Hooglichten-malaise

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Re: Hooglichten-malaise

Berichtdoor ben42 » vr nov 05 2021 5:34 pm

Wat zaken in het algemeen.

Wil je in Jpeg werken en geen nabewerking doen, dan zul je op het moment van de foto maken af en toe moeten kiezen.
Active D-lighting kan daarbij helpen. In de hoogste stand worden de hoge lichten wat 'afgeremd' en de donkere partijen wat opgehaald. Op de D7000 was het zelfs zo dat er 1 stop werd onderbelicht in de ADL High stand en de camera corrigeerde dit dan vooral voor de donkere partijen. In de auto stand wordt door de camera beoordeeld in hoeverre dit 'nodig' is.

Met Jpeg kun je dit achteraf minder goed of niet doen. (Een beetje lukt dit nog wel, maar de foto gaat er nogal snel heel raar uitzien en de kwaliteit is dan niet geweldig).

Met RAW kun je dit achteraf heel erg goed doen. Zelf b.v. een stop onder belichten en dan dachteraf dit in de donkere partijen corrigeren. (Op de D7000 had ik de camera meestal op ADL-High en dan zowel JPG als RAW, de RAW was dan al automatisch een stop onderbelicht, dit moest je zelf wel corrigeren en dat deed je dan vooral in de schaduwen.) Met de D7200 lukt dit mij in mindere mate.

Zoals ik al aangeef is er al een verschil tussen de D7000 en de D7200. De werking is niet hetzelfde, voor andere camera's zal dan ook de belichting nog een keer anders zijn afgesteld. En de wijze van werken, met JPG of RAW maakt dan ook nogal een verschil. Vanwege de snelheid van werken, heeft JPG zeker voordelen, topfotografen werken vaak in JPG vanwege de snelheid (upload naar de redactie tijdens de wedstrijd). Zelf ben ik een echte RAW gebruiker en herbeleef mijn vakantie nogmaals tijdens het bewerken. Professionals zullen dit vaak zo snel mogelijk willen doen en hebben weer andere eisen en werkmethoden.

Bij mij werkt de methode (vrijwel) altijd een stop onderbelichten (door ADL High)**) aan te zetten en dan achteraf met lightroom de foto in orde te maken heel goed. Ik maak (maakte) wel eens een trapje met deze instelling van -1,0,+1 en behoordeelde dan achteraf wat de beste foto was, zeer vaak was de middelste dan voor mij de beste keuze.
Maar met de D7200 werkt deze methode niet meer, ik moet dus nu opnieuw opzoek naar een werkmethode.

Vriendelijke groet,
Ben

**)
Deze methode werkte zo goed omdat zowel de D7000 als de D7200 beiden vrijwel ISO-invariant zijn, wat zoveel wil zeggen dat achteraf de belichting aanpassen dezelfde kwaliteit oplevert als de ISO waarde in het toestel aanpassen.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hooglichten-malaise

Berichtdoor Gemmageluk60 » vr nov 05 2021 7:10 pm

zo hé, dat is een heel verschil, Ed
Ga met de nieuwe computer de overstap maar eens maken.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hooglichten-malaise

Berichtdoor Gemmageluk60 » vr nov 05 2021 7:37 pm

Dankjewel voor je toelichting, Ben. Vind het heel fijn om wat extra handvatten te krijgen. Ga met dat active eens de verschillende stappen onderzoeken.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hooglichten-malaise

Berichtdoor ben42 » za nov 06 2021 4:55 pm

Ondertussen heeft Julieanne Kost (ben ik een fan van) een nieuwe you tube video uitgebracht wat er met de nieuwe masking **) tools van Lightroom kan. Het oude masking tool had wat tekort komingen (vond ik), met het nieuwe masking tool wordt een flink deel van mijn wensen vervuld. (B.v. selectie van de lucht of een object).

Let Op!
Er kan veel. En Julieanne Kost ***) laat altijd heel soepeltjes zien wat er kan. Wat ze nu laat zien is indrukwekkend, maar zelfs met een klein deel van haar kunsten kunnen we zelf ook al goede resultaten bereiken.

Julieanne Kost: The New Masking Tools

Vriendelijke groet,
Ben

**) Zelf nog niet gezien in Lightroom, maar ik ben nu al enthousiast.
(Ben nu aan het updaten).
***) Haar video's zijn altijd zeer goed in elkaar gezet, begrijpbaar voor een zeer grote groep mensen, goed van opbouw en prettig om naar te kijken. Dat wil niet zeggen dat de technieken altijd even gemakkelijk zijn, maar zij weet het altijd wel als een van de besten uit te leggen. Zeg maar zij is een soort van Rob Ross voor fotografie.

Naschrijven:
Lightroom 11 update aangebracht. Indrukwekkend.
Even op je twee foto's losgelaten, bij de eerste foto kun je snel de lucht wat indrukwekkender maken. En de mensen en paarden in beeld eventueel wat oplichten en daarbij de rode trui iets minder intens maken. Dat alles kan in een paar minuten. De tweede foto heeft helaas geen tekening meer in de lucht, daar blijft alleen mogelijk om de lucht te vervangen door een andere lucht. (Luminar heeft hiervoor b.v. eenvoudige tools, maar dat is de boel neppen :-) )
Met Raw had het misschien nog net wel gelukt, met Raw en iets onderbelichten waren de mogelijkheden in ieder geval veel groter. (Helaas lukt het plaatsen van foto's via Google Photo's niet meer. :-( )
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hooglichten-malaise

Berichtdoor Richard » za nov 06 2021 6:47 pm

Bedankt voor de tip Ben.

Een Youtube video is een bericht te zetten en te bekijken:


youtu.be/cRGdi85tikU

Met:

Code: Selecteer alles

[youtube]cRGdi85tikU[/youtube]

Of de knop YouTube met het VideoID van de film er tussen, zie ook viewtopic.php?f=82&t=72190
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hooglichten-malaise

Berichtdoor Gemmageluk60 » ma nov 08 2021 2:41 pm

Volgens mij moet ik die update van LCR nog installeren, maar dat lukte vanmorgen niet.
Ben, bedankt voor de link. Ga daar zeker naar kijken en onthoud de naam.
Zaterdag weer op pad voor foto's: active D in de high-stand en belichting op - 0.3.
Is al een hele verbetering. Zo fijn om hier zulke tips te krijgen.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hooglichten-malaise

Berichtdoor imaginary_nl » ma nov 08 2021 4:46 pm

Ik zie geen verbeteringen qua belichting etc. in de change logs staan, maar je zou eens kunnen bekijken of de camera de laatste firmware geladen heeft. Soms worden er zaken gewijzigd die niet vermeld worden.

Hier kun je de firmware voor de Nikon D3s vinden:
https://downloadcenter.nikonimglib.com/en/download/fw/192.html

Zoals je zelf al aangeeft: de belichting zo instellen dat er geen overbelichting plaatsvindt helpt al veel. Daarna de foto in de nabewerking in balans brengen en klaar ben je. De voor- en nadelen van JPG/RAW zijn al genoemd.

Fijn om te zien dat het nu wat beter gaat.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hooglichten-malaise

Berichtdoor Nikkormaat » ma nov 08 2021 7:49 pm

Dank je Ben.
Interessant, die video van Julieanne Kost, maar wat een tempo :crazy: Nauwelijks tegelijkertijd bij te benen, om te luisteren naar de schuifjes te kijken én het effect in de foto te bestuderen.
Ik zal hem nog heel wat keer opnieuw moeten bestuderen voor ik het helemaal doorhebt. Geweldig en erg tijdbesparend die automatische selectie van onderwerp of lucht. :clap:
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten