D90????

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D90????

Berichtdoor miranda1710 » ma mei 18 2009 12:33 pm

Hallo,
ik zit in dubio en ik hoop hier wat ervaringen te kunnen vinden/krijgen van D90 gebruikers.

Momenteel heb ik nog een Pentax K100D Super. Nu wil ik eigenlijk een stapje meer en ben ik erg gaan twijfelen of ik nog wel met Pentax verder wil aangezien er minder keus is in objectieven enz dan Nikon. In eerste instantie heb ik de pentax gekocht omdat de Nikon D80 me net te duur was. Verder bevalt het prima. Maar ja, Nikon blijft toch wel trekken hoor.

Dus nu de vraag: Overstappen op Nikon en dan de D90 of de Pentax K20d aanschaffen. Mijn objectieven collectie is nog niet super groot. 2 standaard kitlenzen 18-55mm en 50-200mm en een Sigma 17-70mm.

Zijn er mensen die ook uiteindelijk toch de overstap gemaakt hebben van het ene naar het andere merk? En wie heeft er een D90? En hoe bevalt ie?

Ik weet dat ik nu nog bij de concurrent behoor, maar hoop hier wat info te krijgen zodat ik de overweging kan maken of de extra kosten het waard zijn om toch naar mn droommerk over te stappen.

Groetjes, en alvast bedankt voor de info.

Miranda
Groetjes,
Miranda
________________________________________________________________________________________________________
Nikon D7100 Tamron 17-50mm 2.8, Nikkor AF-S 70-300mm F 4.5-5.6
, Sigma 150-500, tamron 24-75 2.8.
miranda1710

Forumlid
Berichten: 20


Locatie: Apeldoorn
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D90????

Berichtdoor Ome Jan » ma mei 18 2009 1:48 pm

Hallo Miranda,

Waar twijfel je nu over?
Je geeft zelf al aan dat Nikon een ruimer assortiment aan objectieven heeft dan Pentax.
Alleen dat gegeven al zou mij de doorslag geven om voor de D90 te gaan.

Maargoed dat is mijn mening he? :wink:
Gebruikersavatar
Ome Jan

Forumlid
Berichten: 553


Locatie: Twente

Onderwerp:

Re: D90????

Berichtdoor Jan » ma mei 18 2009 2:09 pm

Hallo Miranda

ben van Nikon D50 Naar D80 en nu Nikon D90 gegaan en geen moment spijt van gehad een dijk van een camera.

gr Jan :D
Jan



Onderwerp:

Re: D90????

Berichtdoor Cyrus » ma mei 18 2009 3:18 pm

Hallo Miranda,

Welkom hier.

Ik ben zelf een klein half jaar geleden overgestapt van een Sony A100+18-200DT naar een Nikon D90+18-105VR. Ik zat met hetzelfde probleem: na jaren analoog met Nikon gefotografeerd te hebben (F601) kon ik het maar niet vinden met de A100. Mooie plaatjes hoor, maar de bediening enzo.... De lust in fotograferen was daardoor ook een beetje weg.

De nieuwere Sony Alpha's zijn qua bediening wel beter maar nog steeds voor mij persoonlijk niet wat ik zoek. Ook was ik erg teleurgesteld in het "glasaanbod" van Sony, dat overigens nog steeds niet geweldig is. Omdat ik nog niet echt in objectieven vooor de Sony had geïnvesteerd, was de financiële schade door de overstap beperkt dus heb ik de knoop doorgehakt en in januari van dit jaar heb ik een D90+18-105VR gekocht.

Voelde mij gelijk helemaal thuis. Inmiddels heb ik er MB-D80 battery grip+2e accu, een Tokina 12-24 en Tamron SP90 erbij gekocht. De oude getrouwe Nikkor 70-300 van mijn analoge F601 doet het ook prima op de D90.

De D90 vind ik een geweldige camera, vooral om het top-LCD en de twee instelwielen, waardoor ik voor de meeste basisinstellingen (o.m. witbalans, AF, ISO, bracketing, bestandsformaat) niet steeds in het menu hoef te duiken.

De moraal van dit verhaal: als je een overstap overweegt, lijkt mij nu het beste moment want financiëel is voor jou de schade nog beperkt c.q. te overzien.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D90????

Berichtdoor JayJay » ma mei 18 2009 5:16 pm

Hallo Miranda,

Ik heb nooit een Pentax gehad. Wel een Konica Minolta en nog eerder een Minolta (is misschien niet helemaal te vergelijken met de huidige camera's), maar ik heb geen moment spijt gehad van de overstap. Slechter zal het er in geen geval op worden.

Wat je je zou kunnen afvragen is waarom je huidige camera niet meer voldoet (wat mis je) en of je die dingen die je mist op je Pentax wel aantreft op de D90 (mogelijkheden en kwaliteit).

Veel succes met je keuze!!
JayJay



Onderwerp:

Re: D90????

Berichtdoor LOKA » ma mei 18 2009 5:22 pm

Hallo Miranda,
zelf ben ik heel blij met deze camera had hiervoor de d60 maar geen spijt van de nieuwe aanschaf en wat je zelf al aangeeft de keuze van lenzen is veel ruimer, tevens geeft de camera mooie plaatjes. Verder kun je gewoon je oude camera erbij houden heb ik ook gedaan altijd makkelijk als je even snel iets wil fotograferen.

groetjes karin
Gebruikersavatar
LOKA

Forumlid
Berichten: 655


Contacteer:

Onderwerp:

Re: D90????

Berichtdoor jan veraverbeke » ma mei 18 2009 8:14 pm

Ook ik zou gaan voor de Nikon. Als Olympus-bezitter wacht ik ook het goede moment af om de D90 aan te kopen.
Pentax heeft redelijk wat gemeenschappelijk met Olympus : het zijn kleine merken die goed zijn en af en toe wat speciaals hebben maar na een tijdje knaagt het toch dat je bij een 'minderheid' zit. Geen forums, geen clubs, amper lectuur in vaktijdschriften, weinig tweedehands te vinden, geen referenties in de professionele wereld, ...kortom ... af en toe alleen op de wereld.

Nikon en Canon lijken nog een beetje te kunnen weerstaan aan de crisis. Het marktaandeel van Olympus en Pentax zijn zeer minimalistisch. Ik vrees zelfs voor hun toekomst.
Als je dus gaat voor de Pentax zal het goede gevoel (de lagere prijs) na een tijdje wegdeemsteren vrees ik. Mijn Oly E500 met dubb kit was destijds iets goedkoper dan de D50. Als je dan iets meer weet van fotografie, merken, ... komt de spijt. Vooral de kleine sensor van de Olympus is mijn grootste bekommernis (ruis bij iso400, hoger niet bruikbaar)

De prijs blijft in Belgie enorm stabiel van de D90. Van zodra de prijs wat 'betert' ga ik voor de D90 met 18-105 mm, de nieuwe 35mm f1.8 en de Tamron 70-300 mm.

Dus, Think twice...;


JV
jan veraverbeke



Onderwerp:

Re: D90????

Berichtdoor Fotogenie » di mei 19 2009 10:20 am

Als je een dergelijke vraag stelt op een Nikon-forum, waar iedereen zo een beetje Nikon-fan is kan je verwachten dat iedereen zegt dat je voor de Nikon moet gaan :mryellow: maar de Pentax 20d is ook een dijk van een camera, vraag het maar eens op de Pentax-forum :mryellow:

Ik zou zeggen ga naar de winkel, probeer ze allebei uit en kijk wat je het prettigste vind qua gebruiksgemak, ergonomie etc etc...
Fotogenie



Onderwerp:

Re: D90????

Berichtdoor Cyrus » di mei 19 2009 10:41 am

Fotogenie schreef:Als je een dergelijke vraag stelt op een Nikon-forum, waar iedereen zo een beetje Nikon-fan is kan je verwachten dat iedereen zegt dat je voor de Nikon moet gaan :mryellow: maar de Pentax 20d is ook een dijk van een camera, vraag het maar eens op de Pentax-forum :mryellow:

Ik zou zeggen ga naar de winkel, probeer ze allebei uit en kijk wat je het prettigste vind qua gebruiksgemak, ergonomie etc etc...


Nou.... volgens mij heb ik het toch genuanceerder gebracht. Ik zal mijn standpunt in deze hier nog eens herhalen:

Omdat TS nog niet echt een rume uitrusting heeft (nog niet in veel / duur "glaswerk" heeft geïnvesteerd), is dit een prima moment om een definitieve keuze te maken: een eventuele overstap naar Nikon (of een ander systeem) is voor TS financieel nu niet echt een aderlating, omdat er - gelet op de huidige Pentax uitrusting - weinig teruggekocht hoeft te worden. Een D90 met 18-105VR of 18-200VR is in eerste instantie voldoende om haar huidige Pentax K100D + objectieven te vervangen.

Zou TS nu al een veel ruimere Pentax uitrusting hebben, dan wordt een overstap naar Nikon een dure grap want TS gaat dan ongetwijfeld die gehele uitrusting, maar dan van Nikon, terugkopen.

Als laatste merk ik nog op dat TS een overstap overweegt omdat zij het aanbod objectieven van Pentax onder de maat vindt. Ik deel die mening: kwalitatief is het aanbod van Pentax prima maar de keuze is erg beperkt. Idem Sony trouwens.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D90????

Berichtdoor gongon » di mei 19 2009 11:02 am

Ach, Pentax camera`s hebben heeft ook zijn voordelen, doordat ze niet zo`n groot aanbod hebben wat objectieven betreft, heb je minder snel last van PAS. :lol:
En minder zware fototassen te sjouwen.

Maar ik heb toch liever mijn Nikon camera`s, heb nog steeds geen spijt dat ik mijn Pentaxen weg gegeven heb.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Gebruikersavatar
gongon

Clublid
Berichten: 3513


Locatie: Onder de rook van Rotterdam.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D90????

Berichtdoor Tien » di mei 19 2009 1:14 pm

Hoi Miranda,

Welke objectieven zou je nog graag willen hebben? Biedt Pentax die niet (meer)? Als Pentax het niet gaat redden heb je wellicht op de tweedehandsmarkt straks mooie inkoopkansen.

Verder, wat versta je onder een stapje meer?

Sinds kort heb ik een D90, erg tevreden.
Op welke specifieke vragen/eigenschappen wil je antwoord vwb deze camera?

Succes met je keuze.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
Gebruikersavatar
Tien

Forumlid
Berichten: 484


Ervaringsniveau: **

Onderwerp:

Re: D90????

Berichtdoor Patrick » di mei 19 2009 1:35 pm

Tien schreef:Welke objectieven zou je nog graag willen hebben? Biedt Pentax die niet (meer)? Als Pentax het niet gaat redden heb je wellicht op de tweedehandsmarkt straks mooie inkoopkansen.

En heb je vervolgens een heel stel objectieven die je aan de straatstenen niet meer kwijtraakt... :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D90????

Berichtdoor Tien » di mei 19 2009 2:10 pm

Patrick schreef:
Tien schreef:Welke objectieven zou je nog graag willen hebben? Biedt Pentax die niet (meer)? Als Pentax het niet gaat redden heb je wellicht op de tweedehandsmarkt straks mooie inkoopkansen.

En heb je vervolgens een heel stel objectieven die je aan de straatstenen niet meer kwijtraakt... :wink:


Waarom zou je dat willen als je er foto's mee wilt nemen?
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
Gebruikersavatar
Tien

Forumlid
Berichten: 484


Ervaringsniveau: **

Onderwerp:

Re: D90????

Berichtdoor Patrick » di mei 19 2009 2:18 pm

Tien schreef:
Patrick schreef:
Tien schreef:Welke objectieven zou je nog graag willen hebben? Biedt Pentax die niet (meer)? Als Pentax het niet gaat redden heb je wellicht op de tweedehandsmarkt straks mooie inkoopkansen.

En heb je vervolgens een heel stel objectieven die je aan de straatstenen niet meer kwijtraakt... :wink:


Waarom zou je dat willen als je er foto's mee wilt nemen?

Omdat je in het jaar 2020 niet meer met je digitale camera uit 2008 aan kan komen. Dan loop je toch echt een beetje achter. :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D90????

Berichtdoor Tien » di mei 19 2009 7:23 pm

Precies, en dat geldt ook voor je objectieven. Lijkt me dat we het eens zijn.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
Gebruikersavatar
Tien

Forumlid
Berichten: 484


Ervaringsniveau: **


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten