D40 werkt niet meer

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

D40 werkt niet meer

Berichtdoor tavana » vr feb 26 2021 6:53 am

Beste,

Mijn geliefde D40 werkt niet meer :cry: en vermits ik zeer gehecht ben aan mijn camera hoop ik dat hier iemand weet hoe ik het kan oplossen...

Onlangs kreeg ik de boodschap dat mijn geheugenkaart vol was ondanks dat er nog heel veel ruimte was. Om te testen wat het probleem kon zijn heb ik een reserve (klein) geheugenkaartje gebruikt en daarmee kon ik een aantal foto's nemen tot ik de boodschap kreeg dat de kaart vol was. Op zich niet onmogelijk omdat het inderdaad maar weinig opslagruimte had. Ik nam dus aan dat mijn (originele) kaart stuk was (gaat ook al meer dan 10 jaar mee dus leek me best mogelijk te zijn).
En dus heb ik een nieuwe kaart gekocht.

Maar bij gebruik van de nieuwe kaart komt er op "kaart niet geformateerd" ondanks dat dit wel gebeurd is... Dus via de camera zelf nog ns geformateerd en dan krijg ik de boodschap dat de kaart vol is... wat dus absoluut niet het geval is :(
Heb ook al geprobeerd om te resetten maar ook dit brengt geen verandering teweeg...

Dus nu ligt mijn laatste hoop bij dit forum...
Toevallig iemand die dit ook al ns heeft meegemaakt? Of die een idee zou hebben hoe ik dit kan oplossen?
Ik wil namelijk mijn camera liever niet inruilen, ondanks dat hij zijn jaartjes dienst al meer dan ruimschoots heeft gedaan...

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Met vriendelijke groeten,
Chris
tavana

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D40 werkt niet meer

Berichtdoor gijs sandberg » vr feb 26 2021 11:53 am

Beste Chris,
Welkom.
Een kamera op leeftijd kan door vele oorzaken weigeren.
Ik zou kijken naar de conditie van de accu en de staat (rechtheid/netheid) van de contacten tussen kamera en geheugenkaart.
Nog een hint: bellen met Nikon zelf, vanuit nederland 0900-1callnikon, kantooruren, bijna gratis.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D40 werkt niet meer

Berichtdoor henkk » vr feb 26 2021 12:48 pm

Is die nieuwe kaart wel geschikt voor een D40? Ik vermoed dat die niet met grote kaarten (veel Gb's) overweg kan.
Wat gebeurt er als je het reservekaartje format en opnieuw gebruikt?
Overigens altijd in de camera formatteren, niet met een computer.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D40 werkt niet meer

Berichtdoor tavana » vr feb 26 2021 1:13 pm

Dag Gijs,
Dag Henk,

bedankt voor jullie reactie!

Henk, ik ga jouw idee zeker ns testen! Het zou zomaar ns de reden kunnen zijn ;-)

Gijs, goede hint, ga ik zeker grondig bekijken hoor!

Grtz
Chris
tavana

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D40 werkt niet meer

Berichtdoor tavana » vr feb 26 2021 3:18 pm

henkk schreef:Is die nieuwe kaart wel geschikt voor een D40? Ik vermoed dat die niet met grote kaarten (veel Gb's) overweg kan.
Wat gebeurt er als je het reservekaartje format en opnieuw gebruikt?
Overigens altijd in de camera formatteren, niet met een computer.



Dag Henk, je hebt de nagel op de kop geslagen! Met het kleine kaartje (32MG) lukt het prima...met de nieuwe grote (64GB) dus niet.
Had er nooit bij stilgestaan dat dit kon, maar uiteindelijk is het wel logisch natuurlijk.
Bedankt voor de hulp, ik ga gewoon terug eentje van 8GB bestellen, dat is altijd gelukt dus normaal gezien moet het dan terug lukken. En die grote is dan voor later ;-)
tavana

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten