Lichtmeting oude manuele lenzen

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Lichtmeting oude manuele lenzen

Berichtdoor MvEijk » wo aug 27 2008 7:29 pm

Door een kennis werd me gevraagd of het mogelijk was om oude manuele lenzen met diaframaring te gebruiken op een Nikon D80? Na wat instellen bleek dat het mogelijk was om in de manuele stand een foto te maken door zelf de sluitertijd in stellen.

Nu fotografeer ik zelf met Pentax (K10d :D ) en daarop heb ik de mogelijkheid om met oude lenzen een lichtmeting te doen in de manuele stand, dit is erg handig.

Ik vroeg me af of zoiets op de D80 ook mogelijk is en met welke instellingen moet ze rekening houden om te fotograferen.

Groet,

Maarten
MvEijk



Onderwerp:

Berichtdoor Woudschim » wo aug 27 2008 7:34 pm

Nope, is niet mogelijk.

Echter gebruik ik met succes een Pentacon 50mm 1.8 en 135 2.8 op mijn D80. Belichtingen kun je ook schatten, en naderhand aanpassen. Doorgaans zit ik gelijk of na 1 of 2 keer wel goed. Als je eenmaal een goede standaardinstelling hebt kun je altijd nog over of onder belichten afhankelijk van je onderwerp. Maar de camera meet dus geen licht.

Hoe het komt dat de D300 dit wel kan moet iemand mij maar eens uitleggen overigens. :P
Woudschim



Onderwerp:

Berichtdoor Roelof » wo aug 27 2008 8:04 pm

Maarten,

Het is inderdaad mogelijk om oude MF lenzen op een D80 te gebruiken.
Er zitten een paar beperkingen aan en dat is onder andere dat je met non cpu lenzen (geen electrische contactjes) geen lichtmeting hebt op een D80.
Een andere beperking is dat je alleen maar AI en AI-S lenzen mag gebruiken, pre AI lenzen (van voor 1977) kunnen de camera beschadigen, je kunt pre AI lenzen makkelijk herkennen doordat er een vorkje op de diafragmaring zit en de oren van dat vorkje zijn dan dicht.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » wo aug 27 2008 8:07 pm

Woudschim schreef:Hoe het komt dat de D300 dit wel kan moet iemand mij maar eens uitleggen overigens. :P

Heel simpel, de D300 maakt gebruik van een simulatieprogramma, d.w.z. in het menu stel je in welk objectief je gebruikt en wat de grootste diafragma-opening is.
Vervolgens meet de camera exact de juiste lichtmeting.
O.a. ook de D2x heeft deze mogelijkheid.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Pruimpit » wo aug 27 2008 8:09 pm

Woudschim schreef:
Hoe het komt dat de D300 dit wel kan moet iemand mij maar eens uitleggen overigens. :P


De D80 heeft alleen een electronische koppeling voor de lichtmeting. De D300 heeft ook nog een mechanische koppeling voor de lichtmeting.

Nikon heeft dit wegbezuinigd bij de goedkopere modellen.
Pruimpit



Onderwerp:

Berichtdoor Pruimpit » wo aug 27 2008 8:18 pm

Ed Post schreef:
Woudschim schreef:Hoe het komt dat de D300 dit wel kan moet iemand mij maar eens uitleggen overigens. :P

Heel simpel, de D300 maakt gebruik van een simulatieprogramma, d.w.z. in het menu stel je in welk objectief je gebruikt en wat de grootste diafragma-opening is.
Vervolgens meet de camera exact de juiste lichtmeting.
O.a. ook de D2x heeft deze mogelijkheid.


Dat wist ik niet :shock: Maar ik heb die mechanische koppeling toch echt ook zelf zien zitten.
Pruimpit



Onderwerp:

Re: Lichtmeting oude manuele lenzen

Berichtdoor Pruimpit » wo aug 27 2008 8:25 pm

MvEijk schreef:Door een kennis werd me gevraagd of het mogelijk was om oude manuele lenzen met diaframaring te gebruiken op een Nikon D80? Na wat instellen bleek dat het mogelijk was om in de manuele stand een foto te maken door zelf de sluitertijd in stellen.

Nu fotografeer ik zelf met Pentax (K10d :D ) en daarop heb ik de mogelijkheid om met oude lenzen een lichtmeting te doen in de manuele stand, dit is erg handig.

Ik vroeg me af of zoiets op de D80 ook mogelijk is en met welke instellingen moet ze rekening houden om te fotograferen.

Groet,

Maarten


Een pentax man op een Nikon forum. Als je deze vraag op het pentax forum had gesteld, had je ook antwoord gekregen :)

Ik heb zelf de K10D. De geschiedenis van de Pentax K-vatting is voortreffelijk weergegeven hier http://kmp.bdimitrov.de/technology/index.html#general

Helaas heeft Pentax ook met de vatting gerommeld. Ze brengen nu toestellen met een "crippled af vatting" uit. Met P-draad, SMC-M en SMC(K) lenzen is lichtmeting dan alleen met een gediafragmeerde belichtingsmeting mogelijk. Jammer dat Nikon deze mogelijkheid niet open laat voor de goedkopere modellen.
Pruimpit



Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » wo aug 27 2008 8:26 pm

Klopt, ook de mechanische koppeling is aanwezig.

In het menuscherm van de D33 (en ook de D2x) zit onderstaand menu:

Non-CPU Lens Data
• Focal length
N/A
6 - 45 mm
50 - 180 mm
200 - 4000 mm
• Maximum aperture
N/A
F1.2 - F22
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Léon Obers » wo aug 27 2008 10:07 pm

Feitelijk zou enkel de mechanische koppeling al voldoende zijn voor een lichtmeting (dat meeneem hendeltje rond de objectief bajonet). De lichtmeting is dan enkel beperkt tot de ouderwetse metingen die indertijd bij de meeste Nikon camera's met die mechanische koppeling mogelijk waren. 60/40% meting en spotmeting. O.a. de camera's uit de eerste D1 serie (D1, D1H, D1x) hebben enkel die mechanische koppeling.

Door de extra elektronisch in te stellen "simulatie" menu's op een D300 kun je tevens gebruik maken van matrixmeting en worden extra funties bereikbaar (gesimuleerd) die bij de puur mechanische overbrenging niet mogelijk zijn. Dat zijn bijv. de weergave van het gebruikte diafragma op het LCD-scherm, de aanpassing van de reflector van een SB-600 / 800 flitser m.b.t. de beeldhoek van een objectief (dat geldt overigens niet voor zoomlenzen of je moet voor elke zoomstand van het objectief de gekozen lens-instelling in het menu veranderen).
Misschien wordt zelfs in de EXIF info melding gemaakt van een brandpunt die je in dat simulatieprogramma hebt ingesteld. (Een D300 bezitter met manueel objectief zou daar misschien uitsluitsel over kunnen geven).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Berichtdoor Pruimpit » wo aug 27 2008 10:45 pm

Léon Obers schreef:Feitelijk zou enkel de mechanische koppeling al voldoende zijn voor een lichtmeting (dat meeneem hendeltje rond de objectief bajonet).


Het blijft een schande dat nikon dat hendeltje wegbezuinigd heeft. Wat kost zoiets nou?

Maar goed met als toestellen als de D90 is er een definitief onderscheid te maken tussen het oude (echte) Nikon en het nieuwe (Canon-achtige) Nikon. Voor de bling bling, TMF generatie zeg maar.
Pruimpit



Onderwerp:

Berichtdoor Patrick » do aug 28 2008 12:07 am

Pruimpit, we hoeven onze auto's toch ook niet meer te starten met zo'n slinger... Dat is geweest. Dat was oud, nu is het beter!

En ook voor jou beter: jij kan voor een habbekrats prima oude objectieven kopen die wij niet willen...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » do aug 28 2008 8:32 am

PatrickP:
"we hoeven onze auto's toch ook niet meer te starten met zo'n slinger... Dat is geweest. Dat was oud, nu is het beter!"

Het is geen kwestie van "niet meer hoeven", het KAN niet meer. Of dat "beter" is laat ik maar even in het midden.
Ik herinner me een aantal late Citroëns die ik gehad heb, zoals een DS, waarbij de mogelijkheid nog steeds bestond met een slinger te starten, in geval van nood. Theoretisch zou het op alle auto's met de motor in langsrichting nog steeds moeten kunnen. Maar in een tijdperk dat veel mensen liever de wegenwacht bellen dan dat ze zelf een wiel verwisselen, hebben ze de aanslingermogelijkheid ook maar weggelaten.

Laat ik het maar niet hebben over de huidige foto-generatie, pretfuncties, inzicht en zelfwerkzaamheid...

En zoals Pruimpit aangeeft: wat kost dat mechanische koppelringetje nou, op een camera met een prijs waar je zowat een tweedehands auto voor hebt. Ik hoop dat ze de mechanische koppeling op tenminste de topmodellen handhaven c.q. weer invoeren. Hoeft alleen op de FF-modellen, en als het een prijstechnisch probleem is, kunnen ze misschien wat pretfuncties weglaten?

Groetend, E.M. de Klerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Berichtdoor Marten » do aug 28 2008 10:11 am

Ook de laatste types Citroën ID/DS met een 5 bak, zoals de Dsuper5, konden niet meer worden aangeslingerd. Vernieuwing was ook toen al niet in alle gevallen verbetering.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Roelof » do aug 28 2008 11:03 am

Misschien wordt zelfs in de EXIF info melding gemaakt van een brandpunt die je in dat simulatieprogramma hebt ingesteld. (Een D300 bezitter met manueel objectief zou daar misschien uitsluitsel over kunnen geven).

In de exif zie je bij non cpu lenzen inderdaad de ingestelde gegevens, als je het maximale diafragma goed instelt dan wordt het actuele diafragma ook goed uitgelezen en aangegeven. Een en ander kan niet goed omgaan met non cpu zoomlenzen, er wordt van een vast brandpunt uitgegaan.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor MvEijk » do aug 28 2008 7:31 pm

Bedankt voor jullie reacties,

Het is duidelijk en ik zal het aan de persoon in kwestie doorgeven.

Groet,

Maarten
MvEijk




Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten