D80 was vochtig en nu werkt het menu, weergave etc.niet meer

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D80 was vochtig en nu werkt het menu, weergave etc.niet meer

Berichtdoor Marcia » ma jul 06 2009 10:34 pm

Het zit niet mee met mijn camera D80.
Afgelopen weekend wilde ik gaan fotograferen. Toen ik de camera vastpakte was deze helemaal vochtig.
Hij heeft niet direct in de zon gelegen, maar de warmte zou de enige factor kunnen zijn (eerst dacht ik aan een lekkende batterij...)
Nu kan ik alle knoppen op de achterkant van het apparaat ook niet meer instellen en het lcd-scherm werkt niet meer.
(Behalve wanneer ik een foto maak en deze dus even in beeld verschijnt.)

Dit betekent dat ik ISO niet kan instellen, niet kan formatteren, geen foto's terug kan kijken. Kortom... eigenlijk kan ik er niets meer mee.
Heeft iemand een idee waar dit probleem aan kan liggen en hoe het op te lossen?

Ik ben bang dat dit een duur grapje gaat worden. Nu heb ik mijn camera 1,5 jaar. Zou er een mogelijkheid zijn dit op Nikon (of reisverzekering) te verhalen? (Ik hoorde dat er bij dure apparatuur juridisch gezien 2 jaar garantie op hoort te zitten...)

Mocht er iemand tips hebben, ik hoor het graag.
Ik heb volgende week weer een foto-opdracht, maar dat schiet zo natuurlijk niet op :(

Groetjes!
Marcia



Onderwerp:

Re: D80 was vochtig en nu werkt het menu, weergave etc.niet meer

Berichtdoor gongon » ma jul 06 2009 10:42 pm

Was je op vakantie dan, dat je het op de reisverzekering wil verhalen?

Denk dat alles van binnen vochtig is geworden. Denk dat het inderdaad wel een duur grapje zal worden.

Nikon zal niks voor je doen denk ik, want als ik het goed begrijp is het je eigen schuld.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Gebruikersavatar
gongon

Clublid
Berichten: 3513


Locatie: Onder de rook van Rotterdam.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D80 was vochtig en nu werkt het menu, weergave etc.niet meer

Berichtdoor gijs sandberg » ma jul 06 2009 11:05 pm

Marcia,

Kan je beschrijven hoe de kamera vochtig is geworden?
bv
-in water gevallen (zout of zoet)
-in vochtige omgeving gelegen
-grote temperatuursverschillen
-natte handen

Je beschrijft dat de garanteitermijn is verstreken.
Het zou alleen een garantiegeval kunnen zijn indien het vocht van de kamera zelf (of accu) gekomen is .

Een D80 is niet ontworpen om waterdicht te zijn, daar zijn speciale behuizingen voor. Een D3 kan er wat beter tegen, maar die heeft ook een ander prijskaartje.
Als er werkelijk water in de electronica is gekomen is de kamera waarschijnlijk total loss.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D80 was vochtig en nu werkt het menu, weergave etc.niet meer

Berichtdoor Léon Obers » di jul 07 2009 1:11 am

Laat hem eerst maar eens enkele dagen flink opdrogen. Als alles is uitgedampt, kans dat het dan ineens wel weer gaat werken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D80 was vochtig en nu werkt het menu, weergave etc.niet meer

Berichtdoor Zwarte » di jul 07 2009 6:56 pm

Ik lees niet dat je camera met vocht in aanraking is geweest. Trouwens waarvan dan zo vochtig. Van de zon? Kan ik mij niet voorstellen. Mijn camera heeft wel eens 4-5 uur op een statief in de zon gestaan om met behulp van een afstandsbediening foto's te kunnen maken. Of ben ik toen ook verkeerd bezig geweest en heb ik alleen maar geluk gehad? Voor mij nu ook een vraag. Een reden van vocht (condens) kan zijn bij abrupte temperatuurverschillen.
Groet, Zwarte
Gebruikersavatar
Zwarte

Forumlid
Berichten: 129


Locatie: Panningen
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D80 was vochtig en nu werkt het menu, weergave etc.niet meer

Berichtdoor Léon Obers » di jul 07 2009 7:16 pm

Zwarte schreef:Ik lees niet dat je camera met vocht in aanraking is geweest. Trouwens waarvan dan zo vochtig. Van de zon? Kan ik mij niet voorstellen.

Echt, vanzelf vochtig worden in een droge omgeving zal het niet zijn. Maar er kan zoveel gebeuren met die warmte en onoplettendheid in een onbewaakt ogenblik. Bijvoorbeeld spelende kinderen die met een tuinslang aan de gang gaan of anders met water spelen. Het weer de afgelopen dagen was er prima voor. Een beker drinken die omgestoten wordt. Het zijn maar enkele suggesties. Denk eens, wat het zou kunnen zijn.
Maar een camera die echt vochtig is, en dan flink ook, zodanig dat de LCD niet meer werkt, daar is gewoon een klets nattigheid overheen gekomen. Vanzelf gaat zoiets niet.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D80 was vochtig en nu werkt het menu, weergave etc.niet meer

Berichtdoor Tom » do jul 09 2009 10:32 pm

(Ik hoorde dat er bij dure apparatuur juridisch gezien 2 jaar garantie op hoort te zitten...)

Dat is niet zo. Vertel me maar eens, en dan een beetje juridisch onderbouwd, wat 'dure apparatuur' is. ;)

Nee, er is een Europese richtlijn die over 2 jaar praat, maar in Nederland is dat niet altijd het geval. Wanneer wel? Waarschijnlijk zul je daarvoor naar de rechter moeten stappen. Echter, in jouw geval, een natte camera, heb je pech. Die camera is echt niet uit zichzelf nat geworden. Onmogelijk.

Dure les om erachter te komen dat je beter op je camera zult moeten passen of een goede verzekering moet afsluiten.
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: D80 was vochtig en nu werkt het menu, weergave etc.niet meer

Berichtdoor Zwarte » vr jul 10 2009 8:28 am

Jammer voor jou maar ik denk ook dat het valt onder Schade als gevolg van ondeugdelijk gebruik. Maar neem mij niet kwalijk, toch vind ik het een beetje een wazig verhaal, ik bedoel je moet toch weten wat er met de camera gebeurt kan zijn.

Groet, Zwarte
Gebruikersavatar
Zwarte

Forumlid
Berichten: 129


Locatie: Panningen
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D80 was vochtig en nu werkt het menu, weergave etc.niet meer

Berichtdoor George Fennes » vr jul 10 2009 9:44 am

Leuk al die suggesties over het wel en niet hoe iets wel en niet is ontstaan enz.

Maar waar is Marcia?

Wat is het ware verhaal achter het nat worden van de camera?

Mijn idee als je camera nat is.

Direct de batterij er uit en drogen dat ding!!!!

Ga hem niet aanzetten en experimenteren, want dan kan juist door het vocht sluiting, lekstroom ontstaan in de o zo gevoelige cirquis en zal onherstelbare schade het gevolg zijn.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D80 was vochtig en nu werkt het menu, weergave etc.niet meer

Berichtdoor joepert » vr jul 10 2009 11:13 am

Ik denk dat we, gezien de enige twee bijdragen van Marcia tot nu toe, al veel te veel tijd gestoken hebben in dit vage probleem.
Gebruikersavatar
joepert

Forumlid
Berichten: 2076



Onderwerp:

Re: D80 was vochtig en nu werkt het menu, weergave etc.niet meer

Berichtdoor Nikon Haak » vr jul 10 2009 2:14 pm

Even een zijstraat in betreffende deze discussie. Is er enig inzicht in hoe vaak het voorkomt dat een accu gaat lekken met alle gevolgen van dien? Ik heb zelf de D80 en zit wel eens te denken aan een accugrip. Bijkomend 'voordeel' lijkt me in deze dan ook dat als er een accu gaat lekken dit alleen gevolgen zal hebben voor de accugrip en niet voor de camera. Denk ik nu gek of goed?
Nikon Haak



Onderwerp:

Re: D80 was vochtig en nu werkt het menu, weergave etc.niet meer

Berichtdoor joepert » vr jul 10 2009 2:17 pm

Ik heb een accu-lek nog nooit als klacht gehoord. In principe klopt je theorie denk ik wel.
Gebruikersavatar
joepert

Forumlid
Berichten: 2076



Onderwerp:

Re: D80 was vochtig en nu werkt het menu, weergave etc.niet meer

Berichtdoor AvanEijk » vr jul 10 2009 7:40 pm

Ik neem er een lekker koud biertje op... en nou maar hopen dat het gerstenat niet over mijn D1,D1X, D2X of D-Lux4 valt. :P


Apart verhaal, naar mijn mening is alles er wel over gezegd.

mvg,

Bram
AvanEijk



Onderwerp:

Re: D80 was vochtig en nu werkt het menu, weergave etc.niet meer

Berichtdoor EelcoD7100 » vr jul 10 2009 9:22 pm

joepert schreef:Ik denk dat we, gezien de enige twee bijdragen van Marcia tot nu toe, al veel te veel tijd gestoken hebben in dit vage probleem.


Ze zal vast nattigheid gevoeld hebben... :wink:
't is inderdaad een vaag verhaal
http://500px.com/EelcoVandeKamp
Gebruikersavatar
EelcoD7100

Forumlid
Berichten: 5028


Locatie: Dronten
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten