Sluitertijd D5200

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Sluitertijd D5200

Berichtdoor Motormuis » za dec 21 2019 9:22 am

Dag mensen

Gisteravond heb ik weer eens voor het eerst foto's gemaakt van een Teakwondo examen waarin mijn zoon deel nam. Maar helaas.... dit keer (blauweband) niet gehaald. Maar mag nog in de herkansing met nog een andere deelnemer.

De setup:

D5200

Speedlight SB700:
Op de camera.
Master TTL.
Zoom 20 mm.
Naar boven gericht.

Objectief 70-200 2,8 mm
Auto Focus (A/M)

Instellingen camera:

M:
Iso: 200
Diafragma: 2,8
Sluitertijd 1/200
Focus punt: enkel
Autofocus op continu
Belichting (+1)

Situatie: Indoor met TL verlichting. Squash ruimte. Witte wanden en plafond.

Nou weet ik dat het onder het kopje sport valt en dus snelle sluitertijden noodzakelij zijn. Ik meende dat ik met 1/200 Voldoende zou zijn. Maar helaas. Zelfs de gefocuste punten zijn onscherp. De belichting was wel goed. Op sommige momenten zelfs iets te veel.

Het was niet mogelijk om nog snellere sluitertijd in te kunnen stellen dan 1/200 met flitser. Zelfs als ik de ISO waarde verhoogde was het niet mogelijk een snellere sluitertijd te verkrijgen.

Na terugkomst heb ik de flitser eraf gehaald en kon ik de sluitertijd wel naar believen instellen. Met de interne flitser aan kwam ik weer niet hoger dan 1/200. Maar zodra ik de interne flitser uitschakelde kon ik weer naar believen de sluitertijd intellen.

Kortom: met flitser... intern of extern ... kwam ik niet hoger dan 1/200

Ik snap dit niet. De camera stond op Manuel.

Wat doe ik fout ?

Hoor het graag

Mtvrgrt kees
Motormuis

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sluitertijd D5200

Berichtdoor jan24 » za dec 21 2019 10:00 am

Kijk hier even, je kunt scrollen, maar ook eigen handleiding, pagina 47/48 raagplegen.

https://www.gebruikershandleiding.com/N ... ?page=0064
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sluitertijd D5200

Berichtdoor Motormuis » za dec 21 2019 10:46 pm

@Jan24

Dank voor je reactie.

Als ik het goed gelezen en begrepen heb heeft de camera zijn grensen bij sluitertijd van 1/200 met flitser. Intern of extern flitsen maakt dan niet uit.

Inmiddels huiswerk verricht en tot de concusie gekomen dat voor mijn tyoe camera.... D5200, flitsen bij sport geen haalbare kaart is en een andere benadering nodig is.

Te ondernemen stappen:

1) Geen flitser
2) Diafragma F 2,8
3) Focus punt 1
4) Continue fotograferen
5) Hogere ISO (rekening houdend met ruis) dus ISO niet te hoog
6) Aantal stops stapsgewijs verhogen.

Minimale shutterspeed 1/500

Nog veel huiswerk te doen :)

Volgens mij hoop ik nu toch in de goede richting zitten.

Spannend

Mtvrgrt kees
Motormuis

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sluitertijd D5200

Berichtdoor Boem » zo dec 22 2019 12:06 am

Ik ben geen flits expert, maar volgens mij zit je niet op het goede pad, hoewel ik dat zonder bijgevoegde foto niet kan zien.

Synchronisatietijd is niet hetzelfde als flitsduur. De werkelijke flitsduur is (meestal) veel korter dan je sluitertijd en zou dus prima moeten werken om de beweging te bevriezen. Ik vermoed dat je onscherpte komt door wat er met omgevingslicht nog te zien is, maar zonder foto weet ik dat niet zeker.

Als mijn vermoeden klopt zou ik andersom werken en juist je foto minder afhankelijk maken van omgevingslicht, in plaats van méér zoals je nu lijkt voor te stellen.

Heb je al geprobeerd direct te flitsen? En als je dan een kleiner diafragma kiest, wordt het omgevingslicht nog minder belangrijk (maar kies je dat té klein dan wordt de flitspiek weer langer).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, veel succes!
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sluitertijd D5200

Berichtdoor Ronald53 » zo dec 22 2019 12:24 am

Motormuis geeft juist aan dat hij niet meer wil flitsen. En indirect flitsen in een grote/hoge ruimte (squash hal) is ook geen optie. De door hem aangegeven weg is te proberen, maar veel zal afhangen van hoeveel omgevingslicht er is. En hoe snel de bewegingen zijn (heel snel, vrees ik).
Alleen dat ene focuspunt, dat snap ik niet. Hoezo?
En wat voor onscherpte heb je? Slechte focussering, of bewegingsonscherpte?
Groet,
Ronald

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sluitertijd D5200

Berichtdoor Motormuis » zo dec 22 2019 8:38 am

@ All

De camera heeft de tekortkoming dat bij flitsen de sluitertijd beperkt is tot 1/200 volgens de handleiding. Daarbij komende..... als ik achteraf over nadenk .... in slowmotion.... de camera moet focussen op het onderwerp, dan vasthouden, en dan afwachten tot het juiste moment om de foto te maken. Daar de sluitertijd niet hoger kan dan 1/200 bij een Teakwondo ... waarbij de snelheid van de actie soms sneller dan het oog lijkt en vooral niet wetende wanneer de actie gebeurd ..... is het altijd lastig om het juiste moment vast te leggen. Door een flitser te gebruiken wordt het moment van de foto maken nog langzamer. Anders gezegt..... men is meestal te laat daar het moment zich al afgespeeld heeft.

Men zou kunnen proberen om de foto een fractie eerder te schieten met de hoop het moment wel vast te leggen. Maar blijft een moeilijke zaak.

Inmiddels begrepen dat flitsen tijdens een sport evenement zoals examens .... absoluut niet wenselijk is daar de flits de kandidaten afleid en dus hun concentratie niet meer optimaal is. Een grote blunder van mijn kant.

Als ik nu geen flitser gebruik, in combinatie met een lichtgevoelige lens zoals bijvoorbeel 70-200 F2,8 zal de camera met een hogere sluitertijd sneller reageren met 1 fucus punt dan met meerdere focus punten. Op youtube zijn veel tutorials te vinden en bij alle voorbeelden wordt 1 focus punt geadviseerd.

In de squash ruimte is veel licht in de vorm van TL licht. Maar ..... een TL buis is een gasontladingslamp waarbij het onsteken 50 tot 60 keer per seconde gebeurd. Oftewel.... frequentie. Dit zou dus betekenen dat elke foto niet dezelfde belichting zou hebben en daarom had ik gekozen om via plafond te flitsen om zo constanter licht te crieeren. Op dit onderdeel is ook veel te vinden op youtube.

Het moeilijkste aan sport fotografie vind ik, is dat het onderwerp constant in beweging is waarbij het moment van actie niet voorspelbaar is. Dus vandaar dat de camera ook op Continue modus moet staan zodat er meerdere foto's achter elkaar geschoten kunnen worden. In de hoop dat de actie dan wel vastgelegd wordt.

Wat betreft de wazige achtergrond .... is in de squash ruimte toch een moeilijke opdracht daar het onderwerp te dicht bij de wand staat.

Al met al .... een lastige opdracht om er iets van te maken. Maar meen dat ik met eerder vernoemde punten een stuk verder zou moeten komen.

Hieronder een voorbeeld:

Afbeelding

Afbeelding

Het opslag medium. Helaas niet de snelste.

Afbeelding

De foto is bewust in JPEG FINE geschoten daar ik de indruk heb als ik de foto in RAW zou schieten het langer duurt voordat deze weg geschreven wordt. En dus minder tijd heb om de volgende foto te schieten.

Maar sta altijd open voor kritiek en/of adviezen.

Mtvrgrt kees
Laatst gewijzigd door Motormuis op zo dec 22 2019 9:44 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Motormuis

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sluitertijd D5200

Berichtdoor Motormuis » zo dec 22 2019 9:35 am

Heb het foto bewerkingsprogramma ViewNx-i. Ik gebruik een LCD scherm omdat een LED scherm (nog) niet voorhanden is.

Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Mtvrgrt kees
Motormuis

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sluitertijd D5200

Berichtdoor jan24 » zo dec 22 2019 8:58 pm

Nog even terugkomend op de flitssynchronisatietijd, Wikipedia is je beste vriend:

Flitssynchronisatietijd
Naar navigatie springenNaar zoeken springen
De flitssynchronisatietijd is de (snelste) belichtings- of sluitertijd die op een fotocamera gebruikt mag worden in combinatie met een elektronenflitser. Een langere sluitertijd kan wel worden gebruikt maar een kortere (snellere) niet. Dit heeft te maken met het sluitergordijn (zie spleetsluiter): bij een kortere sluitertijd is het beeldvlak nooit helemaal vrij en omdat een elektronenflitser een flitsduur van enkele microseconden heeft wordt een deel van de foto niet door de flitser belicht.

Afhankelijk van de constructie van de sluiter kan de synchronisatietijd verschillen, een horizontaal aflopende doeksluiter voor een kleinbeeldcamera heeft een tijd in de orde van 1/60s of 1/75s, een verticaal aflopende lamellensluiter heeft een synchronisatietijd die ergens tussen 1/125s en 1/250s ligt.

Voor "ouderwetse" lampenflitsers waren er speciale lampen te koop waarbij de flitsduur wat langer was (enige tientallen milliseconden) en waarbij het licht over de flitsduur ook redelijk constant bleef, hiermee werd de film wel over de hele looptijd van de sluiterspleet belicht. Iets soortgelijks is mogelijk met sommige moderne elektronenflitsers, deze kunnen in een speciale stand een korte serie van flitsjes geven waarbij de belichtte strookjes elkaar overlappen en het hele beeldvlak belicht wordt.

Een centraalsluiter heeft geen last van dit fenomeen en er kan dan ook bij alle beschikbare sluitertijden worden geflitst.

Sportfotografie en het bevriezen van beelden is een sport op zich. Ik houd mij daar niet mee bezig. Maar allicht zijn hier forummers, die daar wel ervaring mee hebben.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sluitertijd D5200

Berichtdoor Ronald53 » zo dec 22 2019 9:53 pm

@Motormuis:
- heb je al aanwijzingen dat het TL-licht je vanwege de 50 Hz parten speelt? Want als je het omgevingslicht wilt uitschakelen, heb je een nogal krachtige flitser nodig, vrees ik. En over die 1/200s flitssynchronisatie: Volgens mij zul je daar mee moeten dealen, hoeveel camera's hebben een veel kortere sluitertijd voor het flitsen?
- ik hoor hier voor het eerst dat één focuspunt sneller zou zijn dan 9 of 21. Kan aan mij liggen, maar volgens mij speelt dit geen rol. En kun je bij een bewegend onderwerp beter voor meer dan één punt kiezen.
- geef je de camera wel tijd om scherp te stellen? M.a.w., eerst de sluiterknop half indrukken, en dan pas de opname maken? Of druk je in één keer vanuit het niets door?
En voor wat de mogelijkheden om naderhand te corrigeren op kleur, en wellicht ruis: probeer toch eens wat de snelheden zijn als je alleen RAW zou gebruiken.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sluitertijd D5200

Berichtdoor Motormuis » ma dec 23 2019 10:58 am

jan24 schreef:Nog even terugkomend op de flitssynchronisatietijd, Wikipedia is je beste vriend:

Flitssynchronisatietijd
Naar navigatie springenNaar zoeken springen
De flitssynchronisatietijd is de (snelste) belichtings- of sluitertijd die op een fotocamera gebruikt mag worden in combinatie met een elektronenflitser. Een langere sluitertijd kan wel worden gebruikt maar een kortere (snellere) niet. Dit heeft te maken met het sluitergordijn (zie spleetsluiter): bij een kortere sluitertijd is het beeldvlak nooit helemaal vrij en omdat een elektronenflitser een flitsduur van enkele microseconden heeft wordt een deel van de foto niet door de flitser belicht.


Dank voor je reactie

Dit zou idd de reden kunnen zijn waarom de camera snellere sluitertijden dan 1/200 met flitser niet aan kan.

Mtvrgrt kees
Motormuis

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sluitertijd D5200

Berichtdoor Motormuis » ma dec 23 2019 11:26 am

Hoi Ronald53

Ronald53 schreef:@Motormuis:
- heb je al aanwijzingen dat het TL-licht je vanwege de 50 Hz parten speelt?

Wat belicjting aan gaat is het een feit dat een TL buis telkens weer uitgaat en weer opnieuw opgestart wordt. Dat heet het betreft het ioniseren van het gas. De netvoeding in ons land betreft 230 Volt bij een frequentie van 50/60 Hz. De spanning heeft hierbij een Sinus golf per 1 Hz. Dit heeft te maken met magnetisme welke opgewekt worden in de generatoren in de centrale. Ik ga hier niet verder op in omdat het nogal een groot onderwerp is om uit te leggen.

Ik ben elektromonteur van origine.

Wat veel mensen niet weten is: Als de TL in koude toestand opstart heeft het licht nog niet zijn maximum bereikt. Dit gebeurd pas na een aantal minuten als de TL zijn bedrijfs temperatuur bereikt heeft. Elke fotocamera kan dit waarnemen.

Maak maar eens een opstelling met je camera en maak 2 dezelfde foto's met dezelfde settings. De 1e foto met TL in koude toestand en de 2e TL in bedrijfs temperatuurs toestand.


Want als je het omgevingslicht wilt uitschakelen, heb je een nogal krachtige flitser nodig, vrees ik.

Mee eens

- ik hoor hier voor het eerst dat één focuspunt sneller zou zijn dan 9 of 21. Kan aan mij liggen, maar volgens mij speelt dit geen rol. En kun je bij een bewegend onderwerp beter voor meer dan één punt kiezen.

Alle tutorials welke ik op youtube bekeken heb.... spreken allemaal over 1 focuspunt. Ik mag er vanuit gaan dat die gasten weten waar ze het over hebben. Want het zijn toch geen beginnelingen meer.

- geef je de camera wel tijd om scherp te stellen? M.a.w., eerst de sluiterknop half indrukken, en dan pas de opname maken? Of druk je in één keer vanuit het niets door?

De sluiterknop stond constant geactiveerd op het onderwerp. De AF stond aan.

En voor wat de mogelijkheden om naderhand te corrigeren op kleur, en wellicht ruis: probeer toch eens wat de snelheden zijn als je alleen RAW zou gebruiken.

Hier heb ik begrepen dat de snelheid van schrijven naar de kaart van essentieel belang is. Een snellere kaart schrijft de data van elke foto sneller weg waarbij dan de buffer van de camera sneller vrij komt om weer de volgende foto te kunnen schieten. In RAW is de data het hoogst en duurt het langer om de data weg te schrijven.

Mijn camera is een instap model en dus niet super snel. Door de 2,8 70-200 objectief haal ik wel iets meer snelheid vanwege de hogere lichtgevoeligheid maar de body zou eigenlijk een fullframe moeten zijn wil het objectief volledig tot zijn recht komen. Helaas is de D5200 geen full frame. Maar voor mij als beginneling meer dan voldoende.

Bij continue schieten in RAW heeft de camera meer tijd nodig om de date weg te schrijven in tegensteling tot JPEG. Beide uiteraard zonder flitser. Met flitser wordt het nog lastiger.

Ik ben aan het sparen voor een fullframe maar dit zal nog wel op zich laten wachten :)

Motormuis

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sluitertijd D5200

Berichtdoor fransST » do jan 09 2020 11:08 pm

ik denk dat je de komende tijd met je zoon naar zijn trainingen dient te gaan.
En dan experimenteren met diverse instellingen, niet alleen ISO, sluitertijd en diafragma, maar ook enkel punts focus of meerpunts focus.
Gewoon veel foto's maken en thuis het resultaat bekijken.

RAW kan meer tijd kosten om weg te schrijven , maar heeft wel het voordeel van meer mogelijkheden in de nabewerking van de foto.

Succes met fotograferen ( en voor je zoon bij het volgende examen).

Frans.
D5600+ Nikkor AF-S 18-200 1:3.5 - 5.6 G VRII ED + Nikkor AF-S micro 85 1:3.5 G ED + SB 600
Gebruikersavatar
fransST

Forumlid
Berichten: 34


Locatie: Lommel
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sluitertijd D5200

Berichtdoor Ronald53 » vr jan 10 2020 12:12 am

Helemaal mee eens Frans, gewoon aan de slag gaan en proberen.
En m.b.t. het kiezen voor het aantal AF punten misschien de adviezen van Nikon lezen: https://nps.nikonimaging.com/technical_ ... us_basics/
En m.b.t. de tranentrekkende uitleg over de netfrequentie (Citaat: "De spanning heeft hierbij een Sinus golf per 1 Hz"): Het is me bekend dat TL-licht 50 keer per seconde "uit" gaat. Maar hoeveel missers ga je hierdoor krijgen? Het merendeel van je foto's zou nog best wel eens bruikbaar kunnen zijn: https://usefulphototips.com/2012/07/18/ ... lorescent/
Verder is het de vraag of de TS jouw advies nog gaat lezen, Frans. Hij werd forumlid op 20 december, en is na de 23e niet meer on-line geweest.
Oh ja, voor mijn D5600 is de maximum opnamesnelheid 5 opnamen per seconde, in zowel JPEG als (1-bits) NEF. Volgens de specificatie althans. Dus hierbij de suggestie aan TS om gewoon eens te proberen of NEF op jouw camera nou echt trager is dan JPEG.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sluitertijd D5200

Berichtdoor Motormuis » vr jan 10 2020 10:00 am

Dag mensen.

Min dank voor jullie schrijven. Heb nog veel huiswerk te doen dan :)

Zal het eea zeker gaan lezen en uitproberen.

Helaas voor nu ben ff gekluisterd aan huis vanwege een eenzijdig ongeval met mijn fiets gisteravond in de stromende regen. De rechte heup heeft een flinke klap gehad en lag beklemt met mijn benen tussen de fiets. Veel hulp van omstanders en ambu. Gelukkig niks gebroken maar de pijnstilling liegt er niet om.

Komt allemaal weer goed.

Mtvrgrt kees
Motormuis

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sluitertijd D5200

Berichtdoor henkk » vr jan 10 2020 11:36 am

Nou, beterschap Kees en succes met het 'huiswerk'. Oefening baart kunst.

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten