Wat te doen?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Wat te doen?

Berichtdoor Bas0909 » do apr 12 2012 11:32 pm

Graag jullie advies.

Ik ben al ruim 5 jaar in het bezit van een Nikon D80 met batterijgrip met 3 lensen, Sigma 150-500 f/5-6.3 APO RF DG OS, Nikon AF-S 105mm F2.8 G IF-ED VR Micro Nano, Nikkor AF-S 18-200mm F3.5-5.6 G ED VR DX II en Speedlight SB-600.

Nu is het zo dat ik samen met mijn vrouw over 5 weken vertrek naar Maleisie voor een rondreis van 4 weken.
Nu wil ik voor deze reis een extra body aanschaffen om niet de hele tijd lensen hoef te wisselen en zodat mijn vrouw ook foto's kan maken.
Ik ben mij er van bewust dat de D80 een verouderde camera is, echter als tweede camera zal hij nog prima dienst kunnen doen.
Maar wat kan ik nu het beste aanschaffen? Ik wil wel een goede stap vooruit maken, eventueel een camera met filmfunctie, maar wil geen vermogen uitgeven voor een nieuwe body.

Zat zelf te denken in de richting van een D90, D7000 of D5100.

Graag jullie mening.

Alvast mijn dank,

Bas
Bas0909



Onderwerp:

Re: Wat te doen?

Berichtdoor Patrick » vr apr 13 2012 12:23 am

Als je het geld hebt: De D7000. Geen twijfel.

Van de andere twee is het meer wat je zelf belangrijker vindt. De D90 is een body als de D80 maar van een hele andere generatie (dat was echt een grote stap vanaf de D80!), maar de sensor is onderhand wat achterhaald. De D5100 heeft dezelfde sensor als de D7000, maar is een stuk beperkter. Duidelijk een stapje terug vanaf de D80. Maar ja, die sensor is wel geweldig.

Dus, als het even kan: de D7000 en je kan weer jaren mee. Beste DX camera volgens velen. Concurrenten meegerekend!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat te doen?

Berichtdoor a vgastel » vr apr 13 2012 12:44 am

Denk eerder aan de d90 houd je geld over de d90 gaat in 12 bits terwijl de 5100in 14 bits gaat heb je dit wel echt nodig en zie je dit verschil bij de normale foto die hij zal maken.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat te doen?

Berichtdoor Giso » vr apr 13 2012 1:07 am

a vgastel schreef:Denk eerder aan de d90 houd je geld over de d90 gaat in 12 bits terwijl de 5100in 14 bits gaat heb je dit wel echt nodig en zie je dit verschil bij de normale foto die hij zal maken.


?

Volgens mij zijn er wel meer verschillen dan de bit verwerking.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat te doen?

Berichtdoor a vgastel » vr apr 13 2012 1:46 am

Die kan ik je wel vertellen daar is al meer over gesroken
lees deze maar eens http://translate.google.nl/translate?hl ... %26rls%3Do
viewtopic.php?f=18&t=35429
Mijn advies blijft toch de d90, ze hebben alle twee voor en nadelen. :wink2:
http://nikonites.com/d5100/2507-d5100-vs-d90.html
Advanced scene modes seem to be too beginner for me. The loss of the in camera focus motor is huge, it limits lenses dramatically that can auto focus. The loss of the top LCD is also a big loss. All for the video improvements. If I wanted a video camera I would buy one. It is nice they have this feature in case you need it but why would you buy a DSLR for the video capabilities? Wouldn't you just go buy a video camera that does more and does it better.
Considering the camera bodies are exactly the same price, I would take the D90 over a D5100 in a heart beat.
JMHO

http://www.besteproduct.nl/Nikon_D90/re ... ikers.html
http://www.besteproduct.nl/Artikelen/Ni ... view_.html
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat te doen?

Berichtdoor Patrick » vr apr 13 2012 2:21 am

Die snapsort site moet je echt met een hele lading zout nemen. Hoe kan je het serieus nemen als een camera beter is als deze populairder is bijvoorbeeld. Of nog maffer: FX camera's scoren lager op het aantal beschikbare objectieven. Ja, gek he. DX camera's kunnen ook FX objectieven gebruiken. :roll:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat te doen?

Berichtdoor a vgastel » vr apr 13 2012 2:27 am

Patrick schreef:Die snapsort site moet je echt met een hele lading zout nemen. Hoe kan je het serieus nemen als een camera beter is als deze populairder is bijvoorbeeld. Of nog maffer: FX camera's scoren lager op het aantal beschikbare objectieven. Ja, gek he. DX camera's kunnen ook FX objectieven gebruiken. :roll:

JA dat is zo het is meestal om een voorbeeld neer te zetten.
Daar om kiijk eens op het forum er is al genoeg over gesproken.
Daar om blijf ik voorlopig op DX
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat te doen?

Berichtdoor Giso » vr apr 13 2012 9:27 am

a vgastel schreef:Die kan ik je wel vertellen daar is al meer over gesroken
lees deze maar eens http://translate.google.nl/translate?hl ... %26rls%3Do
viewtopic.php?f=18&t=35429
Mijn advies blijft toch de d90, ze hebben alle twee voor en nadelen. :wink2:
http://nikonites.com/d5100/2507-d5100-vs-d90.html
Advanced scene modes seem to be too beginner for me. The loss of the in camera focus motor is huge, it limits lenses dramatically that can auto focus. The loss of the top LCD is also a big loss. All for the video improvements. If I wanted a video camera I would buy one. It is nice they have this feature in case you need it but why would you buy a DSLR for the video capabilities? Wouldn't you just go buy a video camera that does more and does it better.
Considering the camera bodies are exactly the same price, I would take the D90 over a D5100 in a heart beat.
JMHO

http://www.besteproduct.nl/Nikon_D90/re ... ikers.html
http://www.besteproduct.nl/Artikelen/Ni ... view_.html


Als ik het goed begrijp van de TS dan is de camera hoofdzakelijk bedoeld voor de reis naar maleisie. Voor zo'n vakantie is een compacte camera met een hoop mogelijkheden (inclusief Full HD filmen) een pluspunt. Hij houdt zijn D80 (met scherpstelmotor), dus een lensprobleem is er ook niet echt. Tevens hebben al zijn huidige lensen een scherpstelmotor.
Waarom zou je achterhaalde technologie aanschaffen als je voor nieuwe technologie kan kiezen. De D5100 is ook nog eens stukken beter in slechte lichtomstandigheden.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat te doen?

Berichtdoor jan » vr apr 13 2012 10:55 am

Lastige vraag. Waar ligt je zwaartepunt van eisen. Dat zal medebepalend zijn voor je keuze. Grof zijn de prijzen D90>€600, D5100>€470 & D7000>€980. Kijk eens op de site http://home.kpn.nl/braak117/camera%20testen.html van Hans Braakhuis. Hij heeft rechts bovenin "overzicht slr d camera's excel" staan klik daarop en je kunt excel lijst downloaden en dan kijken waar de verschillen zitten op grond daarvan met je eisen wellicht tot een goede keuze komen.
Vindt je hoge iso belangrijk dan valt de keus al op de D5100/D7000. En dan moet je kijken op basis van functionaliteit de 1 of de ander. De D5100 heeft geen scherpstelmotor in de body. Wanneer je dit nodig hebt voor je lenzen dan de D90/D7000 weer (of handmatig willen scherpstellen). Het zijn alle drie goede camera's maar ze hebben verschillen waarvan alleen jij maar kunt zeggen wat voor jezelf belangrijk is.
Maar wanneer ik op basis van het gegeven rijtje een keus zou moeten maken dan ging ik voor de D7000 vanwege de vele mogelijkheden van deze camera. Het is de duurste maar het feit dat je hem hebt opgenomen neem ik aan dat die binnen het gestelde budget valt.
Succes met de keuze.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat te doen?

Berichtdoor Giso » vr apr 13 2012 2:47 pm

Als aanvulling op mijn eerdere reactie wil ik nog even aangeven dat als de D7000 een serieuze optie is, dat ik dan zelf altijd voor de D7000 zou kiezen.
Voor de keus tussen de D5100 en de D90 is de keuze idd wat gecompliceerder. De D5100 heeft de betere sensor en nieuwere technologien. De D90
heeft een wat uitgebreidere bediening en een AF motor (net als de D80 van TS). De D7000 combineerd eigenlijk de voordelen van beide, en doet er nog een klein schepje bovenop.
Of eigenlijk een flink schepje> :roll:

Er staan momenteel ook enkele jong gebruikte D7000's op MP te koop voor een redelijke prijs. Als je dit risico wil nemen en je controleert de camera ter plekke, dan is dit misschien ook nog een optie. Je zou eventueel nog bij NSP de geschiedenis kunnen opvragen aan de hand van serienummers (weet niet of dit zomaar gegeven wordt, maar je kunt het vragen).
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat te doen?

Berichtdoor raspaardje » vr apr 13 2012 2:52 pm

Blijft lastig omdat de prijzen nogal verschillen (een D7000 is 2x D5100 geld...) en alleen één camera (D7000) echt alles heeft.

Ik ken de functionaliteiten/handling van een D80 niet; indien een D5100 ongeveer hetzelfde is zal je daarop iig niet achteruit gaan, qua beeldkwaliteit ga je er iig heel veel op vooruit (en vooral ondere moeilijke lichtomstandigheden).

Indien een D80 qua functionaliteiten/handling te vergelijken is met een D90 is het de afweging of een betere sensor (D90) vs een veel betere sensor (D7000, vooral onder moeilijke lichtomstandigheden) je 450 euro waard is (verschil D90 vs D7000).

Het is maar net wat je gewend bent en wat je budget is.
raspaardje



Onderwerp:

Re: Wat te doen?

Berichtdoor Goodje » za apr 14 2012 11:42 am

Maar ik lees ook heel vaak dat als je de D7000 neemt dat die vaak last heeft als je wat mindere lenzen er op zet dat je dan wordt afgerekend met wat mindere foto's want die laat je de beperkingen van je lens zien :ugeek:
Dus als je voor de D7000 gaat, dan moet er misschien ook gelijk een top lensje bij worden aangeschaft :wink2:
Goodje



Onderwerp:

Re: Wat te doen?

Berichtdoor bjornc » za apr 14 2012 1:56 pm

Dat vind ik persoonlijk een bewering van niets.

Wat mij altijd verteld wordt, en wat ook best logisch klinkt is het volgende:
Met een 'mindere' body en toplenzen kan je betere foto's maken dan met een 'top' body en 'mindere' lenzen.

Ik denk dat de TS aan een D90 een goede koop doet, en dan houd ie ook nog een paar euro's over voor wat leuke objectieven.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat te doen?

Berichtdoor Giso » za apr 14 2012 3:07 pm

Wat is er mis met de lenzen van de TS. Volgens mij zijn dit al aardige toplenzen.
Alleen nog een goede standaard zoom erbij misschien.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat te doen?

Berichtdoor Jur » za apr 14 2012 3:43 pm

Een belangrijk nadeel van de D5100 is ook het niet kunnen aansluiten van een battery-pack. TS heeft dat wel bij zijn D80. Het gebruik van een D5100, zonder battery-pack, met bijvoorbeeld een Sigma 150-500mm lijkt mij niet plezierig voor o.m. de handligging. Mijn eerste keus zou in dit geval toch een D7000 zijn, met een D90 als goedkoper alternatief.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten