POLL D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Hoe tevreden ben je over je D7000?

Zeer tevreden
88
57%
tevreden
43
28%
ontevreden
18
12%
zeer ontevreden
5
3%
 
Totaal aantal stemmen: 154

Onderwerp:

Re: POLL D7000

Berichtdoor MattvanIJpen » zo jan 08 2012 11:46 am

Léon Obers schreef:
MattvanIJpen schreef:Goedemorgen, ik heb D7000 niet zomaar direct weggedaan zonder alles te hebben uitgeprobeerd, dus ook hele korte sluitertijden. Heb dit met de D7000 uitgetest overdag op een vissende reiger (altijd een goed 'test' dier) en series gemaakt van meer dan 100 foto's met sluitertijden varierend van lang tot supersnel en echtwaar geen 1 scherpe foto.

Fijn natuurlijk dat je nu wel tevreden bent.
Maar de eerdere resultaten geven mij nu niet de indruk dat er iets met de camera aan de hand was. Daar zaten mij procentueel gezien simpelweg echt veel teveel gebruikerfouten bij. Met alle tips die hier voorbij zijn gekomen, zul je nu beslist alerter zijn en je werkwijze hebben aangepast en "denken" dat het aan de camera ligt. Je mooie verhaal nu overtuigt mij daarvan geenszins (voor mij een beetje te opgeklopt, te mooi om waar te zijn). Maakt niet uit, je mag geloven wat jezelf wilt geloven. Als jijzelf nu maar tevreden bent, dat is waar het om gaat. Succes met je D90.


Ik zeg ook niet dat het aan de D7000 camera zelf ligt, maar IK kreeg na 6 maanden fotograferen geen scherpe foto uit de D7000 en heb nu met de D90 zonder enige andere instellingen of gebruik in een paar dagen tijd circa 300 scherpe foto's op mijn computer, zonder nabewerking! Dat zijn voor mij hele duidelijke feiten Leon. Geen probleem als je het niet gelooft, maar voor mij is het overduidelijk. Wellicht heb ik jou verkeerde voorbeelden doorgezonden waardoor jij nu de conclusie trekt dat ik totaal niet kan fotograferen en ook met een D90 niet overweg ga kunnen, maar de resultaten die ik nu in die paar dagen tijd met de D90 geboekt heb is wat ik qua kwaliteit verwacht van een spiegelreflex camera en brengen het plezier bij mij weer helemaal terug! En daar gaat het mij om... :D

Groet, Matthieu
MattvanIJpen



Onderwerp:

Re: POLL D7000

Berichtdoor Zwarte » zo jan 08 2012 11:55 am

Een link naar wat leesvoer voor mensen die het interessant vinden om zoveel mogelijk te lezen van de Nikon D7000 en zich te verdiepen in de in en outs. Even vertalen met google indien nodig.

http://mansurovs.com/nikon-d7000-review-follow-up
Gebruikersavatar
Zwarte

Forumlid
Berichten: 129


Locatie: Panningen
Contacteer:

Onderwerp:

Re: POLL D7000

Berichtdoor Léon Obers » zo jan 08 2012 12:48 pm

MattvanIJpen schreef:Wellicht heb ik jou verkeerde voorbeelden doorgezonden waardoor jij nu de conclusie trekt dat ik totaal niet kan fotograferen

Als iemand gebruikersfouten met doorgezonden testvoorbeelden kennelijk zelf niet eens opmerkt en eruit filtert, ben ik inderdaad niet zo overtuigd van diens ervaring in de fotografie en weet waar hij mee bezig is, integendeel zelfs. Je zult best in dit draadje het een en ander hebben opgestoken, maar het zou me verbazen dat in een dag tijd je nu ineens wel geweldige platen zou schieten met die tele-combinatie van 300mm + 1,4x teleconvertor.

En als je dan een niet appel met peer vergelijking wilt maken met de vorige situatie, zou je met die D90 dezelfde situatie kunnen gaan nabootsen als die eerdere "slechte" voorbeelden (terug naar die plek met schapen) om te zien of je nu met een een sluitertijd van 1/100 - 1/125 sec. wel een scherpe plaat kunt schieten. Dan heb je een vrij aardig vergelijk met je eerdere opnamen. Ik ben benieuwd.
Benieuwd overigens ook naar nu wel die geweldige platen die je zou schieten. Vooralsnog zijn het alleen superlatieven in woorden, geen voorbeelden in beeld.

Wat me het meest verbaast is dat in geen enkel geval daadwerkelijk gewoon een foto-afdruk als referentie door je is gemaakt.
Foto's worden kennelijk alleen op 100% beeldscherm bekeken. Nou, dan kun je je lol op de komende jaren, want pixels worden nog steeds telkens kleiner, je staat steeds meer naar kleinere details te kijken. Terwijl afgedrukte vakantiefotootje doorgaans echt niet groter in een plakboek worden bewaard, dan het altijd al het geval is geweest. Een uitschieter misschien op A4 of A3.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: POLL D7000

Berichtdoor MattvanIJpen » zo jan 08 2012 1:08 pm

Leon, ik ben er klaar mee... Als je het niet erg vindt ga ik liever fotograferen dan jou te overtuigen dat ik nu wel scherpe foto's kan maken. Ik dank je nogmaals voor je moeite.

Gr. Matthieu
MattvanIJpen



Onderwerp:

Re: POLL D7000

Berichtdoor MattvanIJpen » zo jan 08 2012 1:32 pm

Stephan_D7K schreef:Beetje overtrokken reactie van jouw kant, Matthieu. Na alle reacties en meedenken van de mensen hier zou het eigenlijk wel netjes staan om enkele van die ragscherpe D90 foto's van je te plaatsen, maar zoals Leon het al schreef klinkt allemaal wat te opgeklopt.


Prima hoor, zeg maar hoeveel en waar je ze wil hebben....
MattvanIJpen



Onderwerp:

Re: POLL D7000

Berichtdoor MattvanIJpen » zo jan 08 2012 1:45 pm

Ik hoop dat deze werkt voor jullie, heb hem via delen openbaar gemaakt.

https://skydrive.live.com/redir.aspx?ci ... 418C33!313
MattvanIJpen



Onderwerp:

Re: POLL D7000

Berichtdoor a90 » zo jan 08 2012 1:50 pm

Ik kan ze goed zien hoor, lekkere polderplaten zie ik. Waren die van de D7000 zoveel minder dan ? die heb ik niet gezien.

Misschien kun je die er nog eens bijplaatsen, ben wel benieuwd.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: POLL D7000

Berichtdoor Giso » zo jan 08 2012 2:04 pm

De meeste zien er goed uit, maar volgens mij is de vogel op de paal ook niet volledig scherp. En dat met 1/2000.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: POLL D7000

Berichtdoor Léon Obers » zo jan 08 2012 3:09 pm

a90 schreef:Ik kan ze goed zien hoor, lekkere polderplaten zie ik. Waren die van de D7000 zoveel minder dan ? die heb ik niet gezien.
Misschien kun je die er nog eens bijplaatsen, ben wel benieuwd.

Tja, het is appels met peren vergelijken. En dan bedoel ik niet de vermeende eerdere slechte resultaten op basis van de camera, maar op basis van de gebruikte instellingen (langzame sluitertijden versus snelle sluitertijden) en opname-omstandigheden (eerst grijs grauw weer, nu zonnig weer).
Verder stond de basisinstelling voor verscherping van de D70000 camera op +1 tegenover nu +4 voor de D90.

Daar waar Matthieu eerst opnamen aanbiedt met de combinatie 300mm + 1,4x tele-convertor genomen met een sluitertijd van 1/100 en 1/125 sec.
Het torenvalkje met 300mm (wat er onder de gegeven omstandigheden wel goed uitzag) op 1/400 sec., wordt nu voor de combinatie 300mm + 1,4x tele-convertor minimaal 1/640 sec. genomen (3 opnamen) of korter tot 1/3200 sec. toe om bewegingsonscherpte te onderdrukken.

Ik ben ervan overtuigd als Matthieu met de D7000 vergelijkbare instellingen en sluitertijden had gebruikt, plus vergelijkbare zonnige weersomstandigheden, ook die platen er goed zouden hebben uitgezien.

De oude opnamen besproken eerder op: viewtopic.php?p=496430#p496430
met tevens de link erbij waar te downloaden: http://www.obers.org/_NCN/Subject_D7000_vs_D90/

Hieronder de statistische gegevens van de huidige 16 opnamen:

Afbeelding


De statistische gegevens van de eerder aangeboden 10 opnamen:
http://www.fotograaf.cc/ftp/NCN/alg/Settings_D7000.gif
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di jan 10 2012 11:44 am, 3 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: POLL D7000

Berichtdoor pveenstra » zo jan 08 2012 3:57 pm

Ik ga discussies over de AF van de D7000 niet meer lezen, 't wordt een beetje afgezaagd onderhand.
Ik ga weer lekker foto's maken.......
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: POLL D7000

Berichtdoor MattvanIJpen » zo jan 08 2012 4:02 pm

De nieuwe eigenaar is blij met zijn D7000, ik met mijn D90. Heb hem dankzij de schaarste en hoge huidige nieuwprijzen voor een erg mooi bedrag kunnen verkopen en kan 400 euro in de spaarpot stoppen voor een nieuw mooi objectief.

Groet, Matthieu
MattvanIJpen



Onderwerp:

Re: POLL D7000

Berichtdoor mqaa » zo jan 08 2012 7:33 pm

De sluitertijden van deze foto's zijn wel heel anders dan de mislukte foto's met de D7000. Nu zit je rond de 1/1000 ipv iets van 1/200. Weet zeker dat je dan met de D7000 ook beter foto's zou hebben gehad. Dus zoals Leon al eerder zij ligt het volgens mij niet aan de camera. Maar ik wens je veel plezier toe met de D90.

Marc
mqaa

Forumlid
Berichten: 427


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: POLL D7000

Berichtdoor a90 » zo jan 08 2012 8:07 pm

Interessante statistieken Léon. Mag ik vragen met welk tooltje je dit hebt gemaakt ?

Uiteindelijk is Matthieu blij en dat is waarom het gaat.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: POLL D7000

Berichtdoor JvdKooij » zo jan 08 2012 8:58 pm

MattvanIJpen schreef:De nieuwe eigenaar is blij met zijn D7000, ik met mijn D90. Heb hem dankzij de schaarste en hoge huidige nieuwprijzen voor een erg mooi bedrag kunnen verkopen en kan 400 euro in de spaarpot stoppen voor een nieuw mooi objectief.

Groet, Matthieu


Dus we krijgen straks een nieuw lid op het forum dat komt klagen over de autofocus van zijn/haar camera, begrijp ik :roll:
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: POLL D7000

Berichtdoor MattvanIJpen » zo jan 08 2012 9:32 pm

jvdk schreef:
MattvanIJpen schreef:De nieuwe eigenaar is blij met zijn D7000, ik met mijn D90. Heb hem dankzij de schaarste en hoge huidige nieuwprijzen voor een erg mooi bedrag kunnen verkopen en kan 400 euro in de spaarpot stoppen voor een nieuw mooi objectief.

Groet, Matthieu


Dus we krijgen straks een nieuw lid op het forum dat komt klagen over de autofocus van zijn/haar camera, begrijp ik :roll:


Zou goed kunnen... Als ik de enige was, was deze poll ook nooit gestart...
MattvanIJpen




Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten