Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor GM » zo jun 05 2011 6:56 pm

flitslicht schreef:
amateurt schreef:Ik ben er niet helemaal uit, maar neig naar gewoon genieten van mn D7000


Dat lijkt me veruit de verstandigste keuze. Je kan je overal druk over maken, je kan niet overal van genieten. Grijp je kans!


Stel...
Je koopt een hagelnieuwe auto.
Op het moment dat je van de dealer de sleutels krijgt zitten er 3 deukjes in de motorkap.

Wat doe je?
Je accepteert dat gewoon.. want je maakt je niet druk? De auto rijdt er immers wel om!

Je neemt de auto alleen mee als je een fikse korting krijgt?

Je neemt alleen genoegen met een nieuw/gerepareerd exemplaar?

Voor mij is het simpel..
met vriendelijke groet,
George
http://www.flickr.com/photos/georgementink/
D5100 70-300VR
Gebruikersavatar
GM

Forumlid
Berichten: 438


Locatie: Hengelo(Ov)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor jantom » zo jun 05 2011 7:20 pm

Aan GM

Ook een hele goede - je bent bondiger dan ik...
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor Grojan » zo jun 05 2011 7:55 pm

Elk product wat uit een productieproces komt moet voldoen aan bepaalde eisen, drie deukjes in de motorkap van een auto zal buiten de marges vallen, vlekjes op een sensor die alleen maar naar voren komen onder dit soort geforceerde omstandigheden zullen binnen de marges vallen.

Zou Nikon alle producten afkeuren met dit soort marginale schoonheidsfoutjes dan zou het snel over en uit zijn met Nikon. De producten zouden simpelweg te duur worden.

Ik zou zeggen genieten!!

Life's too short :wink:

Groeten Jan
Gebruikersavatar
Grojan

Forumlid
Berichten: 812



Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor flitslicht » zo jun 05 2011 8:24 pm

jantom schreef:
flitslicht schreef:Dat lijkt me veruit de verstandigste keuze. Je kan je overal druk over maken, je kan niet overal van genieten. Grijp je kans!

Meer een gebrek aan durf om te vechten.


Ik heb hier een link voor je, en aub pas reageren nadat je alle 16 pagina's gelezen én begrepen hebt:
http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=20&t=18027
flitslicht



Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor Paulus van Aken » zo jun 05 2011 8:56 pm

@jantom:

Niet om het een of ander, maar je overdrijft. Eén pixel op 16,2 miljoen is niet iets om over te zeuren. Wil je dat niet, moet je niet digitaal gaan, want de norm is nu eenmaal dat er dode (sub)pixels in het proces zullen zijn, het is gewoon godsonmogelijk dit te voorkomen. En af en toe een stofje moeten wegwerken hoort er ook bij(was met negatieven nog wel even een haartje erger). De grootte van je scherm doet trouwens helemaal niet ter zake, op ieder scherm is 100% 100%, of te wel één pixel uit je beeld is één pixel op je scherm, en of je nu een scherm van 15" hebt of een van 27" blijft hetzelfde, alleen zul je in het eerste geval minder van je beeld te zien krijgen als in het tweede geval.
Als er nu een aantal dode pixels zouden zijn, en op korte afstand van elkaar, heb je gelijk, maar ik denk niet dat dát voorkomt.
De perfecte sensor die jij wilt hebben, zou waarschijnlijk zónder camera eromheen al een veelvoud kosten van de D7000, want praktisch niet te realiseren, met meer dan 200 pixels per millimeter.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.
Paulus van Aken

Forumlid
Berichten: 248


Locatie: Roermond

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor jantom » zo jun 05 2011 9:07 pm

Dag flitslicht

Wat doe je me aan! Het begint al met klachten over Beverwijk. Ik herken dat en wil er niets over zeggen want je geeft me een opdracht die ik eerst moet zien te vervullen.
Je hebt er goed over na gedacht (ik voel het aan) en er wacht een serieus verhaal op mij. En ik ga niet zeggen dat ik er geen trek in heb.

Ik reageer toch nu al even -zie het als een tussenbericht- want ik ben niet zo maar in staat 16 bladzijden aan ellende en ander ongemak te overzien.
Ik kan niet beloven dat ik het red want er ligt nog wel meer aan andere opdrachten (ook op ander gebied). Boeken en films gaan aan mij voorbij omdat het allemaal te lang duurt. En jouw "case" lijkt wel op een erg lang en vooral ingewikkeld verhaal met allerlei verwijzingen, draaiingen, ontkenningen en was dies meer zij.

Ben erg benieuwd waarom je "grijp je kans" hebt geschreven. Dat zal zonder meer wel in het verhaal tot uitdrukking komen.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor jantom » zo jun 05 2011 9:32 pm

Paulus van Aken schreef:@jantom:

Niet om het een of ander, maar je overdrijft. Eén pixel op 16,2 miljoen is niet iets om over te zeuren. Wil je dat niet, moet je niet digitaal gaan, want de norm is nu eenmaal dat er dode (sub)pixels in het proces zullen zijn, het is gewoon godsonmogelijk dit te voorkomen. En af en toe een stofje moeten wegwerken hoort er ook bij(was met negatieven nog wel even een haartje erger). De grootte van je scherm doet trouwens helemaal niet ter zake, op ieder scherm is 100% 100%, of te wel één pixel uit je beeld is één pixel op je scherm, en of je nu een scherm van 15" hebt of een van 27" blijft hetzelfde, alleen zul je in het eerste geval minder van je beeld te zien krijgen als in het tweede geval.
Als er nu een aantal dode pixels zouden zijn, en op korte afstand van elkaar, heb je gelijk, maar ik denk niet dat dát voorkomt.
De perfecte sensor die jij wilt hebben, zou waarschijnlijk zónder camera eromheen al een veelvoud kosten van de D7000, want praktisch niet te realiseren, met meer dan 200 pixels per millimeter.


Ik wil graag ingaan op je opmerking. Hoe meer pixels hoe meer kans op een dode pixel - het lijkt logisch maar is vooral ook een risico.
Toen ik mijn eerste digitale camera kocht wist ik niet dat er dode pixels zouden zijn en die waren er (Olympus C2500L). Ik had al eens geschreven dat ik geen tester van apparatuur ben maar de waarheid komt eens uit en dat was schrikken met die resultaten. Mijn eerste reactie was: hoe kan dat nou - wat is dat? Ik heb hem nog als bewijs voor wat er fout kan gaan. Ik doe hem ook niet weg omdat die camera zo duur was. Een verzamelaar neemt in het algemeen ook moeilijk afstand van zijn spul.

Een dode pixel op een scherm is vervelend want dat ding gaat maar niet weg (er komen er misschien nog wel nieuwe bij). Maar bij een scherm wordt wat weergegeven en bij een opname-element wordt er juist opgetekend en waar wat dood is komt geen beeldvorming.
Vandaar dat ik zo hamer op perfecte productie. Het kan en zo moet het ook. Technisch is alles mogelijk en we hebben het hier over producten waar veel van worden gemaakt. Dus toch nog niet uit de hand lopende productiekosten.
En ik hamer op een goede kwaliteitscontrole want die is er kennlijk niet.
Ik zie voor mezelf een vergelijking met een processor maar dat is uiteraard een ander product. Als die niet doet wat goed is gaat hij weg.
En het is me moeilijk naar film terug te gaan omdat ik mezelf dan in de weg zit. Ik heb een Coolpix en die heeft nog steeds geen pixelfouten. Wat astigmatisme en onscherpte enz neem ik voor lief. Maar ik heb ook wat mooi spul en daar gebruik ik dan een D3 voor. Ik ben huiverig geworden om die camera te gebruiken maar dat is mijn probleem.
De grootte van het scherm waarop ik foto's zet doet er wel degelijk toe. Op een klein scherm wordt de foto in een lagere resolutie weergeven (ik kies altijd voor beeldvullend). Het is logisch dat fouten ook op een kleinere monitor kunnen worden weergegeven maar ik heb alleen maar 3 1920x1200 schermen. Daar kan ik wel mee leven hoor! :D
Op een scherm van 1920x1200 valt er meteen wat op maar alleen als die pixel er uit schiet.
Het gaat erom hoe je met dit probleem omgaat en ik heb veel negatieve ervaring en wil niemand pijn doen maar een waarschuwing ook voor nieuwkomers mag ik wel geven en enkel en alleen al omdat ik zelf niet was gewaarschuwd.
Vandaar ook mijn bijdragen over pixelleed maar ik hoop dat de andere bijdragen (van mij) op het forum op meer sympathie kunnen rekenen.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor jantom » zo jun 05 2011 9:46 pm

Aan Paulus van Aken

Je kan het ook zo zien: een fabrikant die in staat is om 16.199.999 goed werkende pixels op een opname-element te maken (op een totaal van 16.200.000) moet toch ook in staat zijn om die ene andere (= dode pixel) ook goed te produceren.
Zo zie ik het en zo moet het echt!
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor flitslicht » zo jun 05 2011 10:13 pm

jantom schreef:Dag flitslicht
Wat doe je me aan!


Ik wist het, grote mond, geen ballen :roll:
flitslicht



Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor jantom » zo jun 05 2011 10:22 pm

flitslicht schreef:
jantom schreef:Dag flitslicht
Wat doe je me aan!


Ik wist het, grote mond, geen ballen :roll:


Wat ben jij voor iemand? Jij weet in ieder geval niets (of niet veel) van fatsoen en toch ga ik verder met je oudere commentaar te lezen.
Soms kan je best wel tot zinnige antwoorden komen maar dat lukt je vandaag even niet. Dipje misschien?
ik ken je niet en neem je niets kwalijk. Maar je bent wel stom bezig zo!
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor Patrick » zo jun 05 2011 10:35 pm

Ik lees maar stukjes in dit draadje, dus mis vast wel wat. Houden we het een beetje gezellig hier? Geen verwijten en op de man spelen graag. Laten we het constructief houden.

Even een korte aanvulling. Vrijwel geen enkele geproduceerde sensor is 100%. De foute pixels mappen ze weg door de een gemiddelde kleur van de omgevende pixels te geven. Daar zie je helemaal niet van. Helemaal geen probleem dus. Blijkbaar is er een bitje extra omgevallen sinds de controle is uitgevoerd, want geloof me: die wordt altijd gedaan. Oplossing: even naar Beverwijk en ze lossen het zo op. Is het een nieuwe camera, dan even contact opnemen met de verkopende partij.

Boos worden en op hoge poten allerlei eisen stellen lost dit denk ik niet op. Met honing vang je meer vliegen dan met azijn en zo...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor flitslicht » zo jun 05 2011 10:36 pm

Kan zijn dat ik een beetje bot overkom, waarvoor excuses indien nodig. Maar om nou door en door te gaan over een vlekje dat alleen bij f/32 en opkefokt contast zichtbaar is en dan 'je recht' te gaan halen slaat gewoon nergens op. Het is al moeilijk genoeg om als vakfotograaf serieuze problemen opgelost te krijgen, zoals je uit die link zult kunnen begrijpen als je ook maar halfweg iets begrijpt van fotografie. Het commentaar uit mijn vorige post moet je dus zien in het licht van dat je wel 'inklopmoeite' in je stokpaaardjes wilt steken maar niet in de problemen waar het werkelijk om gaat.
flitslicht



Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor flitslicht » zo jun 05 2011 10:37 pm

Patrick schreef:Ik lees maar stukjes in dit draadje, dus mis vast wel wat. Houden we het een beetje gezellig hier?


Ik doe mijn best, maar het kost op het moment wel even wat moeite...
flitslicht



Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor jantom » zo jun 05 2011 10:45 pm

Dag flitslicht

Ik neem je niets kwalijk en vind het betoog wat ik las heel interessant en heb mooie foto's van je gezien.
Maar ik heb chronische hoofdpijn (daar loop ik niet mee te koop) en heb moeite me te verdiepen in het onderwerp dat in het stukje (zeg maar: het stuk) aan de orde is.
Als je me wilt overtuigen dan kan je beter de punten voor me verzamelen en doorgeven want ik kom er echt niet uit.

Ik weet best wel waar je over valt. Ik respecteer dat maar ik ben een andere mening toegedaan.
Hoop op begrip en verder nog een goede avond toegewenst.

Ik heb het gecontroleerd: de ballen zijn er nog maar ik maak er geen foto van.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor jantom » zo jun 05 2011 11:02 pm

flitslicht schreef:Kan zijn dat ik een beetje bot overkom, waarvoor excuses indien nodig. Maar om nou door en door te gaan over een vlekje dat alleen bij f/32 en opkefokt contast zichtbaar is en dan 'je recht' te gaan halen slaat gewoon nergens op. Het is al moeilijk genoeg om als vakfotograaf serieuze problemen opgelost te krijgen, zoals je uit die link zult kunnen begrijpen als je ook maar halfweg iets begrijpt van fotografie. Het commentaar uit mijn vorige post moet je dus zien in het licht van dat je wel 'inklopmoeite' in je stokpaaardjes wilt steken maar niet in de problemen waar het werkelijk om gaat.


Ik neem even aan dat je je nu tot mij richt. Dat is niet helemaal duidelijk.
Het gaat niet alleen om amateurt maar om meerdere personen die problemen hebben met het desbetreffende type camera.
En ik ga er diep op in - dat weet ik (en why not?) en dat terwijl jij zoveel andere problemen hebt die voor jou weer veel essentiëler zijn.

Jij bent beroepfotograaf en ik amateur maar wel met bijna 50 jaar ervaring en startende met glasplatencamera's.
Het enige en grote verschil dat ik kan bedenken is dat fotografie mij geld kost en dat jij ervan leeft. En je hebt veel meer ervaring.
Dat is al een wereld van verschil.
Maar ik bekijk het van consumentenzijde en iedereen is nu eenmaal ook consument. Ik houd het hierbij.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten