D7000 vs D300s: Mijn ervaringen

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D7000 vs D300s: Mijn ervaringen

Berichtdoor yzf1kr » vr aug 17 2012 2:51 pm

Ik ben kort geleden min of meer noodgedwongen overgestapt van een D300s naar een D7000.
Nu na 2 weken is het misschien eens leuk om de balans op te maken, en even op papier te zetten hoe ik de D7000 ervaar t.o.v. de D300s.

De reden dat ik voor een D7000 heb gekozen i.p.v. opnieuw een D300s, is omdat de reviews relatief goed waren, en de technologie een stuk nieuwer is.
Daarnaast kost een D300s nieuw 50% zo veel dan een D7000, en ligt de 2e hands prijs op ongeveer het gelijke niveau.
Mijn bevindingen tot nu toe.

Ergonomie:
    + De groene stand. Nu kan ik makkelijk mijn camera eens uit handen geven aan mijn vriendin en kan die er ook een redelijke foto mee maken.
    + U1 en U2 snel schakelen tussen de voorkeursinstellingen
    + Shutter Lag. De D7000 reageert beduidend sneller, bij het indrukken van de ontspanner.
    -Ligt minder goed in de hand. De body is net iets korter waardoor mijn pink onder de body terecht komt. Ook is het geheel met een beetje lichtsterke lens al niet meer in balans.
    -Geen AF-ON, de AE-L knop is wel opnieuw te programmeren, maar omdat ik met mijn linker ook kijk, zitten mijn duim en mijn voorhoofd elkaar in de weg.
    -Nieuw AF schakelaar is geen vooruitgang, voorheen kon ik “blind” schakelen tussen AF-standen. Nu moet ik verplicht mijn camera laten zakken en op het kleine LCD tje kijken.
    -Selectie van lichtmeting geen schakelaar meer, daarvoor moet dus ook weer op display gekeken en met het wieltje gedraaid worden.
(deze laatste 2 punten zouden mij overigens ook zwaar irriteren aan de D800)

Autofocus:
    + Geen idee, misschien de AF-A stand, maar die snap ik nog niet.

    -Minder AF-punten. Hierdoor zijn de AF-punten groter, en zit de focus er vaker naast. Met de D300s kon ik veel preciezer op een klein oppervlak focussen. Bijvoorbeeld op een takje of blaadje, nu mist de AF vaak en focust hij op de achtergrond.
    -Focus bij slecht licht. De D7000 is bij slecht licht beduidend slechter als de D300s, hij wil regelmatig niet focussen.
    -AF-motor in body is minder sterk/trager. Mijn 85mm 1.4 AF-D en 135mm f/2 DC zijn beduidend trager geworden.

Beeldkwaliteit:
    +ISO 100. Dit geeft mijn in de studio toch weer een stop meer ruimte, waardoor ik geen ND filter hoef te gebruiken.
    +Kleurechtheid/bereik. De kleuren in Lightroom hebben minder correctie nodig. Daar waar de D300s vaak nog een flinke correctie nodig had dmv een colorchecker, heeft de D7000 dat bijna niet nodig.
    +Wat meer megapixels
    +Minder ruis bij weinig licht.
    -Scherpte/(micro)contrast ik vindt het beeld van de D7000 net iets wolliger, ik weet niet hoe ik het moet verklaren. Net alsof ze toch een iets mindere kwaliteit filter voor de sensor hebben zitten als bij de D300s. Van de andere kant zou dit ook diffractie kunnen zijn. Waar ik op de D300s productfoto’s nam op f/11 kom, is het heel waarschijnlijk dat ik bij de D7000 niet meer verder kan als f/8


Kort samengevat:
Met de D300s kon ik lezen en schrijven, na alle positieve reviews over de D7000 had ik er toch een hoop meer van verwacht.
Het is absoluut geen slechte camera, en laat zeker zien waar nieuwe technologie toe in staat is, maar in praktijk is de stap voorruit niet zo groot als dat hij op papier lijkt.
Met een pro camera als de D300s kan hij zich gewoon niet meten, daarvoor moet een camera toch wel veel meer in huis hebben als alleen een goede sensor.



Van de andere kant ga ik ook geen 400 euro extra neerleggen voor een nieuwe D300s, maar mocht iemand een goed exemplaar willen ruilen zou ik er ook niet over twijfelen.
En mocht er ooit een D400 komen, dan ben ik de eerste in de rij om hem te bestellen, dan gaat de D7000 in de verkoop, of gaat hij dienen als back-up.

Deze ervaring schijnt voor mij in ieder geval ook een ander licht op een eventuele D600, ik weet nu bij voorbaat al dat ik hem niet ga aanschaffen. Dan koop ik nog liever een 2e hands D700.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: D7000 vs D300s: Mijn ervaringen

Berichtdoor Marieke » vr aug 17 2012 3:25 pm

Leuk om deze vergelijking te lezen. Bedankt hiervoor.
Ik heb een paar maanden geleden een nieuwe d300s gekocht.
Ik las de afgelopen periode regelmatig op het forum berichten in de trant van "ik zou nu nooit geen nieuwe d300s (gezien de verouderde techniek) meer kopen" en dat bracht me af en toe aan het twijfelen.
Jouw bericht bevestigt me dat ik nog niet zo'n slechte keus heb gemaakt. Elk toestel heeft natuurlijk zijn voor- en nadelen
Ik vind de camera zelf ook erg gebruiksvriendelijk en ben tot nu toe tevreden.
Nikon D7200, Nikon Z6ii
Nikon AF-S 24-70 2.8/ Nikon AF-S 16-85/ Nikon AF-S VR 70-200mm f/4/ Nikon AF-S micro 105 mm 2.8/ Nikon AF-S 50 1.8, Sigma 100 - 400 C
SB600
Sirui statief
Marieke

Clublid
Berichten: 33


Locatie: Etten-Leur

Onderwerp:

Re: D7000 vs D300s: Mijn ervaringen

Berichtdoor Patrick » vr aug 17 2012 3:51 pm

Goed stuk; praktische ervaringen is toch wat uiteindelijk telt.

Deze keuze is toch een vraag waar velen van ons mee zitten of mee te maken hebben gehad. Wat dat betreft is het aan de late kant. :P

We zouden je eens na het uitkomen van de nieuwe modellen een paar dagen een D600 of D400 in handen moeten drukken voor een mooi vergelijkbaar artikeltje in NCN Magazine!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26881


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 vs D300s: Mijn ervaringen

Berichtdoor Dreamlogic » vr aug 17 2012 4:14 pm

Met een pro camera als de D300s kan hij zich gewoon niet meten, daarvoor moet een camera toch wel veel meer in huis hebben als alleen een goede sensor.


Toch schaart men de D300s nu niet meer onder de camera's voor professionals. Dat zal wel zo geweest zijn hoor en het is nog steeds een prima camera. Met alle nieuwere en betere professionele camera's die er nu op de markt zijn zou ik de D300s eerder de status van 'prosumer' geven.

Dank je wel trouwens, ik vind je review wel interessant om te lezen. Heb voor dezelfde keuze gestaan en uiteindelijk heb ik juist voor de D7000 gekozen omdat ik nauwelijks sport fotografeer en vaak in omstandigheden terecht kom waar het licht beperkt is. Dan is weinig ruis op hoge iso waardes natuurlijk ideaal.
Laatst gewijzigd door Dreamlogic op vr aug 17 2012 4:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
Dreamlogic

Forumlid
Berichten: 845


Locatie: Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 vs D300s: Mijn ervaringen

Berichtdoor woudew » vr aug 17 2012 4:26 pm

yzf1kr schreef:Ligt minder goed in de hand. De body is net iets korter waardoor mijn pink onder de body terecht komt.


De meeste mensen schijnen niet te beseffen dat dit erg belangrijk is.
Wij houden namelijk alles vast met de pink en met de ringvinger. Als je je pink niet kunt gebruiken is de stabiliteit tijden schieten een stuk minder.
Gebruikersavatar
woudew

Forumlid
Berichten: 471


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 vs D300s: Mijn ervaringen

Berichtdoor Patrick » vr aug 17 2012 4:41 pm

Dreamlogic schreef:Toch schaart men de D300s nu niet meer onder de camera's voor professionals. Dat zal wel zo geweest zijn hoor en het is nog steeds een prima camera. Met alle nieuwere en betere professionele camera's die er nu op de markt zijn zou ik de D300s eerder de status van 'prosumer' geven.

Nikon zelf doet dat nog steeds...

En terecht. Het enkele feit dat er een DX sensor in zit maakt het niet ineens geen professionele camera! Ik ben onlangs overgestapt van de D300s naar de D700. Ik kan je uit eigen ervaring mededelen dat de D300s geavanceerder is dan de D700. Zo mis ik bijvoorbeeld mijn tweede kaartslot. En de D300s is ook nog wat sneller. Verder is het een simpele overgang: de camera's zijn vrijwel gelijk. Als de D300s niet pro is, dan is de D700 het wat mij betreft ook niet.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26881


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 vs D300s: Mijn ervaringen

Berichtdoor Gobert » vr aug 17 2012 5:41 pm

Ik begrijp die overstap sowieso niet. Goed dat jouw ervaringen mijn onbegrip onderschrijven.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Gebruikersavatar
Gobert

Clublid
Berichten: 1619


Locatie: Omgeving Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7000 vs D300s: Mijn ervaringen

Berichtdoor Patrick » vr aug 17 2012 5:47 pm

Gobert schreef:Ik begrijp die overstap sowieso niet. Goed dat jouw ervaringen mijn onbegrip onderschrijven.

Ik geloof niet dat ik beweerde dat ik mijn overstap niet snap of terecht vind achteraf. Want dat is niet zo. FX past me beter. Maar het is niet zonder kosten zo'n overstap. Maar dat wist ik.

Maar de D700 is geen prettiger camera dan de D300s; sommige zaken zijn prettiger om mee te werken op de D700 (de zoeker bijvoorbeeld), andere zaken zijn beter op de D300s. Ze zijn wat mij betreft camera's uit dezelfde klasse.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26881


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 vs D300s: Mijn ervaringen

Berichtdoor bjornc » vr aug 17 2012 6:12 pm

Fijn om te lezen, deze praktijkervaringen.
Geeft me toch een fijn gevoel om te lezen dat datgene waar ik bang voor was, ook zo is.
Heb zelf namelijk redelijke kolenschoppen, en zonder grip zwaait mijn pink nog onder de D300s door :roll:

Verder blijft het natuurlijk een beetje ; waar de koper waarde aan hecht.


Hoe het ook zij; ik ben vet blij met mijn D300s 8)
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7000 vs D300s: Mijn ervaringen

Berichtdoor Dreamlogic » vr aug 17 2012 6:40 pm

Patrick schreef:
Dreamlogic schreef:Toch schaart men de D300s nu niet meer onder de camera's voor professionals. Dat zal wel zo geweest zijn hoor en het is nog steeds een prima camera. Met alle nieuwere en betere professionele camera's die er nu op de markt zijn zou ik de D300s eerder de status van 'prosumer' geven.

Nikon zelf doet dat nog steeds...

En terecht. Het enkele feit dat er een DX sensor in zit maakt het niet ineens geen professionele camera! Ik ben onlangs overgestapt van de D300s naar de D700. Ik kan je uit eigen ervaring mededelen dat de D300s geavanceerder is dan de D700. Zo mis ik bijvoorbeeld mijn tweede kaartslot. En de D300s is ook nog wat sneller. Verder is het een simpele overgang: de camera's zijn vrijwel gelijk. Als de D300s niet pro is, dan is de D700 het wat mij betreft ook niet.


Het is natuurlijk ook eigenlijk niet zo belangrijk onder welke categorie een camera valt. Zolang je er maar goede resultaten mee boekt die passen bij het niveau waarop je fotografeert. Toch?
Wat me wel opvalt, heel typisch, is dat mensen op fora en dergelijke nogal eens schreeuwen dat alleen een FX camera een professionele camera zou zijn. Daar klopt natuurlijk niet zoveel van. De D7000 is wat mij betreft prosumer, maar doet volgens mij echt niets onder voor de D300s.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
Dreamlogic

Forumlid
Berichten: 845


Locatie: Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 vs D300s: Mijn ervaringen

Berichtdoor Patrick » vr aug 17 2012 6:42 pm

Dreamlogic schreef:De D7000 is wat mij betreft prosumer, maar doet volgens mij echt niets onder voor de D300s.

Heb je de eerste posting niet gelezen? :wink:

Blijkbaar blijkt er nog steeds veel te zeggen te zijn voor de D300s, zelfs al wordt deze regelmatig afgedaan als oude techniek en zo. Maar ik denk dat weinigen het onverstandig vinden als Nikon snel met een opvolger van de D300s komt; dan hoeven we niet meer te twijfelen in dit segment...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26881


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 vs D300s: Mijn ervaringen

Berichtdoor Peter » vr aug 17 2012 6:48 pm

yzf1kr

dank voor je uitgebreide reactie.
Als ik het zo lees dan is de D7000 vooral een 'moeilijk' toestel. Los van de "goed/slecht" vraag.

Tenminste, zo komt het op mij over.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7791


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 vs D300s: Mijn ervaringen

Berichtdoor Gobert » vr aug 17 2012 6:49 pm

Patrick schreef:
Gobert schreef:Ik begrijp die overstap sowieso niet. Goed dat jouw ervaringen mijn onbegrip onderschrijven.

Ik geloof niet dat ik beweerde dat ik mijn overstap niet snap of terecht vind achteraf. Want dat is niet zo. FX past me beter. Maar het is niet zonder kosten zo'n overstap. Maar dat wist ik.

Maar de D700 is geen prettiger camera dan de D300s; sommige zaken zijn prettiger om mee te werken op de D700 (de zoeker bijvoorbeeld), andere zaken zijn beter op de D300s. Ze zijn wat mij betreft camera's uit dezelfde klasse.

Jouw overstap begrijp ik maar al te geod, die van TS niet.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Gebruikersavatar
Gobert

Clublid
Berichten: 1619


Locatie: Omgeving Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7000 vs D300s: Mijn ervaringen

Berichtdoor Dreamlogic » vr aug 17 2012 7:03 pm

Patrick schreef:
Dreamlogic schreef:De D7000 is wat mij betreft prosumer, maar doet volgens mij echt niets onder voor de D300s.

Heb je de eerste posting niet gelezen? :wink:

Blijkbaar blijkt er nog steeds veel te zeggen te zijn voor de D300s, zelfs al wordt deze regelmatig afgedaan als oude techniek en zo. Maar ik denk dat weinigen het onverstandig vinden als Nikon snel met een opvolger van de D300s komt; dan hoeven we niet meer te twijfelen in dit segment...


Ik had 'volgens mij' ook eigenlijk moeten vervangen voor 'wat mij betreft' :)
Ben erg tevreden met mijn camera, weet zeker dat ik met de D300s ook mooie resultaten zal bereiken.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
Dreamlogic

Forumlid
Berichten: 845


Locatie: Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 vs D300s: Mijn ervaringen

Berichtdoor Dreamlogic » vr aug 17 2012 7:06 pm

-Nieuw AF schakelaar is geen vooruitgang, voorheen kon ik “blind” schakelen tussen AF-standen. Nu moet ik verplicht mijn camera laten zakken en op het kleine LCD tje kijken.
-Selectie van lichtmeting geen schakelaar meer, daarvoor moet dus ook weer op display gekeken en met het wieltje gedraaid worden.

-Minder AF-punten. Hierdoor zijn de AF-punten groter, en zit de focus er vaker naast. Met de D300s kon ik veel preciezer op een klein oppervlak focussen. Bijvoorbeeld op een takje of blaadje, nu mist de AF vaak en focust hij op de achtergrond.
-Focus bij slecht licht. De D7000 is bij slecht licht beduidend slechter als de D300s, hij wil regelmatig niet focussen.


Wel zeer herkenbare opmerkingen! Was ik nog vergeten erbij te vermelden.
Het is dat ik niet beter weet hoor, maar het zijn wel flinke verbeterpunten.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
Dreamlogic

Forumlid
Berichten: 845


Locatie: Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten