D50 technisch beter dan D70s??

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

D50 technisch beter dan D70s??

Berichtdoor hiwema » ma jul 17 2006 2:37 pm

Ergens op een forum heb ik eens gelezen dat de D50 technisch iets verder was dan de de D70s.
Ik kan dit niet meer terughalen.

de vraag is ,
Wat was er beter?
Zat het in het flitssysteem?
Gaarne antwoord.

Ondanks het antwoord blijf ik trouw aan mijn D70s, maar wil het wel graag weten.

bvd

harry
hiwema



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » ma jul 17 2006 2:41 pm

de D50 is lichtjaren verder qua techniek, er zit immers een speciale stand op om kinderen te fotograferen !!!

:lol:

zonder gekheid, ik zou niet kunnen bedenken waarom de D50 beter is dan de D70, in mijn ogen zijn ze nagenoeg gelijk, ook qua technisch vernuft en mogelijkheden
(voor een ieder die een D70 heeft en deze meent te moeten verdedigen: ja, de D70 is wat functioneler qua bediening...)
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor Mark D » ma jul 17 2006 3:59 pm

volgens mij heeft de D50 een nieuwere generatie beeldsensor...tenminste, tov de D70 tov van de D70s weet ik het niet.

Hij is in ieder geval 200 euro goedkoper...
Mark D



Onderwerp:

Berichtdoor ThunderNet » ma jul 17 2006 4:54 pm

D70s en D50 zijn in dezelfde periode geintroduceerd. Ze bevatten dezelfde sensor (6.1Mpix Sony sensor, zit ook o.a. in de KM 5D/7D)

Daarnaast klopt het dat de D50 uit de camera 'betere plaatjes' afleverd. Dit door iets aggressievere in-camera bewerkingen.

Het grootste verschil is idd bedieningsgemakt. En flitsmogelijkheden, die bij een D70s veel beter zijn (is als wireless commander te gebruiken)
ThunderNet



Onderwerp:

Berichtdoor Kroko » ma jul 17 2006 6:38 pm

Exposure Metering System

D70/D70s
TTL full-aperture exposure metering system (1) 3D color matrix metering with 1,005-pixel RGB sensor (2) Center-weighted: Weight of 75% (8mm circle) given to 6, 8, 10, or 13 -mm circle in center of frame, or weighting based on average of entire frame (3) Spot: Meters 2.3mm circle (about 1% of frame) centered on active focus area

D50
TTL full-aperture exposure metering system (1) 3D Color Matrix Metering II with 420 -pixel RGB sensor (2) Center-weighted: Weight of 75% (8mm dia. circle) (3) Spot: Meters 3.5 mm dia. circle (about 2.5 % of frame) centered on active focus area

Er zit dus een iets nieuwere chip in de D50
Deze informatie heb ik hier vandaan
http://www.dpreview.com/news/0504/05042003nikond70s.asp

Groet
Kroko
Kroko



Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » ma jul 17 2006 6:45 pm

Er staat nergens dat er een nieuwere chip in de D50 zit, wél dat er een eenvoudiger lichtmeetsysteem in zit.
Conclusie, in de D50 zit een ander, voorzien van een eenvoudiger lichtmeetsysteem en daardoor waarschijnlijk goedkoper model chip in.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Kroko » ma jul 17 2006 6:54 pm

3D color matrix metering in de D70 en 3D color matrix metering II in de D50 die nieuwer is maar dat nieuwer gelijk aan beter is is nieuw voor mij.
Kroko



Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » di jul 18 2006 7:38 am

Misschien heeft het volgende antwoord iets weg van klok en klepel:

Als je een D70 upgrade, krijg ook een aantal functies van de D50. Zoveel verschil zit er dan niet meer in.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » zo jul 23 2006 12:59 pm

Er staat nergens dat er een nieuwere chip in de D50 zit, wél dat er een eenvoudiger lichtmeetsysteem in zit.
Conclusie, in de D50 zit een ander, voorzien van een eenvoudiger lichtmeetsysteem en daardoor waarschijnlijk goedkoper model chip in.

Ja en nee De D50 heeft een verbeterde matrix2 chip de D70 heeft de matrix1 chip.
Maar de D70 heeft meer segmenten en van beide zie je het verschil niet.

De D50 doet het beter op hogere iso waarden, de D70 is iets scherper van beeld. (afweging ruisonderdrukking?)

Leuk is dat de D50 altijd als instap of camera voor moeders genoemd word ook door officieele nikon leden.

Dat label is lekker belangrijk een aanschaf van elke vorm van spiegelreflex is gewoon hobbyisme.

Een beginner die koopt een pocketcamera.
En zelfs dat zegt niks over de foto's die er mee gemaakt worden.
BUG322



Onderwerp:

Berichtdoor hiwema » zo jul 23 2006 1:27 pm

Bedankt mensen voor de antwoorden, :D
Zo zie je maar, ..
vragen is leren, en leren is weten

goed werk zo'n forum.

groetjes

Harry
hiwema



Onderwerp:

D50 of D70s

Berichtdoor Bram66 » vr jul 28 2006 11:53 pm

Nou het zit hem hierin: De D50 is het opstapmodel voor digitale spiegelreflexcamers's. Begrijp me niet verkeerd het is een goede camera met goede specificaties waar andere merken nog een puntje aan kunnen....De D70s maakt gebruik van een vernieuwde beeldchip die voor een betere kleurdiepte en kleurverzadiging zorgt, daarin zit hem het verschil. er zijn ook wat extra's bij de D70s die je bij de D50 mist.
Snellere sluitertijd (1:8000s) ipv 1:4000s. Meer belichtingsmogelijkheden, Kortere stappen in ISO instelmogelijkheden. Compact flash kaart ipv SD kaart. 2 draaischijfjes om de sluitertijden en het diafragma afzonderlijk te regelen, erg handig. Zo ik vind persoonlijk de D50 een goede camera, maar ik mist wat essentiele dingen daarom heb ik voor de D70s gekozen.
Bram66



Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » za jul 29 2006 12:12 am

De D70s maakt gebruik van een vernieuwde beeldchip die voor een betere kleurdiepte en kleurverzadiging zorgt, daarin zit hem het verschil.

sorry maar dat is niet waar in de D50 zit een nieuwere beeldchip

en dat over meer kleuren diepte en verzadiging is helemaal niet waar
ik weet niet waar je de informatie vandaan hebt.

Maar het lijkt mij een goed verkoop praatje.

De D50 is juist standaard meer verzadigd maar je kunt beide net zo instellen.
m.a.w je kunt geen verschil zien tussen een D50 foto en D70 foto.

Die extra mogelijkheden die de D70 heeft wordt overigens maar door 5% van de gebruikers optimaal benut.

Voordat je tegen die grenzen aanloopt ben je wel wat jaartjes verder.
Er zit een hoop tussen de oren met de D70 kun je wel langer voorruit maar als je net aan spiegel reflexen begint maakt dat geen donder uit.
BUG322




Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten