D7000 - Scherpere foto's

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, D7000, D7100 en D7200. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D7000 - Scherpere foto's

Berichtdoor MattvanIJpen » ma nov 21 2011 10:06 am

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een aantal maanden een D7000 en heb wat last van onscherpe foto's. Een leek zal het niet zien, alleen voor mij als criticus merk ik het op en stoor mij eraan.
Nu las ik op internet en in het bijgekochte D7000 boek dat dit een veel voorkomend probleem is bij Nikon Reflex camera's en dat je dit simpel op kunt lossen door de AF fijninstemming op - ( negatieve waarde ) te plaatsen of foto's te schieten in RAW waardoor je ze nog veel scherper kunt krijgen met nabewerking. Wat raden jullie mij hierin aan? Ik weet dat je met RAW veel minder foto's kunt maken op je kaartje, maar dat mag geen reden zijn om hier niet voor te kiezen. Ik fotografeer het meeste dieren en vogels met mijn Nikkor 300mm f4.0 en natuurlandschappen met de Nikkor 16-85mm. Kan ik die AF Fijninstelling voor Jpeg gewoon in het menu van de D7000 aanpassen en welke negatieve waarden raden jullie mij aan?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties en tips!!

Mvg. Matthieu
MattvanIJpen

Onderwerp:

Re: D7000 - Scherpere foto's

Berichtdoor Léon Obers » ma nov 21 2011 10:24 am

Of een AF fijnafstelling een negatieve of positieve waarde zou moeten bijgesteld is helemaal afhankelijk van de AF-fout die je zou hebben.
Heb je al geconstateerd of de focus achter of voor het scherpstelpunt ligt waarop je hebt scherp gesteld, en of er überhaupt wel een verkeerde focus is?
Heb je andere factoren uitgesloten waarom het er misschien minder scherp uitziet? (Fotografeer je uit de hand of met statief? Is de sluitertijd wel snel genoeg?)
Misschien staat de waarde voor een "onscherp masker" wel aan de lage kant.

Je moet eerst weten wat de oorzaak is, hoe het zich manifesteert alvorens een oplossing te bedenken.
Zomaar wat AF correctiewaarden inkloppen is geen oplossing.
Kun je wat voorbeelden online zetten (originele, full resolutie beelden met de EXIF-info erin), zodat anderen ook eens naar de beelden kunnen kijken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Léon Obers

Forumlid

Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Berichtdoor MattvanIJpen » ma nov 21 2011 10:39 am

Hallo Leon,

Bedankt voor jouw snelle reactie.

De foto's zijn genomen vanuit een rijstzak in de auto.
Ik zal vanavond wat onbewerkte foto's online plaatsen met de info.

Voor nu heb ik 2 voorbeelden van al wel bewerkte foto, maar waar je toch nog ziet dat ze niet scherp zijn. ( Hoop dat de linkjes ook bij jullie werken )

https://skydrive.live.com/?cid=2d80ba2e ... 1295&sff=1

https://skydrive.live.com/?cid=2d80ba2e ... 1295&sff=1

Bij de foto van de reiger is zijn kop bijvoorbeeld niet helemaal 100% scherp.

Mvg. Matthieu
MattvanIJpen

Onderwerp:

Berichtdoor MattvanIJpen » ma nov 21 2011 10:43 am

Dit is trouwens dat stukje in het boek van de D7000 waarin wordt aangegeven de scherpstel Af te verlagen of zelfs helemaal uit te zetten: ( Onderste alinea )

http://books.google.nl/books?id=hgpEGaA ... &q&f=false
MattvanIJpen

Onderwerp:

Berichtdoor hoorn666 » ma nov 21 2011 11:01 am

MattvanIJpen schreef:Dit is trouwens dat stukje in het boek van de D7000 waarin wordt aangegeven de scherpstel Af te verlagen of zelfs helemaal uit te zetten: ( Onderste alinea )

Ik snapte eerst niet wat je bedoelde, maar ik denk dat je het artikel niet goed leest.
Ze praten over het verlagen van de verscherping in mijn optiek.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
hoorn666

Forumlid

Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Léon Obers » ma nov 21 2011 11:03 am

Dat stukje over AF uit dat boek heeft niets met de AF-fijnafstelling te maken om je scherpstelpunten af te regelen, maar enkel met de methode waaraan prioriteit wordt gegeven tijdens het scherpstellen. In het ene geval kun je pas een opname maken als de scherpstelling is afgerond / een feit is, in het andere geval kun je altijd afdrukken, ongeacht of de scherpstelling is voltooid.

Overigens je online opnamen zijn niet zonder registratie / account te bekijken. Kun je ze niet gewoon ergens "openbaar" neerzetten zonder dat je je moet registreren?
Léon Obers

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor MattvanIJpen » ma nov 21 2011 11:08 am

hoorn666 schreef:
MattvanIJpen schreef:Dit is trouwens dat stukje in het boek van de D7000 waarin wordt aangegeven de scherpstel Af te verlagen of zelfs helemaal uit te zetten: ( Onderste alinea )

Ik snapte eerst niet wat je bedoelde, maar ik denk dat je het artikel niet goed leest.
Ze praten over het verlagen van de verscherping in mijn optiek.

Oei, dan heb ik het denk ik niet goed verwoord, mijn excuses.
De D7000 is mijn eerste Spegel Reflex camera en heb nog wat moeite met alle ( vele ) instellingen en beste afstelling hiervan.
Zouden jullie mij kunnen vertellen hoe ik de verscherping kan aanpassen in de D7000? Er staan zoveel instellingen im het menu dat ik door het bomen het bos niet meer zie.

Werderom dank voor jullie hulp!!

Mvg. Matthieu
MattvanIJpen

Onderwerp:

Berichtdoor Léon Obers » ma nov 21 2011 11:14 am

Het werkt het makkelijkste om je bij Nikon Nederland te registreren, en je camera en lenzen in die registratie op te nemen.
Dan kun je een PDF-handleiding downloaden, en sneller en makkelijker de hoofdstukken opzoeken waar je specifiek vragen over hebt.
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/list
Blz. 134 van de handleiding.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma nov 21 2011 11:16 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Léon Obers

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor hoorn666 » ma nov 21 2011 11:16 am

Hoi, welkom in de groep van D7000 gebruikers.

Het is inderdaad wel eens verwarrend wat je allemaal kunt doen met de camera.
Voor wat betreft de verscherping, ik let daar niet op.
Ik gebruik bij voorkeur RAW opslag en ga dan op mijn PC kijken of en indien nodig wat de verscherping moet zijn.
Als je eenmaal hebt "verscherpt" kun je dit niet meer ongedaan maken in je jpeg.
In feite is het heel lomp gezegd, maar met verscherping verwijder je informatie en probeer je het contrast scheidend vermogen van onze ogen op de proef te stellen.
Het neemt niet weg dat dit wel vaak een prettiger beeld geeft (of zoals iemand zei: waar is mijn leesbril)
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
hoorn666

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor MattvanIJpen » ma nov 21 2011 11:18 am

Léon Obers schreef:Het werkt het makkelijkste om je bij Nikon Nederland te registreren, en je camera en lenzen in die registratie op te nemen.
Dan kun je een PDF-handleiding downloaden, en sneller en makkelijker de hoofdstukken opzoeken waar je specifiek vragen over hebt.
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/list

Kijk, weer wat geleerd. Ik heb reeds alles geregistreerd en de certificaten thuis toegezonden gekregen, alleen wist ik niet van deze PDF bestanden. Ik ga gelijk even kijken. Dank je wel!

Mvg. Matthieu
MattvanIJpen

Onderwerp:

Berichtdoor Léon Obers » ma nov 21 2011 11:19 am

hoorn666 schreef:maar met verscherping verwijder je informatie

Dat is niet juist. Verscherping verhoogt alleen het contrast op de randen van details.
Léon Obers

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor MattvanIJpen » ma nov 21 2011 11:22 am

hoorn666 schreef:Hoi, welkom in de groep van D7000 gebruikers.

Het is inderdaad wel eens verwarrend wat je allemaal kunt doen met de camera.
Voor wat betreft de verscherping, ik let daar niet op.
Ik gebruik bij voorkeur RAW opslag en ga dan op mijn PC kijken of en indien nodig wat de verscherping moet zijn.
Als je eenmaal hebt "verscherpt" kun je dit niet meer ongedaan maken in je jpeg.
In feite is het heel lomp gezegd, maar met verscherping verwijder je informatie en probeer je het contrast scheidend vermogen van onze ogen op de proef te stellen.
Het neemt niet weg dat dit wel vaak een prettiger beeld geeft (of zoals iemand zei: waar is mijn leesbril)

Bedankt voor jouw reactie,

Ik ga gewoon eens testen met fotograferen in RAW om te zien wat de verschillen zijn en zal het jullie laten weten.
Ik moet nog zo ontzettend veel leren met deze camera. Ben nu voor het eerst met de M stand aan het fotograferen en van de voorgeprogammeerde standen afgestapt. Ik merk hierin wel op dat de kleuren op de M stand dan wel niet zo mooi zijn als op bijvoorbeeld de landschap stand, maar dit zal ik dan ook met nabewerking moeten doen.

Mvg. Matthieu
MattvanIJpen

Onderwerp:

Berichtdoor Léon Obers » ma nov 21 2011 11:23 am

MattvanIJpen schreef:Kijk, weer wat geleerd. Ik heb reeds alles geregistreerd en de certificaten thuis toegezonden gekregen, alleen wist ik niet van deze PDF bestanden. Ik ga gelijk even kijken. Dank je wel!

Ik had nog even de blz. opgezocht -----> blz. 34.

Ik zou je aanraden verder ook een firmware update te doen van je D7000 camera. Onlangs heeft iemand hier op het forum veel problemen gehad met de herkenbaarheid van bepaalde type geheugenkaartjes met de oorspronkelijke firmware. Die firmware update vindt je tevens daar bij dat service gedeelte van Nikon.
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... a_id/50655
Dus je wordt er alleen maar beter van. :wink2:
Léon Obers

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor hoorn666 » ma nov 21 2011 11:30 am

Léon Obers schreef:
hoorn666 schreef:maar met verscherping verwijder je informatie

Dat is niet juist. Verscherping verhoogt alleen het contrast op de randen van details.

Ja dat bedoelde ik ook. Bij scherpe overgangen wordt de overgang nog groter gemaakt. De oorspronkelijke waarde is weg.
D750, J5, D850
hoorn666

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor MattvanIJpen » ma nov 21 2011 11:33 am

Léon Obers schreef:
MattvanIJpen schreef:Kijk, weer wat geleerd. Ik heb reeds alles geregistreerd en de certificaten thuis toegezonden gekregen, alleen wist ik niet van deze PDF bestanden. Ik ga gelijk even kijken. Dank je wel!

Ik had nog even de blz. opgezocht -----> blz. 34.

Ik zou je aanraden verder ook een firmware update te doen van je D7000 camera. Onlangs heeft iemand hier op het forum veel problemen gehad met de herkenbaarheid van bepaalde type geheugenkaartjes met de oorspronkelijke firmware. Die firmware update vindt je tevens daar bij dat service gedeelte van Nikon.
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... a_id/50655
Dus je wordt er alleen maar beter van. :wink2:

Bedankt voor de bladzijden!

Heb ze uitgeprint en ga er thuis eens op mijn gemakje naar kijken en experimenteren! Ook zal ik de firmware update gaan binnen hengelen.
MattvanIJpen

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”