Melding LO uitzetten in stand A bij D90.

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Melding LO uitzetten in stand A bij D90.

Berichtdoor judith » di apr 16 2013 12:26 pm

Ik loop tegen het volgende probleem aan. Wanneer ik 's avonds fotografeer in stand A geeft mijn camera wat ik ook doe LO aan (zelfs bij Hoge ISO en laag diafragma getal). Mijn camera beslist dus eigenlijk voor mij dat er te weinig licht is om foto's te maken.

Echter dat klopt gezien de situatie niet. Ik sta op dat moment met statief en wanneer ik toch doordruk maak ik de meest mooie foto's. Echter doordat mijn camera LO aangeeft is het niet mogelijk om de sluitertijd af te lezen in de zoeker. Weet iemand hoe ik die LO vermelding kan uitzetten zodat ik tijdens het afdrukken wel de sluitertijd kan aflezen?

Dank alvast!
judith



Onderwerp:

Re: Melding LO uitzetten in stand A bij D90.

Berichtdoor gijs sandberg » di apr 16 2013 12:39 pm

Beste Judith,
Welkom.
Kan je aangeven welke andere instellingen je op de kamera hebt gekozen?
Heb je al eens getest wat er gebeurt als je de belichting handmatig instelt?
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Melding LO uitzetten in stand A bij D90.

Berichtdoor Ruud V. » di apr 16 2013 12:58 pm

Iso waarde te laag ingesteld?
gr. Ruud

D610/D90/, glas en de Macbook R.
Ruud V.

Forumlid
Berichten: 192


Locatie: Soest

Onderwerp:

Re: Melding LO uitzetten in stand A bij D90.

Berichtdoor strangeartefact » di apr 16 2013 1:05 pm

@ Ruud V.
(zelfs bij Hoge ISO en laag diafragma getal)


Ga even meelezen in dit topic, is me ook al eens opgevallen nml.

Peter
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Melding LO uitzetten in stand A bij D90.

Berichtdoor ArendV » di apr 16 2013 1:48 pm

LO geeft aan dat de lichtmeter niet meer betrouwbaar kan meten door de lage hoeveelheid licht.
Bij de meeste Nikon DSLRs is dat bij een Exposure Value (EV of stop in het Nederlands) van 0 of lager en ISO instelling speelt hierbij geen rol.
(Meer uitleg over EV via deze link http://en.wikipedia.org/wiki/Exposure_value#EV_as_an_indicator_of_camera_settings )

Volgens mij kun je deze waarschuwing bij de D90 niet uitschakelen, maar wel bij nieuwere Nikon DSLRs (via D4 in menu).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Melding LO uitzetten in stand A bij D90.

Berichtdoor a vgastel » di apr 16 2013 7:36 pm

Wanneer de camera ingesteld staat op sluitertijd voorkeur, verhoog je de ISO op het moment dat de camera geen geschikt (groot genoeg) diafragma kan vinden bij die bepaalde sluitertijd en lichtsituatie. Meestal gaat het diafragma dan knipperen op het schermpje of staat er LOW.
Wanneer je camera op diafragma voorkeur staat en de sluitertijd die je camera daarmee instelt is te lang (bijvoorbeeld om uit de hand te fotograferen), dan verhoog je ook de ISO.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Melding LO uitzetten in stand A bij D90.

Berichtdoor judith » di apr 16 2013 9:42 pm

Ik heb inmiddels ook reactie van Nikon en het klopt. Deze foutmelding is niet uit te zetten. Jammer ik vind het nl wel prettig om te weten welke sluitertijd de camera kiest. Jammer dat de camera blijkbaar zo automatisch is dat deze voor jou beslist dat een foto nemen niet kan. Zelfs met hoogste iso waarde en laagste diafragmagetal blijft de camera LO aangeven...

Reactie Nikon:
De melding die wordt weergeven betreft een foutmelding. Het is niet mogelijk een foutmelding uit te zetten. Uw D90 zal in belichtingsstand A de foutmelding LO blijven weergegeven totdat het diafragma wordt vergroot en er voldoende licht op de sensor komt. Zolang de foutmelding wordt weergegeven kunt u de gewenste informatie niet aflezen.
judith



Onderwerp:

Re: Melding LO uitzetten in stand A bij D90.

Berichtdoor Cookie1397 » di apr 16 2013 11:24 pm

Het is niet zo dat de camera beslist dat je geen foto kan maken. Het is voor de camera te donker en dus kan de camera niet focussen. En als de camera niet kan scherpstellen omdat het te donker is heeft sluitersnelheid en diafragma kiezen ook geen zin voor de camera. Oplossing kan zijn; handmatig dus zelf scherpstellen en de kamera in manueel mode dus ook zelf sluitertijd en diafragma kiezen.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Melding LO uitzetten in stand A bij D90.

Berichtdoor Giso » wo apr 17 2013 10:50 am

Ed Schouten schreef:Het is niet zo dat de camera beslist dat je geen foto kan maken. Het is voor de camera te donker en dus kan de camera niet focussen. En als de camera niet kan scherpstellen omdat het te donker is heeft sluitersnelheid en diafragma kiezen ook geen zin voor de camera. Oplossing kan zijn; handmatig dus zelf scherpstellen en de kamera in manueel mode dus ook zelf sluitertijd en diafragma kiezen.


Lichtmeting en AF zijn niet helemaal (of helemaal niet) hetzelfde. De melding geeft aan dat de camera geen betrouwbare lichtmeting kan uitvoeren.
Bij toch afdrukken bestaat er geen "vooraf" lichtmeting meer en gebruikt de camera andere informatie om toch een redelijk tot goede belichting te krijgen.
De reden dat de camera hierbij niet de gebruikte sluitertijd in de exif zet kan gewoon door de software van de D90 komen.
Een oplossing kan zijn om de A stand te mijden bij weinig licht en de M stand te gebruiken. Let hierbij wel op dat bij extreem weinig licht de lichtmeting van de camera nog steeds onbetrouwbaar is. Uit eigen ervaring heb ik nl. ook middels dit forum vernomen dat bij vele lichtbronnen in een verder donker beeld (lantaarnpalen in de verte) de lichtmeter in de camera hele rare dingen kan gaan doen. Het wordt dus een soort "trail and error" methode.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Melding LO uitzetten in stand A bij D90.

Berichtdoor ArendV » wo apr 17 2013 11:29 am

Bedankt voor de verdere verduidelijking Giso.
En het is ook belangrijk bij dat soort omstandigheden - weinig licht en zeer gevarieerd licht van b.v. lantaarnpalen - om de zoeker af te dekken zodat de lichtmeter niet reageert op "vals" licht.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FreddyCeuppens en 76 gasten