Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor Reest » vr nov 04 2011 8:43 pm

:egeek:
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Gebruikersavatar
Reest

Clublid
Berichten: 1053


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor JvdKooij » vr nov 04 2011 8:48 pm

Paulus van Aken schreef:Ik merk wel dat ik mazzel heb met mijn D7000, een enkel vlekje dat nauwelijks te voorschijn te krijgen is en lekker scherp, sinds ik de AF op "S"laat staan!
Dit hele verhaal over minuscule stipjes vind ik trouwens een beetje mierenn**kerij, is een onvermijdelijk iets bij digitale camera's met wisseloptiek. Gewoon een schoonmaaksetje kopen voor ongeveer 40 euro, en je gaat er even een kwartiertje voor zitten. Meestentijds zul je er helemaal niks van zien, omdat het in het beeldmateriaal verdwijnt. Ja een strak blauwe lucht, of een egaal witte studio achter grond. Maar ik kan me niet voorstellen dat in dat laatste geval zulke kleine diafragma's worden gebruikt dat het opvalt..

Jongens, (en meisjes) niet zeuren maar fotograferen!



Gewoon een foto van de vakantie vorige week.
In eerste instantie dacht ik dat ik in een plas gestapt was, en doordat ik een sun sniper gebruik, hangt mijn camera vrij laag.
Daarna maar eens op internet gaan lezen.

Afbeelding
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor george013 » vr nov 04 2011 9:01 pm

En wat heb je na dat lezen op internet gedaan?
Ik zie dat je vlekjes hebt. Was dit je eerste foto? Kijk even terug in je archief of dat deze vlekjes vaker zichtbaar zijn.
Heb je het proberen schoon te blazen? Ik weet het niet, volg niet alles.
George
george013



Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor jantom » za nov 05 2011 11:16 am

Die foto wordt wel erg ontsierd..... Om te huilen....

Ik ben benieuwd of dit allemaal stof is of spetterjes of een gebrek aan het element.

Ik houd me graag op de hoogte van ervaringen. Bedankt voor de bijdragen tot nu toe.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor Paulus van Aken » za nov 05 2011 12:40 pm

Dit is wel heel erg veel stof. Beetje onbegrijpelijk, lijkt wel of je je camera ergens zonder lens neergelegd hebt en 'm daarna vergeten bent. Heb vier jaar een D80 zonder stof verwijdering gehad maar nooit zoveel stofjes op de sensor.
Stof verwijder setje kopen en schoonmaken. En zorgen dat je tijdens het wisselen van objectieven altijd de opening beschermt tegen wind.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.
Paulus van Aken

Forumlid
Berichten: 248


Locatie: Roermond

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor gijsbert » zo nov 06 2011 8:30 am

Mijn foto's zagen er op een gegeven moment net zo uit, heel veel kleine stipjes. Ik ben ermee naar NSP gegaan, waar ze de sensor ter plekke wilden reinigen. Terwijl ik aan het wachten was, kwam de Nikon-man al na 5 minuten terug om mij te vertellen dat er meer aan de hand was. Er was een probleem met de mirror driving unit (fabricagefout), wat tot gevolg had dat er allemaal oliespettertjes op de sensor kwamen. Deze moest vervangen worden. Enige voordeel hierbij was wel dat het nu onder garantie zou vallen en ze ook de autofocus van mijn camera optimaal zouden afstellen.
Na 3 weken kon ik m'n camera ophalen. Geen vlekje meer te zien. :-)
Nikon D750
Sigma AF 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM, Tamron AF 17-50mm f/2.8 XR VC, Nikkor AF-S 50mm f/1.4G, Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 G IF-ED VR II Nano
gijsbert

Forumlid
Berichten: 8


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor jantom » zo nov 06 2011 11:38 am

@ gijsbert

Ik zie dat er sprake is van een fabrikagefout.... Waarom wordt er tegenwoordig niet meer goed gecontroleerd (denk ik dan altijd).
Zo had ik een paar keer een Coolpix-camera met een opname-element dat niet in orde is. Die worden zeker ook niet gecontroleerd (dat kan toch eigenlijk niet anders...).
En dan als klap op de vuurpijl lees ik ook nog dat de autofocus ook al niet optimaal was...
Nikon is denkelijk Nikon niet meer...
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor JanR » zo nov 06 2011 11:50 am

jantom,

Je hebt een punt, maar!!!
Je kunt niet elke camera controleren, dat doet men nergens.
Maar ik vrees wel dat de QC achteruit gaat door de massa productie en de hang naar steeds meer winsten.
Wat in essentie een goed product is, verdient ook een hoge productie standaard. En daar gaat het volgens mij mis.
Je zou ook kunnen zeggen dat de camera onder druk van de markt niet goed door en door getest is. Sterker nog ik weet het wel zeker.
JanR

Forumlid
Berichten: 1115


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor jantom » zo nov 06 2011 12:06 pm

JanR schreef:jantom,

Je hebt een punt, maar!!!
Je kunt niet elke camera controleren, dat doet men nergens.
Maar ik vrees wel dat de QC achteruit gaat door de massa productie en de hang naar steeds meer winsten.
Wat in essentie een goed product is, verdient ook een hoge productie standaard. En daar gaat het volgens mij mis.
Je zou ook kunnen zeggen dat de camera onder druk van de markt niet goed door en door getest is. Sterker nog ik weet het wel zeker.


Ik geef je niet gelijk want je hebt gelijk; echter -even in zijn algemeenheid gesproken- de consument is tegenwoordig degene die moet beoordelen of het product in orde is en dat vind ik niet goed. Hier laat de producent de nodig steekjes vallen. Men vertrouwt op de in alle opzichten uitgekiende productie en dat (vertrouwen) doet men te rigoreus. Ik heb wat DOA moeten terugsturen maar nu heb ik het even over computeronderdelen.

Ik weet uit verhalen dat vroeger elk product (van Nikon) werd gecontroleerd maar nu waarschijnlijk één uit een partij van 1000 of (veel) meer.
Ik wil graag eens een goedkope Nikon kopen maar tot nu toe is me dan slechts éénmaal gelukt maar die camera is erg goed.
Ik wil graag een D7000 erbij maar wacht inmiddels al erg lang op betere berichten.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor JanR » zo nov 06 2011 12:29 pm

jantom schreef:


Ik geef je niet gelijk want je hebt gelijk; echter -even in zijn algemeenheid gesproken- de consument is tegenwoordig degene die moet beoordelen of het product in orde is en dat vind ik niet goed.


Dat is een juiste constatering, en niet iedereen is hiertoe in staat. Dat mag je ze aanrekenen ja.

jantom schreef:Hier laat de producent de nodig steekjes vallen. Men vertrouwt op de in alle opzichten uitgekiende productie en dat (vertrouwen) doet men te rigoreus.


En als je dan reclameert dan ligt het ook vaak aan die consument die het constateert. Dat is vaak een beetje flauw. Druk je dan door dan kun je je gelijk halen.
En laten we wel wezen in het geval van de camera's, daar verdienen ze genoeg aan, zowel de fabrikant als de tussenhandel. De detailhandel daargelaten.
Gezien het feit dat de D7000 al op een prijsniveau heeft gezeten van 829 euro terwijl de introductieprijs op 1189 lag. Dat is een gat van 360 euro waarin ze aardig wat verdiend hebben.
Dat geld kunnen ze beter besteden aan een wat beter proces.

jantom schreef:Ik wil graag een D7000 erbij maar wacht inmiddels al erg lang op betere berichten.


Tja ik kan alleen maar zeggen dat ik behoorlijk tevreden ben over mijn exemplaar.
JanR

Forumlid
Berichten: 1115


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor jantom » zo nov 06 2011 12:51 pm

@ JanR

"Tja ik kan alleen maar zeggen dat ik behoorlijk tevreden ben over mijn exemplaar".

Je geeft me hoop.
De groeten van Jan
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor jan » zo nov 06 2011 1:31 pm

Ik heb mijn camera op dit moment ook bij NSP liggen. Natuurlijk vindt ik het jammer/baal dat mijn camera ook dit probleem heeft. Aan de andere kant er zit zoveel techniek in welke misschien ook weer van toeleveranciers komt. Ik lever ook techniek en daar kan altijd iets fout gaan.
Een kwaliteitscontrole op elke camera is ook geen garantie. Sommige problemen openbaren zich pas na een bepaalde tijd. De eerste vlekjes werden bij na ca. 6 weken gebruik zichtbaar.
Maar het is maar de manier hoe je als producent hier mee om gaat. Ik ben er van overtuigd dat Nikon best al wel in beeld heeft welke serienummers het betreffen. Het had ze gesierd wanneer ze de bezitters hiervan hadden aangeschreven. In ieder geval de mensen die zich hebben geregistreert bij Nikon. Dit is pas een service en spreekt zich voort en niet afwachten tot de klachten komen en een vorm aannemen waar je als merk niet blij mee bent. Alle marketing inspanningen ten spijt. Ik zou de leus bijna gaan veranderen in "I am a victim". Ik heb de camera nu 5 maanden en loop al 5 maanden te balen van het resultaat en dan vorige week eindelijk de stap heb gezet alles op te sturen. Ik heb teveel tijd verprutst om uit te sluiten dat het probleem niet bij mij ligt. Dus nu is Nikon aan zet.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor jantom » zo nov 06 2011 1:45 pm

@ jan

Weer een Jan (maar ik heb je al eens eerder gezien).
Jammer dat je zoveel pech hebt. Ik heb vroeger alleen maar professionele camera's van Nikon gekocht (en één keer een Nikkormat FTN - die trouwens ook erg goed was); daar heb ik nooit spijt van gehad.
Mijn pech begon toen ik een "goedkope" digitale camera van Nikon kocht. Toen ging een andere wereld voor mij open...

Ik blijf op het standpunt staan dat de kwaliteit van die dure camera's ook min of meer tot uitdrukking moet komen in de wat minder dure camera's.
Dat kan niet genoeg gezegd worden. Maar wat je schrijft (Een kwaliteitscontrole op elke camera is ook geen garantie) is ook waarheid.
Het blijft schipperen, gokken en geluk hebben.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor JanR » zo nov 06 2011 1:50 pm

Jan

Er wordt al gauw gezegd ga eerst de fout maar bij jezelf zoeken.
Maar er zijn/waren een hoop mensen die op de P stand al een behoorlijk probleem hadden.
Als die stand erop zit dan moet het ook werken, en dat heeft in 9 van de 10 gevallen niets met gebruikersfouten te maken.
Nikon zou zich dit inderdaad aan moeten trekken, de campagne I AM tja daar klopt niet zo gek veel van.
Maar ik snap ook wel dat ze niet wereldwijd gaan verkondigen "I AM AWARE OF SEVERAL PROBLEMS WITH THE D7000"
En mensen persoonlijk aanspreken middels een brief is bijna gelijk aan een publikatie op het internet.
Maar goed de autoindustrie doet het wel. En echte imago schade levert dat niet op.

Hoop voor jou dat je camera tip top in orde terugkomt
JanR

Forumlid
Berichten: 1115


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor JvdKooij » ma nov 07 2011 9:48 am

gijsbert schreef:Mijn foto's zagen er op een gegeven moment net zo uit, heel veel kleine stipjes. Ik ben ermee naar NSP gegaan, waar ze de sensor ter plekke wilden reinigen. Terwijl ik aan het wachten was, kwam de Nikon-man al na 5 minuten terug om mij te vertellen dat er meer aan de hand was. Er was een probleem met de mirror driving unit (fabricagefout), wat tot gevolg had dat er allemaal oliespettertjes op de sensor kwamen. Deze moest vervangen worden. Enige voordeel hierbij was wel dat het nu onder garantie zou vallen en ze ook de autofocus van mijn camera optimaal zouden afstellen.
Na 3 weken kon ik m'n camera ophalen. Geen vlekje meer te zien. :-)


Fijn te lezen dat het goed opgelost wordt :wink:
Ik hoop alleen dat het geen 3 weken gaat duren, ze hebben mij gezegd dat ze hem deze week weer opsturen.

Ik zie wel, afgelopen weekend de D50 maar weer mee genomen, en de resultaten daarvan vallen nog steeds niet tegen
Afbeelding
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten