Wat kopen D70s of D200?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Wat kopen D70s of D200?

Berichtdoor monteur » wo apr 26 2006 7:39 pm

Ben een nieuw forum lid en hoop hier een antwoord te krijgen op een vraag: Wat te doen een D70s of meteen een D200 kopen? Heb vroeger veel gefotografeerd met een Olympus OM1 en 40 en ben een paar jaar geleden overgestapt op een Nikon coolpix 990 en de digitale techniek. Ik ben nu toe aan een digitale spiegelreflex en wil door de goede ervaringen met de 990 weer een Nikon. Echter er is nogal een flink prijsverschil tussen de D70 en D200 en ben benieuwd of de D200 zoveel beter is als de D70s. Vind de betere behuizing en stof en vuil bestendigheid van de 200 wel een pre maar is de beeldkwaliteit en snelheid zoveel beter?
Als ik hier op het forum de ervaringen met de D200 lees zijn die minder lovend al ik had gehoopt en lees ik juist weer lovende woorden over de D70. Ik had mij voorbereid op de aanschaf van een D200 maar twijfel nu echt. Hoop op antwoord.
monteur



Onderwerp:

Berichtdoor ML » wo apr 26 2006 9:53 pm

Ik heb geen ervaring met de D70, maar de D200 was voor mij DE camera om echt over te stappen op digitaal. Heb een poosje een olympus E10 gehad om voor een clubblad foto's te maken, maar miste daarmee teveel ten opzichte van mijn Nikon F100 analoge camera. Over de D200 ben ik zeer tevreden. De mogelijkheden van bv de SB800 los van de camera te gebruiken, de makkelijke knoppen om snel WB, ISO en beeldkwaliteit te veranderen, het grote beeldscherm om de foto's te beoordelen, de snelheid, de 10 Mpixels, de voorkeursinstellingen, etc etc etc etc... Ik vind het super!
Natuurlijk is het een boel geld meer dan voor de D70(s) maar je hebt wel een camera in je handen die zeer degelijk is en een boel kan. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad dat ik hem gekocht heb.
ML



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » do apr 27 2006 1:54 pm

De D200 is vooral interessant als je een klein arsenaal aan manual focus Nikoor objectieven hebt. Deze kun je namelijk zonder problemen gebruiken op de D200. Ook is de D200, zowel in prijsstelling als in prestaties, een meer dan (semi-)professionele camera.
De D70(s) is toch meer in de markt gezet als een amateur-camera, een instapmodel voor wie net wat meer wil dan een digi-compactje.

Zelf denk ik dat beide camera's even goede resultaten kunnen opleveren, mits in de handen van iemand die weet wat hij doet. Als ik jouw verhaal lees dan moet je met je Olympus OM1 gepokt en gemazeld zijn wat betreft het basisbegrip van lichtmeten en hoe een camera eigenlijk werkt.

Het zijn de lenzen, niet de camera, die de foto doen spreken. Het zal weinig verschil maken of je een D200 of een D70(s) gebruikt, als je maar geen concessies doet m.b.t. de lenzen. Een goede lens zal ook op een D50 betere resultaten geven dan een butt-lens op een D2X of D200.
vanson



Onderwerp:

Wat kopen D70s of D200?

Berichtdoor monteur » zo apr 30 2006 12:14 pm

Bedankt voor de antwoorden. Na het lezen van vele recensies en gesprekken met meer ervaren fotografen een D70s gekocht. Deze biedt mij meer als genoeg instellingen Als objectieven een 18-70 kit lens, NIKON 50/1.4 AF D en een 70-300/4.0-5.6, voor alle lensen een B&W uv filter en een polarisatiefilter voor de 70-300. tevens een Lowepro tas, manfrotto statief en Sandisk 1GB extreme3 kaartjes.
En nu maar oefenen en knoeien. :D
monteur



Onderwerp:

Berichtdoor Jos » zo apr 30 2006 2:59 pm

Ik denk dat vanson de D70(s) te kort doet door hem als amateurcamera af te doen. Er zijn heel wat profs die van deze camera gebruik maken. Lees de reviews er maar op na.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor vanson » ma mei 01 2006 6:07 pm

Jos schreef:Ik denk dat vanson de D70(s) te kort doet door hem als amateurcamera af te doen. Er zijn heel wat profs die van deze camera gebruik maken. Lees de reviews er maar op na.


ik wil geen enkele camera tekort doen. Nikon heeft met de D50 en D70s door de prijsstelling gemikt op de amateur-markt, niet op de pro-markt. Dat er pro's zijn die een D70s hebben aangeschaft, dat kan ik me heel goed voorstellen. De mogelijkheden van een D70 doen niet onder voor welke andere digi-SLR dan ook.
Mijn punt was dat de D200 een andere functionaliteit kent, zeker als je al in het bezit bent van een arsenaal aan MF Nikkors, dan is de D200 een hele leuke camera om aan te schaffen.

(naast mij op tafel staat een D70 waarvan ik het bezit heel erg lang heb kunnen stilhouden...niet dat ik nu meteen reuze enthousiast ben over deze camera...maar dat is een ander verhaal...)
Laatst gewijzigd door vanson op ma mei 01 2006 8:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor Jos » ma mei 01 2006 7:37 pm

Wat dat betreft heb je gelijk. Ik kan mijn shiftlens eigenlijk niet gebruiken op de D70 (en wel op mijn F70). Op de D200 kan dit wel...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » wo mei 10 2006 5:12 pm

Daar wringt nu net de schoen.... :shock:
Stel, je hebt 1900 euro, én een redelijke hoeveelheid MF-objectieven...
Voor dit bedrag kan je een D200 body kopen, óf een D70s.
In het laatste geval hou je ongeveer 1000 euro over.
Deze 1000 euro zou je dan ook kunnen gebruiken om een paar (tweedehands) AF-objectieven te kopen.
Dus wat is handiger, een D200 met je oude MF-objectieven die toch wel wat beperkingen geven, óf een D70s met een aantal AF-objectieven welke volledig compatibel zijn.
OK, met wat moeite zijn je MF-objectieven ook op een D70s te gebruiken.
In dat geval zou je een goede spotmeter kunnen overwegen... :oops:
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

tja !

Berichtdoor Bram66 » di jul 25 2006 11:01 pm

Ik heb zelf een D70s, en deze gaat echt door als semi-professioneel.
Een zeer goede camera, die qua kleurverzadiging en kleurdiepte professioneel te noemen is. Helaas is er een minpuntje, het aantal megapixels is te laag, waardoor het lastig croppen wordt. Vooral als je lenzen hebt die niet verder gaan dan 300 mm, zoals ik. De D200 heeft 10 MP en is daarom wat beter voor het cropwerk. Maar is vind 1700 euri wat veel van het goede en de D70s bevalt me verder uitstekend.

Groet van Bram een Nikon fan !
Bram66



Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » wo jul 26 2006 12:35 am

Tja een beetje prof heeft niet 1 maar 2 camera's om zijn nek
Afbeelding

Ja met 18-55 en 70-300 op een echte Moeders D50
:D muhahaa
BUG322



Onderwerp:

Berichtdoor Karel Giesen » wo jul 26 2006 2:32 am

Ligt er aan wat je wilt. Gebruik je de foto's uitsluitend digitaal (op pc of tv), maak je er alleen afdrukjes op prentbriefkaartformaat van (10 x 15 cm) of wil je ze ook gebruiken voor posters, drukwerk en dergelijke. Voor het eerste maakt het niet zoveel uit of je een D70 of D200 aanschaft.
Ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat de witbalans en belichting van de D200 beter zullen zijn dan van de D70. Dat betekent natuurlijk niet dat elke foto gemaakt met een D70 niet goed is qua kleurbalans en belichting.
Snelheid is alleen belangrijk als je ook 'snelle' dingen wilt fotograferen. Of je nu 3 of 5 beeldjes per seconde kunt schieten is meer een gadget dan werkelijk belangrijk (behalve voor bepaalde beroepsfotografen).
Verder is het ook belangrijk of je 1000 foto's per jaar maakt of 10.000. De robuustheid van de D200 is vele malen beter dan van de D70.

groet,

Karel
Gebruikersavatar
Karel Giesen

Forumlid
Berichten: 422


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

OK

Berichtdoor Bram66 » vr jul 28 2006 11:39 pm

Je hebt gelijk de D200 is natuurlijk beter dan de D70s, maar er zijn geen grote verschillen. De robuustheid is inderdaad beter bij de D200. En de 10 MP geeft de mogelijkheid om grotere afdrukken te maken. Maar de fotokwaliteit is bij de D70s bijna even goed.
Bram66



Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » za jul 29 2006 12:22 am

Oh dan is dat dus ook bijna zo goed als mijn D50.
:lol:

Heerlijk relativeren :P
BUG322




Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten