Alternatieve AF-Fijnafstelling: DotTune

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Alternatieve AF-Fijnafstelling: DotTune

Berichtdoor ArendV » wo feb 12 2014 10:33 pm

Met mijn D300 was ik altijd erg tevreden over de scherpte van mijn objectieven en heb ik eigenlijk maar voor één objectief de AF afstelling in de camera aangepast.
Zoals bekend met de hogere resolutie van de D7100 worden alle fouten uitvergroot, die van de gebruiker (ik moet mezelf ook fijnafstellen :) ), maar ook die van de camera en objectieven, of samen bij het automatisch scherpstellen.
Zo was ik b.v. niet tevreden over de scherpte van mijn 35/1.8 op de D7100 en dat was de aanleiding om maar eens een goede methode te vinden om al mijn objectieven te testen en waar nodig AF fijnafstemming toe te passen in de camera.

Bij mijn speurtocht langs de diverse methoden op internet waaronder LensAlign en Focal Pro kwam ik bij een hele andere methode terecht die ik nog niet kende, n.l. DotTune.
Zoals de naam al doet vermoeden maakt deze gebruik van het "groene bolletje" in de zoeker dat de AF bevestigt. Omdat ik zelf nog wel eens mijn twijfels heb of ik volledig op het "groene bolletje" kan vertrouwen bij handmatig scherpstellen was ik aanvankelijk sceptisch. Maar na het lezen van diverse ervaringen en het testen van de methode met een aantal van mijn objectieven, begin ik wel overtuigd te raken van DotTune.
Het werkt snel, je hoeft geen foto's te maken en het kost niets !
Ik heb vanavond 6 objectieven getest en meestal valt de correctie mee, maar bij mijn 35/1.8 moest ik naar -11.

Hier staat een link naar de methode en daar vind je ook een een filmpje dat DotTune stap voor stap uitlegt.
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1187638

Ik ga dit weekend bij daglicht meer testen, maar voorlopig ben ik zeer tevreden met deze snelle oplossing.
Overigens blijkt nu ook vreemd genoeg dat het "groene bolletje" bij handmatig scherpstellen ruimhartiger werkt dan bij autofocus (dus over een groter gebied vol brandt zonder dat de pijltjes erbij komen). Dit is blijkbaar een bewuste instelling van Nikon en bevestigd door diverse fotografen.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Alternatieve AF-Fijnafstelling: DotTune

Berichtdoor Jacob_O » wo feb 12 2014 11:07 pm

Daar ga ik morgen, bij daglicht, eens verder na kijken: Bedankt!
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Alternatieve AF-Fijnafstelling: DotTune

Berichtdoor Marten » do feb 13 2014 10:46 am

Interessant. Bedankt voor het plaatsen, Arend.

Verwarrend is dat de auteur in zijn oorspronkelijke bericht schrijft:
2) Set the body to MF. You could set the lens to MF instead but you may jostle the focus ring accidentally if you do so.

en later:
2) Leave the body and lens set to AF and configure your body for back-button focusing if not already configured so. This is necessary to disable AF engagement for shutter half-presses, which you'll be using in steps 3 and 4. ..... Do not set the body or lens to MF as an alternative to back-button focusing; doing so will increase the confirmed focus range and make DotTune inaccurate.

Ik denk dat hij (voortschrijdend inzicht) nu de AF scherpstelling (2e methode) propageert.

Begrijp ik de methode nou goed als ik - kort door de bocht- zeg dat het neerkomt op éérst scherpstellen met Live view en dan controleren door de zoeker of het groene bolletje brandt ? (zonder aan de AF te komen). Zo niet: finetunen tot dat wel het geval is.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Alternatieve AF-Fijnafstelling: DotTune

Berichtdoor Cyrus » do feb 13 2014 10:55 am

Dank voor het delen, Arend. Daar ga ik eens mee aan de slag.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Alternatieve AF-Fijnafstelling: DotTune

Berichtdoor CaptainHook » do feb 13 2014 11:07 am

Zoooo, dat wordt 'ff' inlezen:
http://www.dpreview.com/forums/post/50774257
er wordt heel wat over gediscussieerd... :?
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Alternatieve AF-Fijnafstelling: DotTune

Berichtdoor ArendV » do feb 13 2014 11:22 am

Marten, hij heeft de methode later voor Nikon aangepast en dat is inderdaad verwarrend. Dus bij Nikon AF niet uitzetten en werken met AF-ON achterop de camera (en uitgeschakeld voor de ontspanknop).
De reden gaf ik hierboven al aan, Bij een Nikon in de MF mode zal het groene bolletje veel eerder gaan branden dan in AF mode (en dus onnauwkeuriger).
Marten schreef:Begrijp ik de methode nou goed als ik - kort door de bocht- zeg dat het neerkomt op éérst scherpstellen met Live view en dan controleren door de zoeker of het groene bolletje brandt ? (zonder aan de AF te komen). Zo niet: finetunen tot dat wel het geval is.


Je stelt inderdaad eerst met LV scherp, blijft dan van AF af en gaat dan met de fijnafstelling aan het werk om de range vast te stellen waarbinnen je duidelijke AF bevestiging hebt (groene bolletje brandt snel en zonder knipperen of pijltjes gedurende 5 seconden na het indrukken van de ontspanknop). Dan pak je het midden van die range en dat wordt je AF correctie.
Als je eenmaal weet hoe het werkt heb je dit in een paar minuten per objectief gedaan. Eerst op zoek naar de uiterste waarden (+ en/of -) waar het bolletje gaat knipperen en dan teruggaan tot je een duidelijke AF bevestiging hebt.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Alternatieve AF-Fijnafstelling: DotTune

Berichtdoor joebat » do feb 13 2014 11:43 am

Wil dat dan zeggen dat de instapmodellen op dat gebied beter zijn. Ze kunnen geen fine-tuning doen .... :D :P
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
Gebruikersavatar
joebat

Forumlid
Berichten: 328


Locatie: Leuven
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Alternatieve AF-Fijnafstelling: DotTune

Berichtdoor Marten » do feb 13 2014 12:04 pm

ArendV schreef:Je stelt inderdaad eerst met LV scherp, blijft dan van AF af en gaat dan met de fijnafstelling aan het werk om de range vast te stellen waarbinnen je duidelijke AF bevestiging hebt (groene bolletje brandt snel en zonder knipperen of pijltjes gedurende 5 seconden na het indrukken van de ontspanknop). Dan pak je het midden van die range en dat wordt je AF correctie.
Als je eenmaal weet hoe het werkt heb je dit in een paar minuten per objectief gedaan. Eerst op zoek naar de uiterste waarden (+ en/of -) waar het bolletje gaat knipperen en dan teruggaan tot je een duidelijke AF bevestiging hebt.

Duidelijk! Bedankt.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Alternatieve AF-Fijnafstelling: DotTune

Berichtdoor Jacob_O » do feb 13 2014 12:09 pm

Inmiddels de Nikon 18-70 naar -3, de 70-300 VR naar -7 en de Sigma 18-250 naar -7.
Eens zien hoe dat ik de praktijk uitpakt.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Alternatieve AF-Fijnafstelling: DotTune

Berichtdoor ArendV » do feb 13 2014 12:20 pm

@ Jacob, met zoomobjectieven is het altijd een compromis.
Bij mijn 10-24 zaten de waarden op 10 en 24 mm erg dicht bij elkaar, maar bij mijn 16-85 niet (-10.5 op 85mm en +0.5 op 16mm), dan is het keuzes maken.
Maar ook bij een prime moet je keuzes maken en de lens testen op de door jou meest gebruikte afstand en diafragma.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Alternatieve AF-Fijnafstelling: DotTune

Berichtdoor Jacob_O » do feb 13 2014 12:29 pm

@Arend: Rekening mee gehouden: Op diverse zoombereiken de correctie aangepast, waardes genoteerd en vervolgens een gemiddelde gedistilleerd.
Volgens mij werd dat ook in het filmpje al genoemd.

Overigens, geen sluitend technisch bewijs natuurlijk: De eerste foto die ik zojuist met de 18-300VR op 300mm (uit de hand) van een mus,
is al beter dan welke dan ook uit de reeks van ca. 18 van gisteren. Misschien ook wel dom geluk, maar toch.... De tijd zal het leren :)

Edit: En dat geldt inmiddels ook al voor mus 2, 3 en 4!
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Alternatieve AF-Fijnafstelling: DotTune

Berichtdoor bart78 » do feb 13 2014 3:24 pm

Wow klinkt belovend. Had je nog op iets speciaals gefocussed tijdens het finetunen? of hoeft dat niet om dat het groene bolletje bepalend is?
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8
bart78

Forumlid
Berichten: 290


Locatie: Heemskerk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Alternatieve AF-Fijnafstelling: DotTune

Berichtdoor ArendV » do feb 13 2014 3:34 pm

Je moet een duidelijk contrastrijk doel hebben, bij voorkeur met horizontale en verticale lijnen.
Ik heb de "lens testing chart" van Bob Atkins gebruikt zoals de bedenker van DotTune, je kun hem hier downloaden.

Als afstand wordt 50x de brandpuntsafstand geadviseerd, maar zoals al eerder gezegd dat hangt er ook vanaf hoe je dat objectief het meeste gebruikt.
Bij mijn macro objectief heb ik dit advies uiteraard niet gevolgd (al gebruik ik bij macro AF zelden).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Alternatieve AF-Fijnafstelling: DotTune

Berichtdoor jettiny » za mar 01 2014 12:19 pm

Nuttige info :D
Dadelijk maar eens uitproberen.
Een ding is me niet duidelijk door mijn gebrekkige kennis van de Engelse taal.
Wat moet ik doen als mijn objectief op + of - 20 uitkomt, kan iemand mij dat vertellen ?
Want ik weet dat mijn Tamron 17-50 mm 2.8 uit andere testen die ik deed door trial and error al op -20 uitkomt. :(

Graag hoor ik van jullie.
Bij voorbaat dank.
Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Alternatieve AF-Fijnafstelling: DotTune

Berichtdoor ArendV » za mar 01 2014 10:11 pm

Tiny, je hebt dus last van flinke backfocus.
Ga het eerst eens uittesten. Als je de range met scherpstelbevestiging niet kunt afmaken kun je handmatig de scherpstelling iets bijstellen naar voren om de test af te ronden en het complete bereik met scherpstel bevestiging te bepalen.
Als dan het midden van de range lager dan -20 ligt dan zit er niets anders op dan het objectief en/of body te laten kalibreren bij de fabrikant . Tamron doet dit volgens mij niet i.t.t.Sigma.
Maar ga aan de slag en ik ben benieuwd naar jouw bevindingen.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten