Probleem met D70S nachtopnames en lange belichtings tijden

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Probleem met D70S nachtopnames en lange belichtings tijden

Berichtdoor luc » wo okt 05 2005 9:30 pm

Ik heb sinds kort een D70S waar ik eigenlijk tot nu toe erg tevreden over ben.

Nu ging ik van de week wat nachtopnames maken en kreeg ik het volgende te zien.
Afbeelding

Opzig niks mis mee alleen de blauwe gloed in de linker bovenhoek vond ik een beetje vreemd.
In eerste instantie dacht ik dat het misschien werd veroorzaakt door de IR afstandbediening maar naar thuis wat proeven te doen met belichtingen van rond de 5 minuten met de bodydop op de camera in een kompleet donkere ruimte blijkt het toch in de camera te zitten.

Hier een voorbeeld:
Afbeelding

Nu is mijn vraag: Is dit een normaal verschijnsel of is het een defect aan de camera ?

Kan iemand met een D70 en/of een D70s dezelfde proef eens uitvoeren.
5 minuten belichten met de bodydop in een donkere kamer en kijken of hij dezelfde verschijnselen ziet.

later toegevoegd:

Na wat gegoogle ben ik ondertussen al wat wijzer geworden.

Het verschijnsel blijkt versterker gloed te zijn ook wel AMPGlow in het Engels en vooral bekend onder astrofotografen.
Het wordt veroorzaakt door de AD converter in de camera.

Schijnt een normaal verschijnsel te zijn bij een D70 en S en ook bij Camera's van andere merken. De ingebouwde ruisonderdrukking kan er goed mee afrekenen tot opnames van ongeveer 5 minuten.

Anders kun je ook gebruik maken van zg darkframe layering om de ampglow te verwijderen via PS.

Voor geintresseerden over hoe je het filter voor de CCD kunt verwijderen van je D70 voor astrofotografie de volgende link:

Ik heb sterk het vermoeden dat je garantie dan wel vervalt..

http://www.astrosurf.org/buil/d70/ircut.htm

Ook handig als je D70 spontaan uit elkaar flikkerd. kun je in ieder geval zien hoe hij in elkaar hoord te zitten.. :)

Luc
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Re: Probleem met D70S nachtopnames en lange belichtings tijd

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr okt 07 2005 5:59 pm

Wooow, met m'n D100, 7 minuten in de doka en er zit een donker rode vlek op de plek waar bij jouw die blauwe vlek zit. Das toch jammer. Morgen zijn clubleden in staat om te praten met een Nikon vertegenwoordiger. Zal ik toch eens vragen. Of kwam je al naar de clubdag in Gladbeck?

Zelf zal ik niet zo snel een filter van de beeldchip halen. Op een andere clubdag werd dat gedemonstreerd door een echte Inca reparateur: de kosten van de chip is meer dan de helft van de camera. De reparatiekosten totaal is meer dan de aanschaf van een nieuwe camera.

Maar er zijn wel meer sites over infrarood fotografie met gewone digi's.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor luc » vr okt 07 2005 10:04 pm

De vlek is bij mij normaal ook amber roodachtig van kleur.

Alleen met een incandesent witbalans instelling wordt hij blauwachtig.
Een 20D schijnt er geen last van te hebben omdat zij bij lange opnames de versterking uitschakelen zodat ampglow daarbij niet optreed.

Hetgene waar ik mezelf wel een beetje aan stoor is dat Nikon dit verschijnsel totaal negeert en dat je er zelfs in de handleiding van de camera helemaal niets over terug kunt vinden ook in vele testverslagen wordt er totaal niet over gerept.

Als je graag nachtopnames maakt net als ik bijv. kan dit wel een zwaar punt zijn in de keuze voor een bepaalde camera.

En inderdaad door Noise reduction in te schakelen is het effect minimaal zichtbaar alleen wel jammer dat je opnames dan 2x zo lang duren.
persoonlijk heb ik dan liever iets meer ruis kortere opname duur en geen ampglow net zoals bij de 20D.

Na correctie met behulp van dit programma.
http://www.mediachance.com/digicam/blackframe.htm
Ziet het er zo uit.
Afbeelding

Voordeel van deze manier van corrigeren is dat je een aantal standaard dark frames kunt maken die je kunt gebruiken om de ampglow uit je foto's te corrigeren en zo toch aan een aanzienlijke tijdsbesparing kunt komen.
Mooier was geweest dat de foto's gewoon uit de camera gelijk goed zijn zonder een hoop extra hocuspocus achteraf.

Maar ja je kunt nu eenmaal niet alles hebben..

Luc.
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor Onno » zo okt 09 2005 9:14 am

Gisteren bij de Nikkon Club Deutschland wist iemand dat dit effect wordt veroorzaakt door de warmteontwikkeling van de sensor bij lange belichtingstijden.
Gebruikersavatar
Onno

Clublid
Berichten: 3274


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor luc » ma okt 10 2005 9:14 am

onno schreef:Gisteren bij de Nikkon Club Deutschland wist iemand dat dit effect wordt veroorzaakt door de warmteontwikkeling van de sensor bij lange belichtingstijden.


Inderdaad, daar was ik ondertussen ook al achter.. zie startpost ..

het schijnt meer te maken te hebben met het soort CCD sensor dat is gebruikt. CMOS sensoren hebben hier beduidend minder last van omdat die ahw een per pixel versterking hebben waardoor de signaal/ruisverhouding dus ook veel makkelijker te beteugelen is.

Bij een CCD is het technisch niet mogelijk om de versterking uit te schakelen tijdens lange belichtingen en bij een CMOS kennelijk wel.
dat is dan wat ik er tot zo ver van begrepen heb. :roll:

Luc
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor Onno » ma okt 10 2005 10:12 am

Of maatregelen nemen zodat de sensor warmte beter kan afvoeren...
Gebruikersavatar
Onno

Clublid
Berichten: 3274


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » ma okt 10 2005 11:15 am

Dat verschil tussen CMOS/CCD klopt denk ik wel. "Maar elk nadeel heb ook zijn voordeel" 8)

CCDs zijn zeer goed toepasbaar voor infrarood fotografie, ze zijn er gevoeliger voor dan CMOS sensoren. En daarom zeer geliefd bij fotografen die deze sport beoefenen.
Zie o.a. de web-site van Bjørn Rørslett: Mooie plaatjes van gecombineerde infrarood en ultraviolet fotografie. Nooit gedacht dat paardenblommen zo mooi konden zijn. Rørslett geeft trouwens ook vergelijking tussen infrarood/UV fotografie met CMOS en CCD....de CCD sensor doet het veel beter.

CCDs zijn ook meer gevoelig voor warmte....dus een minder goed geisoleerde warmtebron (accu etc.) kan problemen geven. Ik weet niet hoe dit op een D1X is...die camera is wat groter dan de D70/D100 en heeft nog een CCD.

Op het "Nikkor Club Deutschland Treffen" afgelopen zaterdag, waar NCN leden ook bij mochten zijn, merkte iemand op dat het probleem in de Winter veel minder is.
Dan bekruipt mij het gevoel als analoog fotograaf, die zijn film in de vriezer of koelkast bewaart, of je dan niet in de Zomer de camera in het vriesvak kan leggen. :lol:

AG
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor luc » ma okt 10 2005 12:14 pm

Inderdaad zijn CCD's beter geschikt als je het ampglow probleem wegsijferd of op een andere manier aanpakt.

In de vriezer leggen lijkt me niet zo een goed idee vooral als het wat vochtig is buiten heb je dan al snel last van condensatie..

Ik ga gewoon lekker fotograferen met me D70s (de sport beoefenen)en probeer gewoon een zo goed moegelijk resultaat te krijgen. met of zonder in camera noise reduction.

Het zal wel gewoon een kwestie zijn van veel doen en kijken wat het beste bevalt en veel tijd kost het meestal toch al...

Luc.
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten