Beschikbaarheid onderdelen

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Re: Beschikbaarheid onderdelen

Berichtdoor George Fennes » za aug 14 2021 12:22 pm

Patrick ik ben het met je eens.
Ik kan me voorstellen dat je door de jaren heen aan een camera gehecht kan raken.
Maar om daar nu een veelvoud van de dagwaarde aan reparatiekosten te besteden is onzinnig.
Je blijft zitten met een camera die hopeloos verouderd is en qua prestaties ver achterblijft met de huidige camera's is hetzelfde segment.
Daar komt bij de hele camera is 10 jaar of meer oud.
Nu zal je met hoge kosten dit defecte onderdeel kunnen vervangen, maar morgen is er een ander onderdeel defect welke ook weer tegen hoge kosten vervangen dient te worden.
Alles bij elkaar genomen zou het verstandiger zijn om afstand te nemen van je oude camera en een nieuwe of gebruikte jonge camera aan te schaffen daar zal je veel blijer van worden en meer zekerheid dat je voorlopig zonder storing verder kan schieten.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beschikbaarheid onderdelen

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma aug 16 2021 3:52 pm

Volg Nikon niet meer echt, maar vaak gehoord dat men onderdelen in voorraad houdt tot 10 jaar na het moment dat een camera uit de handel wordt genomen. Dat is een record, andere camera merken halen dat nooit. En kennelijk gaat de 10 jaar dus nog steeds op.
Een paar jaar geleden waren de kosten om te kijken of iets reparabel was, 45 euro. De camera moet worden ingeschreven, wordt nagekeken en bekeken wordt wat een reparatie zou kosten. Als je in Beverwijk dan ook laat repareren, dan is die 45 euro al in de prijs opgave mee genomen. Dus zeg onderdelen voor 30 euro, samen 75 euro.
Wordt de reparatie duurder, dan is het goedkoper om een gebruikte D5000 van rond de €75 te kopen

Hollanders zijn zuinig
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beschikbaarheid onderdelen

Berichtdoor George Fennes » ma aug 16 2021 4:24 pm

Hans ik zou het repareren van zo'n oude camera gewoon vergeten om de reden die ik al genoemd heb in de post voor jou.
En gewoon een veel jongere camera kopen die betere kwaliteit bied.
Oude meuk repareren is alleen nuttig voor verzamelaars van filmcamera's die blijven constante kwaliteit leveren maar al het digitale spul is mooi als het uitkomt maar na een aantal jaren hopeloos achterhaald.
Ik heb nu een hele mooie digitale mirrorless camera waar ik heel blij mee ben.
Maar over een paar jaar ben ik bang dat hij plaats gaat maken voor een opvolger want je wil toch de beste kwaliteit voor je geld hebben.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beschikbaarheid onderdelen

Berichtdoor fransST » ma aug 16 2021 7:13 pm

Zoals ik in mijn vorige reactie al aangaf heb ik contact opgenomen met de Belgische importeur om te weten te komen wat reparatie zou kosten.
Ik ging er daarbij - waarschijnlijk ten onrechte - vanuit, omdat de foutmelding al beschreven staat in de handleiding, dat het bij hen wel bekend zou zijn wat er dan aan de hand zou (kunnen) zijn en wat reparatie zou kosten.
Ik ben wel een beetje gehecht geraakt aan de camera, maar ik zou er zeker geen € 200,- meer aan uitgegeven hebben voor reparatie. ( zo gek ben ik nu ook weer niet).
Verder ook wat geleerd van de diverse antwoorden, daarvoor nogmaals dank.

Vandaag foto's gemaakt met de 85 mm lens. De foutmelding kwam er steeds weer, maar met de afstandsbediening werd dit "overruled" oftewel kon ik wel doorgaan met foto's maken.
Maar ik had toen al de knoop doorgehakt en een nieuwe D5600 besteld die ik -mogelijk - binnen enkele dagen kan ophalen.
Ben ik met de camera weer "bij de tijd ".

Frans.
D5600+ Nikkor AF-S 18-200 1:3.5 - 5.6 G VRII ED + Nikkor AF-S micro 85 1:3.5 G ED + SB 600
Gebruikersavatar
fransST

Forumlid
Berichten: 34


Locatie: Lommel
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beschikbaarheid onderdelen

Berichtdoor EdvandeZilver » ma aug 16 2021 7:18 pm

Dat is een hele verstandige beslissing Frans! Veel plezier met je nieuwe camera.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beschikbaarheid onderdelen

Berichtdoor George Fennes » ma aug 16 2021 8:11 pm

Frans succes met je nieuwe D5600 hier ga je veel plezier aan beleven.
Denk dat dit de enige juiste beslissing is.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten