AF tracking d500 aan de praat krijgen

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

AF tracking d500 aan de praat krijgen

Berichtdoor Hensy » ma mar 28 2022 5:23 pm

Hallo

Ik wil graag de AF tracking gebruiken. Zodat het oog gelocked wordt van een dier.
Wat ik ook lees en vind, ik kan niets vinden wat op mijn menu lijkt in uitleg, hier en daar op google.
Als ik op de i knop druk kan ik niet manouvreren naar de af-c stand etc...

Ik heb dus nu via het menu zelf de af-c stand aan gezet, 25 scherpstelpunten en single shot.
Ik heb de A modus omdat M op dit moment nog niet ad orde is. Heb net deze nikon d500 1 dag.
Kom vd lumix g9 af.

Mijn scherpstelpunt blijft echter gefixeerd en trackt niet.
wel blijft het woord autoiso knipperen...
Heb er ook een tc 1.4 tussen btw.

Weet iemand hoe ik dit voor elkaar krijg?
Alvast denk voor het meedenken.

groet
Henny
Wie het verleden vergeet is gedoemd het te herhalen.
Hensy

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: AF tracking d500 aan de praat krijgen

Berichtdoor henkk » ma mar 28 2022 7:43 pm

Ha Henny,
je hebt een paar opties voor tracking. Ik ga even uit van een D850 maar ik denk dat de D500 erg vergelijkbaar is:
- kiezen tussen AF-S en AF-C; als je tracking wil, moet je AF-C kiezen (de schakelaar links onder de body bij het objectief indrukken en draaien met de achterste instelschijf voor keuze tussen S(ingle) en diverse dynamische opties;
- dan met voorste instelschijf (schakelaar ingedrukt houden) kiezen uit de diverse dynamische opties; ook hier een optie S(ingle) maar dan wel dynamisch (niet echt handig, alleen als je je onderwerp goed in beeld kunt houden), d9 - d153, 3D, GrP en Auto (vergeet Auto ook maar, wellicht zinvol in mijn ervaring voor vogels in de lucht).
Echt tracken op het oog lukt met een DSLR veelal niet zo goed maar verder is de AF wel erg sterk en voor bijv. sport nog onovertroffen imho.
Afhankelijk van het onderwerp kies ik meestal voor D25, dan begin je op het startpunt en past de AF zich aan aan afwijkingen binnen het scherpstelgebied. GroepAF werkt vaak ook goed (pakt dan imho het dichtsbijzijnde punt). 3D tracking werkt ook goed, mede obv kleuren in het onderwerp. Met 3d volgt het scherpstelpunt het onderwerp desnoods door het hele beeldverld (zeker bij een D500).

Vergeet ook niet de schakelaar achterop de body van L af te halen want anders is het scherpstelpunt vergrendeld. Je kunt ook instellen dat het scherpstelpunt steeds naar z'n uitgangspunt terugkeert.

Kortom, te veel om op te noemen. Nikon School geeft ism met NCN hierover cursussen van een dag om alle fijnzinnigheden van de AF-systemen te leren kennen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4938


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AF tracking d500 aan de praat krijgen

Berichtdoor Bas » di mar 29 2022 9:36 am

Er zijn nog 2 plaatsen beschikbaar bij de Masterclass Nikon Autofocus Systeem ;)
https://nikon-club-nederland.nl/product ... s-systeem/
Push the envelope. Watch it bend.
Bas

Clublid
Berichten: 85


Locatie: Breda
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: AF tracking d500 aan de praat krijgen

Berichtdoor gijs sandberg » di mar 29 2022 9:50 am

Beste Bas,
De bijeenkomst waar je naar verwijst is alleen voor hetalende NCN leden.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6814


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: AF tracking d500 aan de praat krijgen

Berichtdoor henkk » di mar 29 2022 10:50 am

Klopt maar dat is - zoals laatst elders ook betoogd - laagdrempelig voor maar € 30 per jaar. Inschrijven via de website.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4938


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AF tracking d500 aan de praat krijgen

Berichtdoor imaginary_nl » di mar 29 2022 10:54 am

Ter info:
Op mijn D850 met 600mm f4 en mijn TC17EII converter werkt 3D tracking (en auto) ook niet (wel grp en de 5/9/25/72/153 focuspunten) , met de TC14EII wel en natuurlijk ook met alleen de 600mm werken alle standen.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AF tracking d500 aan de praat krijgen

Berichtdoor Hensy » vr apr 01 2022 2:42 pm

Hallo Henk,

Dank voor de duidelijke uitleg. Ik heb nu af-c met 25 punten aangekregen. Het bleek dat in mijn display af-s stond en daarom kreeg ik de 25 optie eerst niet. door wat sleutelen zoals je voorstelde ben ik er toch uitgekomen. :) Het tracken werkt nu middels 3D... dus ik kan lekker oefenen. Ook met de 1.4E III werkt het.
Ook bedankt voor de tip over de L functie, die kende ik nog niet...
Ik ga dat even uitzoeken hoe ik het scherpstelpunt steeds op een uitgangspunt kan laten terugkeren, klinkt wel interessant.

Hartelijke groet
Henny

PS. De school zal ik eens nader bekijken, bedankt voor de tip
Wie het verleden vergeet is gedoemd het te herhalen.
Hensy

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: AF tracking d500 aan de praat krijgen

Berichtdoor Nikkormaat » vr apr 01 2022 3:22 pm

Terug keren doe je door op OK te drukken als je dat zo hebt ingesteld. Weet niet meer uit mijn hoofd waar.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: AF tracking d500 aan de praat krijgen

Berichtdoor imaginary_nl » vr apr 01 2022 3:23 pm

Hensy schreef:Ik ga dat even uitzoeken hoe ik het scherpstelpunt steeds op een uitgangspunt kan laten terugkeren, klinkt wel interessant.


Bij de D850 (D500 is vergelijkbaar qua menu):
Custom controls F1. Daar kun je de joystick of de menu selector instellen dat bij het indrukken (in het midden) een reset van de AF punten plaatsvindt. Dan staat het AF focuspunt dus weer in het midden.

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten