D90, vaak overbelicht, wat doe ik fout?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: D90, vaak overbelicht, wat doe ik fout?

Berichtdoor Bruud » do jun 30 2011 11:37 pm

hp662 schreef:Ik heb hetzelfde probleem ondervonden met de D90, gewoon bij Matrix meting. Nu belicht ik standaard 0.3 stop onder en bij zon 0.7 stop (bij Matrix meting). ADL staat uit en witbalans een stapje warmer. Ook maak ik veel gebruik van centre weighted meting. Spotmeting is alleen zinvol bij specifieke lichtsituaties zoals fotograferen bij kaarslicht ed.

Ken het euvel van de D40x. Staat bij mij op -0.3 of -0.7EV. DP Review zegt er het volgende over: 'Over-enthusiastic metering a little prone to blown highlights'. Dus gewoon ff pielen met de instellingen.
Bruud

Forumlid

Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Mariek » za jul 02 2011 10:57 am

Dank! Ben inderdaad steeds vaker aan het onderbelichten, goed om te weten dat dit nodig is vanwege de camera en niet vanwege een andere verkeerde instelling. Lichtmeten doe ik nu via matrixmeting en dat scheelt ook behoordelijk. Histogram checken wil ik me ook aanleren, alleen vergeet ik dat nog vaak bij het fotograferen van dieren, vanwege de haast. Denk dat het tijd is om te stoppen met snapshots maken en bewuster foto's te gaan maken, ook als het het moment van de eeuw lijkt :D Dank allemaal, hier heb ik veel aan gehad.

Groet,
Marieke
Mariek

Onderwerp:

Berichtdoor george013 » za jul 02 2011 11:19 am

Ontdek het knopje AE/AL en wijs deze de belichting toe. Zet de camera op spot of centerweighted. Je bent nu in staat om je camera op een onderwerp te richten, die belichting vast te houden en daarna je compostie te maken.
In de praktijk betekent dit dat je een foto sec maakt, kijkt op je scherm waar de overbelichting zit die je weg wilt hebben, de camera daarop richt, deze belichting middels de AE/AL-knop vastlegt, je compositie maakt en dan afdrukt. Kun je voordat je de compositie maakt ook nog op een ander punt scherpstellen.
Probeer maar uit met veel lucht, wolken en blauwe hemel, en speel daar maar mee.
Maar altijd naar je histogram en hoge lichten kijken.
George
george013

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”