Advies gevraagd....

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Advies gevraagd....

Berichtdoor Jes » zo mei 23 2021 1:43 am

Hallo,
Ik ben Jes en nieuw hier.
Ik wil ontzettend graag een spiegelreflexcamera aanschaffen, eerst maar een 2e hands en het een en ander uitproberen.
Nu heb ik 3 camera’s op het oog;
D90, D3100 en de D3200.
Er is hier vast wel iemand met ervaring met deze camera’s😁
Welke kan ik het beste aanschaffen??
Alvast bedankt voor het meedenken!
Jes

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd....

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo mei 23 2021 7:15 am

Dit is de beste manier om digitaal en serieus te beginnen. Schaf iets tweedehands aan, bevalt het niet, dan kun je veelal zonder te veel verlies aan geld weer verkopen.
Tot een paar jaar geleden was het simpel, neem een Nikon, alle Nikon objectieven vanaf 1959 passen en werken. Nu heeft ook Nikon een andere objectiefbajonet genomen op de Z camera, en gelukkig met een adapter passen de oude objectieven daar ook wel weer op. Je hebt nog geen Z op het oog, slaan we dus over.
Bij de camera's die je noemt heeft Nikon 2 indelingen.

Eerst een overzichtje: D90, uitgebracht op 15-9-2008, adviesprijs € 1.040 sensor grootte: 12,4
D3100 van 19-8-2010, prijs 499 sensor 14,2
D3200 van 19-4-2012, prijs 599 sensor 24,2
Een sensor van 24,2 is zelfs op dit moment nog actueel, alleen professionele camera's hebben nu een grotere sensor.

Een verschil is wel, op de D90 werken alle AF objectieven van Nikon die ze gemaakt hebben vanaf 1986. Dat zijn er dus heel veel. De camera heeft een eigen AF motor om die objectieven aan te kunnen sturen. De opvolgers van de D90, zoals de D7xxx serie, de nu actuele D500 hebben ook allemaal een eigen AF motor.
Nu scheen Nikon daar een probleem mee te hebben: de instapcamera's van de concurrentie waren goedkoper, die hadden allemaal geen eigen scherstelmotor in de camera. Dat kunnen wij ook, bedacht Nikon, de motor uit de camera, die wordt dus goedkoper (kijk bij de D3100 en de D3200) en dan stoppen we een scherpstelmotor in elk objectief. Die worden dan dus weer duurder. De consument vond het heerlijk. Er worden nu alleen objectieven uitgebracht met een eigen AF motor. Die heten AF-S. En die zijn dus sinds 2010 op de markt. Op een camera uit de 3xxx en 5xxx serie werken alleen AF-S objectieven.
Mijn advies zou dus zijn ga voor de D90, of daar een opvolger van.

Er is nog een verschil. Zo rond 2012 is de kwaliteit van een Nikon sensor zo goed, dat zelfs een nieuwe camera, veelal een niet echt betere sensor heeft. Dan zou het advies zijn ga voor de D3200. Nu hou ik niet van alleen plastic en de D90 weegt zo ongeveer 200 gram meer, steviger dus. Makkelijker stil in de hand te houden.

Al gezegd de D90 is net te oud, ga voor de opvolger een D7000. Adviesprijs in 2010 zo'n €1186. Sensor 24,1.
Wat kost dat nu tweedehands:
D90 €90
D3100 €65
D3200 €105
D7000 €165
bron van deze prijzen: https://www.fotoversicherung.com/fotove ... ste-nikon/
Dit zijn dus Duitse prijzen, daar is Nikon goedkoper en de tweedehands dus ook. Geeft je een leuke onderhandelingspositie.
En de prijzen onderschrijven m'n advies.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd....

Berichtdoor Richard » zo mei 23 2021 10:40 am

Hallo Jes, welkom!

Zitten er objectieven bij de camera's? Zelf heb ik een D3000 gehad en er mooie foto's mee gemaakt.

Succes en veel plezier met je keuze!
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd....

Berichtdoor Ronald53 » zo mei 23 2021 11:02 am

Hans Braakhuis schreef:...Er worden nu alleen objectieven uitgebracht met een eigen AF motor. Die heten AF-S. En die zijn dus sinds 2010 op de markt. Op een camera uit de 3xxx en 5xxx serie werken alleen AF-S objectieven.....
Er zijn ook AF-P lenzen. Deze hebben ook een ingebouwde motor, ze stellen erg snel scherp, en ze zijn stil. Dat laatste is fijn als je ook gaat filmen. Maar, bij wat oudere bodies werkt de scherpstelling niet. Even opletten als je deze lenzen wilt kopen dus. Zie de info van Nikon: https://www.nikonimgsupport.com/eu/BV_a ... lang=nl_NL
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd....

Berichtdoor Richard » zo mei 23 2021 11:41 am

Het stuk wat Ronald van Hans aanhaalde:
Hans Braakhuis schreef:... Er worden nu alleen objectieven uitgebracht met een eigen AF motor. Die heten AF-S. En die zijn dus sinds 2010 op de markt...

Klopt, maar let op, objectieven zonder eigen scherpstelmotor worden nog steeds gemaakt zoals de 28mm 2.8 (op de Nikon website).
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd....

Berichtdoor Tony D » zo mei 23 2021 12:06 pm

Ik heb de D90 in 2009 gekocht en er heel veel plezier aan beleefd. In 2016 over gegaan naar de D7200. Ook heel tevreden mee.
Ik onderschrijf de reactie van Hans: ga voor de D7000 als tweede hands camera. Kun je ‘alle’ Nikon objectieven op gebruiken. Hij is iets duurder dan de D90, maar heeft ook een betere techniek aan boord.
Heb je er meer voor over, dan zou de D7100 of D7200 ook te overwegen zijn: net iets meer dan de D7000 maar nog steeds tweede hands goed betaalbaar.


Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2731


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd....

Berichtdoor Skippy » zo mei 23 2021 1:47 pm

Tony D schreef:Heb je er meer voor over, dan zou de D7100 of D7200 ook te overwegen zijn: net iets meer dan de D7000 maar nog steeds tweede hands goed betaalbaar.

D7100/D7200 hebben inderdaad een betere 24mp sensor en verbeterde autofocus m.n. voor bewegende onderwerpen.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd....

Berichtdoor Jes » ma mei 24 2021 7:51 pm

Het lijkt nu alsof ik jullie advies compleet “in de wind geslagen heb” maar ik heb sinds vanmiddag een D3200!
Ik ga hier lekker mee oefenen en een cursus volgen.
Als hij dan uiteindelijk niet meer voldoende zou zijn ga ik wat hogerop.
Wat ik wel binnenkort nog aan wil schaffen is een lens erbij. Nu zit er een Nikkor 35 mm 1:1.8G en ik wil graag 70-300.
Maar dat komt wel, ik ben er in ieder geval erg blij mee😁
Jes

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd....

Berichtdoor henkk » ma mei 24 2021 8:13 pm

Prima keuze! Zoek mss voor een paar tientjes een 18-55 erbij om meer groothoek te hebben.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd....

Berichtdoor Jes » ma mei 24 2021 11:02 pm

18-55 zal ik er inderdaad ook bij zoeken.
Verder is het vooral nu uitzoeken en oefenen 😁📷 want ik snap er nog niet veel van...
Vandaar ook de cursus!
Jes

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd....

Berichtdoor George Fennes » di mei 25 2021 12:52 am

Goed bezig Jes een cursus is nooit weg.
En mocht je nog vragen hebben dan kan je ze hier altijd stellen.
En de 18-55mm zou ik zeker aanschaffen.
Hij heet niet voor niets standaardzoom.
Heeft best een redelijke kwaliteit en gebruikt kan je hem kopen voor 50-100 euro.
Succes er mee.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd....

Berichtdoor Jes » di mei 25 2021 8:02 am

Goedemorgen,
Gelijk maar weer een vraag;
Past deze lens op mijn D3200?
Nikon 18-55mm f/3.5-5.6 GII AFP
Wat betekent Gll AFP?☺️
Alvast bedankt weer!
Jes

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd....

Berichtdoor jan » di mei 25 2021 8:13 am

Jes schreef:Goedemorgen,
Gelijk maar weer een vraag;
Past deze lens op mijn D3200?
Nikon 18-55mm f/3.5-5.6 GII AFP
Wat betekent Gll AFP?☺️
Alvast bedankt weer!

AF-P objectieven werken alleen met de compatibele camera's: D5500/D5300/D3300 en latere modellen. Jij zult een AF-S objectief voor de D3200 moeten kiezen.
AF-P staat voor Autofocus Pulse.
AF-S staat voor Autofocus met Silent Wave Motor

Overigens is een Nikon AF-S 18-105 niet een mooier objectief qua bereik om mee te starten i.p.v. 18-55?
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4301


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd....

Berichtdoor Jes » di mei 25 2021 10:00 am

Ik dacht dat ik mijn reactie verstuurd had maar toch niet denk ik🤔

Bedankt voor je uitleg!
Ik ben nog lang niet thuis in de fotografie maar dat komt wel, ik vindt het erg leuk!
Een 18-105 is misschien beter?
Ik zou ook graag een 70-300 willen. Macrofotografie vindt ik zo mooi!
Jes

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd....

Berichtdoor Ronald53 » di mei 25 2021 10:58 am

Jes schreef:Goedemorgen,
Gelijk maar weer een vraag;
Past deze lens op mijn D3200?
Nikon 18-55mm f/3.5-5.6 GII AFP
Wat betekent Gll AFP?☺️
Alvast bedankt weer!
Wel ook de antwoorden die n.a.v. je vragen worden geplaatst lezen!
Ronald53 schreef:Er zijn ook AF-P lenzen. Deze hebben ook een ingebouwde motor, ze stellen erg snel scherp, en ze zijn stil. Dat laatste is fijn als je ook gaat filmen. Maar, bij wat oudere bodies werkt de scherpstelling niet. Even opletten als je deze lenzen wilt kopen dus. Zie de info van Nikon: https://www.nikonimgsupport.com/eu/BV_a ... lang=nl_NL
Ronald

De motor in de AF-P lenzen is een andere dan in de AF-S lenzen, dat schreef Jan ook al. De AF-P motor is een stappenmotor. Voor zover ik weet wordt deze ook in de lenzen voor de systeemcamera's met de Z-mount gebruikt. Zoals ik al schreef, ze zijn stil en snel. Maar ze gaan niet goed werken op de D3200, je automatische scherpstelling werkt dan niet.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten