D 7100 liveview afwijkende foto ?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: D 7100 liveview afwijkende foto ?

Berichtdoor Léon Obers » di jan 14 2014 4:43 pm

kibo schreef:crop van de linker bovenkant, 2 is duidelijk lager als 1

Kan inderdaad de stand van de spiegel zijn, of misschien het kader van het matglas wat niet goed aanlijnt?
Als crop van een veel groter beeld zijn dit de normale toleranties die je in een camera eigenlijk al snel kunt tegenkomen.
Mocht je tevens problemen hebben met de autofocus reden om je camera na te laten kijken. Maar enkel dat verschil in kadering denk ik dat Nikon hetzelfde zal zeggen als zijnde de normale toleranties die in een systeem kunnen zitten.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D 7100 liveview afwijkende foto ?

Berichtdoor kibo » di jan 14 2014 4:53 pm

Het zijn crops van ongeveer een kwart van de foto, ik denk toch wel dat ik er mee retour ga.
kibo

Forumlid
Berichten: 217


Locatie: Zoetermeer
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D 7100 liveview afwijkende foto ?

Berichtdoor bart78 » di jan 14 2014 6:29 pm

bij mij zijn de beelden exact gelijk... vreemd dat dit bij jou gebeurd. Zie ook dat 2e niet helemaal scherp is.
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8
bart78

Forumlid
Berichten: 290


Locatie: Heemskerk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D 7100 liveview afwijkende foto ?

Berichtdoor RedHenk » di jan 14 2014 10:33 pm

dat onscherpe verhaal gaf ik al eerder aan , met fijn tunen wel weg te krijgen. Had zelf ook iets verschil in scherpte.
Gebruikersavatar
RedHenk

Forumlid
Berichten: 150


Locatie: Bergambacht

Onderwerp:

Re: D 7100 liveview afwijkende foto ?

Berichtdoor Patrick » wo jan 15 2014 12:14 am

Wordt de scherpstelling veranderd? Dan zou dit effect kunnen hebben...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D 7100 liveview afwijkende foto ?

Berichtdoor ben42 » wo jan 15 2014 1:54 am

Zo te horen is dit conseqent gedrag.

Mogelijkheden.
1. Door de spiegelklap staat het fototoestel tijdelijk anders. (Waarschijnlijkheid zeer laag).
2. Er wordt een ander deel van de sensor gebruikt. (Waarschijnlijkheid zeer laag.)
(De sensor is denk ik een beetje overbemeten, dus kan het een paar pixels schuiven).
3. Niet gealigned zijn van de spiegel, lijkt mij dit probleem niet veroorzaken. (Geen invloed).
4. Jouw houding ten opzicht van het statief. Bij zoeker sta je anders op b.v. een houten vloer, dan bij display. (redelijk).

Misschien kom ik morgen met nog wat mogelijkheden.
Vraag wat voor vloer gebruik je onder het statief. Raak je het statief zelf nog aan. Is dit gedrag consequent bij heen en terugschakelen van de twee standen.

Mij lijkt ene consequent verschil in werkwijze, b.v. de houten vloer en de stand het meest waarschijnlijk.
Maar ik weet het natuurlijk niet.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D 7100 liveview afwijkende foto ?

Berichtdoor kibo » wo jan 15 2014 6:20 am

@ Ben
statief op een betonnen vloer, foto's met timer genomen. Verschijnsel treed in serie op, om en om foto's met liveview en door de zoeker geschoten.
de foto's in serie blijven gelijk dus statief en vloer hebben geen invloed.
kibo

Forumlid
Berichten: 217


Locatie: Zoetermeer
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D 7100 liveview afwijkende foto ?

Berichtdoor bart78 » wo jan 15 2014 7:56 am

Had je het geval al voorgelegd aan NSP? of kun je 'm zo omruilen?

Enige wat ik kan bedenken is het verschil in je AF afstelling. heb je 'm wel om handmatig focussen gezet? om dit uit te sluiten
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8
bart78

Forumlid
Berichten: 290


Locatie: Heemskerk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D 7100 liveview afwijkende foto ?

Berichtdoor Vincent » wo jan 15 2014 9:44 am

Kan het niet te maken hebben met de beweging van de spiegel??

Want live view is eigenlijk heel onhandig ingebouwd in de Nikons. De spiegel is namelijk opgeklapt tijdens liveview, maar als je een foto neemt klapt deze eerst weer omlaag, en vervolgens omhoog om een foto te maken, weer omlaag om te sluiten, en daarna weer omhoog om terug te keren in liveview. Vandaar dat het ook een berg herrie maakt als je vanuit liveview een foto maakt. Maar dat betekent dus wel dat beide situaties NIET gelijk zijn als we kijken naar camerabeweging. Wellicht dat het neerklappen en vervolgens weer opklappen van de spiegel elkaar versterkt en de camera daardoor verder 'omhoog' trilt juist als je de foto maakt?

Ik weet niet of dat op 1/100 een verschil kan maken. Is wel eenvoudig te testen door ontspan vertraging in te stellen en spiegel voor ontspanning. Als de foto's dan nog steeds verschillend zijn dan kan het daar ook niet aan liggen. :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D 7100 liveview afwijkende foto ?

Berichtdoor Buckwheat » wo jan 15 2014 12:29 pm

Het verschil

Op wat voor een afstand staat het scherm?
alles gaat omhoog, maar je cirkel verplaatst ook, dus je focus lens zal iets veranderen, omdat de focus detectoren een ander focus vinden. wanneer het scherm dichtbij staat is dit effect zeer sterk.

Afbeelding

@Ben de stand van de spiegel heeft invleod op het autofocus systeem, omdat die via dezelfde spiegel gaat.
Afbeelding
http://leongoodman.tripod.com/d70focuspart3.html
Nikon D610 | 50mm 1.4D | 85mm 1.8G | AF-S 24-85 f/3.5-4.5 VR | AF-S 18-35 f/3.5-4.5G ED | SB700 Speedlight.
Buckwheat

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: D 7100 liveview afwijkende foto ?

Berichtdoor bobbyr » wo jan 15 2014 4:16 pm

Dat zijn forse verschillen! Het is niet alleen een verticale verschuiving maar ook een horizontale verschuiving en enige kanteling. Alsof de opname een paar graden met de klok mee gedraaid is. Daarbij is ook het beeldformaat niet gelijk.

Volgens de Exif informatie heb je wel vibratie reductie aan staan. Om goed te vergelijken moet dat uit staan. Bij opnamen vanaf statief wordt vibratie reductie afgeraden.

test55.jpg is 'vergroot' ten opzichte van test56.jpg.
De zwarte streep uiterst links is 137mm en dunner, respectievelijk 134mm en dikker.
Streepjes uiterst rechts zijn niet even lang en deel van de cijfers niet zichtbaar,
respectievelijk wel even lang en deel van cijfers zichtbaar.

In test55.jpg lijkt dat mede veroorzaakt te worden door enige kanteling van het beeld. De verschuiving in verticale richting lijkt daardoor nog groter. Vooral wanneer je let op de zwarte blokjes bovenaan.

Ook blijkt dat de 'zoeker' opname meer beeld bevat dan de livebeeld opname.

De uitlijning van de spiegel kan hier moeilijk de oorzaak van zijn want bij het maken van de opname is die hoe dan ook opgeklapt. Foto's laten niet zien wat je door de zoeker ziet. Bij een D7100 mag je er echter van uitgaan dat een opname identiek moet zijn aan het zoekerbeeld (100% dekking) dus je kunt dat zelf beoordelen.

Indien test56.jpg precies overeenkomt met het beeld in de zoeker, dan lijkt het er op dat in liveview de brandpuntsafstand of de scherpstelling een fractie is gewijzigd. Dat kan het geval zijn wanneer je opnieuw hebt scherpstelt voor beide opnames. Dan ligt de oorzaak mogelijk in 'front'- of 'back' focus.

Ik zou met de camera teruggaan naar de winkel (garantie) of naar Beverwijk. Maar voor dat je doet, doe dezelfde test nog eens maar dan zonder vibratie reductie omdat die schijnbare kanteling daar het gevolg van kan zijn en zonder opnieuw scherpstellen.
bobbyr

Forumlid
Berichten: 38



Onderwerp:

Re: D 7100 liveview afwijkende foto ?

Berichtdoor kibo » wo jan 15 2014 5:16 pm

@ Bobby: Ik heb vanuit de linkerbovenhoek gecropt, het kan dus goed zijn dat de foto's qua formaat wat afwijken, het ging alleen om de beeldverschuiving. VR heeft inderdaad even aan gestaan maar ook op de foto's zonder VR was er sprake van dezelfde verschuiving.
Bizarre update , net stond de camera per abuis even op mirror up in plaats van op de timer en op de foto's die ik daarna heb geschoten (op de timer) zie ik geen verschuiving meer...... Ik ga dus nog even verder met testen met verschillende objectieven.
Wordt vervolgd.
kibo

Forumlid
Berichten: 217


Locatie: Zoetermeer
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D 7100 liveview afwijkende foto ?

Berichtdoor ben42 » wo jan 15 2014 6:34 pm

Als de superpositie overelkaar gelegd van dezelfde grote komt, dan is zelfs de vergrotings maatstaf anders.
Dit kan volgens mij niet door beweging van de camera of sensor komen. Wel door een zoom, eventueel door de focus.
Verplaatsen van het beeld kan ook nog komen door de VR, maar deze veranderd niets aan de vergrotings maatstaf.

Eventueel de AF of de belichtingsknop zetten of helemaal uit.
VR helemaal uit, nog liever een niet VR lens, door de klap van de spiegel kan misschien een gelockte VR toch een kleine verschuiving geven.

Om alles uit te sluiten een manual lens die geen VR heeft en dan de test herhalen ?
Of een 'oude' AF lens met mechanische koppeling die je helemaal kunt loskoppelen.

Zelf gok ik nu op het VR systeem, dat je misschien helemaal niet heb ?

Ik ben benieuwd.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D 7100 liveview afwijkende foto ?

Berichtdoor gverhoef » ma jan 20 2014 11:11 am

kibo schreef:Wordt dit inderdaad veroorzaakt door de uitlijning van de spiegel?
Met twee zoomlensen ook de nodige focusproblemen, zal wel retour winkel worden vrees ik.


Ik heb vorige week mijn D7000 en twee lenzen bij Beverwijk gebracht omdat de AF slecht werkte en ik er zelf met fijninstellingen niet verder mee kwam. Ik heb maar van één ding spijt: dat ik dat niet eerder heb gedaan. Helaas buiten de garantietermijn van 2 jaar, dus het kostte me iets meer dan €100, maar het is tot volle tevredenheid opgelost. Bij het brengen van het toestel is, terwijl ik kon wachten, zorgvuldig gekeken of het toch geen front of backfocus was, toen dat inderdaad niet zo was is het toestel ingenomen en onderzocht. Kreeg direct de volgende dag een prijsopgave en de ochtend daarna een gerepareerd melding. Maandag gebracht, woensdagochtend opgehaald en netjes gerepareerd. Inderdaad optisch uitlijnen en kalibreren spiegel en lenzen.
gverhoef

Forumlid
Berichten: 103


Locatie: Almere
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten