POLL D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Hoe tevreden ben je over je D7000?

Zeer tevreden
88
57%
tevreden
43
28%
ontevreden
18
12%
zeer ontevreden
5
3%
 
Totaal aantal stemmen: 154

Onderwerp:

Re: POLL D7000

Berichtdoor Hasselbox » di jan 17 2012 7:33 pm

Zwarte schreef:
Verder ben ik van mening dat de handleiding voor veel beginners duidelijker mag zijn. Vooral als het gaat om de vraag wat je doet en waarom.


Ik heb het idee dat men in de handleiding niet uitgaat of rekening houdt met waarom iets is maar verwacht dat enige kennis van de grondbeginselen van de fotografie aanwezig is. Hoeveel dat moet zijn hangt meer samen met hoe complex een camera is.


Dan zou je dus mogen verwachten dat het bij de instapmodellen zoals de D3000 anders is. :?
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: POLL D7000

Berichtdoor Zwarte » di jan 17 2012 8:55 pm

Dan zou je dus mogen verwachten dat het bij de instapmodellen zoals de D3000 anders is


Ik denk eerder dat hier ook een bepaalde basiskennis nodig is. Mijn inziens is een handleiding geen leerboek.
Gebruikersavatar
Zwarte

Forumlid
Berichten: 129


Locatie: Panningen
Contacteer:

Onderwerp:

Re: POLL D7000

Berichtdoor Giso » di jan 17 2012 9:05 pm

Vele fotozaken bieden bij aankoop van een nieuwe camera voor een gereduceerd tarief een basiscursus fotografie aan.
Naar mijn idee maken te weinig mensen hier gebruik van. Ik heb verschillende cursussen en workshops gedaan en doe dit nog steeds.
Mijn ervaring is dat er veel vrouwen een cursus volgen, maar maar heel weinig mannen.
Ik heb op dit soort cursussen toch wel een aantal handige dingen opgestoken, veelal toch over de beperkingen van een camera.
Sommige mensen gaan er toch vanuit dat een dure camera een soort wonderdoosje is ofzo :roll:
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: POLL D7000

Berichtdoor Hasselbox » wo jan 18 2012 2:07 pm

Giso schreef:Sommige mensen gaan er toch vanuit dat een dure camera een soort wonderdoosje is ofzo :roll:


En zo worden ze door veel verkopers helaas ook aangeboden.
Zelf heb ik 35 jaar geleden de fotovakschool gedaan. Ook nog effe in een fotowinkel gewerkt.
Als ik met mijn ervaring soms hoor wat verkopers vertellen om iets te verkopen, sta ik met de tenen krom.
Gelukkig zijn er ook nog wel vakmensen die het beter doen. B.v. door de instappers een goed boek te adviseren.
Het ging overigens in dit draadje over de kwaliteit van de camera. Een voor de leek beter leesbare handleiding of
een verwijzing naar info op de site van Nikon kan voorkomen dat gebruikers twijfelen omtrent die kwaliteit en onterecht teleurgesteld raken.
Het is idd niet de verantwoording van de fabrikant maar als je wil blijven verkopen,
moet je de concurrent ook hierop voorblijven.
Als ik een Audi koop van 160.000 euro krijg ik ook niet te horen dat ik maar met een Fiat Panda moet beginnen omdat ik niet weet wat ABS of Turbo betekent.
Een voorbeeld waar Nikon het beter iets doet: http://www.capturenx.com/de/index.html
Dat gaf mij de de overtuiging dat CNX voor mij een goed product is.
En nu terug naar de draad: De D7000 is voor mij een prima camera. :mryellow:
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: POLL D7000

Berichtdoor Giso » wo jan 18 2012 2:17 pm

Maar daar verschillen verkopers van camera's niet in andere verkopers.
Als je de verschillende verkooppraatjes geloof ben je gewoon vreselijk naief, en kan je er op wachten dat je "een soort van opgelicht" gaat worden.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: POLL D7000

Berichtdoor Ron Westbroek » wo jan 18 2012 2:59 pm

Ik heb zeer tevreden gestemd, ik kom van een ander merk maar in principe komt het op hetzelfde neer.
Was in het begin even zoeken maar nu lukt het wel.
Een beetje vreemd maar wel lekker.

Groeten: Ron
Gebruikersavatar
Ron Westbroek

Forumlid
Berichten: 583


Locatie: Papendrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: POLL D7000

Berichtdoor Td7000 » za jan 21 2012 6:03 pm

Ben wel tevreden, maar helaas is de mij e nu stuk :(

Na de newbe dag kwam ik er achter dat ik vlekken op de sensor heb (vooral rechtsonderin)
Omdat ik het niet vertrouwde naar NSP gereden om het na te laten kijken.
Mijn vermoeden bleek juist, de camera is defect en blijft daar een weekje om gerepareerd te worden.
Heb alleen niet te gehoord wat er precies kapot is, waarschijnlijk staat het straks wel op de reparatie bon.

Voorlopig ga ik er nog vanuit dat ik gewoon pech heb. Er zullen altijd camera's stuk gaan. Nu was het toevallig de mijne. Wil nog niet zeggen dat ze allemaal slecht zijn.

Nu hopen dat hij inderdaad over een weekje weer thuis is.

Grt, Tjeerd
Td7000

Clublid
Berichten: 19


Locatie: Hoeksche Waard
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: POLL D7000

Berichtdoor MauritsD » za jan 21 2012 6:31 pm

hoi td7000

Misschien hetzelfde als bij de mijne; olievlekjes op de sensor.
Bij mij worden de mirror drive unit en de shutter drive unit vervangen.
Je kan de status volgen op https://www.nikonrepair.net/login.php?lang=nl en dan het nummer wat je hebt gekregen.

groetjes,

amateurt
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: POLL D7000

Berichtdoor Hasselbox » di jan 24 2012 6:01 pm

amateurt schreef:hoi td7000

Misschien hetzelfde als bij de mijne; olievlekjes op de sensor.

groetjes,

amateurt


Is dit een kwaal die alleen bij de D7000 en bij Nikon voorkomt, of hebben andere modellen/merken daar ook wel eens last van?
Voordat ik op dit forum kwam, had ik er nog nooit van gehoord.
Gr. Hasselbox
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: POLL D7000

Berichtdoor MauritsD » di jan 24 2012 6:07 pm

Hasselbox schreef:
amateurt schreef:hoi td7000

Misschien hetzelfde als bij de mijne; olievlekjes op de sensor.

groetjes,

amateurt


Is dit een kwaal die alleen bij de D7000 en bij Nikon voorkomt, of hebben andere modellen/merken daar ook wel eens last van?
Voordat ik op dit forum kwam, had ik er nog nooit van gehoord.
Gr. Hasselbox


Als ik ff google op 'oil spots camera' kom ik alle merken en modellen tegen.
relatief wel meer D7000, maar dat kan ook heel goed komen omdat google de nieuwste hits wat meer prioriteit geeft?
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: POLL D7000

Berichtdoor Giso » di jan 24 2012 6:11 pm

Er zijn ook verhalen te vinden dat er D3s'en waren die hier last van hadden. Volgens mij hebben ze bij Canon ook een aantal camera's gehad die hier last van hadden.
Volgens mij is het niet echt model gerelateerd of zo iets. Ik denk ook dat er veel gebruikers het vaak niet eens door hebben omdat de verschijnselen vaak pas zichtbaar worden bij kleine diafragmawaarden zoals F11 en kleiner. Ook is het vaak bij een nieuwe camera waarbij een teveel aan smeermiddel is gebruikt. Als dit eenmaal uitgespetterd is volstaat het schoonmaken van de sensor. Er zijn niet heel veel verhalen waarbij, zoals bij amateurt, de mirrordrive echt stuk is. Tenminste dit werd mij verteld bij NSP. Maar ja, je moet ook niet alles geloven wat er gezegd wordt :huh: :mrgreen:
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: POLL D7000

Berichtdoor MauritsD » di jan 24 2012 6:18 pm

Giso schreef:Er zijn ook verhalen te vinden dat er D3s'en waren die hier last van hadden. Volgens mij hebben ze bij Canon ook een aantal camera's gehad die hier last van hadden.
Volgens mij is het niet echt model gerelateerd of zo iets. Ik denk ook dat er veel gebruikers het vaak niet eens door hebben omdat de verschijnselen vaak pas zichtbaar worden bij kleine diafragmawaarden zoals F11 en kleiner. Ook is het vaak bij een nieuwe camera waarbij een teveel aan smeermiddel is gebruikt. Als dit eenmaal uitgespetterd is volstaat het schoonmaken van de sensor. Er zijn niet heel veel verhalen waarbij, zoals bij amateurt, de mirrordrive echt stuk is. Tenminste dit werd mij verteld bij NSP. Maar ja, je moet ook niet alles geloven wat er gezegd wordt :huh: :mrgreen:


Klopt.
Bij mij werd overigens direkt zonder diagnose al aangegeven dat ze de MD-Unit zouden gaan vervangen.
Ik weet alleen niet of dat ivm oliespettertjes of backfocus was..
Ga ik ze nog wel vragen als ik m weer op mag halen.

gr,
amateurt
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: POLL D7000

Berichtdoor Léon Obers » di jan 24 2012 8:32 pm

Hasselbox schreef:
amateurt schreef:Misschien hetzelfde als bij de mijne; olievlekjes op de sensor.

Is dit een kwaal die alleen bij de D7000 en bij Nikon voorkomt, of hebben andere modellen/merken daar ook wel eens last van?

Vanaf pakweg 1993 toen ik ervaring opdeed met digitale achterwanden (op Hasselblad) en daarna met digitale camera's, is dit een normaal terugkerend verschijnsel.
Het hoeven niet zozeer pure "olievlekjes" te zijn. als wel rondvliegende "slijtagestofjes" gecombineerd met smeermiddelen van een sluiter, opklappende spiegel e.d.
Komt er een olie- of vethoudend "stofje" op de sensor, plakt dat vast aan de sensor, is ook niet weg te blazen, bij condensatie van vocht komt er een kring omheen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: POLL D7000

Berichtdoor Hasselbox » do jan 26 2012 12:34 pm

Ik vraag me toch af of de sensor niet beter te beschermen is.
Met een neutraal glasfilter bijvoorbeeld. Zodat je het zelf schoon kunt maken zonder de boel te beschadigen.
Dat kon vroeger met mijn 6x6 camera ook als er bv vuil of stof op de spiegel zat.
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: POLL D7000

Berichtdoor Léon Obers » do jan 26 2012 4:49 pm

Een sensor is beschermd/afgedekt door een anti-aliasingfilter. Stof en vlekjes zitten op dat onderdeel, niet op de daadwerkelijke sensor zelf.
Overigens vuil op een spiegel heeft geen enkel effect op opnamen. Zelfs niets eens op het zoekerbeeld of er moet wel een erg dikke stoflaag opliggen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten