D3100 donkere foto's

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

D3100 donkere foto's

Berichtdoor lightluke » di sep 15 2020 7:46 am

Hallo!

Ik fotografeer nu al een tijdje met de Nikon D3100 + Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC OS HSM II en het valt mij op dat de camera/fotograaf vrij donkere foto's produceert. Zeker als ik het resultaat van dezelfde setting kan vergelijken met een Nikon D5600. Ook lijken mijn foto's steeds vaker een vreemde waas/onscherpte te vertonen. Voor het gemak heb ik wat voorbeelden bijgevoegd. Ik probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van de non-flitsstand op het toestel.

https://www.byluke.nl/nikonv/DSC_3425.JPG
https://www.byluke.nl/nikonv/DSC_3462.JPG
https://www.byluke.nl/nikonv/DSC_3489.JPG

Zijn er leden die dit ook hebben of goede tips hebben om wel wat meer kleur en levendigheid uit deze camera te persen? Of is er iets mis met de set en wil ik teveel met de D3100?

Ik hoor graag jullie input!
lightluke

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D3100 donkere foto's

Berichtdoor jan » di sep 15 2020 8:50 am

Je kunt op de foto's klikken maar er is geen exif data, iso, sluitertijd, diafragma, brandpunt, etc. beschikbaar waarmee de instellingen achterhaald kunnen worden. Nu zijn er teveel variabelen onbekend om iets zinnigs te kunnen zeggen.

Veel (forum)leden houden ook niet van linkjes, en de daaraan verbonden risico's en zien dus liever hier gewoon de foto.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Online
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4305


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D3100 donkere foto's

Berichtdoor Farzad » di sep 15 2020 9:09 am

Hi Luke,

Hier kan je op dit forum lezen hoe je gemakkelijk via Flickr een foto kan plaatsen waarin we alle exif data kunnen zien.
Met de exif data kan je informatie inzien over de foto, en kunnen de leden hier je misschien wel advies geven.
Een rondje 'even voorstellen' op het forum helpt ook, zo krijgt men een goed beeld van hoe lang je fotografeert en waarmee.
Succes.

Groet,

Farzad
That's just prime!
D700 + 50mm 1.2 + 85mm 1.8 + 105mm 2.8 + 180mm 3.5
Instagram
Gebruikersavatar
Farzad

Forumlid
Berichten: 50


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D3100 donkere foto's

Berichtdoor lightluke » di sep 15 2020 10:09 am

Hi Jan,

Begrijpelijk, en Farzad dank voor de extra info. Ik heb de foto's even naar Flickr doorgezet;

AfbeeldingDSC_3462 by w8effe, on Flickr

AfbeeldingDSC_3489 by w8effe, on Flickr

AfbeeldingDSC_3425 by w8effe, on Flickr

Fotograferen doe ik al zeker een jaar of 6 a 7 met de D3100. Voornamelijk landschapsfotografie maar ook afentoe wat macro. Voorheen met een Sony compact camera gewerkt maar ik merkte toch dat ik iets meer mogelijkheden wenste aan mijn camera. Naast de D3100 gebruik ik ook veel mijn smartphone, een OnePlus 7T Pro om foto's te maken. Naast mijn normale Sigma lens gebruik ik ook een lens met vast brandpunt; Nikon AF-S DX Micro-NIKKOR 40mm f/2.8G.
lightluke

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D3100 donkere foto's

Berichtdoor Farzad » di sep 15 2020 10:41 am

Is DSC_3462 om 2020:09:11 19:40:37 genomen? Was het al wel wat schemerig, dan moet je wel wat bijsturen denk ik. Veel gras, veel grauwe lucht, de camera doet dan wel zijn werk door zo te belichten.

De waterval is iets onderbelicht onderin de foto. Denk dat de camera daar moeite had met het vinden van voldoende middengrijs voor een goeie belichting. Je kan kijken naar de selectiegebied voor belichting, Bijvoorbeeld iets dichterbij de belichting meten, op een donkerder stuk. Is ook een lastige foto, veel licht van boven, donker van onder. Als je matrix meting gebruikt dan weegt dat stuk zwaar mee in de belichting. Kijk eens naar centrumgerichte- of spotmeting en belichtingsvergrendeling, daar word je blij van.

De 3425 lijkt mij wel in orde., alleen wat weinig contrast. ik zou voor landschap je diafragma kleiner maken. Probeer maar eens, f9 of f11, gaat je net iets meer body geven. Zeker als je lens bijvoorbeeld 1 stop kleiner dan zijn maximale diafragma zit, ze presteren dan vaak niet super.

Succes.

Groet,

Farzad
That's just prime!
D700 + 50mm 1.2 + 85mm 1.8 + 105mm 2.8 + 180mm 3.5
Instagram
Gebruikersavatar
Farzad

Forumlid
Berichten: 50


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D3100 donkere foto's

Berichtdoor Boem » di sep 15 2020 11:30 am

Ik denk ook dat de belichting goed verklaarbaar is, eigenlijk zijn dit alle drie tegenlichtsituaties en dan onderschat je op het oog algauw het verschil tussen de lichte en donkere delen.

Het stuifzand met bomen is volgens mij gewoon goed, de lucht is erg helder maar de heide en bomen zijn volgens mij prima. Onscherpte in de achtergrond komt doordat je met relatief grote lensopening hebt gewerkt en op de bomen dichtbij hebt scherpgesteld. Je kunt deze foto in nabewerking iets verbeteren door de lucht wat donkerder te maken.

Bij het kasteel heeft de lucht volgens mij de correcte kleur als dit in avondschemering is, waarschijnlijk verkijk je je er hier op hoe licht die lucht nog is, of hoe donker de voorgrond. Ook zo'n foto zou ik in nabewerking aanpassen zodat het beeld beter past bij wat je in werkelijkheid ziet, oftewel bij de correctie die je eigen ogen daarvoor al doen. Als je het kasteel iets oplicht scheelt dat al een boel, denk ik.

Het beekje heeft dankzij de donkere rotsen en het reflecterende water een enorm hoog contrast, naast het vinden van de beste grijswaarde is de belichting er deels op gericht om 'uitgebeten' wit te voorkomen.

Kortom, ik denk niet dat er iets mis is, alleen dat deze voorbeelden je nog meer helpen na te denken over hoe de foto eruit moet komen te zien en welke instellen, maar ook welke nabewerkingen, daarbij passen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of een d5600 deze specifieke situaties heel anders zou doen.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D3100 donkere foto's

Berichtdoor lightluke » di sep 15 2020 11:31 pm

Dank voor de tips en hints hoe ik deze situaties anders in zal moeten schatten en wat hierbij kan helpen. Komende week genoeg tijd om hier uitgebreid mee te oefenen!

DSC_3462 is een minuutje of 8 eerder genomen dan de EXIF tijd, zag dat deze wat vooruit liep. Hier had ik de zon nog net in mijn rug. Ter vergelijking heb ik ook de D5600 sample van het kasteel even op Flickr gezet. Dat was ook mijn trigger waardoor ik dacht hier is iets aan de hand.

AfbeeldingDSC_0453 by w8effe, on Flickr

De waterval is ook een lastige omgeving, daar ben ik het mee eens met het harde licht zo tussen de bomen door op het water.
lightluke

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D3100 donkere foto's

Berichtdoor Boem » wo sep 16 2020 8:15 pm

Dat is inderdaad wel een frappant verschil. Nu heb je ook wel een andere brandpuntsafstand met de d5600, mogelijk ook een andere lens? Maar het lijkt er inderdaad op dat matrixmeting op je d3300 iets anders werkt. Of heb je toevallig D-Lighting aanstaan?
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D3100 donkere foto's

Berichtdoor ReneG » wo sep 16 2020 9:26 pm

Los van het bovenstaande is dit denk ik ook gedeelteijk te verklaren door de instellingen en de camera zelf. Zo te zien stond je metering op auto en je autofocus keuze ook. (sommige EXIF informatie van flickr vind ik lastig te interpreteren omdat ze niet altijd nikon termen gebruiken). Daarnaast stond de lichtmeting op center-weighted. Dan hangt je belichting dus af van het gedeelte rondom het scherpstelpunt dat de camera zelf uitkiest. Als dat in foto 3462 op een lichter deel valt, valt de foto donkerder uit.

De D3100 is een paar generaties ouder dan de D5600 (6 jaar ouder om precies te zijn). Ik weet uit eigen ervaring dat de oudere generaties camera's (en ook de D3100 van een familielid waar ik ook nog wel eens meet fotografeer) een stuk minder 'intelligent' zijn dan de nieuwere generaties, zeker qua belichting. Modellen die sinds pakweg 2015 zijn gelanceerd gaan sowieso een stuk beter om met belichting om dan oudere generaties, zeker op de automaat. Dat wil overigens niet zeggen dat je met je D3100 deze foto niet correct kan maken, alleen zul je meer controle op de instelling uit moeten oefenen. Hij zal 'op de automaat' sneller de fout in gaan dan modernere camera's.

Overigens zitten er sowieso subtiele verschillen in de belichtingsmeter van de verschillende camera's. Waar oudere cameramodellen vaak onderbelichten in situaties met tegenlicht, zie je dat nieuwere modellen dat beter doen. Maar de belichting van een D500 gedraagt zich ook weer net iets anders dan die van een D750. Het punt dat ik daarmee probeer te maken is dat je belichting van camera's ook niet zonder meer met elkaar kan vergelijken, zeker wanneer de toestellen geheel of gedeeltelijk zelf de belichting bepalen. Ik verwacht dat je bij identieke manuele instellingen van beide camera's wel een redelijk overeenkomende belichting zal krijgen.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten