar mijn Pc geupload heb.
Bij mijn huidige camera, een Z7, gebruik ik 3 geheugenkaarten. XQD kaarten in mijn geval.
Op deze manier voorkom ik nummer verwarring zodra ik de kaartjes in een andere camera ga gebruiken.
Ook ik heb "opeenvolgende nummering" (doornummeren) aan staan.
Dus de camera nummert gewoon iedere keer door, ook als ik het tweede of derde kaartje pak.
De camera heeft een map gemaakt, DCIM met daarin een map 100NCZ_7.
Hierin worden mijn foto's opgeslagen, onder opeenvolgende nummers.
Mijn nummering is vrij standaard, alleen heb ik de letters DSC veranderd in DS0 (DS nul).
Op deze manier mag mijn camera 9999 stuks wegschrijven, van DS0_0001 t/m DS0_9999
Dan verander ik die eerste 3 karakters in DS1 en mag de camera weer schrijven DS1_0001 t/m DS1_9999
Daarna wordt het DS2_..., DS3_... enzovoort.
Bij geen van mijn Nikon camera's problemen mee gehad, D750, D850 en nu Z7.
Dit systeem gebruikte ik op m'n SD kaartjes (2x in de D750) en nu op m'n XQD kaartjes (D850 1x XQD en 1x SD) (1x XQD in de Z7).
Nooit problemen mee gehad. 8)
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 565


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Dubbele bestandsnamen D5100

Berichtdoor henkk » do aug 29 2019 6:47 pm

vansloneker schreef: ... Gegevensopslag is een georganiseerde chaos. Op beschikbare vrije plekjes worden stukjes van een bestand geplaatst en in tabellen word bijgehouden waar wat staat. Fragmentatie is/was ook vooral een ding van het FAT en NTFS bestandssysteem.

Ik heb net even gekeken welk bestandssysteem mijn camera op XQD zet en dat is FAT32. Fragmentatie bestaat m.i. nog steeds alleen is het niet zo'n probleem meer met ssd's of flash geheugen omdat die geen fysieke bewegingen van leeskoppen gebruiken. Toch denk ik dat het niet goed is geheugenkaarten voor de camera nooit te formatten, vanwege de dan steeds toenemende chaos op de kaart. Met name wat betreft map-namen en nummers van bestanden.. Op een geformatte kaart zal de opslag toch weer met enige orde beginnen, neem ik aan.

vansloneker schreef: Haal je niet een paar dingen door elkaar? Formatteren is niets anders dan de beschikbare vrije ruimte te bepalen op alles en een lege index beginnen. De feitelijke bestanden blijven staan tot de betreffende geheugenblokken worden overgeschreven. Ze zijn alleen niet meer langs de normale weg oproepbaar. Zolang de geheugenblokken niet zijn overgeschreven is er ook nog kans je per abuis gewiste bestanden te recoveren met speciale tools. De camera doet dat niet. Als ik het mapje DCIM en alles wat daar aan hangt verwijder is het ook echt weg voor de camera. Maar misschien dat de camera op een andere manier onthoud welke geheugenkaart laatst is gebruikt.

Nee, eens. Formatteren is wat anders dan defragmenteren. Alhoewel een geformatte kaart vanzelf niet gefragmenteerd zal zijn (met de nieuwe bestanden).

Blijft de vraag hoe het kan dat je camera teruggaat in nummering (als ik je probleem goed begrijp). Ik vermoed dat het komt door de aanwezigheid van oudere mappen met eerdere bestandsnummeringen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dubbele bestandsnamen D5100

Berichtdoor stouten » za aug 31 2019 4:07 pm

vansloneker schreef:Dank voor jullie reacties. Ik gebruik niet per se dezelfde geheugenkaartjes in dezelfde camera's.



En daardoor ontstaan deze gas op je kaart.
Nikon Z7 Nikon 24-70 4S - Nikon D800- Sigma 24-105 ART - Nikon D7500 - Sigma 15-30EX- Sigma 17-70 OS-
Sigma 150-600 sport - Sigma 105 F2.8 macro OS HSM-
Triopo flitsers
Velbon tripod- Redged tripod- Monfrotto tripod
Redged monopod
stouten

Forumlid
Berichten: 162


Locatie: Den Burg Texel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten