Auto Iso en D70S

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Auto Iso en D70S

Berichtdoor TR » do aug 31 2006 2:14 pm

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum.

Ik heb sinds kort een D70S en heb het volgende (probleem) geconstateerd.

Als ik handmatig de ISO verhoog naar bv 800 ISO en daarna de ISO weer op AUTO ISO zet, blijft hij alle opnames daarna gewoon op 800 ISO maken!

Ik kan het fout hebben, maar volgens mij wil AUTO ISO zeggen dat de camera zelf kiest welke ISO waarde de juiste is? Zodra hij met sluitertijd en diafragma dit niet meer bij kan regelen gooit hij ISO een stapje omhoog? (zo staat het ook in de gebruiksaanwijzing).

Het lijkt mij namelijk niet dat het de bedoeling is om elke keer de ISO weer handmatig op 200 te zetten en dan pas weer AUTO ISO in te schakelen.

Dit gebeurd in de automaat, S en A stand!

Wie o wie heeft hier een antwoordt op :?:

Ton
TR



Onderwerp:

Berichtdoor M.Oorthuis » do aug 31 2006 2:27 pm

Is dit ook bij bijvoorbeeld buiten opnamen? En het is niet zo dat hij niet de sluitertijd en diafragma aan KAN passen, maar de camera zal in de automatische stand er alles aan doen dat de foto genomen kan worden uit de hand en dat is waarom de ISO omhoog gaat of de flitser uitklapt bij low-light situaties.
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor TR » do aug 31 2006 2:35 pm

Ja, dit is ook bij buiten opnames met veel licht!!

Als je op het display kijkt zie je ook dat de camera in automaatstand diafragma of sluitertijd aanpast.
TR



Onderwerp:

Berichtdoor Onne-Floris Broekema » do aug 31 2006 2:47 pm

Volgens mij geeft Auto - Iso aan wat de minimale waarde zal zijn van ISO. De maximale kan je in het menu instellen. Dus als je de ISO naar 400 zet, zal hij als het kan deze gebruiken en anders omhoog gaan.

Succes!
Onne-Floris Broekema



Onderwerp:

Berichtdoor Onne-Floris Broekema » do aug 31 2006 2:52 pm

Sorry, nog kleine aanvulling:

Als je met de Auto - ISO wilt werken is het daarom het handigste om ISO op 100 te zetten..... :roll:
Onne-Floris Broekema



Onderwerp:

Berichtdoor M.Oorthuis » do aug 31 2006 3:07 pm

Idd dat zal het zijn ja.
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor hjanssen » do aug 31 2006 3:38 pm

Onne-Floris Broekema schreef:Sorry, nog kleine aanvulling:

Als je met de Auto - ISO wilt werken is het daarom het handigste om ISO op 100 te zetten..... :roll:


Dan moet je verrekt lang aan dat knopje draaien bij een D70.....
hjanssen



Onderwerp:

Berichtdoor Onne-Floris Broekema » do aug 31 2006 3:49 pm

:shock: oeps :shock:
..... 200 uiteraard!!!
:lol: :lol: :lol: :lol:
Onne-Floris Broekema



Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » do aug 31 2006 4:45 pm

Als je de D70s op Auto-ISO zet houdt hij inderdaad rekening met de vaste ISO-waarde welke voorheen was ingesteld.
Je zegt immers niets anders dan dat de camera van de vast ingestelde ISO-waarde mag afwijken indien noodzakelijk.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Karel Giesen » do aug 31 2006 8:02 pm

Ton,

Wat Ed zegt klopt. Bij de instelling auto-iso moet je de iso-waarde instellen op de laagste waarde. De camera zoekt dan eerst het grootste diafragma en/of de langste sluitertijd en begint dan pas de iso-waarde te verhogen. Als je de iso-waarde op 800 instelt probeert de camera eerst een geschikt diafragma/tijd te vinden bij die gevoeligheid voordat de iso-waarde verder omhoog gaat.

groet,

Karel
Gebruikersavatar
Karel Giesen

Forumlid
Berichten: 422


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor TR » vr sep 01 2006 8:03 am

OK, allemaal bedankt voor jullie input!

Dan maar altijd ISO terugzetten op 200

Ton
TR



Onderwerp:

Berichtdoor Gilbert1976 » vr sep 01 2006 8:32 am

hey hallo
Ik heb dan wel een "oudere" D70 camera, maar is die is qua menustructuur het zelfde als de S variant met firmware 2.0. Maar klopt het dus dat je een Limiet (lees maximale waarde) kan stellen aan de AUTO ISO stand? Dit d.m.v. de instelling van de ISO waarde in het menu?
Gilbert1976



Onderwerp:

Berichtdoor hjanssen » vr sep 01 2006 9:42 am

Gilbert1976 schreef: Maar klopt het dus dat je een Limiet (lees maximale waarde) kan stellen aan de AUTO ISO stand? Dit d.m.v. de instelling van de ISO waarde in het menu?


Je stelt met de iso knop, links van het display + draaiwieltje, de minimum waarde van de iso in en in het menu auto iso stel je de maximum waarde in en tevens de sluiterijd waarbij de camera de isostand gaat verhogen.

Ik gebruik deze stand vaak als ik in het "donker" concertfotografie doe, dus meer met het onderwerp bezig ben dan met de belichting. Zelden hebt ik dan bewegingsonscherpte en bijna geen last van ruis.
hjanssen



Onderwerp:

Berichtdoor Gilbert1976 » vr sep 01 2006 10:11 am

ok...daar was ik nog niet van op de hoogte. Klinkt best ok trouwens. Van mij mag de auto ISO best richting de 400 gaan, maar ik wil hem er niet graag boven hebben ivm ruis. Begrijp ik het goed dat ISO Auto nog subvelden heeft in het menu? Nooit opgemerkt.....
Gilbert1976



Onderwerp:

Berichtdoor hjanssen » vr sep 01 2006 11:54 am

Ik geloof dat ik me vergist heb en dat de nauwkeurige instelling met max iso en sluitertijd alleen op de D200 kan.

Op de D70 zal het dan zijn iso ingesteld tot 1600.
hjanssen




Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten