Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor jan » wo sep 03 2014 4:25 pm

Ik heb in het begin last gehad van o.a. olievlekjes en afhankelijk van het gebruik 1-2x/jaar een reinigingsbeurt bij Chiplean. Maar ik wissel dan wel objectieven.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor Felix69 » do sep 11 2014 12:43 am

Ben in het bezit van een D7000 en D7100. Nu de D7100 binnen gedaan om de sensor te laten kuisen wegens te veel vlekjes die zichtbaar worden bij opnames met een diafragma 18 tot 22 en een sluitertijd van 20 tot 30 sec. Heb het zelfde probleem met de D7000 maar dan iets minder vlekjes op de foto. Toen ik dit vertelde in de winkel waar ze uitsluitend Nikon en Fuji verkopen ( Ben van Belgie) wist die man me te vertellen dat er met een reeks van de D7000 een probleem is geweest met spatten van olie op de sensor door het sluitermecanisme en dat dit bij deze die hem met dit probleem de D7000 hadden binnen gebracht de sluiter onder garantie werd vervangen en de sensor werd gereinigd. Bij de D7100 heeft hij met een sensorloep de sensor nagezien en besloten om deze niet zelf te reinigen omdat hij het vermoeden had dat het ook om olie op de sensor was dat de oorzaak van de van de vlekken zou zijn. Het toestel wordt nu verzonden naar Procirep in Evere voor een verder nazicht. Zal ongeveer 14 dagen duren tegen dat ik hem terug heb en moest er een andere oorzaak zijn gaan ze het me laten weten wat de kosten gaan zijn. Als ik meer nieuws heb laat in nog iets weten.
Felix69

Forumlid
Berichten: 43


Locatie: Knokke Heist
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor Léon Obers » do sep 11 2014 7:28 am

Zover ik weet heeft alleen de Nikon D600 een probleem gehad van overmatig snel en veel oliespetters op de sensor.
Dat je in het begin na een schoonmaakbeurt ook al wat vlekjes tegenkomt kan altijd. Het is nu eenmaal een onwillekeurig niet te garanderen euvel waar alle producten met mechanisch beweegbare componenten (die ook nog eens gesmeerd zijn) nu eenmaal aan blootstaan.

Ikzelf heb ervaring in digitale fotografie sinds 1993. In die 21 jaar heb ik niet anders meegemaakt dat sensors van welk merk of systeem dan ook, meer of minder gevoelig zijn voor stof en vlekken. Ook kan het voorkomen dat een dag na een schoonmaakbeurt de sensor alweer opnieuw schoongemaakt moet worden omdat er zich al net teveel en opvallend zich stof heeft verzameld. Heb je gewoon pech.

Het gebruik van kleine diafragma-openingen (F18 tot 22 zoals de vorige poster aangeeft) is DE methode om vlekjes en stof op een sensor het snelst te laten opvallen. Hoe kleiner de opening, hoe sterker afgetekend het probleem zichtbaar wordt. Mensen die graag met weinig scherptediepte werken en daarbij op volle opening werken, merken doorgaans helemaal niets.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do sep 11 2014 7:34 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor JvdKooij » do sep 11 2014 7:32 am

Klopt dat de D7000 daar ook last van heeft gehad. Indertijd netjes door beverwijk opgelost zonder kosten.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor Felix69 » do sep 11 2014 5:27 pm

Stof verwijderen lukt me wel met Green Clean wet and dry maar met welk product of welke methode maken zij dan in dit geval Chipclean of Procirep een sensor waar olie op zit terug zuiver ?
Felix69

Forumlid
Berichten: 43


Locatie: Knokke Heist
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor Felix69 » zo sep 21 2014 7:24 am

Ondertussen de D7100 al terug van Procirep na tien dagen. Vlug bedient en tiptop in orde. Geen stofje meer te zien en er was volgens het verslag geen olie op de sensor. Er is wel een kleine kras op de sensor dat mogelijk kan veroorzaakt zijn door een reiniging met swaps maar is volgens hen niet merkbaar met F22 of hoger. Binnenhuis van de body is gereinigd en alles opnieuw afgesteld en een software update. Verzendkosten heen en terug plus reiniging samen 60 euro. Dat is redelijk goedkoop en ondertussen is de D7000 ook afgegeven bij de dealer die deze ook zal verzenden naar Procirep voor een volledig nazicht en onderhoud.
Felix69

Forumlid
Berichten: 43


Locatie: Knokke Heist
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten