D7000 - Scherpere foto's

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: D7000 - Scherpere foto's

Berichtdoor edrocket » wo nov 23 2011 9:41 am

Elke nieuwe digitale camera moest ik aan wennen. In het begin altijd onscherpe resultaten. Sony compact, Nikon D60, D7000 allemaal een lange wenperiode. Ik ben blijkbaar nogal lomp met de ontspanknop. Is een punt van aandacht. Verder moet je (ik) zeker met de D7000 goed opletten met instellingen. Sluitertijden die ik gewend was van mijn D60 lijken niet goed te werken. Ik moet snellere sluitertijden gebruiken tegen bewegingsonscherpte. Snapshots zijn bij mij vaak bewogen. Het lijkt wel of de ontspanknop een vertraging heeft... bij mij dan, want mijn vrouw heeft daar geen last van. :shock:
Verder wordt gezegd dat schieten in RAW makkelijker is... Tja, als je gewend bent aan RAW is het top. Ik doe niet anders. Een beetje kennis van nabewerking (schalen, verscherpen etc) is ook wel nodig. Maar het duurt even voordat je daar in thuis bent. Als je dan ook nog eens aan een complexe camera moet wennen kan het je tot wanhoop drijven. Ik kan me voorstellen dat consumenten een dure camera aanschaffen in de hoop dat ze een wonderdoos kopen waarmee je meteen mooie platen schiet... Da's een dure leerschool en leidt blijkbaar tot teleurstellingen. Het leidt zelfs tot het neersabelen van goede camera's en het zaait twijfel, (ja, ook bij mij.) Inmiddels ben ik een dik tevreden gebruiker, met af en toe een misser, maar veel keepers
De D7000 is voor mij een topcamera waarmee ik voor mijn doen mooie resultaten kan behalen, mits aan alle voorwaarden wordt voldaan.

Btw: een leuk topic

Ed
Gebruikersavatar
edrocket

Forumlid
Berichten: 362


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 - Scherpere foto's

Berichtdoor JvdKooij » wo nov 23 2011 9:59 am

ik sluit me bij u aan, echter heb ik dit leerproces doorlopen bij mijn D90. De overschakeling naar de D7000 gaf geen problemen :mryellow:
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 - Scherpere foto's

Berichtdoor Patrick » wo nov 23 2011 12:48 pm

edrocket schreef:Verder wordt gezegd dat schieten in RAW makkelijker is... Tja, als je gewend bent aan RAW is het top. Ik doe niet anders. Een beetje kennis van nabewerking (schalen, verscherpen etc) is ook wel nodig. Maar het duurt even voordat je daar in thuis bent.

Schalen (?), verscherpen en zo hoef je natuurlijk helemaal niet te doen. Je kan gewoon de zaken standaard laten staan zoals ze staan. De kracht van RAW is dat je het achteraf wel KAN aanpassen.

Je kan met elke camera onscherpe foto's maken als je niet een beetje weet wat je doet. Dat is vaak helemaal niet zo moeilijk. Met elke camera, niet alleen met een D7000. Die lijkt wat kritischer te werken dan andere camera's, waarschijnlijk door het hogere aantal pixels. En de eisen aan glaswerk zullen ook wat hoger liggen dan bij een D60, D40, D3000 of iets dergelijks. Iets om wel even mee te nemen als je zo'n geweldenaar aanschaft; je moet rekening houden met wat extra geld voor betere-dan-standaard-objectieven.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 - Scherpere foto's

Berichtdoor JvdKooij » wo nov 23 2011 1:03 pm

Patrick schreef:En de eisen aan glaswerk zullen ook wat hoger liggen dan bij een D60, D40, D3000 of iets dergelijks. Iets om wel even mee te nemen als je zo'n geweldenaar aanschaft; je moet rekening houden met wat extra geld voor betere-dan-standaard-objectieven.


Aangezien dit vaker gezegd wordt, heb ik een paar weken terug eens getest met een 28-80 f3.3-xxxx zoom (voor 25 euro tweedehands aangeschaft voor op de D50 van de kinderen). Prima scherpe foto's mee gemaakt.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 - Scherpere foto's

Berichtdoor MattvanIJpen » wo nov 23 2011 2:33 pm

Hallo allemaal,

Mag ik jullie allereerst allemaal bedanken voor de moeite die jullie nemen om antwoord te geven op mijn gestelde vragen!
Erg fijn dat ik hier omringd ben door kenners die mij kunnen en willen helpen.
Vooropgesteld ben ik erg blij met de D7000 en heb ik nog geen seconde spijt gehad van mijn aankoop, alleen moet ik nog veel leren en door fouten te maken te begrijpen waarom de ene instelling beter is dan de andere en andersom. Het is ook niet zo dat alle foto's onscherp zijn, maar vaak wel juist net die ene belangrijke of speciale foto...
Door jullie uitleg begrijp ik het gebruik van de verschillende AF instelling nu wat beter, alhoewel ik het echt zelf in de praktijk zal moeten ervaren.
Op papier klinkt het allemaal erg logisch, maar als ik een zittende buizerd op een paaltje met mijn 300mm probeer te fotograferen 'moet ' je volgens de adviezen AF-S gebruiken, ( stilstaand ) maar de kans is zeer groot dat de vogel opvliegt en ook hier ( met een beetje geluk ) een practige vliegbeeld van te fotograferen valt. Alleen wordt voor vliegende ( of bewegende ) onderwerpen weer aangeraden om AF-C te gebruiken. Nu kan ik niet in een fractie van een seconde de AF instelling omgooien want dan ben ik te laat. Dit soort situaties moet ik nu gewoon gaan ondervinden en achteraf concluderen wat voor mijn gebruik de beste instellingen zijn. Als het weer het toelaat hoop ik aankomend weekend mijn eerste plaatjes in RAW te schieten zodat ik hier ook wat mee kan testen t.o.v. Jpeg. Ik fotografeer eigenlijk het meeste met de 300mm f4.0 die ik bij zonnig weer combineer met de Nikon TC 1.4 II. Het klinkt misschien gek, maar dit is voor mij mijn standaard lens als ik de natuur in ga en wissel puur en alleen voor landschap foto's naar de 16-85mm. Vanuit de hand kan ik wel met de 300 (420mm met TC ) fotograferen, echter wel met een vrij korte sluitertijd wat met beperkt licht soms lastig is. Het meeste probeer ik daarom te fotograferen vanaf een rijstzak vanuit de auto.

Ik hoop in de komende periode ondanks de korte dagen veel met de D7000 te kunnen testen om zo de toch wat gecompliceerde camera steeds meer te leren begrijpen.
Nogmaals dank voor jullie tips en adviezen! Waardeer ik enorm!

Mvg. Matthieu
MattvanIJpen



Onderwerp:

Re: D7000 - Scherpere foto's

Berichtdoor edrocket » wo nov 23 2011 2:44 pm

Patrick schreef:
edrocket schreef:Verder wordt gezegd dat schieten in RAW makkelijker is... Tja, als je gewend bent aan RAW is het top. Ik doe niet anders. Een beetje kennis van nabewerking (schalen, verscherpen etc) is ook wel nodig. Maar het duurt even voordat je daar in thuis bent.

Schalen (?), verscherpen en zo hoef je natuurlijk helemaal niet te doen. Je kan gewoon de zaken standaard laten staan zoals ze staan. De kracht van RAW is dat je het achteraf wel KAN aanpassen.



Schalen: vergroten en verkleinen. Er staat in een van de draadjes een foto die verkleind is en wollig oogt. Beetje verscherpen maakte de foto een stuk beter. Dat is toch wel handig om te weten en de plaatser van de foto wist dat niet en was (meen ik) blij met de tip. Bij vergroten geldt trouwens ook dat verscherpen het resultaat verbeterd. Niet in één keer een foto opblazen, maar in kleine stappen en tussentijds een kleine verscherping toepassen. Al zijn er ook weer handige progjes die dit voor je kunnen doen.
Gebruikersavatar
edrocket

Forumlid
Berichten: 362


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 - Scherpere foto's

Berichtdoor Patrick » wo nov 23 2011 3:09 pm

edrocket schreef:Schalen: vergroten en verkleinen. Er staat in een van de draadjes een foto die verkleind is en wollig oogt. Beetje verscherpen maakte de foto een stuk beter. Dat is toch wel handig om te weten en de plaatser van de foto wist dat niet en was (meen ik) blij met de tip. Bij vergroten geldt trouwens ook dat verscherpen het resultaat verbeterd. Niet in één keer een foto opblazen, maar in kleine stappen en tussentijds een kleine verscherping toepassen. Al zijn er ook weer handige progjes die dit voor je kunnen doen.

Dit is niet anders bij JPeg...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 - Scherpere foto's

Berichtdoor edrocket » wo nov 23 2011 3:19 pm

Patrick, je hebt helemaal gelijk dat RAW heel veel voordelen heeft. Maar het is een extra stap in het leerproces en daar lijk je aan voorbij te gaan.
Gebruikersavatar
edrocket

Forumlid
Berichten: 362


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 - Scherpere foto's

Berichtdoor Giso » wo nov 23 2011 3:24 pm

Op papier klinkt het allemaal erg logisch, maar als ik een zittende buizerd op een paaltje met mijn 300mm probeer te fotograferen 'moet ' je volgens de adviezen AF-S gebruiken, ( stilstaand ) maar de kans is zeer groot dat de vogel opvliegt en ook hier ( met een beetje geluk ) een practige vliegbeeld van te fotograferen valt. Alleen wordt voor vliegende ( of bewegende ) onderwerpen weer aangeraden om AF-C te gebruiken.


Dit zijn adviezen. Als jij weet dat er een kans is dat die buizerd elk moment kan wegvliegen kun je ook voor stilstaande objecten gewoon AF-C gebruiken. De camera blijft dan alleen continue scherpstellen. Dit heeft verder niet echt gevolgen, dan alleen voor je accu niveau.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7000 - Scherpere foto's

Berichtdoor MattvanIJpen » wo nov 23 2011 3:30 pm

Giso schreef:
Op papier klinkt het allemaal erg logisch, maar als ik een zittende buizerd op een paaltje met mijn 300mm probeer te fotograferen 'moet ' je volgens de adviezen AF-S gebruiken, ( stilstaand ) maar de kans is zeer groot dat de vogel opvliegt en ook hier ( met een beetje geluk ) een practige vliegbeeld van te fotograferen valt. Alleen wordt voor vliegende ( of bewegende ) onderwerpen weer aangeraden om AF-C te gebruiken.


Dit zijn adviezen. Als jij weet dat er een kans is dat die buizerd elk moment kan wegvliegen kun je ook voor stilstaande objecten gewoon AF-C gebruiken. De camera blijft dan alleen continue scherpstellen. Dit heeft verder niet echt gevolgen, dan alleen voor je accu niveau.



Bedankt!

Ik heb hem nu op AF-C gezet voor de eerste vogeltocht van komend weekend! Uiteraard zal ik mijn ervaringen met jullie delen.
Goed om te weten dat ik hem voor alle vogelsituaties ( voor mij dus roofvogel fotografie ) gewoon op AF-C kan laten staan.
MattvanIJpen



Onderwerp:

Re: D7000 - Scherpere foto's

Berichtdoor Paulus van Aken » wo nov 23 2011 7:48 pm

edrocket schreef:Patrick, je hebt helemaal gelijk dat RAW heel veel voordelen heeft. Maar het is een extra stap in het leerproces en daar lijk je aan voorbij te gaan.


Direct in JPG is veel lastiger, want dan MOET de belichting perfect zijn, en de witbalans. NEF is dus makkelijker, Zit je er net even naast met één van die twee, kun je het heel goed corrigeren. Ook vergroten gaat vanuit NEF veel beter, omdat je echt alle 16,2 miljoen pixels ter beschikking hebt, wat in JPG sterk terug gebracht is, en die pixels die weg zijn, krijg je nooit meer terug.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.
Paulus van Aken

Forumlid
Berichten: 248


Locatie: Roermond

Onderwerp:

Re: D7000 - Scherpere foto's

Berichtdoor henkk » wo nov 23 2011 7:53 pm

Paulus van Aken schreef: Ook vergroten gaat vanuit NEF veel beter, omdat je echt alle 16,2 miljoen pixels ter beschikking hebt, wat in JPG sterk terug gebracht is, en die pixels die weg zijn, krijg je nooit meer terug.

Op wat voor manier fotografeer jij dan in JPEG? In principe verlies je daar geen pixel mee!
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4943


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 - Scherpere foto's

Berichtdoor JvdKooij » do nov 24 2011 7:35 am

henkk schreef:
Paulus van Aken schreef: Ook vergroten gaat vanuit NEF veel beter, omdat je echt alle 16,2 miljoen pixels ter beschikking hebt, wat in JPG sterk terug gebracht is, en die pixels die weg zijn, krijg je nooit meer terug.

Op wat voor manier fotografeer jij dan in JPEG? In principe verlies je daar geen pixel mee!


Volgens mij verlies je wel degelijk inofrmatie al sje JPEG gebruikt, http://en.wikipedia.org/wiki/JPEG
Er wordt namelijk gecomprimeerd, en daarmee verlies je echt wel data.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 - Scherpere foto's

Berichtdoor hoorn666 » do nov 24 2011 9:40 am

Allebei gelijk (ongeveer).
Het aantal pixels kan gelijk blijven, maar deze worden "afgevlakt" om meer gelijke pixels te krijgen.
Door deze afvlakking kan er efficienter worden opgeslagen.
De filegrootte neemt dan af.
Maak bijvoorbeeld eens een geheel wit plaatje in jpeg van zeg 5000 bij 5000 pixels.
ik heb echt 25 MP, maar het bestand komt in grootte lang niet in die buurt.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
hoorn666

Forumlid
Berichten: 207


Locatie: Hoorn
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7000 - Scherpere foto's

Berichtdoor Léon Obers » do nov 24 2011 11:53 am

JPG heeft bovendien slechts 8-bits informatie per kanaal, en NEF binnen een 16-bits ruimte de volle 12 of 14 bits per kanaal waarmee het is opgenomen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten