D90 en fotografie in het donker

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor Lauwaap » ma jul 25 2011 6:20 pm

marspetite schreef:Ik zou zeggen, probeer het eerst met de combi D90 en de tamron en maak een aantal foto's in de kroeg en bepaal dan of de combi voldoet aan de verwachtingen. Als je dat dan nog niet goed genoeg vindt, dan kun je voor de 35mm gaan.


Klopt! Maar verwacht je niet dat de 35mm veel betere plaatjes schiet?
Gebruikersavatar
Lauwaap

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Emmen

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor JanR » ma jul 25 2011 6:28 pm

Kroeg is donker, je hebt dan meer aan de 35mm die maakt echt mooie foto's bij weinig licht.
Zit toch wel aardig wat verschil tussen 2.8 en 1.8.
JanR

Forumlid
Berichten: 1115


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor M@rcel » ma jul 25 2011 7:14 pm

Lauwaap schreef:
marspetite schreef:Ik zou zeggen, probeer het eerst met de combi D90 en de tamron en maak een aantal foto's in de kroeg en bepaal dan of de combi voldoet aan de verwachtingen. Als je dat dan nog niet goed genoeg vindt, dan kun je voor de 35mm gaan.


Klopt! Maar verwacht je niet dat de 35mm veel betere plaatjes schiet?


Ja, de 1.8 is eigenlijk de enige lens die geschikt is om een goede belichting te krijgen waarbij je ook nog bewegende mensen kunt bevriezen.

Kijk eens op onderstaande site, dan kun je spelen met de belichtingwaarden (belichtingswaarde calculator)
Als je iemand die beweegt wilt vastleggen, dan kun je eigenlijk niet om de 35mm 1.8 heen: bij BW (EV) 4 heb je bij iso 1600 toch al gauw een 1.8 lens nodig om een sluitertijd van rond de 1/100 te hebben en een sluitertijd van 1/100 is al niet al te snel.

http://www.prosults.nl/index.php/kennis ... aarde.html

Ik weet alleen niet of je foto's wilt maken met een erg beperkte scherptediepte (kleine diafragma), foto's van bewegende mensen, hoe groot je fysieke werkgebied is, wat je precies op de foto wilt zettten, etc.

De 35mm heeft geen groothoek. De lens is dan wel lichtsterk, maar als je niet alles op één foto kunt vastleggen (zowel de breedte als de scherptediepte), dan is het niet de lens die je wilt hebben. Met de 35mm moet je zelf een stap naar voren en naar achteren maken en het is maar de vraag of je die benodigde fysieke ruimte hebt in het cafe. Met de Tamron heb je wel een groothoek mogelijkheid en heb je buiten het cafe ook meer mogelijkheden met de lens gezien het zoombereik. Je kunt de Tamron op 35mm zetten en dan kijken of je alles op de foto krijgt. Als dan de lichtsterkte tegen valt, kun je bepalen of je nog minder scherptediepte wilt hebben en als dat zo is, dan de 35mm aanschaffen.

Succes met de keuze!
M@rcel

Forumlid
Berichten: 500


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor Lauwaap » ma jul 25 2011 7:55 pm

Hallo!

Ik denk dat ik de Nikon d90 body koop in combinatie met de Tamron lens om als standaard te gebruiken. Voor in de kroeg schaf ik de 35mm aan! Dus ik neem ze beiden ;) Bedankt allemaal voor de reacties! Ondertussen lees ik lekker met jullie mee in andere topics!
Gebruikersavatar
Lauwaap

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Emmen

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor JanR » ma jul 25 2011 8:03 pm

Top, goede keus. Veel plezier alvast
JanR

Forumlid
Berichten: 1115


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor Lauwaap » ma jul 25 2011 8:37 pm

Bedankt! Ik verheug mij zeer op het hebben van deze camera! :D
Gebruikersavatar
Lauwaap

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Emmen

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor jan » ma jul 25 2011 8:39 pm

Veel plezier met de gekozen combinatie. Ik ben ervan overtuigd dat je een goede keus hebt gemaakt.
Nogmaals veel plezier ermee.

Jan
Laatst gewijzigd door jan op ma jul 25 2011 9:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor JanR » ma jul 25 2011 8:55 pm

Lauwaap schreef:Bedankt! Ik verheug mij zeer op het hebben van deze camera! :D



Misschien heb je in de kroeg ook nog een bierfilter nodig :mrgreen:
Voor een goudgele gloed
JanR

Forumlid
Berichten: 1115


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor gverhoef » di jul 26 2011 10:16 am

Ik heb met een D7000 en de standaard kitlens uitstekende foto's kunnen maken bij een amateur toneelvoorstelling. Ik ben zeer tevreden over mogelijkheid om bij weinig licht te fotograferen.
gverhoef

Forumlid
Berichten: 103


Locatie: Almere
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor Dochoff » di jul 26 2011 10:27 am

Heb je als standaard (kit)lens de 18-105 al overwogen?
Als je de camera al besteld hebt, dan wellicht een overbodige opmerking, maar omdat je aangeeft niet alleen in de kroeg te fotograferen, maar juist ook voor 'algemeen gebruik', dan denk ik dat je met de 18-105 geen slechte keuze maakt. 105 zoomt lekker in voor bijv portretten en je hebt hier gewoon een fijne lens aan (qua prijs / kwaliteit verhouding. Natuurlijk zijn er betere en heb je soms last van vignettering, maar dat is makkelijk op de pc te verhelpen).

Nou ja, ik dacht, ik meld het je nog even :)

Heel veel plezier met je aanschaf, welke het ook moge zijn.
Dochoff



Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor Lauwaap » di jul 26 2011 3:03 pm

Haha, willen jullie het me nu moeilijker gaan maken? ;)
Ik moet nog even sparen dus ik heb hem nog niet besteld!

Hmm ik vind het wel moeilijk om te bedenken of ik die zoom in eerste instantie direct nodig heb. Het is natuurlijk wel mooi om te hebben. Maar is de Tamron lens niet een betere lens voor algemeen gebruik zonder al te veel zoom dan?

Ik las iets over de Sigma 17-70 vergeleken de Tamron 17-50 welke raden jullie dan het meeste aan?
Gebruikersavatar
Lauwaap

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Emmen

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor Dochoff » di jul 26 2011 3:40 pm

Over de Sigma en Tamron kan ik je geen ervaringen meedelen. Maar de 18-105 wel ;)
Wat je als overweging nog kunt meenemen is het verschil in aanschafprijs tussen losse body met third party (Sigma, Tamron) lens en de kitprijs van de D90 met 18-105mm. Nogmaals, ik gebruik de 18-105 en vind het een fijne lens, maakt mooie scherpe foto's en is eigen merk :)

Wederom succes ;)
Dochoff



Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor Lauwaap » di jul 26 2011 4:10 pm

Klopt, er zit wel verschil in de prijs wanneer ik een losse body koop met zeg maar de Tamron dan de kitlens die jij noemt. Echter ben ik nu wel benieuwd hoe groot dergelijk verschil is. Ik geef namelijk liever direct iets meer uit en zeker te weten dat ik hier heel lang mee voort kan dan iets waar ik wellicht snel zat van ben en toch het andere wil. Snap je? ;)
Gebruikersavatar
Lauwaap

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Emmen

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor gverhoef » di jul 26 2011 6:57 pm

Lauwaap schreef:Klopt, er zit wel verschil in de prijs wanneer ik een losse body koop met zeg maar de Tamron dan de kitlens die jij noemt. Echter ben ik nu wel benieuwd hoe groot dergelijk verschil is. Ik geef namelijk liever direct iets meer uit en zeker te weten dat ik hier heel lang mee voort kan dan iets waar ik wellicht snel zat van ben en toch het andere wil. Snap je? ;)

De kitlens heeft een groter zoombereik dan de tamron die je overweegt, dat geeft in principe meer mogelijkheden en dus minder kans het "zat" te worden. De D7000 heeft ook meer instelmogelijkheden dan de D90, vooral op het gebied van de autofocus. Ik heb het na twee maanden intensief gebruik nog steeds niet goed door. Ben nog steeds aan het experimenteren wat de beste autofocus instelling is voor welke situatie. Ik denk dus dat de combi D7000 met kitlens meer mogelijkheden biedt dan D90 met de Tamron.

Ik ken de Tamron niet, maar het zou kunnen dat de lenskwaliteit net wat beter is, maar ik ben zeer tevreden over de kwaliteit van de kitlens. De verschillen zullen, zo verwacht ik, redelijk subtiel zijn en in je eerste post vraag je je iets dergelijks af over de geschiktheid bij slecht licht (verschil D90 en D7000). Zonder de Tamron te kennen durf ik wel te beweren dat de verschillen in de mogelijkheden voor slecht licht tussen D90 en D7000 veel groter zijn dan de verschillen in kwaliteit tussen de kitlens en de Tamron.

Wil je zonder meer de beste fotokwaliteit, dan kan de Tamron wellicht beter uitpakken dan de kitlens, maar als je gaat voor betere fotokwaliteit en je schiet ook wel eens plaatjes bij slecht licht dan heeft de D7000 de (sterke) voorkeur boven de D90. Overigen helpt VR ook nog eens flink bij uit de hand schieten in moeilijke lichtomstandigheden. Ik vind het een prachtig systeem en was zeer verrast dat het werkelijk goed werkt.

Persoonlijk heb ik behalve de kitlens ook de 70-300 mm Nikkorlens gekocht (al is de 50-300 DX Nikkorlens ook goed en iets goedkoper) en dat geeft me voorlopig meer mogelijkheden dan ik aankan. Ik merk trouwens dat ik hebberig word want een goede macro (micro) lens is ook aantrekkelijk en natuurlijk wil je een betere flitser dat de opklapflitser op het toestel en een goed statief met afstandbediening en een goede tas om al die spullen in mee te nemen en een extra batterij voor op vakantie en ............ Ik vrees dat je dik kans hebt te gaan lijden aan wat hier NAS genoemd wordt, het Nikon Aanschaf Syndroom.
gverhoef

Forumlid
Berichten: 103


Locatie: Almere
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor a3h » wo jul 27 2011 9:52 pm

Keuzes, keuzes, keuzes... :D

Ik ben zelf sinds anderhalf jaar de erg tevreden gebuiker van een d90. Ik gebruik de camera ook in slechte lichtcondities, maar niet boven d iso1600. Je gaat dan toch wel ruis zien, maar nog niet storend. de 17-50 van tamron gebruik ik ook. Prima objectief. Het beetje zoom (groothoek) dat je hebt zou prima zijn voor gebruik in een kleine omgeving(kroeg). Hoewel hij 'slechts' F2,8 is, geeft dat in combinatie met 1600 iso best aandige sluitertijden. Natuurlijk win je met een 1,8 iets, maar dan mis je de flexibiliteit van de zoom.

Al een een opzetflitser overworgen... Als je deze gebruikt in combinatie met de d90 en de tamron kun je in alle omstadigheden prachtige foto's maken, zonder dat je direct hoeft te zien dat er geflitst is. Zeker de moeite waard om over na te denken.

Ik heb overigen de 17-50 tweedehands gekocht (€200). Hou je geld over voor een leuke sb700 ;-)

Succes met je keuze!

Adry
D7100&D90
En een berg met toebehoren, aanvullingen en strobistmateriaal
Gebruikersavatar
a3h

Forumlid
Berichten: 18


Locatie: zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten