Nikon D5100 horizontale streep bovenkant donkerder

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Nikon D5100 horizontale streep bovenkant donkerder

Berichtdoor jaaphiemstra » ma jul 31 2023 10:29 pm

Mijn Nikon D5100 heeft sinds een paar dagen (natuurlijk weer niet tijdens de vakantie) een raar probleem. De foto's hebben ineens een overduidelijke horizontale lijn in de foto waar de foto donkerder is dan daaronder.

Omdat ik enkel een micro sd kaart lezer in de laptop heb kan ik nu even geen normale overdag foto uploaden dus heb met micro sd even een simpele foto gemaakt van de muur.

https://1drv.ms/i/s!AvG6rdZ4kC86hSU59YP ... r?e=02fYLu

Iemand enig idee? Is wellicht het spiegel mechanisme bijna aan zijn eind? Hij heeft inmiddels rond de 96k foto's gemaakt. Het is plotseling ontstaan en niet na een val o.i.d.

Rare is dat het probleem zich niet voordoet als ik LiveView gebruik, wellicht omdat de spiegel dan veel langer de tijd krijgt om zijn werk te doen?
jaaphiemstra

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D5100 horizontale streep bovenkant donkerder

Berichtdoor Tony D » ma jul 31 2023 11:25 pm

Als je in Live View kijkt, is de spiegel opgeklapt.
Dat lijkt dus inderdaad een spiegelprobleem te zijn.
Kun je wat aan de spiegel zien als je het objectief eraf haalt?

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D5100 horizontale streep bovenkant donkerder

Berichtdoor ben42 » ma jul 31 2023 11:40 pm

Een spiegel probleem lijkt mij een minder scherpe overgang te geven.
Een sluiterprobleem zou ook kunnen, maar ook dan verwacht ik niet een dergelijke scherpe overgang, of de sluiter moet wel heel rare dingen doen.

Om een en ander uit te sluiten toch graag een foto van b.v. een blauwe lucht. Dan kan er in ieder geval uitgesloten worden dat het de verlichting is die tijdens de belichting veranderd.
Als het een mechanisch probleem betreft zou het verschijnsel zeer waarschijnlijk veranderen bij verschillende sluitertijden.

Dus vragen:
  • Graag een (of meerder) foto's in de buitenlucht?
  • Veranderd de postitie van de streep of blijft deze exact pixel gelijk?
  • Is het een scherpe overgang of loopt de overgang over een flink aantal pixels?
  • Veranderd er wat als de sluitertijd flink varieert?
  • Zelfde vragen voor Life view.

Succes
Ben

Bovenstaande vragen kunnen misschien uitsluitsel geven of het een mechanisch probleem is of een probleem met de sensor.
Als verschillende mechanise varianten hetzelfde effect geven en de streep blijft precies pixel gelijk op dezelfde plek tevoorschijn komen, dan lijkt het me een sensor probleem. (En misschien helpt een reset dan, maar ben bang dat dat economisch gezien niet te verhelpen is).
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D5100 horizontale streep bovenkant donkerder

Berichtdoor jaaphiemstra » di aug 01 2023 9:16 pm

Hopelijk geeft dit wat een beter beeld.

Zowel liveview foto's als normale met andere sluitertijden en ISO

https://1drv.ms/f/s!AvG6rdZ4kC86hSZHFg_ ... O?e=KlTipE

Aan de spiegel kan ik helemaal niks geks zien, maar ook met opgeklapte spiegel kan ik niks raars aan de sensor ontdekken.

Mijn vermoeden is dat de spiegel net iets te langzaam omhoog gaat bij normaal foto's maken waardoor een klein deel van de foto minder lang de sensor bereikt.
jaaphiemstra

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D5100 horizontale streep bovenkant donkerder

Berichtdoor henkk » di aug 01 2023 10:47 pm

Ik denk ook aan een sluiterprobleem. Treedt het effect ook op bij sluitertijden die (ruim) langer zijn dan de kortste flitssynchronisatietijd (dus als de sluiter niet een spleet is maar een tijdje helemaal open is)?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D5100 horizontale streep bovenkant donkerder

Berichtdoor keenoncoolstuff » di aug 01 2023 11:51 pm

Lijkt mij de sluiter. Het ziet ernaar uit dat een lamel te laat opent. Het lamel is zo te zien in beweging tijdens het maken van de foto want er is een (heel licht) verloop in het grijze vlak te zien. Als het lamel zou blijven hangen zou je een egaal donker vlak zien...
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D5100 horizontale streep bovenkant donkerder

Berichtdoor jaaphiemstra » wo aug 02 2023 9:34 am

Gezien de clicks van de camera richting de 100.000 gaan, kan ik er dan inderdaad vanuit gaan de shutter richting einde levensduur gaat? Het is zeker niet iets waar wellicht zelf nog iets aan is te doen zeker? We gaan zo naar Monaco, wel jammer dat ik daar nu geen foto's kan maken met de DSLR :(. Nou ja, alleen met Liveview dan..

Met een (veel te lange) shuttertijd van de blauw lucht is de foto egaal wit, dan valt de streep in ieder geval niet meer op.
jaaphiemstra

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D5100 horizontale streep bovenkant donkerder

Berichtdoor henkk » wo aug 02 2023 9:58 am

Het is natuurlijk niet zo dat een sluiter zeker stuk gaat richting de 100k. En het hangt ook van de cameratype af, de (semi-) pro's gaan als regel langer mee. Maar het verschijnsel doet wel vermoeden dat een van de gordijnen niet helemaal meer goed werkt. Je hebt ahw twee of drie verschillende sluitertijden in één beeld. Repareren is economisch waarschijnlijk niet realistisch.
Dat het beeld wit wordt bij een lange sluitertijd is te verwachten, maar wat gebeurt er bij bijv 1/30 sec en f/22?
Het heet een 'spleetsluiter' omdat die twee gordijnen vlak na elkaar moeten aflopen met een spleet ertussen (en die spleet varieert nu dus waarschijnlijk, wat fout is) maar bij bijv. 1/30 vertrekt het tweede gordijn pas als het eerste al ruim 'aangekomen' is en staat de hele sensor dus een tijdje in het licht. Dan zou een eventuele fout ook minder merkbaar moeten zijn.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D5100 horizontale streep bovenkant donkerder

Berichtdoor ben42 » wo aug 02 2023 5:30 pm

Zoals de meesten al aangeven lijkt dit inderdaad wel heel sterk op een probleem met de sluiter.
De hoogte waarop het optreed varieert, maar niet heel erg veel.

Het lijkt erop dat een lamel van de sluiter niet goed werkt, dat deel dekt dan de sensor te lang af.
Daar zit een kleine variatie van de positie in, maar de variatie is klein.
(De variatie duid voor mij op dat het waarschijnlijk niet de sensor is).
Het is de bovenkant van het beeld, het beeld staat ondersteboven, dus de spiegel zal het niet zijn die ervoor blijft hangen. (Dan zou de onderkant van het beeld donkerder zijn, zo ook de hulpspiegel voor het AF systeem).

Bij een DX camera is de sluiter een redelijk stuk groter dan de sensor, het zou kunnen dan een deel van de sluiter blijft hangen, maar nog net wordt meegetrokken tijdens het afremmen van de sluiter wat dus normaal buiten beeld gebeurd.

Mijn inschatting is dat dit het repareren niet waard is.
Succes,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten