Lens wil vaak niet automatisch scherpstellen

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Lens wil vaak niet automatisch scherpstellen

Berichtdoor TWFotografie » za apr 06 2024 4:19 pm

Ik heb sinds kort een Nikon AF-S 70-200 2.8 G VR ED lens. Deze gebruik ik op mijn Nikon d3400, maar nu is het probleem dat deze vaak niet automatisch scherp wil stellen. Het is zo dat deze het soms wel doet, en dan ook mooie foto's maakt, maar dan plotseling als je weer een foto wil maken stelt hij niet meer scherp. We hebben al geprobeerd om de contactpuntjes op zowel de lens als de body schoon te maken maar dit heeft niet geholpen. Ook is het zo dat soms bij het instellingen scherm, de diafragma af staat gebeeld als F-- terwijl ik hier niks aan verander heb tussentijds. Zelf heb ik ook nog een andere lens liggen en die werkt wel in combinatie met de body.
Heeft iemand enig idee hoe dit verholpen zou kunnen worden?
TWFotografie

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lens wil vaak niet automatisch scherpstellen

Berichtdoor Tony D » za apr 06 2024 5:14 pm

Onderwerp verplaatst naar D3x00 subforum.

Ton, moderator
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2788


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lens wil vaak niet automatisch scherpstellen

Berichtdoor EdvandeZilver » za apr 06 2024 5:43 pm

In jouw geval geeft F-- aan dat er geen objectief bevestigd is. Dus op bepaalde momenten herkent je D3400 je 70-200mm niet.
Zit er op enige manier speling tussen objectief en D3400?
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3159


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lens wil vaak niet automatisch scherpstellen

Berichtdoor DannySan » za apr 06 2024 6:37 pm

De VR ED klinkt als de eerste versie (die ik ook heb); en die weegt een ton. Hou je de lens goed ondersteund aan de gondel? Ik neem aan van wel, anders wordt de druk op de bajonet érg hoor wellicht, en kan tot een verloren contactje leiden. Is jouw lens afkomstig van een locatie met garantie? Want je opmerking over dat de andere lens wél werkt zou kunnen dat er met de 70-200 iets is. Ze zijn bijkans onverwoestbaar, behalve bij valschade (niet dat ik dat wil suggereren) aan bv de mount-zijde. Wel balen, want die lens is een beauty.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3844


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lens wil vaak niet automatisch scherpstellen

Berichtdoor TWFotografie » za apr 06 2024 9:42 pm

EdvandeZilver schreef:In jouw geval geeft F-- aan dat er geen objectief bevestigd is. Dus op bepaalde momenten herkent je D3400 je 70-200mm niet.
Zit er op enige manier speling tussen objectief en D3400?

Alleen als ik hem iets heen en weer draai heel lichtjes, maar dat is met mijn andere lens ook zo. Voorderest niet!
TWFotografie

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lens wil vaak niet automatisch scherpstellen

Berichtdoor TWFotografie » za apr 06 2024 9:44 pm

DannySan schreef:De VR ED klinkt als de eerste versie (die ik ook heb); en die weegt een ton. Hou je de lens goed ondersteund aan de gondel? Ik neem aan van wel, anders wordt de druk op de bajonet érg hoor wellicht, en kan tot een verloren contactje leiden. Is jouw lens afkomstig van een locatie met garantie? Want je opmerking over dat de andere lens wél werkt zou kunnen dat er met de 70-200 iets is. Ze zijn bijkans onverwoestbaar, behalve bij valschade (niet dat ik dat wil suggereren) aan bv de mount-zijde. Wel balen, want die lens is een beauty.


De lens hou ik inderdaad gewoon goed ondersteund, en helaas geen garantie.
TWFotografie

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lens wil vaak niet automatisch scherpstellen

Berichtdoor DannySan » za apr 06 2024 9:46 pm

Oeh geen garantie, dat is minder. Wat je nog zou kunnen proberen is om te kijken of er iemand in je buurt zit die de lens ook even kan proberen op diens body? Dan kun je wellicht verder uitsluiten waar het aan ligt, of dat het de moeite waard is voor een reparatie.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3844


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten