Welke type camera

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Welke type camera

Berichtdoor plof66 » ma sep 18 2006 10:47 am

Ik overweeg een Nikon D 70S te kopen. Nu is mijn vraag is dit wel de juiste camera aangezien ik foto's wil gaan maken tijdens motorraces in de formule 1. En welke objectieven worden er geadviseerd ?
plof66



Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma sep 18 2006 11:02 am

Gebruik de zoekfunctie op dit forum voor je vragen.

Of een D70s geschikt is voor je onderwerp, hangt van verschillende factoren af. Je kunt met alle camera's waar je manueel de sluitertijd in kunt stellen naar 1/500 of hoger, race foto's maken. En je kunt met zo ongeveer alle alle Nikon camera's van zo ongeveer de laatste 20 jaar ook een automatisch sluitertijden voorkeuze programma kiezen. (Dat kan niet met de FM10, FE10, FM3A en dergelijke manuele camera's)

Kijk eens op m'n website voor de verschillen tussen de actuele camera's. En maak dan je keuze aan de hand van je budget, flits wensen, robuustheid, e.d.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Mikey » ma sep 18 2006 12:05 pm

Ik heb bij formule 1 al eens foto's gemaakt met een wegwerpcameraatje. Omdat ik mijn digitale toestel was vergeten in te pakken. Dit was in Barcelona waar de weersomstandigheden erg goed waren. Zelfs hiermee heb ik behoorlijk acceptabele foto's kunnen maken, hoewel de auto's erg klein zijn gebleven en alle foto's vanaf de tribuneplaats hetzelfde lijken. Voor de herinnering zijn ze best aardig.

Fototechnisch is het natuurlijk niet je van het. Maar m.i. kun je met elke camera foto's van racerij maken. Net wat je van je foto's verwacht.

Gr.U.S Mark
Mikey



Onderwerp:

Berichtdoor roel » ma sep 18 2006 8:49 pm

plof66, hoever sta je van de baan af?
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor plof66 » di sep 19 2006 11:01 am

Ik sta ongeveer een meter of 20 van de baan af.
plof66



Onderwerp:

Berichtdoor walt001m » di sep 19 2006 11:10 am

70-200VR/2.8. Top lens voor zo iets, zeker met de VR
walt001m



Onderwerp:

Berichtdoor Joost Wouters » di sep 19 2006 11:54 am

Wel wat weinig bereik.... Maar idd wel een fantastische lens. Anders een 300 2.8

Body is opzich goed genoeg!

Ciaooo!
Joost Wouters



Onderwerp:

Berichtdoor roel » di sep 19 2006 6:21 pm

Ik denk dat als je 20 meter van de baan afstaat, een 200 mm. lens op een digitale body genoeg is. Je haalt de dingen ongeveer zes keer dichterbij en dat lijkt me op voorhand genoeg voor een raceauto op twintig meter afstand. Dus een 70-200 VR lijkt me een erg goede keuze! Of natuurlijk de veel voordeligere 80-200. Je hebt dan geen VR, maar wel een toplens.
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Joost Wouters » di sep 19 2006 6:26 pm

Very true! Sorry mensen, had even geen rekening gehouden met de cropfactor.. :oops:

Ciaoooo!
Joost Wouters



Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo sep 20 2006 11:46 am

In de tijd dat ik begon had je ongeveer 2 extra objectieven. Een 35 en een 135 mm. Op Zandvoort heb ik met die 135 heerlijke meetrek foto's kunnen maken. Maar die 135 van toen is nu (crop) ruim 200 mm. Dat lijkt me te tele.

Er is een oplossing: Zet je auto in de straat op 20 meter afstand en kijk dan met welk objectief je hem er ruim op krijgt. Een F1 is langer dan een gemiddelde personen auto.

Nu heb ik mijn camera uitgeleend, anders had ik het nog voor je gedaan.
Met m'n Coolpix 3100 kom ik ongeveer op een 10 millimeter objectief uit.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor plof66 » vr sep 22 2006 8:44 am

Allemaal bedankt voor de tips ik heb de Nikon D70S met de volgende objectieven gekocht AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED en een AF 70-300 f4-5,6G
Ik zal en de toekomst nog vaak genoeg gebruik maken van deze forum.
plof66



Onderwerp:

Berichtdoor SPIKE » vr sep 22 2006 11:36 pm

Beste Plof66,
Ik als groot Formule 1 fan, ik hoop ooit eens dit circus van dichtbij mee te maken. En dan zo mooi shot van een McLAren vastleggen.
Een kennis heeft een keer zo race bijgewoond, van de 36 (analoge) opnames was er 1 geluk. Of alleen de achterkant van zo auto was te zien of alleen en paar bomen..zonder auto, dit geeft aan hoe hard zo auto voorbij komt vliegen.
Ik hoop dan binnenkort dat wij wat foto’s mogen aanschouwen van zo McLaren.

En veel plezier met je nieuwe aanwinst
SPIKE




Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten