Focuspunt vaststellen

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Focuspunt vaststellen

Berichtdoor EstherV » za feb 25 2023 1:48 pm

Hoi,

Ik heb een fotografie cursus gedaan en daar zag ik bij mijn mede cursisten met Canon een optie om het focuspunt op hun camera vast te stellen (live view geloof ik). Dan konden ze dus kiezen wat ze wilden scherp stellen en als ze dan hun camera bewogen, bleef dat punt scherp.
Ik vroeg me af, of dat ook een optie is voor mijn Nikon D5600?
Hoe kan ik dus op mijn Nikon D5600 een scherptepunt kiezen en dat dat punt dan scherp blijft terwijl ik mijn camera beweeg.

Bedankt alvast!

Groetjes,
Esther
EstherV

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Focuspunt vaststellen

Berichtdoor Tony D » za feb 25 2023 2:40 pm

Als je bedoelt dat het scherpstelpunt vast blijft op een bewegend onderwerp en daar dus mee meebeweegt: AF met meevolg scherpstelling. In de handleiding staat dat op blz 90.
Als je bedoelt dat het scherpstelpunt vaststaat op een onderwerp en dat je dan de camera kan verplaatsen zonder dat je een ander scherpstelpunt krijgt, dan druk je de ontspanknop half in, de camera stelt scherp en, terwijl je de ontspanknop half ingedrukt houdt, verplaats je de camera voor een andere compositie. Handleiding blz 93 en 94: Scherpstelvergrendeling.
Ik heb voor de paginanummers de volgmede handleiding gebruikt:
https://download.nikonimglib.com/archive3/5YLVb00Ao6wO03EtTvM96SLWxU98/D5600RM_(Nl)03.pdf#page01

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2743


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Focuspunt vaststellen

Berichtdoor henkk » za feb 25 2023 5:48 pm

Scherpstellen op een bewegend onderwerp is eigenlijk hetzelfde als je camera bewegen op een stilstaand onderwerp (om bijv. een ander kader te kiezen) en het werkt ook als zowel camera als onderwerp bewegen. Ik kies hiervoor meestal 3D-tracking autofocus met continu-AF. Wel eerst de AF laten 'locken' op het onderwerp.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Focuspunt vaststellen

Berichtdoor Ronald53 » zo feb 26 2023 6:45 pm

EstherV schreef:Hoi,

Ik heb een fotografie cursus gedaan en daar zag ik bij mijn mede cursisten met Canon een optie om het focuspunt op hun camera vast te stellen (live view geloof ik). ...

Mogelijk hadden ze 'back button focus' geactiveerd. een heel nuttige instelling naar mijn smaak. Voor de D5600 kun je hier zien hoe je die instelt (de D5600 heeft daar geen aparte knop voor).
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten