LCD scherm kapot D80

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, D7000, D7100 en D7200. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

LCD scherm kapot D80

Berichtdoor EBPhotography » zo apr 26 2009 2:27 am

Ik ben nu bijna 1 jaar in bezit van een Nikon D80, nooit geen problemen mee gehad. Sinds vandaag werkt het LCD schermpje niet meer. Heb em al gereset (knopje onder USB aansluiting) maar hij doet het nog steeds niet. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Valt dit onder de garantie?

Ik hoor het graag.

Ernst | EBphotography
EBPhotography

Onderwerp:

Re: LCD scherm kapot D80

Berichtdoor George Fennes » zo apr 26 2009 4:51 am

Hallo Ernst, in de eerste plaats van harte welkom op ons forum.
Maar om terug te komen op je vraag.
Als je de camera niet gestoten hebt, dus geen beschadigingen.
Zou het garantiewerk moeten zijn.
Waar heb je de camera gekocht?
Ga terug naar de winkel waar je de camera gekocht hebt en zij moeten het in orde maken.
Succes.

Groetjs George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid

Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor EBPhotography » zo apr 26 2009 11:24 am

Niet gestoten ook geen beschadigingen. Camera is gekocht bij Foto Konijnenberg (online)

Nu maar hopen dat het snel te repareren is..
EBPhotography

Onderwerp:

Berichtdoor EBPhotography » di mei 26 2009 11:29 am

Om hier even op terug tekomen. Camera opgestuurd naar Foto Konijnenberg, zij hebben hem doorgestuurd naar Nikon Service Point. Krijg zojuist het volgende bericht:

Geachte,

Via Nikon Service Point hebben wij een prijsopgave ontvangen voor het herstellen van uw camera.
De kosten voor herstel zullen zijn € 624,-

Er is stoot/valschade geconstateerd aan uw camera.
Hierdoor dient de bovenkap vervangen te worden, Togo PCB, SB-Base en de Grip_L vervangen te worden.

Graag vernemen wij van u of u akkoord gaat met de prijsopgave.

Gelijk een mail teruggestuurd dat het niet mogelijk is dat het schade door mij betreft, en dat ik de prijs absurd duur vind. Ik denk zelf dat het mogelijk door het transport komt, maar dat zal wel niet aan te tonen zijn. Ik ben niet van plan de kosten te betalen.

Iemand die weet of ik hier nog in hoger beroep kan gaan?

Hoor het graag.
EBPhotography

Onderwerp:

Berichtdoor Tien » di mei 26 2009 11:37 am

Jemig, wat vervelend. Ik vraag me af hoe dat geconstateerd wordt. Wellicht zou je die vraag eens kunnen stellen?

Voor minder dat dit bedrag weet ik overigens wel een bijna nieuwe voor je inclusief 18-105 objectief........
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
Tien

Forumlid

Ervaringsniveau: **

Onderwerp:

Berichtdoor Léon Obers » di mei 26 2009 1:07 pm

EBPhotography schreef:Gelijk een mail teruggestuurd dat het niet mogelijk is dat het schade door mij betreft, en dat ik de prijs absurd duur vind. Ik denk zelf dat het mogelijk door het transport komt, maar dat zal wel niet aan te tonen zijn. Ik ben niet van plan de kosten te betalen.

Heb je geen verzekerde verzending toegepast bij het versturen? En hoe heb je de camera zelf verpakt?
Als je een camera opstuurt ben je namelijk zelf verantwoordelijk voor het transport en eventuele schade tijdens transport (afgezien dus bij een verzekerde verzending waarbij je het risico van schade afdekt).

Overigens als een pakket beschadigd aankomt bij Konijnenberg of Nikon vind ik het vreemd dat ze een pakket zouden accepteren. Ik zou dat zelf nooit doen. Zelf zou ik het pakket met de vervoerder weer direct retour geven voor de afzender zodat de verzender de schade bij de transporteur kan afhandelen. Eventueel vanuit de gegevens van de afzender op de bon deze bellen dat het pakket niet is geaccepteerd en is teruggestuurd wegens beschadiging tijdens het transport.
Informeer eens bij Konijn en Nikon wat hun handelwijze daarbij is als pakketten beschadigd aankomen.

Als het pakket niet beschadigd was bij aankomst (en het daarom wellicht door Konijn en Nikon gewoon is geaccepteerd), heb ik mijn twijfels hoe je de apparatuur zelf hebt ingepakt. Er wordt dikwijls met pakketten door pakketdiensten gesmeten, dus je moet dat heel goed met van die piepschuimbolletjes, noppenfolie, plastic luchtzakken of iets dergelijks verpakken. Maar dat valt dus onder je eigen verantwoordelijkheid.

Als je de kosten te duur vind, kun je beter de reparatie niet laten uitvoeren en een nieuw toestel kopen. Vandaar de vraag van Nikon wat je wilt doen. Als je niet laat repareren kost het je overigens nog wel de onderzoekskosten.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Léon Obers

Forumlid

Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Berichtdoor joepert » di mei 26 2009 3:00 pm

Tsja, dit zijn altijd de dilemma's van online kopen. Je weet nooit wat er tijdens het transport gebeurt.
Uiteraard ben jij er van overtuigd dat je camera niet is beschadigd door jou, maar het is een feit dat-ie stuk was toen je hem opstuurde en dat defect zal een oorzaak hebben.
Heb je een foto gemaakt van de camera voordat je 'm opstuurde? Is de camera nu meer beschadigd dan toen jij hem opstuurde? Dat kun je natuurlijk wel proberen na te gaan bij Nikon. Als er aan de buitenkant niets te zien was en nu wel is er onderweg iets gebeurd. Maar onderweg van jou naar Konijn of van Konijn naar Nikon???
Ik vrees dat je hier niet zo 1-2-3 uit gaat komen.

Hoe zeker weet je dat je camera in een jaar tijd nooit ergens tegenaan is gestoten of gevallen? Nooit een keer met de tas waar-ie in zat tegen een deurpost gebotst etc? Ik ben voorzichtig met mijn spullen maar zou m'n hand er toch niet voor in het vuur durven steken dat zoiets nooit is gebeurd. Een ongeluk zit in een klein hoekje.
Stoten of vallen kan ook later pas tot een defect leiden: een breukje in een printje o.i.d. kan groter worden en dan ineens staat het beeld op "zwart".

Voor dit geld zou ik hem niet laten repareren maar gewoon een nieuwe D90 kopen.
joepert

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor George Fennes » di mei 26 2009 3:50 pm

Feit blijft dat Konijnenberg de garantie moet verlenen indien de schade niet door jou is veroorzaakt.
Laat Konijnenberg maar aantonen dat de schade door stoten of vallen is veroorzaakt.
Kunnen zij dat niet, dan zal Konijnenberg voor de schade op moeten draaien, simpel zat.
Maar uit ervaring weet ik dat het een heel getouwtrek zal worden.
Mijn advies ga persoonlijk naar Konijnenberg toe er probeer op redelijke basis er uit te komen.
Ga niet dreigen, dan jaag je de heren daar alleen maar tegen je in het harnas.
Laat wel even weten dat je lid ben van het NCN forum en dat je de vraag op het forum heb neergezet.
Dat je van de forumleden het advies heb gekregen om er met hen over te praten.
Ze willen graag goede reclame, dus wie weet zijn ze daar gevoelig voor.
Misschien kunnen ze je tegemoet komen met de aanschaf van een nieuwe D90 :P
Of hebben ze een inruil D80 voor je liggen.
Succes.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid

Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Berichtdoor Léon Obers » di mei 26 2009 4:35 pm

George Fennes schreef:Feit blijft dat Konijnenberg de garantie moet verlenen indien de schade niet door jou is veroorzaakt.
Laat Konijnenberg maar aantonen dat de schade door stoten of vallen is veroorzaakt.
Kunnen zij dat niet, dan zal Konijnenberg voor de schade op moeten draaien, simpel zat.

Nee, zo simpel als jij het hier stelt is het helemaal niet.
Garantie wordt alleen gegeven op fabrieksfouten of mankementen aan onderdelen die binnen de garantie bij normaal gebruik defect raken. Een garantie dekt nimmer schade door vallen, stoten e.d. Dat soort risico's kun je alleen dekken door een verzekering. Konijnenberg en Nikon hebben daar niets mee te maken.
Schade bij transport van de gebruiker naar de leverancier of naar Nikon is ook de verantwoordelijkheid van de gebruiker. Ook dat risico tijdens transport kun je verzekeren, en ook dat valt buiten de verantwoordelijkheden van Konijnenberg en Nikon.

Dus als je zo dom bent geweest je verzending niet te verzekeren, en de schade is tijdens dat transport ontstaan, moet je zo fair zijn die schade zelf op je te nemen en dat niet naar een ander te schuiven die er niets mee te maken heeft.
Feit is dat de TS een kapotte camera verstuurt, een jaar na aankoop. Het ligt dus in de verwachting dat er iets is mis gegaan in het jaar gebruik ervan. Hoeveel schade?? Ik denk niet dat de TS innerlijke gebreken uit stoot- of valschade zo uitvoerig kan beoordelen als dat een reparateur dat kan. Als de schade meer lijkt dan de TS in eerste instantie dacht en er zijn aanwijzigingen dat er iets meer is gebeurd tijdens het transport naar Konijn of Nikon, moet je de transporteur daarop aanspreken. Meer schade zou kunnen voortvloeien als het pakket zelf beschadigd is, of als je de camera niet goed hebt verpakt.

Ik zou zeggen bel Nikon om te vragen of de verpakking beschadigd was. Heb je inzicht of er meer schade is ontstaan door de transporteur. Het verpakken zelf kan de TS zelf bedenken of het achteraf wel voldoende is geweest. Zie ook mijn opmerking daarover eerder in de draad.
viewtopic.php?p=272678#p272678
Léon Obers

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Patrick » di mei 26 2009 7:24 pm

Hoe denken jullie aan te tonen dat het tijdens het transport mis is gegaan? Dat lijkt me lastig... Wie zegt dat het probleem er niet al eerder was?
Patrick Flickr Nikon D700 en diverse Fujifilm camera's met veel te veel glas
Patrick

Technisch Beheerder

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Cyrus » di mei 26 2009 8:38 pm

Vervelende situatie hoor.

Ik denk dat hieruit wel de conclusie valt te trekken dat je beter persoonlijk je spullen kunt overhandigen bij de leverancier waar je de camera gekocht hebt of direct bij Nikon. Dan ga je naar huis met een reparatiebon waar de uiterlijke staat op beschreven staat, desnoods vergezeld van wat foto's, en sluit je dergelijke misverstanden uit.

TS heeft hier helaas geen boodschap (meer) aan. Ik hoop van harte dat TS op zijn minst een deel van de schade door Konijn en/of Nikon - uit coulance - vergoed krijgt.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Cyrus

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor joepert » di mei 26 2009 9:18 pm

Cyrus schreef:Vervelende situatie hoor.

Ik denk dat hieruit wel de conclusie valt te trekken dat je beter persoonlijk je spullen kunt overhandigen bij de leverancier waar je de camera gekocht hebt of direct bij Nikon. Dan ga je naar huis met een reparatiebon waar de uiterlijke staat op beschreven staat, desnoods vergezeld van wat foto's, en sluit je dergelijke misverstanden uit.

TS heeft hier helaas geen boodschap (meer) aan. Ik hoop van harte dat TS op zijn minst een deel van de schade door Konijn en/of Nikon - uit coulance - vergoed krijgt.

Als Konijn/Nikon elke keer als iemand stelt écht nooit iets te hebben laten vallen uit coulance tegemoet moet komen, zullen de verkoopprijzen rap stijgen denk ik. Elk verhaal staat natuurlijk op zich, maar het feit blijft dat de camera al kapot was toen-ie werd opgestuurd. Vooralsnog staat in het geheel niet vast dat er ook maar een krasje op gekomen is tijdens het transport. Niet om TS af te vallen, maar verplaats je eens in de verkoper/fabrikant. Die krijgen echt dagelijks dit soort verhalen. "Ja, de camera was al stuk toen ik 'm opstuurde, maar de door jullie geconstateerde schade is opgetreden tijdens het transport!".
Léon heeft gelijk: als jij stelt dat iets is beschadigd tijdens het transport, zal je dat moeten bewijzen. Wat dat betreft is het dus inderdaad verstandiger om iets persoonlijk bij de winkel af te leveren.
joepert

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor peterpj » ma jun 01 2009 1:54 am

Mijn ervaring en die van anderen (ziie vele ervaringen op internet) dat Beverwijk altijd defecten aan vallen of stoten wijdt. De wet zegt dat binnen 6 maanden de leverancier moet aantonen dat dit door de eigenaar is veroorzaakt. De wet gaat er van uit dat dan het defect reeds bij de aflevering bestond. Daarna ligt het wat meer problematisch maar de leverancier moet nog steeds een rapport overleggen dat dit door vallen of stoten is veroorzaakt.
Gelukkig was mijn defect binnen 6 maande en na dreigen met de rechter was mijn lens binnen een week gerepareerd. Ik ben blij met Nikon produkten maar zeer ongelukkig met de garantie.
Let erop Beverwijk is geen partij wel de leverancier, hij moet je garantie geven.
Peter
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/
peterpj

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Léon Obers » ma jun 01 2009 10:51 am

peterpj schreef:Mijn ervaring en die van anderen (ziie vele ervaringen op internet) dat Beverwijk altijd defecten aan vallen of stoten wijdt.

"Altijd" is wel een erg boute stelling. Als er vele ervaringen als zodanig omschreven staan, wil dat nog niet zeggen dat het altijd zo is. Bij alle gewoon onder garantie afgehandelde zaken en in die gevallen waar dat niet zo is hebben mensen meestal geen klagen. Daar vind je dus nauwelijks of geen berichten over.

Verder is stoten of vallen daarbij nu eenmaal ook een vrij veel voorkomend probleem als er een reparatie aan de hand is. Als je je camera of lenzen namelijk niet laat vallen of je stoot ze niet, blijven ze doorgaans zonder problemen jarenlang werken en hoef je ze niet voor reparatie aan te bieden.

peterpj schreef:De wet zegt dat binnen 6 maanden de leverancier moet aantonen dat dit door de eigenaar is veroorzaakt. De wet gaat er van uit dat dan het defect reeds bij de aflevering bestond. Daarna ligt het wat meer problematisch maar de leverancier moet nog steeds een rapport overleggen dat dit door vallen of stoten is veroorzaakt.

Dat rapport is voor de TS al gegeven. Beverwijk geeft precies aan welke delen door val of stootschade beschadigd zijn en vervangen moeten worden:
"Er is stoot/valschade geconstateerd aan uw camera. Hierdoor dient de bovenkap vervangen te worden, Togo PCB, SB-Base en de Grip_L vervangen te worden."

Enerzijds stel je dat de wet er vanuit gaat dat val- of stootschade reeds bij de aflevering bestond. Je vergeet daarbij dat leveranciers meestal in hun voorwaarden stellen dat je gekochte producten op de goede werking en beschadigingen dient te controleren. Je hebt meestal 7 dagen de tijd om dat te doen. Door het product na die tijd te houden trek je die verantwoordelijkheden van val- of stootschade dus naar jezelf en kun je je erna niet alsnog op beroepen.

En zoals door de TS reeds in zijn eerste bericht beschreven, de camera heeft eerst een jaar goed gefunctioneerd.
Het is dan aannemelijk dat er niet reeds val- of stootschade was bij het allereerste begin dat de camera is afgeleverd aan de klant, want dan waren gebreken wellicht zeker allang eerder aan het licht gekomen (meteen reeds bij de eerste dagen van ingebruikname), maar schade is ontstaan door (verkeerd) gebruik erna.

peterpj schreef:Gelukkig was mijn defect binnen 6 maande en na dreigen met de rechter was mijn lens binnen een week gerepareerd. Ik ben blij met Nikon produkten maar zeer ongelukkig met de garantie.

Tja, ik kan je reparatie niet beoordelen, maar met het dreigen van een rechter en het dan wel repareren van Beverwijk is geenszins een bewijs dat het defect dan reeds aanwezig was al vóór aflevering. Het is eerder een economische afweging van de service in Beverwijk geen zin te hebben om tijd en energie te spenderen in een gang naar de rechter en om die reden de reparatie dan maar uit te voeren.

peterpj schreef:Let erop Beverwijk is geen partij wel de leverancier, hij moet je garantie geven.
Peter

Zoals eerder gesteld. Garantie wordt alleen gegeven op fabrieksfouten of mankementen aan onderdelen die binnen de garantie bij normaal gebruik defect raken. Een garantie dekt nimmer schade door vallen, stoten e.d. Dat soort risico's kun je alleen dekken door een verzekering af te sluiten.
Léon Obers

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor hoefnix » vr jun 05 2009 10:54 am

Als we Ernst even op z'n woord geloven, is het beeldscherm bij gewoon gebruik na een jaar gesneuveld. Een beeldscherm gaat bij normaal gebruik normaliter niet na een jaar kapot. De wet schrijft dan voor dat de leverancier (Konijnenberg) moet relgelen dat het gerepareerd wordt.

Konijnenberg beweert de expertise om er naar te kijken niet in huis te hebben. Mogen ze doen. Ze sturen de boel door naar Nikon Beverwijk, en krijgen te horen dat het val/stoot schade is. Ze willen de halve kamera vervangen voor een bedrag waar je makkelijk een nieuwe voor kunt kopen.

Binnen de garantieperiode moet de leverancier /aantonen/ dat het om een gebruikersfout gaat. Na de garantieperiode moet de klant aantonen dat het om een fabrieksfout gaat.
hoefnix

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”