Ervaring met coating D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Ervaring met coating D7000

Berichtdoor ErwinHolster » ma mar 24 2014 4:19 pm

Beste allen,

Ik heb een vraag:
Sinds 1,5 jaar heb ik een Nikon D7000. Bevalt uitstekend, echter op diverse plekken op de camerabody is de coating weg/ wordt de body kaal/ laat de coating los. Onder/ tussen de zwarte coating door, komt de metaalkleur tevoorschijn. Ik maak zeker geen dagelijks gebruik van de camera, eea is goed beschermd in mijn cameratas. Het lijkt mij erg snel dat dit gebeurt. Hebben meer gebruikers hier mee te maken (gehad)?

Ik hoor het graag.

Alvast bedankt!

Erwin
ErwinHolster



Onderwerp:

Re: Ervaring met coating D7000

Berichtdoor gijs sandberg » ma mar 24 2014 4:43 pm

Beste Erwin.
Het slijten van zwarte verf op kamera's is een normaal verschijnsel.
De enige manier om dat te voorkomen is de kamera in de originele verpakking te laten.
Een andere factor kan de nabijheid van non-Nikon lenzen zijn :)
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op ma mar 24 2014 5:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ervaring met coating D7000

Berichtdoor Paulus van Aken » ma mar 24 2014 5:35 pm

Ik heb m'n 7000 nu drie jaar, en gebruik m regelmatig.
Zijn wel twee plekjes waar de rubber bekleding ietwat los zit, maar verder nog in prima conditie.
Dit gezegd hebbend denk ik, dat je misschien erg "vochtige" handen hebt. Het zuur dat door een beetje zweterige handen wordt afgescheiden kan de coating aantasten.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je erg groffe handen(huid) hebt, die als schuurpapier werken op de coating ;-)
Normaal zou je camera er nog netjes uit moeten zie op die leeftijd.
De opmerking van Gijs is wel grappig, maar aan een camera in de doos heb je ook niks, en zo heel normaal is het nu ook weer niet dat de verf eraf slijt na anderhalf jaar......
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.
Paulus van Aken

Forumlid
Berichten: 248


Locatie: Roermond

Onderwerp:

Re: Ervaring met coating D7000

Berichtdoor MauritsD » ma mar 24 2014 6:19 pm

Ik heb mijn D7000 sinds juni 2011 en een shuttercount van 48743 clicks, maar ziet er nog als nieuw uit: Niks met lak/verf of rubber.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ervaring met coating D7000

Berichtdoor henkk » ma mar 24 2014 6:35 pm

Los rubber is een vaker voorkomend probleem. Het verhaal dat de Nikons rubber niet tegen Europees zweet kan is vergelijkbaar met het eerdere verhaal dat Europese ski's niet met Japanse sneeuw uit de voeten kunnen.
Maar jij hebt het over gaten in coating. Tenzij het gaat om plekken waar vaak iets langs schuurt (onderkant, uitsteeksels, draagriem) is het niet normaal en zelfs daar niet echt. Heb je 'm niet nog in de garantie?

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaring met coating D7000

Berichtdoor ErwinHolster » ma mar 24 2014 8:57 pm

Dank voor jullie berichten.
De shuttercount is ca. 15.000, op diverse plekken zie je de metaalkleurige camerabehuizing onder/ door de coating heen dan wel is de coating eraf.
Het rubber is nog in prima staat. Slijtage van coating en onderdelen is normaal, als je iets gebruikt. Maar na 1,5 jaar en "slechts" 15.000 clicks vond ik het nogal snel dat de coating kaal wordt.
Op aangeven van de Nikon Service Hotline heb ik de camera opgestuurd naar het servicepunt in Beverwijk.
Afwachten wat daar uit komt....

Groeten
Erwin
ErwinHolster




Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten