D7000 op transport naar NSP

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: D7000 op transport naar NSP

Berichtdoor JanR » ma nov 21 2011 11:39 pm

henkk schreef:
Grojan schreef:Foto 1 is niet scherp omdat de sluitertijd te lang is en er niet correct scherpgesteld is, je stelt scherp op het neusgat bij een diafragma van f1.8, de de totale scherptediepte is minder dan 2 cm, dus de scherpte achter het scherpstelpunt is minder dan 1 cm. Er van uitgaande dat het scherpstelpunt voorop de neus ligt en je dochters neus langer is als 1 cm dan valt de rest van het gezicht al in de onscherpte.
Altijd scherpstellen op de ogen bij dit soort portretten.

Groeten Jan

Het is wellicht nog erger. Volgens DOF-master is de scherptediepte bij 50/1.8 op een D7000 op 50 cm objectafstand maar 0,64 cm. 0,32 aan elke kant. Bij dit soort instellingen zou ik bijna weer gaan terugvallen op wat de camera er zelf van maakt in automatisch veld modus en een aantal verschillende opnamen maken.
Bij 1 m opnameafstand is de scherptediepte al weer 1,35 cm aan weerszijden, dat geeft meer mogelijkheden. Maar de grenzen zijn scherp.

Ik denk dat je een diafragma moet kiezen dat voldoende scherptediepte geeft voor de foto die je wil maken.Dat is wel anders dan we inmiddels gewend zijn om de camera al het werk te laten doen maar dan ben je wel aan het fotograferen en het voorbereiden daarvan.

Qua verscherping in de nabewerking heeft Léon Obers overigens ooit op het forum heel goede suggesties gedaan! Ik heb een paar varianten van zijn werkwijze in de basis voor de serieberwerking van CNX2 staan en ben daar zeer tevreden over.



Even zonder dollen, je kiest geen 1.8 op een 50mm lens wanneer je een gezicht fotografeert, dan vraag je om onscherpte, gebruik minimaal F8 zelfs met een flitser kun je dan best wel uit de voeten, een D7000 kun je met flits best wel instelen op ISO 400, 640 of zelfs 800, maar gezien de ruimte waar veel wit in zit kun je best wat meer met de belichting spelen.
O ja voor de goede orde ik heb ook wel een missers, maar de omstandigheden zijn dan ook lastig. Een bal gaat soms heel snel en dan is 1/400 al te langzaam.
Over het algemeen ben ik dik tevreden. de meeste foto's die ik maak zijn op ISO 2500, de ruis krijg ik grotendeels wel weg en de foto's zijn goed scherp. In ieder geval zijn ze goed genoeg voor de krant.
JanR

Forumlid
Berichten: 1115


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 op transport naar NSP

Berichtdoor JeroenS » di nov 22 2011 9:55 pm

JeroenS schreef:LIjkt me een goed idee ook eens uit te proberen. Heb meteen Camera Control Pro gedownload..
Dank voor de tip.
Groet, Jeroen


Even update.... hier een gelukkige eigenaar van een goede focus op (de D7000) alle aanwezige lenzen :)

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
JeroenS

Forumlid
Berichten: 746



Onderwerp:

Re: D7000 op transport naar NSP

Berichtdoor mqaa » di nov 22 2011 10:23 pm

Ik vraag me toch af hoe je nu bepaalt of de focus goed is. Als ik het goed begrijp dan ligt de scherpte diepte 1/3 voor en 2/3 achter het scherpstel punt. Als je dus deze test doet met een verticale test kaart dan weet je dus nooit of het op 1/3 voor of 2/3 achter ook nog scherp is. Je heb dus een zekere mate van variatie waarbinnen de sherpte goed is.

Wat denken jullie?

Marc
mqaa

Forumlid
Berichten: 427


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 op transport naar NSP

Berichtdoor henkk » di nov 22 2011 10:38 pm

mqaa schreef:Ik vraag me toch af hoe je nu bepaalt of de focus goed is. Als ik het goed begrijp dan ligt de scherpte diepte 1/3 voor en 2/3 achter het scherpstel punt.

Dat is een aardige vuistregel maar kan voor individuele lenzen sterk afwijken.
mqaa schreef:Als je dus deze test doet met een verticale test kaart dan weet je dus nooit of het op 1/3 voor of 2/3 achter ook nog scherp is. Je heb dus een zekere mate van variatie waarbinnen de sherpte goed is.

Wat denken jullie?

Marc

De test doe je daarom met een kaart die onder 45 graden schuin staat. Of bijvoorbeeld met een goed geknipte heg die je onder 45 graden fotografeert. Als er maar een verloop in afstand in zit.

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 op transport naar NSP

Berichtdoor JeroenS » wo nov 23 2011 12:08 pm

Er zijn wel afbeeldingen op het web te vinden, maar voor het gemak.. zo ziet het er ongeveer uit.

Afbeelding

Gemaakt met de 35mm Nikkor, f2, 1/80ste, iso160 op echter niet zo'n goede afdruk... en de foto is ietwat bijgesneden. De afstand was zo dat er redelijk wat restruimte was.
Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
JeroenS

Forumlid
Berichten: 746



Onderwerp:

Re: D7000 op transport naar NSP

Berichtdoor jp73 » wo nov 23 2011 2:25 pm

Deze kaart heb ik ook gebruikt om te kijken of ik een probleem had met mijn D7000.
Foto's gemaakt van statief met de 35mm 1.8 en de 50mm 1.8 D. Het punt wat scherp was lag een eind achter het punt waarop scherp gesteld was. Met de af-fijnafstelling op maximum (-20) was dit niet te verhelpen. De camera is dus opgestuurd naar Nikon.

Later dezelfde test gedaan met mijn oude D70 en daar was het spot on.
jp73

Clublid
Berichten: 41


Locatie: Ulft
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7000 op transport naar NSP

Berichtdoor RonaldV » wo nov 23 2011 10:23 pm

jp73 schreef:Deze kaart heb ik ook gebruikt om te kijken of ik een probleem had met mijn D7000.
Foto's gemaakt van statief met de 35mm 1.8 en de 50mm 1.8 D. Het punt wat scherp was lag een eind achter het punt waarop scherp gesteld was. Met de af-fijnafstelling op maximum (-20) was dit niet te verhelpen. De camera is dus opgestuurd naar Nikon.

Later dezelfde test gedaan met mijn oude D70 en daar was het spot on.


Wat jp73 heeft heb ik ook precies zo. Ook mijn camera met alle lenzen is bij NPS.
RonaldV



Onderwerp:

Re: D7000 op transport naar NSP

Berichtdoor jettiny » wo nov 23 2011 10:44 pm

Mijn objectieven heb ik gisteren gefinetuned.
De Tamron 17-50 mm kwam uit op -20, net genoeg om niet op te hoeven sturen.
Het Nikkor 18-200 mm is op -10 gezet.
Mijn Tamron 90 mm macro moet nog getest, maar die wordt eigenlijk altijd handmatig scherpgesteld.
Toch is het soms handig om even de AF te gebruiken en dan van AF af te zetten.
Dat doe ik niet bij foto's van de beestjes, die schrikken zich wild van de herrie van dit objectief. :lol:
Een aardige foto van een tak blijft over. :lol:

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 op transport naar NSP

Berichtdoor Martha » do nov 24 2011 10:48 pm

Heb je het probleem altijd, of is het soms? Als ik in NikonViewX het scherpstelpunt laat weergeven, is de foto soms wel scherp op dat punt, maar soms inderdaad daar ergens achter.
Eerst dacht ik dat het aan mij lag. Heb de camera pas sinds begin september en moest inderdaad nog wennen aan het autofocussysteem (had eerst een D40), of ik dacht dat het bewegingsonscherpte was. Vandaag een opstelling met speelgoedberen gefotografeerd, die stil stond (uiteraard :wink2: ) met een sluitertijd van 1/250. In 2 van de 4 foto's is de beer waar ik op heb gefocust (en die ook in het vierkantje op het ViewX scherm wordt aangegeven) niet scherp, maar wel de beer die er schuin achter staat. Bij de andere twee is het wel goed.
Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn, anders dan een probleem met de camera. Dat is namelijk toch niet het eerste waar ik aan denk c.q. wil denken. Ik heb de AF-veldstand staan op AF-A en d39 dynamisch veld. Het objectief is een AF-S Nikkor 50mm f 1.4.
Groeten, Martha
Martha

Forumlid
Berichten: 59



Onderwerp:

Re: D7000 op transport naar NSP

Berichtdoor henkk » do nov 24 2011 10:59 pm

Probeer eens hetzelfde met een andere AF-veld stand bijv. single of dynamisch. Met automatisch veld doet de camera wat hem goeddunkt maar dat is niet altijd wat jij wil.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 op transport naar NSP

Berichtdoor Patrick » vr nov 25 2011 12:04 am

Hoeveel contrast zat er in die beertjes Martha?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 op transport naar NSP

Berichtdoor jettiny » vr nov 25 2011 7:39 am

Martha schreef:Heb je het probleem altijd, of is het soms? Als ik in NikonViewX het scherpstelpunt laat weergeven, is de foto soms wel scherp op dat punt, maar soms inderdaad daar ergens achter.
Eerst dacht ik dat het aan mij lag. Heb de camera pas sinds begin september en moest inderdaad nog wennen aan het autofocussysteem (had eerst een D40), of ik dacht dat het bewegingsonscherpte was. Vandaag een opstelling met speelgoedberen gefotografeerd, die stil stond (uiteraard :wink2: ) met een sluitertijd van 1/250. In 2 van de 4 foto's is de beer waar ik op heb gefocust (en die ook in het vierkantje op het ViewX scherm wordt aangegeven) niet scherp, maar wel de beer die er schuin achter staat. Bij de andere twee is het wel goed.
Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn, anders dan een probleem met de camera. Dat is namelijk toch niet het eerste waar ik aan denk c.q. wil denken. Ik heb de AF-veldstand staan op AF-A en d39 dynamisch veld. Het objectief is een AF-S Nikkor 50mm f 1.4.
Groeten, Martha


Voor mezelf ben ik een stappenplan aan het doorlopen om alle perikelen van de D7000 weg te werken.
Nu ben ik ook geconcentreerd bezig met me te focussen op het AF systeem.
Diverse proeffoto's gemaakt net als Martha, en vastgesteld dat er wisselende kwaliteit is met de AF-scherpstelling.
Enkel veld, AF-S.
De ene keer is de foto scherp genoeg, de andere keer geeft de camera groen licht terwijl ik in de zoeker zie dat de scherpstelling bagger is.
Alle standaard AF-scherpstelproblemen zijn me bekend, zoals te weinig contrastverschil, onderwerp te klein in het scherpstelveld, sluitertijd minimaal anderhalf keer het brandpuntsafstand enz.
Ik vroeg me vanmorgen af, hoe klein of groot is een focuspunt nu eigenlijk ten opzichte van het scherpstelveld, en zou het dan kunnen zijn dat dat punt helemaal niet centraal in het scherpstelveld ligt, maar er buiten.
En hebben D300s en D3s gebruikers daar ook ooit last van gehad, en wat hebben ze gedaan.
Dat soort vragen komen op me af.
Moet mijn camera nu dan toch naar NSP? :(

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

D7000 op transport naar NSP

Berichtdoor Arie Vigelius » vr nov 25 2011 7:52 am

Het is niet normaal hoeveel mensen problemen hebben met dit apparaat van 1000 euri.
Gebruikersavatar
Arie Vigelius

Forumlid
Berichten: 563


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 op transport naar NSP

Berichtdoor Apenstaartjes » vr nov 25 2011 9:50 am

Tja volgens Nikon is er niks aan de hand hoor, ik heb zo'n brakke (maandagochtend exemplaar) D7000 met ruim 200 euro verlies omgeruild tegen een D90 , en fotografeer weer met plezier.
D7100, lenzen, statief, flitser en rugzak
Apenstaartjes

Forumlid
Berichten: 67


Locatie: Capelle aan den Ijssel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7000 op transport naar NSP

Berichtdoor Willem65 » vr nov 25 2011 10:11 am

Zorackx schreef:Het is niet normaal hoeveel mensen problemen hebben met dit apparaat van 1000 euri.



Dat ligt er maar aan wat je te lezen krijgt. Alleen de mensen die denken problemen te hebben houden maar niet op hierover te klagen en blijven maar testen en onderzoeken. Echt een kleine minderheid, maar door het maar doordrammen lijkt het allemaal erg vreselijk.
Er zijn echt heel erg veel bezitters van de geweldige D7000 die geen problemen hebben. Verder zijn er erg veel mensen die problemen ondervinden, maar dat ligt even zo vaak aan de gebruiker zelf en niet aan de hardware. Dat zijn ook vaak de mensen die veel klagen en blijven testen, terwijl ze eigenlijk gewoon foto's moeten maken.En dat laatste kunnen ze eigenlijk niet en ze verwachten dat een dure camera automatisch de goede foto's maakt.
Dan zal er ongetwijfeld af en toe een exemplaar tussen zitten waar iets mis mee is. Als dat echt zo is: niet zeiken, terug naar de leverancier en aanspraak op garantie.

Het lijkt me dat er nu toch echt genoeg is gezegd over vermeende problemen met de D7000. En nu allemaal weer gewoon foto's maken!
D800/D7000/MB-D11//AF-S 17-55 f2.8GDX/AF-S 35mm f1.8G/AF-S 50mm f1.4G/AF-S 70-200 f2.8 G VRII/AF-S10-24 f3.5-4.5 G DX/AF-S 24-70 f2.8G/SB-910/SB-700/nog de nodige accesoires
Willem65

Forumlid
Berichten: 119




Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten